Lukion pitkä matikka - Työ ja opiskelu

boogi

Löytyykös cosmolaisista ketään, kuka olis käyny pitkää matikkaa lukiossa ja kenties suunnittelee/on kirjoittanut sen?! Itsellä on pieni ongelma kun pähkäilen kirjoittaako pitkä vai mitenkä? En ole ikinä ollut mitenkään erikoisen hyvä matikassa, mutta nyt kun olen rupenut lukemaan sitä enemmän niin oon huomannu et tarpeeks kun tehtäviä tekee niin eihän se niiiiin kauheata ole. Nyt tietystikin harmittaa kun kaks vuotta on mennyt ihan hukkaan, koska en oo paneutunu siihen yhtäääään. :evil: :x
Onko kellään samanlaista kokemusta tai jotain mielipidettä?

-boogi

Sivut

Kommentit (30)

Myoni

Kävin lukion pitkän matikan, vaikkei se koskaan mua kiinnostanut erityisesti (enkä ollut siinä mitenkään hyvä ja kun en mitään tehnytkään, niin en hyviä tuloksia odottanutkaan). Kirjoitin myös pitkän ja menin kirjoituksiin tyyliin: no nih, nyt on mukana kynä, kumi, laskin ja maol, kyllä tästä läpi rävelletään. Yllätys olikin suuri, kun maolin kanssa pärjäsin jopa aika hyvin. Nyt neljä vuotta aikaa kirjoituksista kulunut ja olen valmistumassa fyysikoksi keväällä (heh, en silloin olisi uskonut :shock: ), joten päivääkään en ole katunut, että tuon pitkän matikan kahlasin lävitse. Yliopistolla matikka kun fysiikkaan yhdistettynä muuttui todella mielenkiintoiseksi. Eli suosittelen!

boogi

Myoni, wautsi wau :D sait todellakin minut paremmalle mielelle.. :wink: Mitenkäs sinä silloin valmistauduit matikan kirjoituksiin? Itsellä ei kaiken huipuksi edes ole semmonen älykäs pää, että tajuaisin asiat niin mahottoman helposti.. Nyt sitten aattelin et jos rupeis jo kahlaamaan läpi nuita kirjoja, tokko niistä jotain mieleen jäis. :D

Myoni

No mä en valmistautunut mitenkään erityisesti, kun en tuolloin pitänyt asiaa tärkeänä, eli en kehota samaan... Edellisenä iltana katselin vielä ne pyörähdyskappaleen integroinnit, joista varmasti tulee aina yksi tehtävä sekä ääriarvoprobleeman (ts. derivointitehtävän). Sulla kun on enemmän aikaa, kannattaa vaikka vilkuilla niitä vanhoja matikan ylppäritehtäviä ja laskeskella niitä jonkin verran. Samat tehtävätyypit siellä varmasti toistuu, helppona aloitustehtävänä aina joku todennäköisyyslaskutehtävä, sit joku sini-cosini-härpäke ja juuri nuo minun kaksi mainitsemaa tehtävätyyppiä. Ei ne alkupään tehtävät oikeasti niin mahdottomia ole.

Niinkuin jo mainitsin aikaisemmin, minulle Maol oli pelastaja kirjoituksissa, kun sieltähän löytää kaiken oikeastaan suoraan, kaikki derivoinnit, integroinnit, todennäköisyydet, trigonometrian... Eli mitä kannattaa ainakin tehdä, on lukea maol huolella läpi, että tietää mitä sieltä löytyy sekä oppia käyttämään omaa laskinta, sillä kun saa funktioiden kuvaajat tarkistettua hyvin. Onnea!

sira

Luin pitkän matikan lukiossa ja kirjoitin sen.
Jos aina jaksaa tehdä läksyt ajallaan niin pärjää, voisin olla melkeinpä varma siitä. Mulla jäi vähän vähiin tuo läksyjen teko, laiskakun olen.
Sen verran matikasta noin muuten olen aina ollut kiinnostunut, että jotenki oli sitten kokeissa riittävästi niitä tiedonmurusia. Tunneilla olin nimittäin aina ja kai mää ihan aktiivinenkin olin.

Zara

Täällä kans yksi pitkän matikan kirjoittanut. Mulle matikka on aina ollut vahvimpia aineita, mut kirjoitukset meni vähän alle oman tason. Ihan hyvä arvosana kuitenkin tuli. Yleensä kannattaa kirjoittaa pitkä matikka jo siksikin että on paremmin kaikki mahdollisuudet avoinna, ellei sitten ole ihan 100% varma että menee alalle jossa sitä ei pahemmin tarvita.

Kepatäti

Mää en kyllä ole lukenut pitkää matikkaa enkä kirjoittanutkaan, mutta juuri lyhyen kirjoittaneena kehoitan, että laske niitä vanhoja YO-kokeita. Vaikka sitten kirjan kanssa, jos ei muuten suju. Tehtävät oli ainakin lyhyessä matikassa joka vuosi samantapasia, samojen asioiden toistoa aina vaan vähän eri muodossa. Ja kuten joku tossa mainitsikin, tutustu maoliin. Siellä on kaikki, mitä tarvit.

Tigger

itse olen vähän samassa tilanteessa. pitkän matikan kursseista ka tulossa 6 tai 7, nollapanostuksella, mikä tietysti harmittaa. tosin tuntuu oudolta, että muillakin lukiossamme on melko sama keskiarvo pitkästä matikasta, mikä tuntuisi puoltavan sitäkin, että opetuksemme taso on melkolailla nolla.

Olen useimmiten tehnyt läksyt, ja tunneilla ymmärtänyt kaiken - kuten muutkin kavereistani - mutta kokeet ovat aina sitten menneetkin astetta pidemmälle, eikä ole riittänyt, vaikka osaisi koko kurssikirjan kannesta kanteen. Olen verrannut kokeitamme muiden lukioiden kokeisiin, ja mielestäni omamme ovat huomattavasti vaikeempia :o

harmittaa tosiaan, etten sitten enempää ole panostanut, mutta toisaalta mikään tuskin riittäisi opettajillemme..tuntuu vain epäreilulta, kun ne numerotkin saattavat antaa sisäänpääsypisteitä joillekin aloille, eikä omani ole kehuttavat :/

Embo

Luin pitkän matskun ja jaksan yhä ylpeillä sillä, vaikka kirjoitinkin B:n. :lol: (Kurssien keskiarvo oli muuten kyllä vaille kasi.)

Matikka on periaatteessa tosi helppoa, jos on taipuvainen siihen ongelmanratkaisuajatteluun. Mulle mekaaniset laskut on aina ollu piece of cake, mutta sanalliset tehtävät vaikeampia koska en jaksa lukea niitä tehtäviä /ymmärtää niitä.

Jos tuntuu ettei oikeestaan oo kiinnostunut perehtymään geometriaan, integraaleihin ja todennäköisyyksiin, niin kantsii ottaa lyhyt matematiikka ja miettiä, et tykkäiskö kumminkin ennemmin reaaliaineesta...

marvel

mä myös ilmottaudun pitkän matikan suorittaneisiin. Musta lukion pitkä matikka oli hauskaa. Mutta toisaalta mä oon aina tykänny laskea ja pohtia sen tyylisiä ongelmia..

pitkästä matikasta saa usein enemmän pisteitä yliopistoihin hakiessa, vaikka se olisi mennyt huonommin.

Kepatäti

Taitaapi olla niin, että yleensä pitkän matikan C:stä saa samanverran pisteitä kuin lyhyen L:stä. Siis jos on matikkapainoitteinen ala (tai ala jolla matikkaa tarvitana)

koeputkilapsi

Tiedätkö minne olet lukion jälkeen menossa ?

Jos tiedät, niin tarkista paikan/alan pääsyvaatimukset, nimittäin joissain paikoissa matikasta saaa tietyn verran lähtöpisteitä, eikä väliä onko kirjoittanut pitkän vain lyhyen, vaan arvosanalla. Ei ne lyhyenkään tehtävät kovin helppoja ole, mutta voi olla että siitä saisi paremman arvosanan ja näin saisi taktikoitua itselleen paremmat sisäänpääsy mahdollisuudet.

Car_babe_

Minä myös olen kirjoittamassa nyt keväällä 2007 pitkää matikkaa :P Ketäs muita on nyt ens keväänä kirjoittamassa? Ootteko jo alottanu lukemisen? Mihin arvosanaan tähtäätte? :)

Embo
Mulle mekaaniset laskut on aina ollu piece of cake, mutta sanalliset tehtävät vaikeampia koska en jaksa lukea niitä tehtäviä /ymmärtää niitä.

Aivan sama juttu mullakin!

Sitron

Tällä hetkellä juu luen tuota pitkää matikkaa, melko vaihtelevalla menestyksellä, seitsämän kurssia luettu, menestys: 9,8,7,6,6,7,8. Ensin siis tuollainen lasku ja sitten pieni nousu. Tuo lasku johtuu lähinnä siitä että kiinnostgua läksyjen tekemiseen lopahti, kuten koko asiaa kohtaan, ihan hyvin silti mennyt.
Tuosta viimeisestä kasista lievästi sanottuna ylpeä, suoritin sen itsenäisesti Pariisissa, iskin opettajalle jauhot kurkkuun. Tyyppi lievästi sanottuna epäilyt itsenäisiä suorituskykyjäni, hahaa!:D

Mutta tuo matikka tarkoitus kirjoittaa ensivuoden keväällä, empä usko että se nyt ihan putkeen menee, ellei opiskeluintoni lähde kohoamaan. Mutta tuo matikka nyt van on sillainen, joka sujuu tältä tytöltä ihan kohtalaisesti tekemättä oikeastaan mitään. :D

kishuli

Täällä on yksi joka aikoo kirjoittaa nyt keväällä 2007 pitkän matikan. En oo nyt kovin nörttinä jaksanu olla, mut tavoitteena ois saaha se M tai E arvosanaksi :o Liekö sitten pyydän itseltäni liikoja. :roll:

Mariel
Sitron

Tuosta viimeisestä kasista lievästi sanottuna ylpeä, suoritin sen itsenäisesti Pariisissa, iskin opettajalle jauhot kurkkuun. Tyyppi lievästi sanottuna epäilyt itsenäisiä suorituskykyjäni, hahaa!:D

itsenäinen suoritus on siitä ehdottomasti kannattavin, että tulee varmasti tehtyä jotain :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat