Henkilöstövuokraus-yritykset - Työ ja opiskelu

figaro

Tuolla työpaikka-gallupissa tuli esille, että jotkut ovat töissä Staffpointin kautta eri kaupoissa. Miten moni muu on ollut vuokratyöläisenä? Mitä haittoja ja hyötyjä olet todennut? Miten pitkiä työsuhteita on kullakin?

Itse olen ollut Varamiespalvelun, VPS:n, Staffpointin ja Pestin kautta töissä. Mm. Adeccon ja HSG:n kautta olisin myös päässyt muutamiin paikkoihin.

Tällä hetkellä en suosi mitään muuta kuin Pestiä. Heidän listoiltaan minut voidaan palkata suoraan asiakasyritykseen, mikäli näin on tapahtuakseen. Muiden listoilla ollessa minusta on maksettava, mikäli asiakasyritys haluaisi itselleen työntekijäksi. Pesti on muutenkin paljon tekemisissä työntekijöidensa kanssa, paljon ihmisläheisempi firma kuin nuo isommat.

Kenkkuja puolia vuokratyöläisenä olemisessa on lomien puuttumiset ja pitempiaikaisissa sopimuksissa se, että et koskaan voi olla siltikään varma, että työpaikka pysyy alla. Ja riippuen työpaikasta, sinut saatetaan ottaa vastaan ihan kuin kuka tahansa talon kirjoilla oleva duunari ja toisissa paikoissa sinua ei pidetä minään. Myös lomaraha-asiat pohdituttavat... Nämä moninaiset tavat hoitaa asioita sekoittaa varmasti monen pään.

Sivut

Kommentit (43)

Lizzie

Mä oon Adeccolla tehnyt keikkahommia, lipunmyyntiä, somistusta ja VIP-opasjuttuja.
Mä oon tykänny, ne tyypit Jyväskylässä on tosi mukavia ja töihinmeno on helppoa, koska sopimukset ja palkat neuvotellaan yleensä etukäteen.

Oli hassua kun ainahan nämä henkilöstövuokrausfirmat mainostaa olevansa kansainvälisiä yhtiöitä jne, enkä oikein uskonut. Kunnes pohjois-Ranskassa pienessä kaupungissa kahveella ollessani huomasin äimistyksekseni että vastapäisessä talossa on Adeccon toimisto :shock: Niitä näkyi enemmänkin sitten matkan varrella. Hassua oli että Andorrassakin oli Honka-firman mainos, ja K-Rautoja oli pitkin Saksaa.
Että ei se ollutkaan ihan pöppöä.

Juu, mutta siis Adeccolla oon ja oon tykänny!

annika

Mä olin ennen nykyistä vakipaikkaa BusinessLiken kautta aika monessakin eri duunissa. Suurin osa oli keikkaluonteisia tai parin viikon hommia, mutta ennen tätä olin puolisen vuotta samassa paikassa myyntisihteerinä. Siellä olisin saanut jatkaakin, mutta toki kannatti vaihtaa vakituiseen työpaikkaan..Lomat ja muut kun tulee nyt niin kivasti. Voin kyllä lämpimästi suositella tuota BusinessLikea kaikille, siellä hommat toimi ja ihmiset itse henkilöstöfirmassa ja työpaikoilla oli mukavia. Ainoa vaan, ettei se ihan kaikkia palvele, koska tarjolla olevat paikat ovat kaikki ns. konttorirotan duuneja :)

Miffy

Mä olen siis Staffpointilla Helsingissä. Olen kokenut paikan hyväksi ja itselleni sopivaksi. Systeemi on selkeä: voin buukata itselleni vuoroja netissä. Vuoroehdotuksia saa myös tekstiviesteillä. Vuoroja ei ole pakko koskaan ottaa, vaan niistä voi valita itselleen sopivat ja mieluisat. Lomarahaa (vai miksikä sitä nyt kutsutaan??) saa joka palkassa 10% palkan suuruudesta. Palkka maksetaan kerran viikossa, se on kivaa. Tämä systeemi sopii mulle very well, koska on viikoja, jolloin en ehdi töihin ollenkaan, mutta toisaalta esim. kesällä voin tehdä paljon enemmän vuoroja. Musta on ymös kivaa olla eri paikoissa töissä. Olen aina saman ryhmän samoissa kaupoissa :)

Yleisellä tasolla mua huolestuttaa työmarkkinoiden kehitys erilaisia vuokrausfirmoja suosivaan suuntaan. Näissä työntekijä on loppujen lopuksi aika heikoilla, jos koko toimeentulo riippuu näistä.

Pai25

Täytyypä pistää mieleen toi vuokrafirmojen kautta työllistyminenkin... Jos joskus tulee tilanne että olisin työttömänä...
Nyt on kuitenkin vakituinen työpaikka, joten siitä ei moiseen rumbaan kannata lähteä.
Ite oon nykyiseen työpaikkaan mennyt silloisen Jokela Capitalin kautta. Paikka oli heti vakituinen ja keväällä tulee jo 4 vuotta täyteen.

Tiger

Olen staffpointin kautta, en tosin kaupan kassoilla.. Itse en pidä tästä työpaikasta, koska en työvuorojen saaminen on niin tuurista kiinni, nopeta syövät hitaat. Työvuoroja on ihan liian vähän.. :/ joten lähettelen tässä työhakemuksia eri paikkoihin koko ajan (:

figaro

Tuo maksaminen jää, kun on ollut asiakasyrityksestä poissa määrätyn ajan (jokaisella vuokrafirmalla oma määräaikansa). Ei näistä jutuista pahemmin työntekijöille kerrota :(

kuunlapsi

mie oon ollu varamiespalvelun kautta kahdessa paikassa töissä, toinen oli kesäduuni, tuurasin kahden ihmisen kesälomat, joten siinä oli aika selkeä aika kuinka pitkään olen siellä(taisi olla vähän päälle 2kk), ja toisessa paikassa olin yli vuoden, heidän kesäloman ajan olin poissa(koko paikka oli silloin suljettu) mutta muuten pitivät minut siellä, aina olin kuukauden tai kahden sopimuksella, sitä sitten aina jatkettiin ja jatkettiin, aina eivät edes muistaneet kertoa että sitä oli jatkettu, joutui itse päivää ennen sopimuksen päättymistä mennä kyselemään että miten onkos mulla vielä töitä?

tällähetkellä olen samaisessa paikassa vakituisena työntekijänä, tietääkseni nykyinen työnantajani ei joutunut maksamaan mitään ylimääräisiä kuluja minun vakinaistamisesta, koska olin ollut tuolla jo niin pitkään töissä, (siinä taisi olla jokin aika minkä jälkeen ei enää tarvitse maksaa, olikohan joku 3-4kk)
työnantajani on käytänyt varamiestä nyt aika reippaasti, ja muutamat olleet nyt vajaan vuoden varamiehen kautta meillä ja heidätkin juuri ollaan vakinaistamassa.

onhan se ihan ok että opiskelijoilla esim on mahdollisuus tehdä joustavaa työtä, siis juuri pätkä hommia vuokrafirmojen kanssa. mutta itseäni ainakin ahdisti aika paljon kun ei koskaan voinut olla varma onko kuukauden päästä enää töitä, kuitenkin pitäisi itsensä elättää ja kaikkea. ja lomien puute kävi rasittamaan monesti, ei mitään pekkasvapaita tai talvilomia, hieman oli ärsyttävää kun muut pitivät lomiaan ja meikä tyttö joutui paahtamaan heidänkin edestä.
onneksi minulla oli todella reilut työkaverit jotka pitivät puoliani ja kovistelivat isoja herroja että minut pitäisi ottaa vakinaiseksi.
vaikka homma ei niin hohtaista olekaan niin onpahan vakinainen työ. se kuitenkaan ei tänäpäivänä ole niin kovin helppo löytää..

Rahel

Mä teen ravintola-alan keikkaduunia Capital Restaurant Services:n kautta. Lisäks mulla on osa-aikanen vakkariduuni toisessa ravintolassa. Capitalilta on saanut ihan mukavasti lisätöitä ja systeemi on toiminut hyvin. Yleensä mulle soitetaan loppu- tai alkuviikosta ja sovitaan seuraavan viikon duunit. Hyviä puolia on se, että firma on ollut luotettava ja että palkat maksetaan kerran viikossa. Huonoja puolia on tietty toi, että ei oo lomia tai ja erityisesti se, ettei saa matkakorvauksia. Välillä ketuttaa ajaa jonnekin hornan tuuttiin, kun bensakin on niin kallista.

Ja keikkatyöläisellä ei tietty oo myöskään muita vakkarityöntekijöille kuuluvia etuja, esim työterveydenhoitoa. Tuo ei tosin mua hirveesti hetkauta, kun voin opiskelijana käydä YTHS:llä.

shanti
Miffy
Mä olen siis Staffpointilla Helsingissä. Olen kokenut paikan hyväksi ja itselleni sopivaksi. Systeemi on selkeä: voin buukata itselleni vuoroja netissä. Vuoroehdotuksia saa myös tekstiviesteillä. Vuoroja ei ole pakko koskaan ottaa, vaan niistä voi valita itselleen sopivat ja mieluisat. Lomarahaa (vai miksikä sitä nyt kutsutaan??) saa joka palkassa 10% palkan suuruudesta. Palkka maksetaan kerran viikossa, se on kivaa. Tämä systeemi sopii mulle very well, koska on viikoja, jolloin en ehdi töihin ollenkaan, mutta toisaalta esim. kesällä voin tehdä paljon enemmän vuoroja. Musta on ymös kivaa olla eri paikoissa töissä. Olen aina saman ryhmän samoissa kaupoissa :)

Yleisellä tasolla mua huolestuttaa työmarkkinoiden kehitys erilaisia vuokrausfirmoja suosivaan suuntaan. Näissä työntekijä on loppujen lopuksi aika heikoilla, jos koko toimeentulo riippuu näistä.

Minäkin tuolla Staffilla hommissa ja samoilla linjoilla Miffyn kanssa oon. S-ryhmän kaupoissa kierrän ympäri kaupunkia ja on nimen omaan mukavaa, kun ei jatkuvasti tarvii yhessä paikassa pällistellä. Oli hyvä tuuri, kun pääsin tiimariin jouluksi, marraskuun puolesta välistä uuteen vuoteen piti olla ensin, mutta nyt vuoroja on vaihtelevasti koko viikosta pariin päivään viikossa helmikuun puoleen väliin. tykkään enemmän tästä, kun prisman kassalla istumisesta. tässä on myös se etu, että tiimarista soittavat suoraa mulle, kun tarviivat :)
En kuitenkaan haluaisi tehä töitä näin kovin pitkään, koska ikinä ei tiedä, millon töitä on ja millon ei. täällä noita prisma-vuoroja kun ei oo niin mahdottomasti, varsinkaan nyt alkuvuodesta. kun leipä on vaan tässä kiinni, niin välillä voi olla vähän sormi suussa. Tähän asti ei oo kuitenkaan ollu kummempaa valittamista Staffin palvelussa. Suosittelen!

ps. niin, paitsi se tietysti, että aamulla saattaa tulla viesti/soitto kasin maissa, että nyt on hätä, pakko saaha joku yheksäksi vuoroon toiselle puolen kaupunkia ja oot viimenen mahdollisuus. sillon voi proppu palaa vähäsen, mutta... rahan tulo ei voi estää ;)

blaah:)

Kiitos näistä tiedoista joita olette tänne jaelleet :) Olenkin tänään aika urakalla pistänyt hakemuksia vähän joka paikkaan... Toivottavasti tärppää...

Sain kuulla kyllä huhun että työni TAAS jatkuisi aikaisemmassa työpaikassa, mutta mieluummin kyllä alan etsimään jo jotain muuta...

LISÄYS: Jee... Eilisten hakemusten joukosta sain jo tänään sovittua yhden haastattelun, plus huomasin, että mulle oli tullut myös toinen alustava työtarjous Belgiasta...

Jee :) :) :)

Kerrankin jotain kivaa tapahtuu myös työrintamalla...

sonja01
figaro
Tuolla työpaikka-gallupissa tuli esille, että jotkut ovat töissä Staffpointin kautta eri kaupoissa. Miten moni muu on ollut vuokratyöläisenä? Mitä haittoja ja hyötyjä olet todennut? Miten pitkiä työsuhteita on kullakin?

Itse olen ollut Varamiespalvelun, VPS:n, Staffpointin ja Pestin kautta töissä. Mm. Adeccon ja HSG:n kautta olisin myös päässyt muutamiin paikkoihin.

Tällä hetkellä en suosi mitään muuta kuin Pestiä. Heidän listoiltaan minut voidaan palkata suoraan asiakasyritykseen, mikäli näin on tapahtuakseen. Muiden listoilla ollessa minusta on maksettava, mikäli asiakasyritys haluaisi itselleen työntekijäksi. Pesti on muutenkin paljon tekemisissä työntekijöidensa kanssa, paljon ihmisläheisempi firma kuin nuo isommat.

Kenkkuja puolia vuokratyöläisenä olemisessa on lomien puuttumiset ja pitempiaikaisissa sopimuksissa se, että et koskaan voi olla siltikään varma, että työpaikka pysyy alla. Ja riippuen työpaikasta, sinut saatetaan ottaa vastaan ihan kuin kuka tahansa talon kirjoilla oleva duunari ja toisissa paikoissa sinua ei pidetä minään. Myös lomaraha-asiat pohdituttavat... Nämä moninaiset tavat hoitaa asioita sekoittaa varmasti monen pään.

mä oon opteamin kautta duunis täl hetkellä.. kaupan kassana ja oon ollu tosi tyytyväinen tähä hommaan.. palkka on iha hyvä ja ite saa vaikuttaa et mitä vuoroja haluu tehä ja mitä ei.. ja joka palkkaan tulee lomakorvaukset mukaan :) et saa aina vähä extra rahaa :wink: onx kellää muulla kokemusta opteamista? olis kiva kuulla muiden kokemuksia :D oon ollu kans varamiespalveluissa mut olin vaa 2 viikkoo jossai postitushommis ja sen jälkee ei mitää töitä löytyny sieltä.. et aika surkeeta :?

Aniara

Lainaus:
Miten moni muu on ollut vuokratyöläisenä? Mitä haittoja ja hyötyjä olet todennut? Miten pitkiä työsuhteita on kullakin?

Miekin olen entinen vuokratyöläinen, olin Adensialla. Mielestäni se oli ihan jees firma. Mutta juuri noiden syiden takia joita Figaro jo mainitsikin. niin en itse myöskään kovin lämmennnyt hommaan. Esim. ei lomia,monesti keikka työtä(muutaman viikon sopimus) ja sitten ei taas töitä. Sitten sieltä saatetaan taas soittaa yhtäkkiä töihin...
muuta en keksikkään tällä hetkellä..

Miffy

No siis, noihin haetaan kuten mihin tahansa tyäpaikkaan: Jätetään hakemus/soitetaan ja kysytään, onko vapaita paikkoja, sitten haastattelu. Itse löysin ilmoituksen MOL:ista kun pari vuotta sitten etsin opiskelun oheen soveltuvaa työtä.

maijj

ehkä hiukan hölmö kysymys, mutta miten te olette päässeet mukaan noihin henkilöstövuokrausyrityksiin.? kun itse kirjautunut esim. manpowerille, mutta ei sieltä kyllä mitään tarjouksia satele.? :lol: ja hakenut siis oon työpaikkoja sieltä sivulta..

Mimia

Minä en ole oikein ymmärtänyt kokonaan tätä juttua.

Näissä henkilöstövuokrausfirmoissa siis vuokrataan ihmisiä tekemään töitä? Kuka maksaa palkan? Firma jossa ollaan töissä vai hlönvuokrausfirma? Kuinka palkka määräytyy ja mitä tasoa se suunnilleen on? Saako kaikki samaa työtä tekevät saman palkan, vai onko se neuvottelukysymys?

Saako noiden kautta oikeasti töitä ja kuinka nopeasti suunnilleen? Voiko olla samaan aikaan kahden eri vuokrausfirman "alainen"? Mistä saa tietää avoimista työpaikoista jotka on tarkoitettu hlönvuokrausfirman työntekijöille?

No en taida tältä erää keksiä muuta. :)

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vähän valaista minua. :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat