ongelma oikiksen tenttiin lukemisessa - Työ ja opiskelu

SunLion

niin no viittasin siihen että kyl pääsykokeeseenkin valmistautuessa on hirveesti pitäny opiskella ja muistaa ulkoa. Ainakin voisin olettaa. Kysytäänkö Lanialta :D? Eli jos sinne on osannut hoitaa ittensä sisään niin samallalailla sisälläkin sit opiskellaan.

Asiat toki syvenee huimasti mentäessä itse opiskelujen pariin mutta onhan se pääsykoekkin jo laajuudeltaan sellanen että antaa osviittaa tulevasta ja siinä just sitten huomaa sen että onko itsestä opiskeluihinkaan.

Kommentit (10)

Miffy

jooh, ja usein se pääsykoe on niin paineinen juttu, että siihen päntätään ihan hullun lailla ja panostetaan. Mutta selväähän on, et asiat vaikeutuu. Meillä ei kyllä ole noin laajoja tenttialueita kuin erittäin harvoin, tai siis voi olla, mutta silloin kyllä osa kirjoista on kaunokirjallisuutta (ja tästä voi olla montaa mieltä, että helpottaako se).

ivoire

Voisko olla vaikka niin, että lukualue on laajempi tai vaikeampi tai vaikka että lukuaikaa on vähemmän tenttiin kuin pääsykokeisiin? Eihän se opiskelu helppoa ole, vaikka sisään pääsiskin. Luulisin, että varsinkin oikiksessa (ja varmaan lääkiksessäkin) asiat vaikeutuu mitä pidemmälle opinnoissa pääsee. Mulla ei siis omia kokemuksia yliopistossa opiskelusta ole, mutta luulisin näin. :D

EDIT Tällä viittasin siis yhteen SunLion kysymykseen. "Miten sä Violet oot selvinny sisään sinne, jos nyt tenttiin valmistautuminen tuntuu niin vaikeelle?"

Miffy

Hääh ei tiettykään! Ja varsin hyvin tiedän että samat tekniikat pätee jne, kunhan mainitsin kun itekki eilen olin ihan varma et kyse on pääsykokeesta :D

SunLion

oho niinpä olinkin...avauduimpa aika paljon sitten. Noooh...joku muu voi kenties oppia tuosta.

Miten sä violet oot selvinny sisään sinne, jos nyt tenttiin valmistautuminen tuntuu niin vaikeelle? samat opiskelu tekniikat vaan käyttöön ;)

Niin ja ei tuo nyt loppuen lopuks mun mielestä mee ees kovin paljon offtopiciksi..jos miettii. :roll: Samoja ajatuksia voi soveltaa..

erotuksena: kysypä violet kavereiltasi miten he valmistauvat tentteihin ja millasia kikkoja niillä on? He ovat parhaat ihmiset sinua neuvomaan : )

Miffy

Siis mäkin nyt vasta tajusin ku luin tota alotusta uudestaan, mut tuo taitaapi Violet jo olla sisällä ;) Itekki tajusin väärin ku en vissiin lukenu alotusta kunnolla...

SunLion

oikikseen hakemisesta en osaa kerota mitään..mutta lääkikseen hakiessa koitin tehdä ajatuskuvioita, listoja, yhdistellä tietoja kokonaisuuksiksi (vaati sen et yhtä kappaletta luettaes rupes pomppimaan ihan toiselle puolen kirjaa jne).

Tärkeintä on että ymmärrät lukemas ja keskityt miettimään sisältöä, pohdiskelet ja järkeilet. Sillon se ei ole ulkoa opettelua lyhyeen muistiin, vaan asioiden oppimista pitkään muistiin.

Ja jos hakeminen ja lukemisista selviytyminen on ylitsepääsemättömän vaikean tuntuista, kannattaa myös vilkaista millaista luku materiaalia itse oikiksessa on, miten siellä opiskellaan ja mihin tahtiin, kuinka kauan.

Kannattaa miettiä sitä että pääsykoe on suunniteltu valitsemaan he
kenelle ala parhaiten soveltuu (nojoo, tästäkin voidaan olla tosi montaa mieltä ja lääkiksen kohalla ainakaan ei aina kyl ihan aina toimi), ainakin siinä mieles et testataan just kykyä muistaa, oppia, opiskella ja soveltaa.
Moni hakija ei muista sitä että jos taidot opiskella ja kiinnostus juuri pänttäämisen on alhainen, niin ei se sen kummempaa opiskellessakaan hirveesti ole.

En todella halua lannistaa tai sanoa ettei kannata hakea ja ei varsinkaan pidä haaskata unelmiaan. Kuhan halusin tuoda tämän esille kaikille ketkä hakevat alalle jossa pääsykoevaatimukset ovat korkeat jne. Kaikki eivät vain tunnu huomioivan tätä.

Tsemppiä!! : )

Miffy

Yksi mahdollisuus on käydä juttelemassa esim. opintopsykologin kanssa. Musta on itse asiassa ruvennut tuntumaan, että muistaminen on jotenkin vaikeutunut ja tenttiin lukeminen tökkii tästä syystä ja ajatettelin kävästä kyselemässä että olisko vinkkejä.

Ja niin, eihän tentistä tartte täysiä pisteitä saada ;)

Miffy

Huh, mulle ei tuu mitään muuta mieleen kuin pänttääminen. Toisin sanoen, lue mahd. monta kertaa, mutta kuitenkin ajatuksella. Ja sitten vielä ennen koetta muutaman kerran ne tiivistelmät läpi. Tälleen mä toimin kun luen tentteihin...

edittiä. Niin, ja sit voit kans tehdä mind mappeja esim. kaikista teorioista, joita niissä kirjoissa esitellään ja laittaa niihin myös ihmisten nimet ja päntätä sitten niitä. ja muistakin aiheista mind mappeja. Ite en kyllä oo käyttäny tota mind map -tekniikkaa, mut joskus jos mulla on tenttiaineistossa vaikka tosi monta eri teoriaa tai kirjallisuuden historian suuntausta tms, niin saatan vaan kirjoittaa ne alekkain ranskalaisilla viivoilla, tyyliin:

- kansallinen symboliikka (1900-luvun alku)
*Eino Leino
* jne

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat