Onko oikein? - Työ ja opiskelu

vihollinen

Eli, mulla on tilanne se, että valmistuin ammattiin nyt tossa kesäkuun alussa.
Olen ollut huhtikuun alusta asti sijaisena eräässä paikassa, ja sijaisuuteni siellä jatkuu nyt ainakin ensi vuoteen asti..
Onko oikein, että mulla on edelleen joka toinen vkoloppu töitä, joista vielä melkein kaikki iltavuorossa.. Ja muutenkin suurin osa mitä teen viikollakin, on iltavuoroa. Ja mulla on kuukauden aikana parhaillaan joka 3 seitsemän päivän työputkea, joiden jälkeen usein vain 2vapaata.

Koska paikka missä olen, on melko pieni, siellä ei paljon sijaisia ole, joten en tiedä mikä muilla on tilanne. Sen tiedän, että eräällä vuoden alussa paikkaan tulleella sijaisella on nykyään enään puolessatoista kuukaudessa vain yksi vkoloppu töitä, eli samalla tavalla kuin vakituisilla..

Sorsitaanko mua vai onko tässä muuten vaan jotain mätää? Vai onko tää sitten vaan sitä kuuluisaa sijaisen kohtaloa?
Kun taas kaksi viime kesää olen ollut toisessa paikassa sijaisena, niin siellä mulla oli ihan yhtäpaljon vkoloppuja kuin vakituisillakin..

Kommentit (5)

*Sandy*

Mun mielestä saa laittaa töitä vaan 6 päivää putkeen, jos on enempi päiviä, pitää kysyä työntekijältä lupa.

Hoitoalalla on ainaki sallittua nämä tyhmät yhden päivän vapaat, eli siis esim. viis päivää töitä, yks vapaa, kolme päivää töitä, yks vapaa jne. Eli periaattees ei välttis saa ollenkaan kokonaista viikonloppu vapaata. Onneksi kuitenki yleensä listan tekijät laittaa vapaapäivät peräkkäin.

Noista iltatöistä en osaa sanoo, olisiko mahdolista neuvotella työnantajan kanssa?

andefizz

Mulla oli sama homma siis aina iltavuoroja kun olin tuntityöläinen/extralainen ravintolassa. Ja yleensäkin kaikki p***ska vuorot oli mulle laitettu, ja saattoi olla puolessa vuodessa yks vapaa viikonloppu. En tiedä mikä on teidän käytäntö mutta meillä se on että extralainen tekee just kaikki ne p***kat vuorot ja iltavuorot.
Nykyään kun olen vakkari samaisessa ravintolassa, voin vaikuttaa aika paljon työvuoroihini.
Tsemiä ja koita jaksaa! En nyt tiedä oliko tästä apua mutta... :lol:

sopuli

Msuat meillä hoitoalalla on joku sääntö, et vloppu pitää olla kokokaan vapaa tietyn ajan kuluessa...

Ainakin mulla oli nyt laitettu kahdessa listassa vaan 1 viikonloppu vapaaks (eli 6vkon aikana) ja työkaverit sanokin, et se on vähimmäismäärä.

Daisy

Mun mielestä ainakin hotellialalla (ja varmasti sama sääntö pätee muuallekin) PITÄÄ työntekijän saada joka 7. viikonloppu vapaata, eli 6 viikonloppua voi olla putkeen töitä. Mun mielestä tilanteesi on tässä kohtaa melko hyvä, jos sulla kerran on joka toinen viikonloppu vapaata!

Noissa putkeen -jutuissa on joku oma sääntönsä, josta en itse niin paljoa tiedä, mutta käsittääkseni se menee niin, että työpaikan on tarjottava työntekijälle yksi viikoittainen lepopäivä ja ilmeisesti työntekijä itse saa lisäksi itselleen yhden lepopäivän. Eli jos sulla on vaikka jostain syystä esim. ma-su seitsemän päivää viikossa töitä, siirtyvät nämä 1-2 vapaata seuraavalle viikolle, jolloin sulla pitäisi olla 2-4 vapaapäivää. Jotain tämmöistä. On aika hankalia juttuja... Iltavuoroistakin on käsittääkseni omat sääntönsä...

nakymaton_ninni

Yhdessä viikossa pitäisi niitä vapaapäiviä olla kaksi aina viittä työpäivää kohti. Tämä siis yleensä. Itse hoitoalan töitä tehneenä tein parhaimmillani esim. yksi vapaa, aamuvuoro-iltavuoro-aamuvuoro-iltavuoro-ilta-ilta, kaksi vapaata ja taas mentiin aamuvuoroon. Viime keväänä olin kolme viikonloppua kuukaudessa kiinni töissä ja joskus piti jäädä iltavuorosta yövuoroon kun sijainen peruutti. Että näin se vain käytännössä menee. Voiko työpaikallasi esittää toiveita työajoista? Yleensä ainakin joitain toiveita pystytään toteuttamaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat