Vaatesuunnittelusta.. - Työ ja opiskelu

kissanminttu

Eli olen todella kiinnostunut kyseisestä alasta. Haluaisin vain kysellä millaisia kokemuksia alalla työskentelevillä tai opiskelijoilla on? :)

Ja missä muuaalla voi tätä opiskella kuin helsingin taideteollisessa? Onko mitään paikkaa mihin voisi päästä hieman helpommin kriteerein ehkäpä.. :oops:

Kiitos jos jotkut vastailevat :D

Kommentit (12)

Miffy

Mulla ei oel henk. koht. kokemsuta alalta eikä koulutukseen hakeutumisesta, mutta alalla on todella kova kilpailu. Tämä johtuu osittain siitä, että ihmiisä koulutetaan liikaa alalle.

TaiKissa voi tosiaan alaa opiskella, mutta sen lisäksi joissain ammattikorkeakouluissa, ainakin EVTEKissä. Aika vaikeaa varmaankin päästä mihin tahansa tuolle alalle :(

Itsekin mietin alaa, mutta en ole valmis siihen kilpailuun ja muuhun. Enkä tiiä onko mulla tarpeeksi ideoita ;)

Jzzu

Itse opiskelin vuoden ammattikoulutasolla vaatusta täällä Savonlinnassa, tuolta olisi valmistunut vaatetusalan artesaaniksi.
Pääsykoe tuonnekin oli mutta koe oli helppo: jotain piirtämistä ja "askartelua" ja pienimuotoinen kirjoitustehtävä.

Miffy

Juu noissa on eroja. TaiK ehdottomasti paras. Mutta kyllä mun tietääkseni EVTEKissäkin on ihan pätevää touhua... Parhaiten saa varmaan selvyyttä asiaan jos tutustuu noitten koulujen nettisivuihin... Tosin kaikkein paratsa infoa saa, jos pääsee juttusille jonkun alaa opiskelevan kanssa.

blaah:)

Kannattaa alkaa harjoitella ihmisten piirtämistä hyvissä ajoi. Olin yhdellä kesäkurssilla, jossa opeteltiin kolme viikkoa pelkästään oikeita mittasuhteita ja oikeita varjostuksia yms. Olin ihan ällikällä lyöty kun olin aina sitä ennen luullut että niillä ukkeleilla mitkä piirtää niin ei ole niin väliä vaan pelkästään vaatteilla.

Mulla yks tuttu kävi amk:ssa vaatetuslinjan ja sanoi ettei ainakaan sieltä oikein valmistu vaatesuunnittelijaksi, enemmän annetaan valmiuksia ihan vain esim. vaatekaupan myyjäksi yms. Mutta tiedä sitäkään sitten..

taki

Tällä hetkellä opiskelen vaatesuunnittelua ammattikoulussa, mutta tarkoituksena hakea ensi syksyksi Lapin yliopistoon(sama koulutus kuin TaiKissa, mutta helpompi päästä)..

Ei olla kovin paljoa ihmisten piirtämistä harjoiteltu, koska vaatteen piirtämisessä on tärkeintä lähinnä sen vaatteen tunnelmanluominen, yksityiskohdat prototyypin tekijälle selviää sitten mallipiirrustuksesta, saumarakennesuunnitelmasta ja muista valmistusohjeista..

egyptilaiset

yks typerimmistä aloista. Itse opiskelen sitä nyt amk:ssa ja onhan vaatteet tosi kivoja tietenki, mut ite en jaksa ehkä kuitenkaa innostua vuosi toisensa jälkee siit mikä on nyt hottia. Sitä paitsi täst tulee työttömäks. Ei oo niin kivaa ku luulis. Ei täs oo oikeesti ees hirveesti taiteellisia vapauksia suunnitellussa... pois pyrin...

Miffy

Siis, yksi typerimmistä aloista sun mielestä.

Joo, jostain just kyl luin et suomalaisissa kouluissa se oma vapaus saattaa usein olla aikast pieni..

Toisaalta, valmistumisen jälkeen nyt viimeistään voi alkaa tehä sitä omaa juttuja eikä sen todellakaan tarvii olla mikään massamuodin suunnittelu!

egyptilaiset

Nii joo, tietenki tää kaikki on mun vaa mun mielipidettä.
Mut kuitenki fakta on se, et vaatesuunnittelijoita ei suomes kauheesti tarvita ja seki prosentti joka pystyy valmistumisen jälkee oikeesti ruveta tekemää sitä omaa juttuansa, on aika pieni. Tääl ei kuitenkaa oo hirveesti sen kokosia kaupunkeja missä sellanen erikoisten ja kalliitten vaatteitten liike menestyis. Jos miettii viel missä kaikkialla voi opiskella vaatesuunnittelua, ni meit valmistuu vähintää se sata vuodessa, eikä uusia työpaikkoja ja firmoja voi millää tulla samassa tahdissa. Eikä satylistejä, eikä puvustajia eikä ees kauppojen myyjiä, vaik sehän ei ees vastaa koulutusta.
Mut totta kai jos tietää, et mikään muu ei kiinnosta, ni ei auta ku yrittää. Itelleni tuli vaan aika yllätyksenä loppujen lopuks, millasta tää on ja mitä täst työstä sanotaan. Ja kannattaa oikeesti olla hyvä ja mennä taikkii tai lahden muotsikkaa, koska muist kouluist on periaattees viel vaikeempi ponnistaa...

Miffy

Joo, totta. Taitaapa just tuo lahti ja sitten TaiK ne, joista tosiaan pn paras ponnistaa.. Toki paljon riippuu sitten itsestäänkin. Ja tuohan on se ikävä fakta, että suunnittelijoita valmistuu liikaa. pari mun kaveria hilpas Lontooseen valmisttuttuaan saman tien.

*Sandy*

Mun kaveri opiskelee Turun Ammattikorkeassa vaatesuunnittelua, siitä valmistuu muotoilija (?). Ystäväni on siellä toista vuotta, ja hän on ainakin pitänyt alasta. Viime kesänä hän oli jossain teatteripuvustajan avustajana tai jotain sen suuntaista. Oli kuulemma mielenkiintoista :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat