Naisinsinöörit - Työ ja opiskelu

sisno

Mä oon välillä oppitunneilla ainoa tyttö, ja tuntuu välillä, et jotkut opettajat huomaa sen vähän liiankin hyvin. Ei ne siis siitä mitään ihmeellistä numeroa tee, mutta välillä yrittää neuvoa mua ennemmän siihen malliin, et mä en ymmärtäis mitä ollaan tekemässä... Suurin osa opettajista kyllä onneks huomio yhtä paljon tai vähän kuin miehiäkin.

Vähän kyllä jännittää, et miten sitten työelämässä käy, kun sinne olis tarkoitus tässä pikku hiljaa suunnata.

Sivut

Kommentit (22)

sisno

Itsekin toivottavasti lähivuosina insinööriksi valmistuvana, minua kiinnostaisi kuulla, millaisia kokemuksia muilla on työstä niin miehisellä alalla, kuin insinöörialat ovat? (Taisi olla jotain 14 % naisia insinööritehtävissä...) Onko tullut kommentteja tyyliin, että miten tuollainen tyttö voi tehdä miesten töitä? Vai onko suhtautuminen ollut pelkästään positiivista?

sonjuliini

Insinööreistä en sitten tiedä, mutta vieläkin miehisemmällä osastolla TKK:lla opiskelen, enkä ole kohdannut mitenkään huonoa suhtautumista asiaan. Jos on pätevä henkilö johonkin hommaan x, niin hyvä näin. On nais(diplomi)insinöörejä nykyään vaikka miten useita. Ei kannata jättää hakematta teknillistieteelliselle tai tekniselle alalle sen vuoksi, että miehinen ympäristö pelottaa. Kyllä noiden äijien kanssa toimeen tulee ;)

Schneesturm

Opiskelen tietotekniikan DI:ksi, ei ole ainakaan meidän osastolla montaa tyttöä näkynyt. Vaihdan kyllä Tuotantotalouteen.

Aika pitkälti kuitenkin ympäristö on sellainen, että ei ihmisten sukupuolta edes ensimmäisenä ajattele...

enkelin

minä opiskelen DI:ksi tampereella, mutta olen sellaisella linjalla, jossa noin puolet on naisia, nimittäin luonnontieteellisten aineiden ope linjalla.
kommentteja on tullut laidasta laitaan, osan mielestä on hieno juttu, että olen lähtenyt lukemaan teknistä alaa, ja pitävät minua "viisaana", osa taas ihmettelee, miten minä pikkuinen meinaan pärjätä miesten keskellä, eikö olisi ollut parempi lähteä lukemaan vaikka sairaanhoitajaksi tai fysioterapeutiksi. nämä jälkimmäiset kommentit tuntuvat tulevan joko joiltakin korkeasti koulutetuilta miehiltä, tai naisilta, jotka ovat käyneet ehkä juuri ja juuri ammattikoulun.
minä itse olen saanut lapsena kasvaa kannaustavassa ympäristössä, meille ei koskaan painotettu, että matikka sun muut olisivat miehisiä aineita. itse asiassa minun täytyy myöntää, että minulle valkeni vasta ysillä, että pojatkin osaavat matematiikkaa. osallistuin matematiikka kilpailuun, ja olin ihmeissäni, kun sen voitti poika. omalla luokallani olleet pojat kun eivät olleet siinä hyviä, vaan tytöt pesivät heidät mennen tullen. vasta lukiossa aloin törmäämään sellaisiin kommentteihin, että ei tyttö voi olla hyvä matematiikassa tai fysiikassa!
minusta on hassua, että äitini on matemaattisten aineiden opettaja ja isäni on käynyt vain maatalousalan koulun. joskus näinkin päin.

sisno
Mimia
:lol: Luin että natsinörtit. Pitää varmaan mennä nukkumaan.. :roll:

Jos olisit lukenut naisnörtit, niin sehän olisi ollut melkein sama asia kuin naisinsinöörit tietotekniikan insinöörien keskuudessa :)

VanishingLight

Itseäni kiinnostaisi lukea DI:ksi ja kovasti, mutta nuo sukupuolikysymykset eivät kyllä missään nimessä tule vaikuttamaan siihen, että minne haen.

gnirom
sisno
Mä oon välillä oppitunneilla ainoa tyttö, ja tuntuu välillä, et jotkut opettajat huomaa sen vähän liiankin hyvin. Ei ne siis siitä mitään ihmeellistä numeroa tee, mutta välillä yrittää neuvoa mua ennemmän siihen malliin, et mä en ymmärtäis mitä ollaan tekemässä...

Lukiossa oli juuri näin! En tosin silloin ollut mikään priimus matemaattisissa aineissa, vaikka ne ihan kohtalaisesti sujuivatkin :lol: ...nyt siis teekkarina :) omalla osastollani on kyll joku 40% tyttöjä, että eipä tuota eroa siinä huomaa. itse oon vain ylpeä alanvalinnastani ja uskon että naisilla on tosi hyvät mahollisuudet tekniikan alalla tulevaisuudessa :)

brazen

En ole kyllä ollenkaan ajatellut miesvaltaisuutta, vaikka olen tekniselle puolelle nyt keväällä hakemassa :D Välillä kyllä vähän liiketaloudessa amk:ssa huvitti, kun se on taas niin naisvaltanen ala. Sama kai se mitä opiskelee ja kenen kanssa, jos se vaan on se oma juttu :)

Paw

itseäni kiinnostais paljon hakee tkk:lle opiskelemaan. ehkä sähkö-, rakennus- tai energiatekniikkaa. mietityttää vaan, että riittääkö taidot.. matikan yo on tos keväällä. laskeminen suju aluks mut nyt ei oikeen enää sillee hyvin:/ toisaalt kavereita on sinne päässy vaikka kirjottanu matikasta b:n...

gnirom

Paw, pääsykokeissa on usein samantyyppisiä kysymyksiä vuodesta toiseen. eli kunhan niihin valmistautuu hyvin niin eiköhän se siitä :) lisäksi pisteitähän saa myös fysiikan/kemian kokeesta, eli niilläkin on painoarvoa, ei ainoastaan matikalla.

brazen

Elä Paw menetä toivoa, meikä on kirjottanu pitkän matikan (M) ja reaalin mukana fysiikkaa keväällä 2005 ja nyt aloin amk-tutkinnon jälkeen miettiä tekniseen hakemista ja kerrata eka fyssan kirjoja :D Ei hirveästi liiketaloutta opiskellessa moisia taitoja tarvinnu :lol: Toiveet on silti korkealla.

annivaara

Itse tosiaan vedin fysiikan prelistä i:n ja oli fyssan opettaja vähän ihmeissään, että aionko tosissaan teknilliseen. Nyt toista vuotta Teknillisessä Yliopistossa, ja ihan mun juttu! En luovuttais mistään hinnasta. Vaikka joo, on proffia, jotka kyselee tyylillä "Eipäs kun vastaakkin sä kun Oot Nainen" ja odottaa etten osais vastata. En ehkä aina osaakkaan, mutta jos osaisin, miks olisin sen proffan luennolla? :p

Paw

okei kiitoksia kannustuksesta :P
enköhän mä sinne sit hae. pitää vaan alkaa laskemaan :D
ehkä mä saan opittua kaiken tarvittavan. fyssa sentää menee kasin keskiarvolla, mut en oo sitä kirjottamas ku en lukenu ku 6 kurssii mut siis joo en tiiä :D matikka on se heikompi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat