Ruotsin opiskelu yliopistossa - Työ ja opiskelu

Elma

Tykkään ruotsista, mutta en ole samalla alalla kanssasi! Kannattanee ottaa yhteyttä unelmayliopistoissasi ruotsia opiskelevien ainejärjestöihin. Luulisin, että mielellään auttavat.
Mikä onkaan ihanampaa kuin motivoitunut ruotsinopettaja, joka oikeasti rakastaa kyseistä kieltä!

Kommentit (15)

Elma

Ja Ruotsiin on tosi helppo mennä vaikka kesätöihin parantamaan sitä kielitaitoa. Eihän sitä kieltä siellä yliopistossa opita. Vaan ihan muita juttuja.

Miffy

Niin aivan, tuo on kyllä hyvä pointti, että ruotsin opiskelussa on se etu, että treenimahdollisuudet on lähellä :) Toisin on vaikka Japanin kanssa :D

maarika

Mä oon opiskellut ruotsia yliopistossa useita vuosia, nyt opinnot loppusuoralla. Opiskelu on varmaan samanlaista kaikkien kielten kanssa eli töitä pitää tehdä, jos haluaa oikeasti oppia kieltä kunnolla. Vähemmälläkin pääsee läpi, mut ei siitä taida sit enää olla mitään hyötyä :wink: Opiskelun ohessa kannattaa itse aktiivisesti käyttää kieltä sekä lukea ruotsinkielistä kirjallisuutta. Niillä on yllättävän suuri vaikutus oppimiseen...

kolmiolääke

mulle toi ruotsinopetaajuus on aina ollut unelma-ammatti, vaikka oonkin lukenut vaan sen B1-ruotsin..ällänä kirjotin.

Oisin hakenut viime vuonna lukeen ruotsia mut oli samaan aikaan DI-pääsykokeet. Nyt opiskelen sitten teknillisessä yliopistossa. Olisin päässyt nyt ensi kesäksi kesätöihin ahvenanmaalle leirintäalueelle :) Se ois ollut ihanaa mut en voi ku mul on kuitenkin täällä työpaikka mut oisin varmasti mennyt jos oisin ruotsii lukemassa.

Haaveena tuo on vieläkin mutta taitaa haaveeks jäädäkin :(

kolmiolääke
ivoire
Mutta voisitko sä tänä keväänä hakea ruotsia lukemaan, ja jos tärppää, vaihdat opiskelupaikkaa?

Tarkoititko sä tolla B1-ruotsilla kuitenkin B2-ruotsia?

Siis muistaakseni esim.saksa on mulla B2 ku se alko kasilla, ja ku ruotsi alko seiskalla niin se on B1. Mut samapa tuo :D

Niin kyllähän se kiinnostais hakee ruotsia opiskeleen mut on en oo oikein varma siitä niin en tiedä uskallanko hakea. Toisaalta vois mennä ruotsiin vaihtoonkin ihan täältä käsin 8)

anni

Mä oon kans aina tykänny ruotsista ja ollut myös melko hyvä siinä!

Jossain vaiheessa miettisin melkeen tosissaan, jos sitä menis lukemaan yliopistoon. Ongelma on vaan siinä, etten tiedä mitä valmistuneista voi tulla sitten "isona". Ruotsinopettajaksi en haluaisi...

nakymaton_ninni

Täällä kanssa yksi pääsykokeisiin lukija! Helsingin yliopistoon Pohjoismaiset kielet - ruotsi toisena kielenä osioon olen hakenut. Pääsykoekirjaa olen päntännyt varmaan kohta kymmenen kertaa läpi ja kielioppia palautellut vähän mieleen.

En todellakaan tiedä miten koe tulee menemään, olen aina ollut parempi suullisessa kielitaidossa :lol:

Tulikoe on tasan viikon päästä, lukuaikaa ei ole hirveästi kun lakkiaisia juhlitaan ja olen lupautunut tiskaajaksi.

nakymaton_ninni

Sellainen läpyskä löytyy kun Börestam-Huss : Språkliga möten - Tvåspråkighet och kontaktlingvistik.
Aika paljon kieliopillisia käsitteitä, onneksi niihin saa vastata suomeksi. On helpompi selittää omalla kielellä vaikeita asioita, ainakin näin aluksi.

Ja olen jo hyvissä ajoin kasannut itselleni hirveät määrät paineita ja pääsykoehysteriaa, koska oikeastaan koko mun elämä on vähän sen varassa että pääsen opiskelemaan ;)

Viimeinen oljenkorsi on sitten että lähden talveksi Ruotsiin/Norjaan töihin. :roll:

nakymaton_ninni

Jesh, huomenna sitten onkin se SUURI päivä! Tänään ajattelin vielä muutaman hetken tutkailla muistiinpanoja ja vähän katsella kielioppia niin eiköhän se siitä. Sain esimakua tulevasta kun kävin äsken saattamassa serkkuni samaiseen laitokseen psykan pääsykokeisiin.

nakymaton_ninni

Noniin, koe on tehty ja villi ja vapaa kesä edessä!
Koe ei minun mielestäni ollut mitenkään kauhean haastava, helppoja asioita kysyivät kirjasta ja kielioppitehtävät olivat samaa tasoa kuin lukion ruotsintunneilla tehtävät.

En tosiaankaan tiedä miten meni, omasta mielestäni vastasin kaikkiin kysymyksiin "oikeasti" mutta mutta.... Heinäkuun loppua odotellessa :roll:

nakymaton_ninni

Nojuu, en päässyt opiskelemaan :cry:
Itse koe meni yli odotusten (4,9 pointsia kuudesta) mutta kielioppiosuudesta olisi pitänyt saada vähintään kolme pojoa ja mulla oli 2,92!!!!!! :evil: Toisaalta olen ihan helpottunut, ettei tarvitse enää pääkaupunkiseudulle jäädä, ensi vuonna haen tuonne pienempien kaupunkien yliopistoihin. (Vihaan isoja kaupunkeja)

nakymaton_ninni

Jee, nyt minä nostan tätä keskustelua taas näkyville. Eli aloin tässä jo etsiskelemään ensi kevään pääsykoetietoja ja olen pikkuhiljaa jo kaivanut kielioppikirjaa kaapin perältä. Tarkoitus olisi tammikuussa aloittaa omatoiminen pänttäys hakukohteena Jyväskylän yliopisto. Opiskelen tällä hetkellä amk:ssa maaseutuelinkeinoja, tuntuu ihan kivalta alalta mutta mutta...

Noniin KYSYMYS KUULUUKIN! Miten te, rakkaat ruotsinopiskelijat luitte pääsykokeisiin? Mitä asioita? Minkälaisia määriä? Mikä motivoi?

Helppivä kaipaa hän! :P

muug

Noniin uusi kevät, uudet haut! Ketkä tällä kertaa hakee lukemaan ruotsia? Nyt haen minä! Viime keväänä hain Helsingin yliopistoon Pohjoismaisten kielten linjalle, mutta toiset pääsykokeet olivat samana päivänä (ja tein väärän valinnan, tiedän). Tänä vuonna paperit lähti taas Helsinkiin, mutta myös Jyväskylään sekä ruotsin että ruotsin opettajakoulutuksen linjoille. Lisähöysteenä menen kokeilemaan taitojani englannissa ja saksassa. Sitä tässä vaan aloin miettimään, että esimerkiksi tuon Jyväskylän haunkin kanssa, että jos mokaan kirjaosuudeen niin sitten kaikki kielten haut menee ihan persiilleen. Ja opettajakoulutuksen haastattelu pelottaa, onko joku käynyt aikaisemmin? Siis nimenomaan kielien? Tackar!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat