Kosmetologiksi? - Työ ja opiskelu

tinttatyttö

[color=violet][/color][size=9][/size] Kukaan pyrkimässä/onko kukaan kosmetologikoulussa tai alalla? Millaista työtä se on? Kannattaako kosmetologiksi / kampaajaksi ryhtyä? :roll: auttakaa nuorta tyttöä :shock:

Sivut

Kommentit (16)

figaro

Ainakin täällä Itä-Suomessa näyttäisi kivasti olevan kampaamotuoleja tarjolla, jos työrintamaa katselee. Kosmetologeista en sitten tiedä - onhan heilläkin mahdollista työllistyä ihan meikkaajina kuin maskeerajinakin. Riippuu mihin suuntautuu.. Osaako joku muu kertoa täsmällisemmin?

Rocksanna

Itse valmistuin vuosi sitten kosmetologiksi. Kehottaisin ottamaan ennen hakua selvän, mitä koulutus oikeasti pitää sisällään. eli siis meikkikoulustahan siinä ei ole kyse. Mikrobiologia, anatomiat (luut ja lihakset suomeksi ja latinaksi), fysiologiat, kemiat, raaka-aineopit... kaikki tuollaisetkin kuuluvat opintoihin. Työ on myös osin fyysisesti rankkaa ja rasittavaa (eritoten hieronnat ja jalkahoidot).
Mitä työllisyyteen tulee niin alalla on aika rajoitetusti hoitoloita, jotka palkkaavat työntekijöitä, mutta mikäli esim yksityisyrittäjyys kiinnostaa niin sittenhän ovet ovat apposen avoimet. Ja kosmetologejahan työskentelee myös hyvin paljon konsulenttihommissa (eli tavaratalojen kosmetiikkatiimeissä maahantuojien palveluksessa mm. Dior, Lauder, Clinique...) ja onhan niitä sit ihan näitä Stocka Beautyja tai Emotioneita.
Itse tiesin olevani väärällä alalla jo koulutuksen ekoina kuukausina, mutta vedin koulun silti läpi kosken ole tottunut luovuttamaan kesken kaiken. Nyt olen sitten valmistumiseni jälkeen työskennellyt jo englannissa hoitolatyössä sekä suomessa kosmetiikkamyyjänä (jep, vaikken alkujakaan tykännyt alasta niin en viitsi keräillä noita papereita mitenkään piirongin ylälaatikkoonkaan vaan hankin ees jotain työkokemusta alasta) MUTTA nyt olen jo vaihtanut alaakin. eli työskentelen tällä hetkellä aivan toisella sektorilla ja syksyllä lähden toiseen kouluun.
Koulusta jäi kuitenkin hirvittävän paljon hyviä tietoja ihan yleiseen itsensä huolehtimiseen eli hukkaan se ei mennyt missään tapauksessa.
Jaa. Vastasikohan tämä nyt yhtään aiheeseen.... nooh... :roll:

andra

minäminä hain myös!
ajattelin vakaasti päästä myös sisälle! mun haave on 8-vuotiaasta asti tulla maskeeraajaksi ja päätin ottaa siihen nuo kosmetologinopinnot alle. eli yo-pohjaselle amislinjalle halajan.

PePPi83

Mulla on jo aikasempi amistutkinto, mutta tajusin jo ennen valmistumistani ettei se kyseinen ala oo mun juttu, mutta kävin kuitenkin loppuun asti ja sain siis paperit (aika hyvätkin).
Mä en oo koskaan oikeen tienny mitä oikeesti haluisin tehä, mutta nyt mulla on vahva tunne tosta kosmetologihommasta että se olis ala jossa viihtyisin. En odota että tuleva työni olisi vaan jotain meikkaushommia vaan myös esim. erilaisia hoitoja tms. Voisin myös työskennellä jossain liikkeissä (Emotion, Body Shop...) Sellanen vaihteleva työ olisi mukava ettei koko ajan vaan samaa päivästä toiseen.

kosmetologi

Mun mielestä, tällä kanavalla on annettu TODELLA vääränlainen kuva kosmetologista.
Se on ala josta on hyötyä vaikka missä muussa alassa !
Mikäli mikään kauneudenhoitoala kiinnostaa, niin mielestäni kosmetologi on paras mahdollinen pohja tuolle kaikelle.

Mikäli koulun jälkeen hoitotyö ei kiinnosta voit pyrkiä silti vaikka minne muualle, mutta jatko-opiskelemaan, jolloin paikat eivät mm. maksa mitään!

Valmistuneena kosmetologina voit mm.
- Olla töissä kauneudenhoitoalan erillaisissa hoitoloissa.
- Valmistua maskeeraajaksi.
- Toimia yksityisyrittäjänä.
- Toimia maahantuojana.
- Toimia kosmetiikka-alan yrityksissä.
- Valita jonkin muun palvelualan.
Listaa voisi jatkaa kokonaisen A4:sen verran!

Kaikki alaa harkitsevat suosittelen koulutusta todella vahvasti niille ihmisille, ketkä pitävät työskentelystä erilaisten ihmisten kanssa ja ovat kiinnostuneita kauneudenhoitoalasta.

Mielestäni tämä ala on edelleen aloista parhain :D

bambii

Maskeeraajaksi voit opiskella myös ilman kosmetologipohjaa.

Itsekin hain peruskoulun jälkeen kosmetologikouluun, tietämättä sen suuremmin mitä ala pitää sisällään.
Tosissaan 120 opintoviikosta, taisi 10 opintoviikkoa olla meikkausta.
Enimmäkseen hoidettiin jalkoja, käsiä, kasvoja, vartaloa. Teoriassa käydään anatomiat ja fysiologiat yms. joten lukemista myös alalla rittää.

Zuzannah

[color=red]siirretty:[/color]

Kosmetologin "varusteiden" hinnat?

Svenna
Siinäpä se tulikin, en ole varma olisiko pitänyt kijrottaa tuonne ihan kosmetologi juttuun? siirtäkää jos on väärä paikka tälle..

Eli, kun opiskelee kosmetologiksi, pitää ostaaa työpuku ym muita tavaroita, mitä ne muut tavarat/välineet on ja paljon ne tulevat maksamaan suurinpiirtein? :)

grier

Tavaroita piti hankkia siis 2 työpukua(yht. 120€)&kengät(50€), meikkisiveltimet(n.50€), pari kirjaa(n.100€).
Eipä sitä sen enempää ole tarvinnut hankkia. Tietenkin aina välillä luokan kanssa ollaan yhteisiä tilauksia eri maahantuojille tehty ja sieltä tilannut sitte kaikkea mahdollista, mutta eihän ne ole mitään pakollisia.

amnika

Oletteko te, jotka ovat nyt kosmetologi koulussa niin mennyt sinne suoraan peruskoulusta? Vai onko se edes mahdollista? Itse olisin kiinnsotunut menemään sinne lukion jälkee, mutta en oikeen ole varma. Esim. Kemiasta en välitä yhtään, ja siellähän on kuitenkin kaikkia aineita käsiteltävänä ;s

gossip

Mä valmistuin just tänä keväänä kosmetologiksi. Porukka on oikeassa, meikkaus on tosi pieni osa koko opiskelua ja mulla ainakin alkoi se stressaava vaihe vasta tänä keväänä; päättötyön ja työpaikan suhteen. No, päättötyö menikin ihan hyvin, mutta enpä ole kosmetogin työtä saanut. Hakenut olen ja sitten viel ajattelin joskus aikoinani perustaa oman firman, mutta siinä on se huono homma, etten oikeastaan haluakaan tehdä hoitoja. Myyjänä, konsulenttina tai tukussa ois kiva olla töissä, mutta niissäpä ei tarvita ainakaan täällä turussa pahemmin uusia ihmisiä, eli vaikka asun kaupungissa, niin työllistyminen ei hyvä. Palkkakaan ei hivele silmiä, riippuu tietty kohteesta ja kaupungista yms. Työ on kyl kivaa, tykkään ihmisistä, mutta jotenkin kyllästyin siihen, ku annan muille niin paljon hyvää... emmä tiiä. Nyt olen sitten siivoushommissa. Ei mun alaa mut anyway, onpahan jotain. Kiinnostais kauppis tai vaiks just olla töis jossain vaateliikkees ym. hmm. Tai sit tää johtuu siitä, kun en ole tehnyt omia hommia koulun jälkeen oikeastaan yhtään. Argh. En tiiä mitä haluan--

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat