asunto opiskelijalle - Työ ja opiskelu

ferret-girl

[color=red]"Mistä asunto opiskelijalle"

-edit: lisäsin otsikon ja kysymyksen...sunlion-[/color]

Sivut

Kommentit (21)

Ritu

No varmaankin kannattaa ensimmäisenä tutustua paikkakunnan vuokra-asuntojen tarjoajiin ja lähteä sieltä katsomaan mitä on tarjolla. Ja www.etuovi.com etuovi.comista voi hakea myös. Eiku onnea etsintöihin!!

EDIT: ja tietenkin tarvitset siihen vanhempien suostumuksen, sillä alle 18-vuotias ei voi tehdä vuokrasopimusta..

figaro

Opiskelija-asunnot, lehti-ilmoitukset (joko laitat itse, että haluat vuokrata tai etsit vuokrattavana olevia), kaupungin asuntotoimisto, etuovi.com, oikotie.fi...

Kysy vain lisää, jos jotain tahdot asuntojen vuokraamisesta tietää tahi muuttamiseen liittyvistä asioista.

figaro

Aivan.. Ja toisinaan kun eivät nämä tahot usko sitä, että vanhempiin ei ole hyvät välit. Koomista sinänsä, että ainakin täällä 25-vuotiaaksi asti kysellään vanhempien tuloja. Minä nostin jossain vaiheessa äläkän, kun jo avoliitossa elelin ja omillani ollut jo pitkään muutenkin... Opiskellessa kun ei aina kesätöiden osalta tärpännyt ja kesälle piti hakea tukia.

yön enkeli
figaro
Jokainen meistä on 17-vuotiaaksi asti lapsilisää eli ainakin opintotuki on siihen asti evätty. Kannattaa käydä http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open KELA:n sivuilla katsastamassa erilaisista tuista ja niihin liittyvistä ikämääräyksistä.

niinpä.

eikä opintotukea välttämättä saa sittenkään kun on 17 vuotta täyttänyt. itse olen vielä alle 20 ja asun avomieheni kanssa kahdestaan vuokralla, enkä saa opintotukea, koska vanhempani tulot ovat kelan mukaan liian suuret. tukia voin saada vasta sitten kun olen 20 täyttänyt, onneksi siihen ei enää ole kuin reilu kuukausi..
(mikä typerä sääntö, en edes saa vanhemmiltani rahaa)

figaro

Tuo se juuri onkin typerää. Lain mukaan elatusvelvollisuus päättyy 18-vuotiaana, mutta Kela ja Sosiaalihuolto ovat tehneet lain viereen omat pykälänsä ikämääräyksistä. Ei mene minun jakeluun..

Ja erityisen typerää on se, että omillaan asuva - jopa avoliitossa elävä - joutuu toimittamaan vanhempiensa tulot... :(

kuunlapsi

siis hetkinen.. eikö enää päde se että vaikka olisi alle 20-vuotias mutta jos asuu avoliitossa silloin katsotaan avopuolison tuloista eikä vanhempien??
muistelin että se olisi noin.. itse en saanut opiskellessa mitään opintotukea koska vanhempien tulot olivat mukamas liian suuret, ja asumistukea en saanut koska minulla oli mahdollisuus asua ilmaisessa asuntolassa, missä asuinkin kunnes pää hajosi. vanhemmat onneksi pystyivät sen verran avustamaan että pystyin muuttamaan omaan yksiöön.

sitä en todellakaan ymmärrä että jos katsotaan omien vanhempien palkasta että annetaanko lapselle jotain tukia niin kyllä siinä pitäisi myöskin ottaa huomioon paljonko vanhemmilla menee esim lainoihin rahaa! monilla saattaa olla hyvät tulot paperilla mutta siitäkun vähentää nämä pakolliset menot, lainat ym niin eipä tuota välttämättä ole juurikaan enää lapselle antaa vuokraan ja ruokaan.

figaro
kuunlapsi
siis hetkinen.. eikö enää päde se että vaikka olisi alle 20-vuotias mutta jos asuu avoliitossa silloin katsotaan avopuolison tuloista eikä vanhempien??

Opiskelijoiden kohdalla ainakin tuijotetaan tiukkaan vanhempien tuloihin. En tiedä onko paikkakuntakohtaista..

Ja kuten sanoit tuosta tulopolitiikasta - typerää, että tulot lasketaan bruton eikä neton mukaan. Suoranaista k***tusta :evil:

kuunlapsi

hmm.. kyselin tuossa ystävältäni joka oli alle 20-vuotias opiskelija tässä jokunen aika sitten, eli avoliitossa. ja kuten muistelinkin niin kyllä hänellä ainakin katsottiin niin asumislisä kuin opintotuli avokin tuloista eikä vanhempien.
en sitten tiedä vaikuttaako asiaan jotenkin se että millä koulutustasolla opiskelee. kyseinen henkilö oli kuitenkin ammattikoulussa.
mutta mene ja tiedä.

Pumpuli

Kelan sivuilla on tämä asia selitetty ihan selvästi, eli jos on alle 20-vuotias, ja opiskelee 2. asteen tutkintoa, vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen. Jos olet alle 20-vuotias, mutta opiskelet ammattikorkeassa, vanhempien tulot eivät vaikuta. Jos asut avopuolison kanssa, vanhempien tulot vaikuttaa edelleen opintotukeesi ja puolison tulot taas asumistukeen. Tämä on ihan valtakunnallista. Suoraan P*******ä, mutta näin asia on. Siitä on ihan omakohtaiset tiedot!

Faunastic

Itse muutin tässä reilu kuukaus sit kihlattuni kanssa saman katon alle. Kummallakin ikää 19, oma asunto haaveissa oli ollut jo kyllä pari vuotta :) Kaupungilta saatiin asunto, ollaan opiskelijoita, minä siivoilen iltaisin ja tukia tulee. Aluksi jouduimme hakemaan toimeentulotukea, mutta kyllä se tästä alkaa rullaa.

Kelan sivut kannattaa koluta hyvin läpi. Myös se jo mainittu Kompassi on hyvä paikka, googlettamalla löytää. Onnea etsintöihin, toivottavasti pääset muuttamaan!!

tessa

Sanoit tietäväsi, ettei kovin nuorena kannata muuttaa pois kotoa. Silti tekee mieli antaa hieman ajateltavaa jos et kaikkea ole ottanut huomioon.

Itse muutin pois kotoa 18 vuotiaana ja olen yksin asunut nyt vuoden. Rahaa kuluu yllättävän paljon muuhunkin kun vuokraan. Bussiliput, ruoka, vesimaksut, sähkömaksut, puhelin- ja nettimaksut, vaatteet, ulkona käymiset, lemmikkien eläinlääkärit, oma terveydenhoito (hammaslääkäri ja terveyskeskus yms.), lukion oppikirjat (voin sanoa, että maksavat aivan törkeästi). Lisäksi ei ikinä etukäteen tiedä mitä kuukauden aikana voi tapahtua. Pesukone voi mennä rikki ja voit tarvita uuden.

Entä käytännön asiat? Osaatko vaihtaa esim. palaneet sulakkeet?tehdä ruokaa? maksaa laskut ajallaan? Entä hätätilanteessa? Jos asuntoosi tulee esim. homevaurio tai putkiremontti onko sinulla paikka minne mennä? Kaatuuko budjettisi niskaan jos äkillisesti sairastut ja tarvitset erikoislääkärinhoitoa? Voitko luottaa siihen, että vanhempasi auttavat tiukan paikan tullen?

Yksinasuminen voi aluksi olla yksinäistä ja ainakin minua aluksi pelotti, että mitä jos joku murtautuu tänne tai mitä jos tulee tulipalo tms. Soluasunto voi olla ihan hyvä ratkaisu ensiasunnoksi, mutta siinäkään ei ikinä tiedä minkälaisia ihmisiä ne muut solun asukkaat ovat. Ei esimerkiksi olisi kovin mukavaa asua yhdessä bilehileen, joka käy joka päivä bailaamassa, kanssa tai jonkun jolla on miljoonia kavereita, joita tulee sitten koko aika sinne asuntoon, varsinkin jos on koeviikko menossa.

Jos olet ottanut kaikki nämä asiat huomioon, niin ei muuta kun onnea :)

Vigoureuse

Itse muutin 16-vuotiaana kotoa, että sain helpommin käytyä lukiossa. Muistan, miten oli vaikeaa etsiä asuntoa, sillä kukaan ei pitänyt minua varteenotettavana vuokranmaksajana. Muista olla napakkana tai ota äiskä tai iskä mukaan!!
1. Yritä saada nuoriso -tai opiskelija-asunto :arrow: selvää säästöä
2. Vuokraa ennemmin kunnalta, kaupungilta tai yritykseltä kuin yksityiseltä, koska silloin sinulla on virallisia "oikeuksia" jotka mainitaan jo vuokrasopimuksessakin. Yksityinen voi sen sijaan katkaista vuokrasuhteen milloin vain, jos virallisia sopimuksia ei ole kirjoitettu. Monelle tutulle on valitettavasti käynyt näin....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat