motivaatio - Työ ja opiskelu

Shakira

Miten löytää kadonnut motivaatio opiskella?
Opiskelutekniikkani on aikasemmin toiminut todella hyvin,mutta nyt on iskenyt joku ihme vaihde päälle.. Otan kirjan käteen ja luen sitä,mutta ajatukset harhailee ihan muualla.
En näköjään pääse opiskeluun pakoon ihmissuhdeongelmia, vaan päin vastoin ne heijastuvat opiskeluunkin.
Niksejä miten pitää ajatukset kirjassa? Millainen työympäristö jne..

Olipa sekava kirjotus, mutta niin on tytön piäkin tällä hetkellä.

[color=orange]Eli tässä ketjussa voi siis keskustella mistä löytää tuo kadonnut motivaatio, mikä motivoi opiskelemaan jne. :) Niin ja tosiaan mikä motivoi työntekoon kans.//JJEM[/color]

Sivut

Kommentit (20)

SooZ

Mulla ollut jo vuosia tuo opiskelu motivaatio hiukan kateissa.. :D
Tosin vuoden työrupeama sai innostumaan koulunkäynnistä uudestaan.
Itsellä toimii niin että esim. huomenna on tentti, johon olen tässä yrittänyt lukea. Välillä onnistuu mutta jos alkaa tuntue että keskittyminen herpaantuu siirryn hetkeksi tekemään jotain muuta että saa ajatukset pois siitä lukemisesta. Sitten uudestaan.
Tietty on varmasti vaikeampaa jos on ihan jotain murheita joita miettii.

Sinsemilla

Itse yleensä kirjotan jotain tärkeitä juttuja ylös samalla kun luen... ja myöhemmin ei sitten tartte lukea kun ne omat kirjotukset...

siis toimii jos ei oo jotain kahensadan sivun tenttikirjaa luettavana...

nyt on kyllä niin hukassa tuo motivaatio itselläkin...jotenkin jo ihan täysin luovuttanut tuon opiskelun suhteen kun ei mitään osaa... motivaatiuo palaa yleensä jos kokee jonkun tosi suuren onnistumisen, että koe tai tentti menee tosi hyvin, niin sitten jaksaa lukea seuraavaankin... (sitä päivää odotellessa) :)

sopuli

Mua auttaa alleviivausten tekeminen, mikäli siis kirja on oma ja siihen voi alleviivailla. Toinen on sit toi tärkeimpien asioiden kirjoittaminen ylös. Saa edes jotenkin ajatuksia suunnattua tekstiin. Pelkkä lukeminen on aivan toivotonta ainakin minulla, saatan lukee vaikka kuinka, mutta en tiiä yhtään, mitä tekstissä on sanottu.

tipinen

hei vaan kaikille... :)

Kuten joku jo äsken ehdottiki, ni se alleviivaaminen on tosi hyvä keino, ainaki mulle. Motivaatio sinällää on varmaan aika monella kateissa aina aika ajoin... Mulla itellä menee tällä hetkellä aika huonosti, opiskelu stressaa. ja motivaatio on kiven alla. Mutta silti sitä pitää vain porskuttaa eteenpäin, kyllä opiskelu loppujen lopuksi kannattaa! Tsemiä kaikille niille, jotka kamppailee tän saman ongelman kans... ja ihanaa kesää! :)

terv. tipinen

ena

Oliski kirjoja mitä pitää lukea eikä nettisivuja. Siellä mielenkiinto herpaantuu niin helposti muihin asioihin... En vaan kykene. Joku tavote jos on niin sillon mulla on motivaatiota, mutta nyt ku ainaoa tavote on saaha opintotukea varten tarpeeksi pisteitä ennen lopettamista, niin ei toimi...

Beetlejuice

Jos niitä luettavia nettisivuja voi tulostaa niin tulosta ne niin lukeminen on helpompaa ja sivuille voi tehdä omia merkintöjä. Koulun tulostinta kannattaa käyttää jos sivuja on paljon niin säästyy ainakin mustetta(paperithan pitää yleensä olla omia).

Ja jos kerta haluat vaan hankkia opintopisteitä niin ota vaan kaikkein helpoimpia kursseja,älä pakollisia,jos valmistuminen ei ole kerta tähtäimessä..

Lenja

Jos on kyseessä ammattiin valmistava koulutus, niin itselläni ainakin nosti motivaation lähes kattoon asti oman alan opiskelu. Tiedän saavani itselleni mieluisan ammatin ja haluan oppia asiat, joita tulen sitä toteuttaessani mahdollisesti tarvitsemaan.

Toisaalta taas, jos kyseessä on lukiopiskelu, niin motivaatiota saa varmasti nostettua sillä, kun ottaa selvää, millaisia numeroita tarvitaan jatkokoulutuspaikkoihin. :wink:

enkelin

minulla yksityiselämän ongelmat heijastuvat ensimmäisenä heti opiskeluun. kun suhteessa alkaa mennä huonosti, ei mikään muukaan kiinnosta. ekan vuoden ajan yliopistossa en jaksanut opiskella, vaikka ennen olin ollut täysi hikari. sitten erosin lopulta poikakaveristani, olimme tapelleet koko sen vuoden ajan ja tilanne helpotti lopulta keväällä, silloin tuloksena oli ero.
tapasin uuden miehen melko nopeasti, meillä oli kivaa ja juttua jatkui ja jatkui. asuimme eri paikkakunnilla, joten näimme vain viikonloppuisin. se antoi minulle motivaatiota opiskella viikot, jotta näkisin miestä sitten viikonloppuna. no lopulta alkoi tämäkin suhde mennä pieleen, tajusin ettei mies ollut oikea minulle, vain korvike, tuloksena jälleen ero.
toinen vuosi opiskeluja menikin siis hyvin, saldona 76 opintopistettä. nyt kolmas vuosi tuntuu menevän ekan vuoden lailla, mikään ei kiinnosta, ei ole mitään kivaa mitä odottaa. olen ihan hukassa yksityiselämässä. ainoa mitä jaksan tehdä on työt. niistä ei oikein voi lintsata, enkä saikkuakaan viitsi ilman syytä hakea. onneksi töitä on vain kerran pari viikossa, muuten en jaksaisi ollenkaan.
tänään tein rästissä olleita koulujuttuja puoli päivää. kiva huomata näin tammikuun puolivälissä, että nää selkkarit pitää hyväksyttää tän kuun loppuun mennessä, aikaa näiden tekemiseen olisi ollut syyskuulta lähtien... olen ihan hukassa...

xaz

Motivaatiopulasta kärsivä yksilö ilmoittautuu.

Puol vuotta suunnilleen tätä koulua käyty, ja se meni vielä suht hyvin, yritin minimoida lintsaamista, ja oli se syy minkä takia vääntäyty vaikeinaki aamuina paikalle. Se mitä opinto-otteesta on nähny, niin kolmea parasta numeroa on kursseista tullu. Mut nyt se on täysiä täällä, väsymys. Ei jaksa, ei jaksa, eikä jaksa. Ei millään jaksais...

Yhdeksän vuotta peruskoulua meni, lintsasin tasan [u]kerran[/u]. Ammattikoulu jäi neljän jakson jälkeen kesken. Lukiossa vetkuttelin neljä vuotta, ensimmäinen vuosi meni melkein kokonaan ilman mitään lukujärjestyksen uudelleen rukkaamisia, ja kesken jätettyjä kursseja, kolme seuraavaa vuotta oliki lintsaamista ja uudelleen rukattuja lukujärjestyksiä, kesken jätettyjä kursseja...
Viime vuosi siellä opistossa meni ihan ok, mut saatoin olla joskus viikonki pois ku ei vaan kiinnostanu mennä istuun sinne.
Nyt täällä... Onneksi kohta alkaa top-jakso, jos sitä vaikka innostuis olemaan töissä. Ku vaan sais eka hommattua sen harjottelupaikan... :roll:

En mä vaan tiedä mistä tää kaikki sit johtuu. Onko se muka oikeesti tää pimeys, mikä nyt on jo kyllä vähentyny ihan kiitettävästiki.. Vai onko mun elämä oikeesti niin sisällyksetöntä etten mä jaksa pitkäjänteisesti kiinnostua yhtään mistään. Koska siis, meidän koulu on tosi kiva, luokkakaverit on tosi kivoja, yleensäki ala mitä yritän opiskella on kiinnostava, mut mua ei vaan vois vähempää kiinnostaa käydä koulua :?

ena

Minä olin lukion loppuun asti huhkinu kunnolla, saanu hyvät numerot ja pinnannu kerran tunnin ehkä kummassaki lukiossa ja ylä-asteella ja senki vaan siks että pitäähän sitä nyt kerran. Nyt ei tee mieli mennä kouluun. On ehkä vähän semmonen olo että tätäkö varten se kaikki, ku ei tänne kouluun tarvinnu mitään oikeastaan osata päästäkseen... Pitää päästä jonneki muualleki kouluun kai... Ei tehä siellä mitään semmosta mikä mulle ennen oli koulussa tärkeetä.

yaniz

Motivaatiota kohottaa asioiden oppiminen. Jos tuntuu, ettei mikään pysy päässä ja kokeista tulee vain ala-arvoisia, on syytä tehdä asialle jotain.

Alleviivaus täällä jo mainittiinkin. Kun lukee koulukirjan läpi (historia, maantieto, biologia etc..) kannattaa alleviivata tärkeät asiat loogisesti. Seuraavalla kerralla voi lukea vain alleviivaukset suoraan ja turha löpinä jää pois. Tuosta itse ainakin opin todella hyvin. Jos omaa kuvamuistin, kannattaa sitä hyödyntää.

Yleiseen jaksamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Itse voin paljon paremmin kun harrastan säännöllisesti liikuntaa (etenkin ulkoliikunta), syön aamiaisen ja lounaan enkä jätä aterioita väliin sekä muistan juoda ja rentoutua. Nautin kiireestä, joten rentoudun harvoin.

Sängyn pohjalle ei kannata jäädä makaamaan sen takia, että saisi puoli tuntia nukkuma-aikaa lisää, siitä tulee vain huono olo!

Ystäviä kannattaa muista tavata edelleen ja käydä yhdessä ulkona etc!

jennamaria

Vävv! Kirjotin tohon BabyPathin alotukseen hirveen viestin, sitte se oliki jo lukotettu, onneksi löytyi tuolta vieltä, eli tässä tulee..

Hmm..hankala sanoa, vaikka tiedän, että mulla on paljon motivaatiota.

Yks mikä mua motivoi on ihan yksinkertasesti se, että haluan hyvät arvosanat. Tiedän kyllä, että välttämättä en niillä mitään tee, mutta kuitseki. Ja lisäksi taidan niitä tarvita (ainaki YO), koska luultavasti haen sellaiselle alalle, jossa ne vaikuttaa sisäänpääsemiseen.
Ei niistä haittaakaan oo.
Esim nyt mulla on vikat psykan kurssit ja kaikista edellisistä on 10, niin miksei tästä vikastaki ois mukava saada, vaikkei se mihinkään vaikuta. :wink: Näyttää mukavalta!

Toisekseen mua kiinnostaa monet asiat, joita luen (kuten psyka, yhteiskuntaoppi), ja siksi motivoidun myös lukemaan, kun on mahtavaa oppia ja tietää.

Sen lisäksi tiedän, että loppuelämää ei tarvitse lukea, sillä kohta ne on YO:tkin ohi. Sitten alkaa kyllä pääsykokeisiin lukeminen, mutta entäpäs sitten, sekin kiinnostaa, joten eiköhän motivaatiota löydy. Eikä sitäkään kestä loputtomiin.

Sitten.. No, mua vaan ainaki ahistaa ihan mielettömästi ajatus siitä, että menisin kokeeseen, enkä osais mitään vaan sen takia, etten jaksanu viitsiny tehä mitään sen eteen. Siksipä teen sillon ku voi eli nyt.

Jaja, pitää palata myöhemmin jos tulee mieleen lisää. :)

BabyPhat

Heeeyyy!! Mie tarviin apua kielten opiskeluun! Miten saan itseni lukemaan ruotsin koetta varten?? Se on siis huomenna :oops: Muutenkin koulu melkein YO-kokeita vajaa valmis, eikä sitä intoa löydy sitten mistään..
Tekemättömyys alkaa ahdistamaan, mutta tekeminen ei huvita! :roll: :evil:

MUOK// jenna ehtikin ennen minua vastaamaan kysymykseeni :D
Siis kyllä nuo ns. kiinnostavat aineet menee, niitä lukee mielelläänkin (kuten itsellänikin psyka, kaikki 10) mutta sitten juuri tuo ruotsi, englanti, matematiikka.. yh...

jennamaria

No matikkaa mää tykkään laskea, koska se on semmosta, että sen voi lopettaa mihin kohtaan tahansa melkeenpä. :D (hyvä logiikka mulla!) Ku taas jotain reaalia ei oikeen hyövää lukea pari sivua ja jättää lukua kesken.

Kielet on mullaki ongelma, tai siis englanti.
Ruotsin kirjoitin syksyllä ja siihen luin ihan himona, koska rakastan ruotsin kieltä. Enkkua inhoan, eikä motivaatiotakaan löydy.

No, huomenna on enkun preli, johon menen katsomaan kuinka surkea olen. :lol: Ja toivon, että huonosta tuloksesta saisin motivaatiota vähän skarpata kirjotuksiin sitten. :) Toivottavasti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat