SIIVOUS - Työ ja opiskelu

Miffy

Niin... Mut mun mielestä olennaisin kysymys kuitenkin on, MIKSI palkkaus on niin huono niillä aloilla, joilla perinteisesti on paljon naisia, vaikka työ ei olisikaan sen helpompaa (esim. sairaanhoitajat-insinöörit).

Sivut

Kommentit (42)

Miffy
Miespuolinen

Miksi pitää olal naisvaltaisia aloja, eikös tasa-arvon mukaista olisi että naisetkin tekisivät aiemmin miesvaltaisen alan töitä ja pakottaisivat pätevyydellään miehiä siirtymään nykyisin naisvaltaisille aloille.

Niin no, miksiköhän on naisvaltaisia aloja?

Ei mun mielestä voi ajatella, että jotta naiset saisivat parempaa palkkaa, heidän tulisi jotenkin kollektiivisesti ihan tarkoituksella hakeutua miesvaltaisille aloille. Reilumpaa olisi tarkistaa ne palkat. Ja miten niin "pakottaisivat pätevyydellään miehiä siirtymään nykyisin naisvaltaisille aloille"? Häh?

Miffy

Mun mielestä ihan suoraan ei ovi verrata vaadittavaa koulutusta ja palkkaa. Siivojallakin kuitenkin menee siihen työhönsä aikaa se 8 tuntia päivässä ja työ on raskasta.

Lania

Jaa no niin se on sit jo eri asia. Tossa sanottiin kuitenki että pakottaa miehet siirtyyn "naisvaltasille" eikä "matalapalkkasille" aloille. Joko naisten pitää oikeesti alkaa osaan vaatia enemmän (muidenkin kun sen yhen sadasta) tai sit odottaa että miehet putoilee alalle ja tekee sen sitten ite.

Miffy

Tai miksei anneta kollektiivisa palkankorotuksia naisvaltaisille aloille? Miksi ihmishenkien ja terveyden kanssa työskentelevä sairaanhoitaja saa pienen palkan, kun joku samoin kunnalla töissä oleva insinööri isomman?

Mä olen kyllä myös vahvasti sitä mieltä, että ahneus on se, mikä tän maailman vie perikatoon. Sellasia suurin osa ihmisistä vaan on. V*ttumaista mutta totta. Mut se ei oo tän keskustelun asia sinänsä...

Lizzie

Musta tuntuu, että siivoojien arvostus on nykyään noussut - hyvä niin.
Kyllä mä ainakin arvostan siivoojia; rehellistä, tärkeetä, tavallista työtä, ei yhtään sen huonompaa kuin muidenkaan.
Mä oon ite ollut laitoshuoltajana sairaaloissa, ja 2 viimeistä paikkaa oli kyllä kamalia, ei sen itse siivoamisen takia, vaan sen takia että piti olla eritteiden kanssa tekemisissä kokoajan. Sairaalassa siivoojan työ on ehkä kamalinta, mutta hotelli, - koti,- kerros,- toimistosiivoukset yms on varmaan ihan kivaa hommaa.

Miffy

Sä olet kyllä uskomaton markkinatalouden puolustaja ;)

Siinäpä se vika juuri piileekin; ehkä pitäisi joskus tuijottaa muutakin kuin voittoa. Siivoojien palkka (samoin kuin monien muidenkin naisvaltaisten ammattien) palkkaus on niin ala-arvoista, että olis syytä nousta barrikadeille.

Lania
Miffy
Ja miten niin "pakottaisivat pätevyydellään miehiä siirtymään nykyisin naisvaltaisille aloille"? Häh?

Mä käsitin ton niin, ettei tyytyis työhön mihin on vaan esim helppo päästä (tässä: siivooja), vaan lähtis joukolla pyrkiin miesvaltaseen/parempipalkkaseen/vaativampaan työhön (tässä: toimitusjohtaja), ja yhtä pätevänä tai pätevämpänä kun miehet, "pakottais" osan miehistä muihin hommiin. Noin niinkun kärjistetysti, ymmärtänet mitä tässä haetaan takaa.

Eikä pidä käsittää niin että kaikkien tarttis vaan pyrkiä sellaseen duuniin mistä tulee paljon rahaa, mutta salettiin on enemmän sellasia naisia kun miehiä, jotka "jää" johonkin matalampaan asemaan, vaikka resursseja olis ylemmäkskin.

Miffy
Lizzie

Mun mielestä ei ole oikein, että ylemmän korkeakoulututkinnon tehnnyt saa käteen sen 1600-1700e. Ole sinä sitä mieltä siitä mitä tahdot.

Mä olen kyllä samaa mieltä. Mutta toisaalta mulla on niin paljon tärkeämpikin arvoja kuin raha. Ja toisaalta koen äidinkielen ja kirjallisuuden opettamisen niin arvokkaaksi ja tärkeäksi asiaksi pienehköstä palkasta huolimatta, että sen palkan takia en jätä hakeutumatta alalle.

Lizzie

Mun mielestä tuo 2300e on ihan kohtuullisen hyvä palkka, jotain tuollaista se tulee mullakin olemaan jos teen sen laajemman kaksoispätevyyden. Palkoissa kannattaa muistaa kuitenkin se, että tän progressiivisen verotuksen myötä korkeampipalkkainen voi päätyä saamaan saman verran käteen, kuin esim. tuo 2300e. Mutta jos ero kasvaa isommaksi niin toki sitten käteenkin saa enemmän.

Millä alalla sä Oranssi oot? Mun mielestä yritysmaailmassa naisten pitäis oppia "miesten säännöt" noissa palkka-asioissa, kun ne kerta ovat neuvoteltavissa.

Miffy

Mutta siis esim. lähihoitajan on aika vaikeaa yrittää saada palkankorotusta ;) Ihan eri juttu sitten vaikka jollain luovalla alalla saati yritysten johtoportaaseen päästyä.

oranssi

(Tää keskustelu nyt menee jo aika OT, mut jatkan kuiteski)

Tuli mieleen että vaikka ei voi yleistää että naiset on tälläsiä ja miehet on tollasia niin kyllä oon itekin huomannut sen, että monet tyttökaverini (poikkeuksia on) suhtautuvat palkkaan ihan eri tavalla kuin miehet. Miehille se on enemmän jotenkin itsestäänselvää että työstä pyydetään kunnon palkka eikä nössöillä.

Parilta naispuoliselta kaverilta sen sijaan tuli huonosti verhottua kauhistelua kun sanoin, että mä en kovin kauan haluaisi tyytyä nykyisiin (reilu 2300e) ansioihin, kun kerta alalla yleensä ottaen maksetaan hyvin tai ainakin suuremmissa firmoissa, jollaisessa siis olen töissä. Yksi huomautti, että itse ei voi uneksia tuollaisistakaan rahoista varmaan ikinä...

Mä en itse koe siinä mitään pahaa tai ahnetta, että haluaa työstään alan standaripalkan tai miksei vähän enemmänkin, jos pystyy sen perustelemaan. Eri asia ehkä jos olis duunissa jossain hyväntekeväisyysjärjestössä tai pienessä yhdistyksessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat