palkoista - Työ ja opiskelu

Tania

En tiedä mitä alaa siun työpaikkas edustaa mutta voin melko varmasti sanoa että jos se on mikä tahansa palvelu ammatti niin pallkankorotusta et tuu saamaa. (ainahan saa kysyä) pieni mahdollisuus on jos opiskelet kyseistä alaa mihin olet hakeutumassa töihin ja olet viimisen vuoden opiskelia eli valmistut alalle.

mutta muuten en usko, aikaisemmat kesätyöt katotaan plussaksi työn hakialle mutta einiitä varsinaisesti työkokemukseksi lasketa.

Sivut

Kommentit (81)

Miffy

Siis kyllähän kesätyötkin lasketaan työkokemukseksi, mutta jos on ollut töissä vain yhden kesän, on se silloin noin 3 kk, eli ei vielä oikeuta korkeampaan palkkaan... (Jossiis raja on tuo yksi vuosi.)

Jeii

Miffyn sanoja seuraten. Palkka määräytyy suurimmalla osilla aloista työkokemuksen (vuosissa) mukaan ja lisäksi siihen kyllä vaikuttaa pohjakoulutus.

Itse aloitin kaupan alalla, kun olin yläasteella. Ei ollut siis kaupanalan koulutusta :arrow: harjoittelijapalkka (eli siis 75 % minimipalkasta)
Kun tuli vuosi täyteen, palkkaluokka nousi tuohon minimiin. Ymmärsin, että aloittaessani työskentelyn vaikka kauppiksessa tms. olisin saanut tuota minimipalkkaa jo suoraan.

Jos joku kertoisi, miten poistan tuon toisen viestin. Onnistuin jotenkin säätämään :D

figaro

Kannattaisi katsoa oman alasi liiton palkkatariffit ja pyytää sen mukaan vaikkapa alinta luokkaa tuon minimin jälkeen. Mm. kemianliitossa koeajan jälkeen nousee sisääntulopalkasta heti palkkaluokkaan I ja saattaa hyvinkin nopeasti nousta palkkaluokkaan II. Sen jälkeen nousu tapahtuu kokemusvuosissa tai tehtävänkuvan muodossa - ellei toisin sitten sovita esimiehen tai työnantajan yleensä kanssa.

Miffy

Riippuu täsyin alasta. Esim. kaupan alalla (myyjänä vaikkapa) et saisi lisäystä palkkaan, koska palkka määräytyy kokemusvuosien mukaan.

Gillyanne

Olen kyllä aika varma siitä, ettei s-ryhmän pienimmissäkään kaupoissa ole kauppiaita! Niissäkin on marketpäällikkö, jolla ei ole omat rahat kiinni kaupassa. En ala sen tarkemmin selittämään, mutta s-ryhmän palveluksessa olleena tiedän tuon. Monet kutsuvat noita päälliköitä kyllä kauppiaiksi, mistä lie moinen käsitys/nimitys..

Ja palkkauksesta sen verran, että TESin mukaanhan se aika pitkälti määräytyy. Itse olin jo alaikäisenä erään kaupan palveluksessa muutamia viikkoja kesien aikana (minimipalkalla) ja täysi-ikäisenä sit aloitin kassahommat. Minimipalkkaan sain silloin muutamien kymmenien senttien korotuksen. Sit jatkoin samassa kaupassa vielä kesän jälkeen tehden töitä koulun ohella sen minkä ehdin. Ja kun tein uuden työsopimuksen, niin kysyin marketpäälliköltä, että päästäiskö me palkasta yhteisymmärrykseen. Ja kyllähän me päästiin. :) Tuntipalkkani sai mukavan, noin euron korotuksen. Siitä puoli vuotta eteenpäin ja nostivat vielä lisää palkkaa. Mun palkka nostettiin siis alle vuodessa siihen maksimiin, mitä ilman koulutusta voi saada.
Periaatteessa noissa on siis tietyt rajat, et koska voi nostaa palkkaa ja minkä verran, mut siitä huolimatta kannattaa kysyä! Ei siinä mitään häviä, jos yrittää. Näin mä ainakin asian koen. Tyhmä jättää kysymättä! :wink:

nindeliina

Olen menossa kesätöihin samaan yritykseen jossa olin myös viime kesänä. Edellisen kesän tein minimi palkalla koska minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta alalta. Nyt sitä kokemusta kuitenkin löytyy ja tunnen myös talon tavat ja työt. Myös pomo huomasi että olen ahkera työntekijä ja lisäksi olen alan opiskelija.
Siispä kysymys kuuluukin: miten paljon voin pyytää lisää minimin päälle ilman että teen "töitä liian halvalla" tai vaikutan ahneelta pomon silmissä? Ylipäätään olen ollut niin vähän työelämässä ettei minulla ole juuri kokemusta näistä asioista ja siten olen myös helposti kusetettavissa. Onko esim. 0,25€/h lisäys liikaa vai liian vähän?

Lizzie

En muista missä tällainen kirjoitus oli, mutta eräs mies joka oli toiminut head hunterina sanoi, että naisten itse pitäisi yrittää vaikuttaa siihen että naisten euro on edelleen 80 centtiä.
Että naisille on tosi kamalaa sanoa palkkatoivomus, ja sitten lopuksi puuskahtavat että "emmä tiiä, mulle käy se mitä työnantaja on suunnitellut".

Pitäis varmaan olla tosi rohkee ja heittää mieluummin yläkanttiin toivomus.

Sasuska
Miffy
Mutta esim. kaupassa on turha alkaa kinata - homma on niin selvä kuin olla voi: TES.

Ei se ihan näin mene! Kaikesta, siis ihan kaikesta, voi sopia! Ihmisiähän ne siellä on, ei mitään koneita. Tässä pätee vähän sama homma kuin esim. ostamisessakin: joku juttu on tasan niin kallis kuin mitä ostaja siitä suostuu maksamaan! Tähän samaan sopii myös tämä "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa"! :)

Eli aina voi pyytää, on sitten eri asia, että maksetaanko. Mutta onpahan ainakin pyytänyt! Miehet on tässä suhteessa vaan niin röyhkeitä, että sitä ei edes tulkita röyhkeydeksi vaan ihan ok:ksi; tuo tyyppi osaa taatusti hommansa, koska osaa vaatia sille noin hyvää korviketta! Miksei siis naisille suotaisi ihan sama oikeus?!

Itse sain hurjat 0,90 e/h lisää, kun olin ollut 3 kk toisessa apteekissa töissä. Mutta farmasiassa onkin se hyvä puoli, että liitto antaa meille opiskelijoillekin palkkasuositukset, joten niistä on hyvä lähteä liikkeelle. Ehkä sitten silläkin alalla on jotain suosituksia, joita voi ehdottaa? Tai joista voi saada vähän hajua.

Mutta lopuksi: aina voi pyytää ja asioistahan voi sopia, vaikka kuinka olisi joku TES. Etenkin, jos työnantaja on tyytyväinen työpanokseesi ja olet hyvissä väleissä hänen kanssaan ja olet ollut samassa paikassa ennenkin. Sehän on valtava etu työnantajalle, kun ei tarvitse ihan alusta asti kouluttaa, joten kyllä siitä voi ekstraa maksaa!

Jzzu
Sasuska
Miffy
Mutta esim. kaupassa on turha alkaa kinata - homma on niin selvä kuin olla voi: TES.

Ei se ihan näin mene! Kaikesta, siis ihan kaikesta, voi sopia! Ihmisiähän ne siellä on, ei mitään koneita. Tässä pätee vähän sama homma kuin esim. ostamisessakin: joku juttu on tasan niin kallis kuin mitä ostaja siitä suostuu maksamaan! Tähän samaan sopii myös tämä "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa"! :)

Kauppaketjuilla se kyllä menee tasan näin.

Miffy

Noh, tuossa on kyllä käynyt tuuri ja poikkeustapaus. Ei ainakaan S-ryhmän kaupoissa ole mitään kauppiaita, jotka voisivat asiaan vaikuttaa. Myymälänhoitajalta lienee turha korotuksia kysellä :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat