graafinen suunnittelu, teollinen muotoilu, tradenomi,... - Työ ja opiskelu

lil_mermaid

eli mua kiinnostaisi edellämainitut ammattinimikkeet.. ketään kuka opiskelee/valmistunut?? oon kuullu, että muotoilualalla ja graafisella alalla ei juurikaan ole töitä..vai?

Kommentit (9)

TinkerBell

Noista kahdesta ekasta alasta en osaa sulle mitään sanoo, mutta opiskelen ite tradenomiksi, ja oon toista vuotta tiimiakatemiassa..

Alun perin lähdin opiskelemaan, koska en muuallekaan päässy, mutta nyt oon huomannu, että viihdyn siellä aina sillon tällön..

Positiivinen asia ainakin omasta mielestäni on se, että kaikki tentit ja niihin lukemiset on saanu jäädä, meillä nimittäin opikelumetodina on tekemällä oppiminen eli ollaan perustettu omat yritykset ja tehdään projekteja ihan oikeille asiakkaille! Sen voin sanoo, että oppii ihan pirun hyvin!

Kaikille ei tietenkään toi sovi opiskelumuodoksi ja sen huomaa, kun porukka vaihtaa normaalille puolelle..

tradenomin työmarkkinoista en kyllä osaa sen enempää sanoa, kai siellä kaupan kassalla aina tilaa on :wink: . Itelläni ei kuitenkaan tällä hetkellä oo vielä varmuutta siitä mitä hyötyä tutkinnosta mulle tulevaisuudessa on??

annika

Mä valmistuin tradenomiksi viime maaliskuussa. Sain myyntisihteerin osa-aikaisen duunin melkein pari kuukautta valmistumisen jälkeen ja nyt mulla on vakipaikka sijoitusyhtiössä assistenttina. Eli kyllä niitä töitä luulisi löytyvän, tradenomin tutkinto on aika monipuolinen, se katsotaan eduksi montaa erilaista paikkaa haettaessa. Mulla on alla myös merkonomin tutkinto, kummassakin koulussa olin suuntautunut markkinointiin..ja olin aivan varma että mainosalallehan sitä sitten joskus..Meni se suunnitelma kyllä hieman pieleen, kun nyt olen ihan eri alalla. Tosin media- ja mainospuolen paikat on kyllä ihan kiven alla joka paikassa..ehkäpä vielä joskus sinnekin ehtii.. :roll:

hamppis

Itse opiskelen graafista suunnittelua ammattiopisto tasolla nyt 2. vuotta.
Ensimmäinen vuosi on työntäyteinen, perusaineiden ja pienen ammattiaineidenkin totuttelun suhteen, oppii paljon, aina kirjoittamisesta valokuvaukseen kuvankäsittelyyn ja omin käsin piirroksilla kuvaten. Toisena vuonna isketään sitten paskaa lapiolla, taino, paskaa ja paskaa. Maksullisia asiakastöistä, joista voidaan maksaa koviakin summia, mutta ta-ta-taa, opiskelija ei tästä hyödy mitään. Kaikki koulunkautta saadut työt nääs menevät niin, että koulu saa rahat, ei opiskelija joka työn tekee.

Näin siis ainakin omassa oppilaitoksessani.

Samalla toki sitten opiskellaan enemmänkin ammattiaineinta, tosin, käytännössä vain kertaamalla jo ensimmäisenä vuonna opetettua.

Puurtamistakin on välillä liiaksi, olen itse parhaimmillani tehnyt 5 projektia päällekkäin joiden kaikkien deadline on samana päivänä, niin, ja projekteja ei tehdä opiskeluajalla, päivisin pitää tehdä siis molempia, opiskella ja tehdä annettuja töitä.

Kaikesta tästä on palkkiona kuulemma aika varma ei-oo työmarkkinoilla.

Ratkiriemukasta, heh heh.

Erityisen lahjakkailla on teoreettinen mahdollisuus saada tältäkin asteelta töitä, käytännössä kuitenkin vaaditaan korkeakoulutason tutkinto, että sinua otetaan edes jotenkin vakavasti.

Hienoa hienoa.

Noista maksullisita töistä vielä senverran, että itse työstän mm. parhaillaan vajaan 300e webbisivustoa, josta en kostu penniäkään. Kuvitukseni julkaistiin Karjalaisessa, en tienannut penniäkään.

Syö opiskelumotivaation.

Muutenkin ala on vähän hevonpersiistä revittyä välillä, käytännössä kaikki opetettu on jo vanhentunut osittain, osittain opetetaan järjettömiä asioita.
Eniten kyrsii se, että itsekkin tehtävissä töissä se opettajan, jonka näkemys taidesilmällä on siellä hänen itsensä maussa ja alkuaikojen opiskelussa, vaikuttaa niinpaljon, että loppupeleissä itsetehdyssä työssä kaikki on kuitenkin opettajan haluamalla tavalla.

Omaperäisyyttä voitaisiin tukea vähän enemmän.

Puhun nyt vain siis oman kouluni kokemuspohjalta, tiedä miten muualla suomessa on tilanne.

Kyllä alaa uskaltaa suositella, jos stressinsietokyky on 120, tykkäät työskennellä 24:stä tunnista 20 ja nukkua 4, sekä pidät siitä, että aina nakuttaa takaraivossa kello, joka huutaa sinun olevan jo hieman myöhässä.

Kuvallisille, visuaalisille ja itsensä ilmaisua erilaisin keinoin tahtovalle ala on ihan jees, oppiihan tässä kaikkea painopuolen töistä webbipuolen grafiikkaan ja sivustojen rakenteluun.

Valmistumisnimikkeeni on media-assistentti, linja on audiovisuaalinen viestintä, perehdyttämislinjana Graafinen suunnittelu, paikkana Outokumpu.

Deep

Täällä on tradenomiopiskelija (ekaa vuotta). Olen pitänyt, mutta meidän koulussa sai kyllä kenkää sellaiset "faktat" kuin esim. ammattikorkeissa ei tarvitse lukea sivuakaan päästäkseen tentistä läpi. Lukiossa 8-10 oppilas on saanut vasta kolmosta ja nelosta alkeisaineista. Ihan ensimmäisen markkinoinnin tentin reputti melkein yksi kokonainen luokka ja muilta luokilta ehkä 1/4. Piti olla iisi arvostelu. Ettäh :roll: Mutta hauskaa on kyllä ollut ja varmasti koko ajan paranee kun suuntautumisvaihtoehdot alkaa ensi viikon maanantaina.

ynnej

Mä opiskelen kans liiketaloutta ekaa vuotta, en tykkää yhtään. Se oli mulla varavaihtoehtona, ja kun en yliopistoon päässy, niin piti sit sinne mennä. Pari ekaa jaksoo jaksoin koulussa käydä, mut nyt kun luen pääsykokeisiin ja pitäis kuitenkin pari kurssia vielä suorittaa, niin vituttaa aina tosi paljon olla koulussa. Kai tonne on sit pakko taas vuodeks jäädä jos en yliopistoon pääse :(

sussunen

mä tod näkösestii lähen syksyllä opiskeleen joko muotoilua ja mallintamista taikka graafista suunnittelua...mitä mä oon kuulut niin ei työmaarkkinoilla oo kovaa suurta kysyntää,mutta ei sit voi mitään. :)

lily
Deep
Täällä on tradenomiopiskelija (ekaa vuotta). Olen pitänyt, mutta meidän koulussa sai kyllä kenkää sellaiset "faktat" kuin esim. ammattikorkeissa ei tarvitse lukea sivuakaan päästäkseen tentistä läpi. Lukiossa 8-10 oppilas on saanut vasta kolmosta ja nelosta alkeisaineista. Ihan ensimmäisen markkinoinnin tentin reputti melkein yksi kokonainen luokka ja muilta luokilta ehkä 1/4. Piti olla iisi arvostelu. Ettäh :roll: Mutta hauskaa on kyllä ollut ja varmasti koko ajan paranee kun suuntautumisvaihtoehdot alkaa ensi viikon maanantaina.

Mulla on kyllä päinvastaisia kokemuksia. Lukiossa pänttäsin ihan sikana, luin kirjat moneen kertaan läpi ja silti tuloksena oli 7. Nykyisin saan tenteistä 4-5, vaikka harvoin olen edes lukenut tenttialuetta kokonaan läpi. Mun mielestä nämä jutut on ihan maalaisjärjellä pääteltävissä ja siksi olenkin tyytyväinen, ettei ole tarvetta päntätä kauheasti..

Tradejen työtilanteesta sen verran, että mitä itse olen kuullut/nähnyt, niin taloushallintoon suuntautuneilla näyttäisi olevan helpoin tie työelämään.

Emmily_

Joo, töitä ei graafisilla suunnittelijoilla juurikaan ole. Itse olen graafisen alan 2. asteen koulutuksen käynyt. Itseäni ei kyllä edes kauheasti kiinnosta sen alan työt, vaikka se ihan mukavaa hommaa onkin..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat