Opettajan pedagogiset opinnot - Työ ja opiskelu

Susette

Onko täällä ketään muuta, joka aikoo suorittaa opettajan pedagogiset opinnot tai on jo mahdollisesti suorittanut? Olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia. Ja jos löytyy joku, joka on ollut soveltuvuustestissä, olisi kiva kuulla, millainen oli!

Sivut

Kommentit (16)

Miffy

No tässäpä yks :D

Aion hakea sitä oikeutta ens keväänä, mutta aion kuitenkin jättää ne ihan opintojeni loppuun, gradunkin jälkeiseen hamaan tulevaisuuteen :D

Susette

Okei. Pitänee vielä kysyä, että eikös siihen soveltuvuustestiin voi osallistua jo ennen kuin on saanut perusopintoja suoritettua, eli vaikka ensimmäisenä vuonna? Mutta kuitenkin opinnot voi aloittaa vasta, kun on tietyt opintopisteet kasassa?

Lizzie

Mulla on pääaine siis kasvatustieteessa OKL:ssä, eli ne soveltuvuuskokeet on käyty. Kävin myös varhaiskasvatuksen ja puheviestinnän kokeissa,
jos vaan osaan vastata niin voin mielelläni yrittää..? :)

Miffy

Mä en siis ole vielä ollut, mutta muutama kaveri oli viime keväänä. Sanivat, että ihan mukava oli. En kyllä muista, että mitä siinä sitten oli... Meidän aineessamme tuo soveltuvuuskoe/hhastattelu kyllä taitaa olla lähinnä muodollisuus, en tiedä ketään, joka ei olisi niitä oikeuksia saanut :roll: ja tämäntyyppistä olen myös kuullut. Joissain aineissa sitten vissiin kisataan paikoista ihan tosissaan...

Lizzie

Juu, siis niihin soveltuvuuskokeisiin voi kuulua eri asioita, meillä ne oli pääsykokeet eli oli kirjatentti, ryhmätilanne ja haastattelu, ja pedagogisia haettaessa se on varmaan haastattelu ja ehkä ryhmätilanne.

Ne kyseli kaikenlaista, keskusteleva tyyli oli OKL:ssä, puheviestinnässä enemmän kuulustelu-tyyppinen.
Kannattaa miettiä valmiiksi vastaus peruskysymyksiin:
-Miksi juuri sinut?
-Mitä huonoja puolia sinussa on? (tässä monella kuulemma tyssää kun haluavat antaa itsestään täydellisen kuvan)
-Minkälainen on hyvä opettajan mielestäsi?

ja sit voi olla jotain sellasia alakohtaisia, että vaikka mitä haasteita näet opetustyössä tulevaisuudessa? (media-kasvatus, kansalaiskasvatus, maahanmuuttajat jne jne)

Pääasiallisesti siellä kannattaa olla ihan täysin oma itsensä, eikä vetää mitään puhtoista roolia. Mäkin sanoin pääsykokeissa että poltan tupakkaa ja nukun usein pommiin, ja sain haastattelusta yhtä vaille täydet.

Ryhmätilanteessa pidä katsekontakti kokoajan puhujiin, ja palaa tehtävänantoon tarvittaessa. Kuuntele mutta jos menee aivan sivuraiteille, älä pelkää keskeyttää kohteliaasti.

Emmä nyt osaa sanoa muuta :)

Susette

Lizzie: Kiitti tiedoista! Joitain tuontapaisia kysymyksiä ounastelinkin. Tuohon kokeeseen ei ilmiesesti juurikaan voi etukäteen valmistautua, paitsi ehkä miettimällä joitain tuontapaisia asioita päässään. Meille annettiin just ohjeeksi, et parasta mennä omana itsenään..

enkelin

minäkin varmaan tässä keväällä pyrin jo noihin, vaikka vasta ekan vuoden opiskelija olen. meilläkin tuo on kuulemma vain ns. muodollisuus, opintoneuvojan mukaan sellaiset ihmiset, jotka eivät olisi päässeet noita lukemaan on laskettavissa yhden käden sormilla... en vain vielä tiedä, milloin aloitan, on vähän vielä hakusessa tuo aikataulutus ensi vuodellekin, en saa hops:ia toimimaan..:(

Lizzie
enkelin
minäkin varmaan tässä keväällä pyrin jo noihin, vaikka vasta ekan vuoden opiskelija olen. meilläkin tuo on kuulemma vain ns. muodollisuus, opintoneuvojan mukaan sellaiset ihmiset, jotka eivät olisi päässeet noita lukemaan on laskettavissa yhden käden sormilla... en vain vielä tiedä, milloin aloitan, on vähän vielä hakusessa tuo aikataulutus ensi vuodellekin, en saa hops:ia toimimaan..:(

Joo, ilman muuta se on haettavissa vain pedagogisia paljon löysempi se seula. Esim puheviestinnässä oli jotain 300-400 pääsykokeissa ja 15 pääsi (minä vasta varasijalta 17, jos olisin ottanut paikan vastaan).

Mutta voipi olla että että koska esim matemaattisten aineiden opettajista on pulaa, mutta ilmeisesti esim historian opettajista ei ole, niin ma-fy-ke-opiskelijat saa opiskeluoikeuden melkein poikkeuksetta mutta sit taas suosituimpien aineiden opiskelijat ei välttis saa..

papuna

jepulis,minäkin sitten ilmoittaudun hakemaan okl:ään

ootteko kattonu niitä pisterajoja ekaan vaiheeseen?
mun mielestä ne oli noussu viimevuodesta ja nyt jännittää ihan zigana pääsenkö edes pääsekokeisiin... :?

osaako joku kertoa minkä saattais olla apua sinne hakiessa?tiedän etä ne vaihtuu koulun ja vuoden mukaan,mutta sellasta perusteosta josta sais hyvät pohjat.vaikka sitten vaan muuten...

Lizzie
papuna
jepulis,minäkin sitten ilmoittaudun hakemaan okl:ään

ootteko kattonu niitä pisterajoja ekaan vaiheeseen?
mun mielestä ne oli noussu viimevuodesta ja nyt jännittää ihan zigana pääsenkö edes pääsekokeisiin... :?

osaako joku kertoa minkä saattais olla apua sinne hakiessa?tiedän etä ne vaihtuu koulun ja vuoden mukaan,mutta sellasta perusteosta josta sais hyvät pohjat.vaikka sitten vaan muuten...

Tässä ihmiset eivät ole hakemassa OKL:ään vaan lukevat pääaineenaan jotain muuta, ja hakevat pedagogisiin opintoihin opinto-oikeutta, joka on siis eri asia kuin luokanopettajakoulutus.

Jos et ole avoimessa opiskellut, niin hyvä olisi jo ennen kutsua lukea Johdatus kasvatustieteisiin, olikohan se Rinne, Kivirauma& Lehtonen tai jotkut muut kiroittajat. Se on kuitenkin se paras a helppolukuisin pääteos, myös von Wrightien kirja on hyvä, sen nimi oli Oppiminen ja koulutus.

En ole katsonut yhtään mitä ovat pisterajat sen jälkeen kun pääsin.
Jyväskylään on yleensä korkeimmat, sitten Ouluun ja Helsinkiin, siiten Hämeenlinnaan ja muut aika lailla samoissa, vai olisikohan muuten Rauma nostanut niitä pisteitä myös hiljattain.

Mutta tsemppiä joka tapauksessa! Reippaasti omana itsenä vaan! :)

Susette

Onko täällä ketään, kuka olisi hakenut opiskelemaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi tai opiskelee tällä hetkellä?

Pelottaa tuo soveltuvuustesti, kun kuitenkin on suunnitellut tulevaisuuttaan niin, että valmistuisi joskus äidinkielen opettajaksi. Kuitenkaan mikään ei ole varmaa, ennen kuin on tuon testin läpäissyt..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat