Lääkäriksi vielä jonain päivänä - Työ ja opiskelu

eya

Elikkäs tänä keväänä menin ja pyrin lääkikseen, mutta eipäs ne Tampereen yliopiston ovet vielä mulle avautuneet, joten ens keväänä uudestaan!(toivottavasti paremmalla menestyksellä.. :wink: )

Ensi vuodeksi pitäisi kuitenkin jokin opiskelupaikka varmistaa, ja Jyväskylään pääsisin joko yliopistoon kemiaa lukemaan tahi ammattikorkeaan opiskelemaan terkkariksi. Kumpi siis olisi kannattavampi? Olisiko kemiasta paljonkin hyötyä, entä olisiko terkkarikoulutuksesta mitään hyötyä lääkistä ajatellen?

Sivut

Kommentit (87)

neitokainen85

Kannattaisko kysyä sieltä Tampereen yliopistosta, et kumpaan kantsii mennä tulevaa ajatellen, että mitä korvataan jne? Itse en tiedä lääkiksestä noin muuten mitään. Ja tsemppiä muuten ensi vuoteen! :D

eya
neitokainen85
Kannattaisko kysyä sieltä Tampereen yliopistosta, et kumpaan kantsii mennä tulevaa ajatellen, että mitä korvataan jne? Itse en tiedä lääkiksestä noin muuten mitään. Ja tsemppiä muuten ensi vuoteen! :D

Kah, eipäs oo edes tullu mieleen heitää kysymyksiä Tampereen suuntaan.. :oops: Mikäs juttu toi korvaaminen on, kun en näistä yliopistojutuista oikein mitään tiedä..?
Kiitos vinkistä ja tsempistä! :D

neitokainen85

Ensiksi: kiitos eya!! Kävin nimittäin Tampereen yliopiston sivuilla kattomassa, miten se korvaavuus selitetään. Samalla huomasin, että tiedotusopin valintakokeen tulokset olikin jo tullu(odotin niitä vasta ens viikolla)JA PÄÄSIN!! Ilman sinuu en ois ehkä käyny siellä ees tänään :D

En löytänyt selitystä korvaavuuksista, mutta se tarkottaa siis suunnilleen sitä, että jos oot opiskellu vaikka tuota kemiaa, ja vastaavanlaisia kemian kursseja käydään myös lääkiksessä, saat ne hyväksiluetuiksi, eli siun ei tarvii käydä niitä kahteen kertaan. Mut kantsii tosiaan kysyä sieltä enemmän, tuossa lääkis-tutkinnossa on paljon tarkempi se opintosuunnitelma kun vaikkapa humanistisessa tiedekunnassa.

Zuzannah

viime vuonna kun mä alotin lukemaan kemiaa yliopistossa, varmaan yli puolet oli sellasia jotka oli yrittäny lääkikseen. nyt tänä vuonna kun selailin lääkikseen päässeiden nimiä, oli todella paljon tuttuja nimiä, eli kemian opiselusta on hyötyä, varsinki jos ottaa biokemiaa ja bilsaa ja fysiikkaa sivuaineiks. suosittelen siis kemiaa!!!!

sopuli

Samat on haaveet täällä... Mulla nää tosin alkoi vasta, kun aloin opiskella saikkariksi. Varmaan käyn tän koulun loppuun ja mietin sit uudestaan... Kun mun pitäs lähtee iltalukioon lukee kemiaa, fysiikkaa ja matikkaa. Ja nääki opinnot olis saatava loppuun joskus. Ehkä... Ellen nyt sit pääse sinne kätilöksi opiskelemaan. Huoh, mitähän tekis elämällään... :?:

SunLion

no mulle taas on kaikki sanonu ettei oo mitään hyötyä noista kemman ja fyssan yliopisto opinnoista..ne menee aivan liian syvälliseks suhteessa mitä lääkikseen tarttee.

amk:ssa opetetetaan anatomiat ihan kivasti.

Nonna

Itse olen lääkiksessä ja kyllä kannattaisi mennä kemiaa lukemaan jos ensi vuonna aiot lääkikseen.Terkkari opinnoilla ei paljoakaan merkitystä lääkiksen pääsykokeiden kannalta...Ja juuri fyssaa ja bilsaa sivuaineiksi.Yliopistossa saat valmistautua myös lääkiksen kokeita varten rauhassa,ammattikorkeassa on tiukka läsnäolo pakko,siinä ei paljoa ehdi lukemaan.Tsemppiä teille ensivuoteen!!!

eya

Oi! Onnittelut neitokaiselle opiskelupaikasta! :D

Nonna
Yliopistossa saat valmistautua myös lääkiksen kokeita varten rauhassa,ammattikorkeassa on tiukka läsnäolo pakko,siinä ei paljoa ehdi lukemaan.

Niin ja tuota opiskelurytmin eroja oon kans miettiny.. Yliopistossako on opiskelu vähän "vapaampaa" ammattikorkeaan verrattuna? (minä kun en mistään yliopistoista ja ammattikorkeista mitään tiedä..:shock: )

Nonna

Kiitos :)
Joo yliopistossa saat edetä omaan tahtiin melko vapaasti,monet käy töissäkin samalla.Ammattikorkeassa edetään ryhmän kanssa tiukkaan tahtiin.Ja koulua yleensä 9-16.30.
Ei lääkikseen ole mahdoton päästä jos todella haluaa.Raskas ammatti ja koulu.Kannattaa harkita.

Zuzannah

yliopistossa on todellakin melko vapaata.. luennoilla ei tarvitse olla jne... muistan kun viime talvena kun alkoi uusi jakso, niin moni ketä halus lääkikseen lopetti matikan ja muut "turhat" kurssit ja kävi bilsan ja kemian ja fyssan luennoilla, sekä otti terbiosta pari kurssia lisäks, ja muun ajan luki oma-aloitteisesti galenosta. kemia on todellakin tulevien lääkisläisten ponnahduslauta. itse olisin myös halunnut lääkikseen, mutta hautasin ne haaveet talvella ja nyt vain tyydyin vaihtamaan kemiasta biokemiaan, kun siellä ei ole matikka ja fysiikka pakollisia. ja olen samaa mieltä kuin nonna: lääkikseen pääsy ei ole mahdotonta :)

neitokainen85

Kröhöm. Kyllä yliopistoissa on toki vapaampaa kuin ammattikorkeassa, mutta eri koulutusohjelmien kesken vaihtelua on paljonkin. Joissakin koulutusohjelmissa on luennoilla läsnäolopakko ja kurssit on käytävä tietyssä järjestyksessä.

Zuzannah
neitokainen85
Kröhöm. Kyllä yliopistoissa on toki vapaampaa kuin ammattikorkeassa, mutta eri koulutusohjelmien kesken vaihtelua on paljonkin. Joissakin koulutusohjelmissa on luennoilla läsnäolopakko ja kurssit on käytävä tietyssä järjestyksessä.

onhan se näinkin, mutta itse kemiaa lukeneena tiedän mistä puhun. ja on tosiaan kursseja jotka on käytävä tietyssä järjestyksessä, mutta jos ei aio jäädä kuin vuodeksi tai kahdeksi kemiaa lukemaan, niin voi aika hyvin valita mitä suorittaa. demoissa pitää käydä, mutta kerran viikossa laskuharjotukset ei oo paha juttu, varsinkin kun tehtävät on samantyylisiä kun lääkiksen pääsykokeessa (olen siis ollut sielläkin...)

neitokainen85
Zuzannah
neitokainen85

onhan se näinkin, mutta itse kemiaa lukeneena tiedän mistä puhun.

Uskon kyllä :) Halusin vaan tuoda esiin, että kaikkia yliopiston koulutusohjelmia ei pidä pistää samaan kastiin.

Toivottavasti sinulle on sitten niistä kemian opinnoista hyötyä, eya! :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat