Kulttuurituotanto - Työ ja opiskelu

Sway

Mä opiskelen nyt toista vuotta kulttuurituotantoo. Tykkään itse opiskelusta tosi paljon ja hyvin on mennyt, mutta mulla on kuitenkin omat epäilykseni omasta soveltuvuudestani alalle, just noiden epäsäännöllisten töiden takia ja myös, koska koen etten ole ns. "tuottajapersoona"...Varsinkin kun en oo erikoisen innostunut just noista festarituotannoista :)

Kuitenkin, tää on ainoa ala jota haluan opiskella. Meidän koulussa ainakin porukka on jo nyt työllistynyt moniin alan töihin ja ilmeisesti kohtuu hyvin on työllistyneet koulun jälkeenkin.
Toki tiedossa on aina ollut ettei tää oo mitään 8-16 hommaa.

Kommentit (7)

nakymaton_ninni

Kolme mun kaveria opiskelee kulttuurituotantoa. Ihan mielenkiintoiselta on tuo koulutusohjelma vaikuttanut, saavat ottaa osaa kaikkeen "kivaan". Toisaalta, työllistymisnäkymät ovat nollassa...

oranssi

Tunnen pari jotka opiskelee, tai toinen lopetti kesken kun löysi paremman alan. Tää toinenkin on kai jo aika kyllästynyt koko opintoihinsa, mutta se nyt on muutenkin sellainen tyyppi jonka attention span (anteeks, en muista tohon hyvää termiä suomeks) on tosi lyhyt.

Mutta oon käsittänyt, että ala on tosi siisti jos tykkää semmoisesta (joo, niinkuin kaikki alat..), siis että työ on vaihtelevaa eikä käy tylsäksi. Mutta työllistymisnäkymät on aika huonot.

Tonde

Itseasiassa töitä tulee olemaan tällä alalla yhä enemmän ja enemmän. Ja tälläkin hetkellä ainakin meidän koulusta valmistuneilla työllisyys on ollut erittäin hyvä. Tosin ala on todella nuori, joten työllisyyttä ei olla pystytty vielä kunnolla tutkimaan. Monesti ollaan automaattisesti sitä mieltä, et jos on vähänkin "erikoisempi" ala, ni töitä ei olis. Todellisuudessa esmes moni media-assistentti hakeutuu amkhon lukeen kulttuurituotantoa just sen takia, koska heidän alalla ei ole töitä.

oranssi
Tonde
Itseasiassa töitä tulee olemaan tällä alalla yhä enemmän ja enemmän. Ja tälläkin hetkellä ainakin meidän koulusta valmistuneilla työllisyys on ollut erittäin hyvä.

Toipas onkin sitten hyvä uutinen, täytyy vinkata sille mun kamulle. Sillä ja sen kavereilla on ollut ilmeisesti vaikeeta työnsaanti, mutta ehkä se on sitten ollut vain sattumaa. Se kertoili sitä, että ongelmana on kai lähinnä se että kulttuurituottajia tarvitaan paljon esim erilaisissa kulttuuritapahtumissa, festariorganisaatioissa ym, ja näillä ei yleensä ole kauheasti rahaa. Sitten haalitaan ilmaisia harjoittelijoita ja muita tällaisia, ja ainakaan vakkaritöitä ei tunnu saavan, korkeintaan jotain projektijuttuja.

Mutta on sitten varmasti kyllä paljon muitakin paikkoja, joihin voi mennä töihin.

Tonde

Riippuuhan se työllisyys tietenkin siitä, mihin sä erikoistut. Mahdollisia työpaikkoja on mm kunnilla ja teattereilla. Nykyään myös erilaiset firmat palkkaavat enemmän ja enemmän kulttuurituottajia, koska he haluavat tarjota asiakkailleen erilaisia kokemuksia. Festarit ym. on vain erittäin pieni osa mahdollisuuksista. Ellei tyyppi sitten välttämättä halua järkätä festareita ja vain festareita.

Lizzie1

Keskisuomalaisessa oli juttua siitä Festago-firmasta, joka on siis tapahtumanjärjestäjä, ja siinä se pomo Vesa Walden käytti opiskelijoita OMISSA projekteissaan työntekijöinä ilmaiseksi, mm. siivoojina, narikassa jne. Sanoi, että kuuluu opiskelijoiden harjoitteluun, eikä näe siinä mitään väärää että oppilaansa tekevät ilmaiseksi hänelle duunia koska se kuuluu harjoitteluun.
Hommahan on vaan se, että opettaja ite saa päättää sen kurssin sisällön aika pitkälle, ja siihenhän on hyvä ympätä sit itelle ilmasta työvoimaa viikonlopuille ja öille. Haastattelussa tämä Walden sanoi kysyttäessä, että ei hän säästä tässä koska tarvii palkata kuitenkin mm. järkkäreitä yms. MUTTA SÄÄSTÄT SÄÄ IDIOOTTI SIINÄ KU SUN TARVII VAA NIIDEN LISÄKSI PALKATA VÄKEÄ, eli joka tapauksessa säästää.

Nii, nii meni maku tosta. Ja kulttuurituontoa opetti jossain Jämsässä tms.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat