Gradut & muut lopputyöt - Työ ja opiskelu

Maaria

Mulla on gradua nyt kasassa sellanen 60 sivua. Empiirinen osio on valmis ja teoriasta puuttuu puolet. Laitoin nyt version ohjaajille ja hiukan pelottaa, että mitä kommenttia tulee. Itsestä tuntuu välillä, että työni on niin surkee, että en edes ilkee lähettää sitä ja välillä tuntuu, että sehän on tosi hyvä.. Jännityksellä odottelen, että mitä sieltä tulee vastaukseksi.. Minusta vaan tuntuu jotenkin, että en edes saa mitään konkreettista tutkimustulosta.. Tietty johtuu siitäkin, että kyseessä on käsiteanalyyttinen työ, mutta no joo.. mahaan koskee, kun jännittää... yhyyy :shock:

Sivut

Kommentit (25)

Mimia

No jaa.. mä olen tehnyt labrahommia suunnilleen tammikuusta asti, tosin en joka päivä tai edes joka viikko! Että varmaan jotain pari kuukautta yhtenäistä työtä on nyt takana ja muutama viikko vielä edessä..

Kirjoituksen suhteen olen suht optimistinen. Eikait siihen kirjotukseen kuukautta enempää mene, jos niin päättää. Tai no siihen kaikkeen hienosäätöön kyllä saa varmasti aikaa kulumaan ihan kiitettävästi. :roll: Pilkku sinne, pilkku tänne..huoh.
Mutta kaiken kaikkiaan graduni on valmis syyskuussa viimeistään, kaikki hienosäädöt mukaan lukien.

Hyvä että sinullakin on jokin takaraja, sillä muuten saattaa käydä niin että se venähtää ihan huomaamatta (muutamalla kaverilla näin käynyt).

Tosin kannattaa huomioida se, etten minä todellakaan ole tehnyt gradua täysiopäiväisesti, vaan olen tässä kevään aikana tehnyt myös 5ov harjoittelun, 5ov projektityön, kursseja ja tenttejä tarkoituksena olisi tulla vielä 10-15, kunhan tuloksia tulee/saavat tehtävät korjattua.

Miten laajan gradun olet meinannut tehdä ja mitä alaa opiskelet, onko sinulla jo gradun aihe valmiina?

Minun ohjaajani haluaa gradustani julkaisutyyppisen, mahdollisimman tiiviin, josta on kaikki turha pois. Johdannon pituudeksi hän sanoi että noin 7 sivua. :shock: En mitenkään saa mahdutettua kaikkea tietoa noin lyhyeksi, mutta toisaalta lohduttavaa ettei hän odota minun kirjottavan mitään romaania.

tuomi

Mä palautin oman graduni kauppakorkeassa vajaa kuukausi sitten. Ensi viikolla saan tietää arvosanan. Vakituinen työkin kyllä alkaa ensi viikolla, joten gradu alkaa olla jo unohduksissa. Mulla varsinainen kirjoitustyö vei vain vajaan pari kuukautta, vaikka aloitinkin graduseminaarin jo viime syksynä. Onneksi ei ollut töitä ja kurssejakin vain kaksi nyt keväällä, niin sain 72 sivua valmiiksi tosi nopeasti. 3 sivua päivässä oli just sopiva tahti mulle.

Eipä se gradu loppujen lopuksi mikään ihmeellinen elämää suurempi projekti ollut. Opiskelujen alussa sitä piti jotenkin kamalan suuritöisenä ja ahdistavana ajatuksena, mutta kun kirjoittaessani tiesin että pääsen töihin juuri samaan aihepiiriin liittyen niin gradua oli oikeastaan ihan mukava tehdä.

Maaria

Mulla on gradu tutkimussuunnitelma vaiheessa ja tän kevään tenttikauden päätyttyä jatkuu taas sen väsääminen. Mulla on kaikki kurssit jo sitten tenttikauden jälkeen suoritettu ja gradu vaan puuttuu.. Kesäksi ei olekaan muuta ohjelmaa, kun gradu. Mä suoraan sanottuna inhoon koko gradua (tänään, välillä en :D). Jotenkin se vaan tuntuu niin vaikeelta, kun tutkimusongelma ja menetelmä on vielä vähän hukassa. Ja mitä Mimia sanoit tuosta tulosten tulemisesta, niin mullakaan ei varmaan tule mitään hienoja tuloksia tästä työstä, jotain diiba daaba jauhamista vaan :D

hampiainen

^ Meillä sano semmanvetäjä, että ei se määrä vaan se laatu. Mikä tietty ihan totta onkin.

Ei kyllä kateeksi käy, olihan se gradu hirvee ponnistua. Vaikka loppujen lopuksi siitä ehkä teki suuremman numeron kuin mitä se olikaan.. :roll: Tai siis että perse penkkiin vaan ja kirjoittamaan. ;) Kyllähän sitä tekstiä sitten aina jälkeenpäin saa muutettua.

siku

Mä en ymmärrä kuinka voin joskus saada aikaseks jonku lopputyön, saatika gradun. No sen takia en suunnannut yliopistoon.
Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi ja näyttösuunnitelmankin teko tuntuu aivan hirveeltä. Vajaa kaks vuotta ni pakerran mäki opinnäytetyön kimpussa.
Menee ehkä aiheen vierestä koska mulla ei mitään lopputyötä ole, mutta ahdistaa silti niin kovin.
Tsemppiä kaikille kenellä oikeesti isot jutut menossa :)

Mimia

Minä spurttasin tänään tuossa kirjoituspuolessa. Sain kirjoitettua materiaalit ja menetelmät osion kokonaan, n.8 sivua ja sen kun muokkaa sellaiseksi mitä pitää niin reilu 10 sivua tuosta tulee! \:D/ Tosin onhan tuossa vielä muokkaamista kun ei kokonaan ole käytännön hommat ihan ohi vielä, mutta ei enää paljoa.

Onpas hyvä mieli nytten. Ehkä noin viidesosa gradusta jo melkein valmis eikä siihen nyt kovin kauaa mennyt kun täysillä kirjoittaa, muutama tunti vain.
[size=9]
(tosin voi olla että olen kirjoittanut aivan väärin, mutta ainakin olen yrittänyt..) :roll: [/size]

kevlarsoul

Hei, sain eilen kuulla, että graduni on läpäissyt esitarkistuksen hyvin tiedoin :D !!!! Huraa, minä. Tuntuu tosi hienolta ja kerrankin olen itsestäni oikeasti ylpeä. Nyt vaan gradu äkkiä kansiin ja sitten nakit silmille :wink: .

Mimia

Tämä ketjukin hävisi bittiavaruuteen, joten perustetaan uusi :D

Ketkäs täällä on tekemässä lopputöitään? Missäs vaiheessa ne on menossa? Mitä opiskelette ja milloin olette opintonne aloittaneet? Millon olis tarkoitus valmistua?

Itse aloitin gradun tekemisen tammikuussa, kohta 4. vuosi loppuu. Kauheaa miten nopeasti aika täällä menee! :shock:

Graduuni kuuluu labratyötä, joka alkaa olla aika pitkälle ohi, vaikkei mitään kunnollisia tuloksia olekaan (todella hauskaa pohtia tuloksia, joita ei ole.. :roll: ). Nuo labrahommat oli todella hauskoja, mutta nyt pitäisi aloittaa se ikävin osuus: kirjoittaminen!

Olen todella huono tuossa kirjoituspuolessa. Se vaan on niin kovin hankalaa minulle. Artikkeleja olen lukenut ja yrittänyt jäsennellä aihetta alaotsikoihin, mutta tuntuu ettei siitä vaan tule mitään. :? Tuntuu vaan että hakkaan päätä seinään...

Mun gradun pitää olla kirjoitettu kesän loppuun mennessä. Ohjaaja jää vuodeksi pois, enkä todellakaan osaa/saa gradua tehtyä ilman häntä. Pitäs löytää jostain se motivaatio kirjoitukseen, mutta mistä :?: :!: Töitäkin on niin paljon että tuntuu vaan ettei aika ja energia vaan yksinkertaisesti riitä kaikkeen..

camomilla

Mä kanssa kirjoittelen opinnäytetyötä. Ällöttää enkä ollenkaan jaksaisi. Lisäksi oon kokopäivä työssä, joten aika on aika tiukilla. Marraskuun lopussa on jätettävä työ arvioitavaksi, joulukuussa loppuu opintoaika.

Mulla on kait teoria aika valmis (opponotu jo), eli pitäis aloittaa analyysin kirjoittaminen NYT! Mä tutkin tosi tv:n dramaturgiaa, mielestäni ihan kiinnostava aihe ja Maikkarikin jo ilmoitti olevansa kiinnostunut tutkimuksestani. Vähän ahdistaa kun ei siitä kumminkaan tule niin hyvää että sen viittis lähettää niille :lol:

Sais nyt tämän projektin tehtyä... aiheuttaa niin paljon päänvaivaa. Olen periaatteessa aloittanut jo vuosi sitten. Hmpf.

Mimia

Ehkä tämä pitäisi nostaa taas, kun näyttää olevan viiden ensimmäisen keskustelun sisällä kaksi tähän liittyvää :wink: Selkeästi on muitakin, joille tämä tuottaa harmaitahiuksia ja päänsärkyä.

Hah! Olen vieläkin tuossa ihan samassa tilanteessa kun toukokuussa :lol: Vai pitäisiköhän tässä mielummin alkaa itkemään kohta puoliin.. Onhan mulla aikaa päästä tuohon tavoitteeseen...hmm.. [color=red]TASAN 4 PÄIVÄÄ[/color]!

No mutta puolustukseksi, olen tehnyt todella paljon töitä samassa paikassa, jossa teen/tein graduani. Ja sopimus jatkuu vaan :) Edes jotain hyvää. Yritän koko ajan uskotella itselleni, että sitähän varten näitä kouluja käydään että saadaan hyvä työpaikka, eikä vaan niiden maisterin papereiden takia ja tuolla verukkeella olen jättänyt opiskelut vähemmälle huomiolle.

Mutta ensi kuun alusta (eli maanantaina) aloitan taas spurttaamisen tuon suhteen. Teen töitä vain puolipäiväisenä tai 2/3 päiväisenä oikeastaan.

Nalle_Puh84

Mimia:

Meillä on annettu ohjeeksi noin 100 sivua. 80 sivua on minimi ja 120 maksimi, joten noilla ohjeilla 100 sivua kuulostaa musta ihan järkevältä. Paljon se kyllä on..ihan liikaa, mutta minkäs teet.

Meillä oli jo kanditutkinnon proseminaaritutkielman oltava noin 30 sivua :wink:

marimma

Opinnäytetyö (päättötyö) menossa :)

Pitihän tuo saada jo oman aikataulun mukaan valmiiksi jo ainakin viikko sitten, mutta laiskuus iski eikä vieläkään ole sittenkään virallista tietoa päättötyön palautuspäivästä joten annetaas olla nyt siihen asti :roll:

Maaria

Hyvä Mimia, siitä se lähtee!

Minkä verran sä luulet, että sulle menee tuohon graduprojektiin kaiken kaikkiaan? Mulla tämä gradu on ihan alussa vasta ja nyt kun on kaikki muut kurssit kohta tehty (3 tenttiä enää), niin mulla olis sitten tämä kesä ja syksyä varattu tähän projektiin. Ajattelin, että ei haittaa kuin kauan syksyllä menee, teen tämän ihan kunnolla. Mulla on opintotukia vielä jäljellä kuitenkin, ei ole mikään hirveä hätä töihin mennä vielä. Mut jokatapauksessa tämän vuoden aikana se valmistuu, se on takaraja.

Maaria
Mimia

Mutta kaiken kaikkiaan graduni on valmis syyskuussa viimeistään, kaikki hienosäädöt mukaan lukien.

No sehän onkin jo aika lähellä :)

Hyvä että sinullakin on jokin takaraja, sillä muuten saattaa käydä niin että se venähtää ihan huomaamatta (muutamalla kaverilla näin käynyt).

Aivan. Mä olen omasta mielestä varannut ihan riittävästi aikaa ja kun muuta aktiviteettiä ei ole suunnitteilla tälle ajalle, niin varmaan tuo on todellakin realistinen. Mulla ei ole ollut aikaa tehdä gradua vielä oikein ollenkaan, vaikka graduryhmän aloitin jo tammikuussa, sillä olen tehnyt kaikki maisteriopinnot, 93 opintopistettä, tämän lukuvuoden aikana.. (tällä hetkellä mulla onkin kunnon tenttiväsymys.. uh huh)

Miten laajan gradun olet meinannut tehdä ja mitä alaa opiskelet, onko sinulla jo gradun aihe valmiina?

Teen kauppatieteellisen gradun laskentatoimen alueelta. Aiheena minulla on pörssiyritysten tilinpäätösten tutkiminen erään tietyn muotoisen laskentainformaation osalta. Työstä tulee todennäköisesti käsiteanalyyttinen, vaikka alunperin tämä ei ollut tarkoitus. Ohjaajani mielestä tätä laskentainformaation tyyppiä ei ole kuitenkaan kunnolla määritelty, joten se on sitten minun hommani :)

Mä en tiedä kuinka laaja työstä tulee, veikkaisin että lähemmäs 100 sivua. Kirjoitan tyypillisesti pitkiä töitä, esim. kandin työni oli pidempi kuin yleensä, voi olla että mun ongelma on just toi asian tiivistäminen. Aion nyt aloitella parin viikon päästä lähteiden kahlaamisen. Se olisi kai hyvä tehdä ihan perusteellisesti, niin saa kunnolla määriteltyä tutkimukselle raamit.

Minun ohjaajani haluaa gradustani julkaisutyyppisen, mahdollisimman tiiviin, josta on kaikki turha pois.

Julkaistaanko teidän alalla yleensä noita gradututkimuksia alan lehdissä? Mikä pääaine sulla muutes olikaan? Ja mikä sun aihe on?

Lukretia

Mistä aiheesta te olette gradujanne tekemässä (te ketkä ette ole vielä kertoneet)? :)

Mun pitäisi mennä syksyllä graduryhmään, mutta syksyn ainoa tavoite taitaa olla vain tutkimussuunnitelman tekeminen. Odotan kyllä ihan innolla gradun tekoa enkä itsekään osaa kuvitella, että se olisi ylivoimaisen kamala projekti. Mutta voihan se mieli tosiaan muuttua. :D

Itse siis jatkan samasta aiheesta kuin proseminaarityöni eli sanaleikeistä Viivi ja Wagner -sarjakuvassa. Aihe on mun mielestä hauska, ja voin kuvitella, että siitä jaksaa paremmin kirjoittaa 80 sivua kuin vaikka jostain yhden äänneyhtymän tarkastelusta (alana siis suomen kieli). :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat