Työmarkkinatuki - Työ ja opiskelu

Lucky Lady

Hei!

Oletteko olleet työmarkkinatuella jossakin töissä? Kannattaako? Minä en yhtään viihdy nykyisessä työssäni ja olen ajatellut sanoa itseni irti. Olen harkinnut työmarkkinatuella työskentelyä varasuunnitelmaksi siltä varalta etten löydä muuta työtä, sillä työttömyystukeahan ei heru kun joudun karenssiin...Paljonkos tuolla työmarkkinatuella tienaakaan kuussa? Ei varmaankaan paljoa, vaikka eivätpä nämä nykyisetkään ansiot mitään hurraa-huutoja kirvoita..

Alan tuntea itseni jo työtävieroksuvaksi pummiksi kun en tunnu viihtyvän missään työssä..No, syy tähän on tietysti se, että olen ollut sellaisissa töissä jotka kaikkein vähiten ihmisvihaajalle sopivat, eli asiakaspalvelussa. Ei enää sitä lajia..Enkähän minäkin työelämään sopedu kunhan pääsen vain pois asiakaspalvelusta! :)

Sivut

Kommentit (37)

MiuMiu*

Mulla olisi sellainen mielikuva, että työllistämistuella työllistettäisiin enimmäkseen sellaisia, jotka ovat olleet vähintään vuoden työttöminä, sinne ei siis välttämättä heti pääse...

Noh, olin parisen vuotta sitten työmarkkinatuella työllistetty ja täytyy sanoa, että huono maku jäi suuhun. Työhän itsessään oli ihan mukavaa, normaalia työtä, mutta sen jälkeen, kun kuulin, että samaan paikkaan otetaan jokainen vuosi aina uusi tukityöllistetty niin tuli sellainen olo, että olen kyseiselle firmalle pelkkää halpatyövoimaa. Joku onnellinen saisi siitäkin työstä itselleen vakituisen työpaikan, mutta työnantaja haluaa selvitä mahdollisimman helpolla...yritä siinä sitten pitää yllä mielenkiintoa työskennellä...Palkka tais olla muistaakseni 900€, mutta sekinhän taitaa riippua mille alalle menee.

Rixuliini

Työllistämistuella ja työmarkkinatuella työskentely ovat kaksi eri asiaa. Työllistämistuella palkattu työntekijä saa vähintään koulutustaan vastavaa minimipalkkaa, ja työnantajalle maksetaan tukea, joka on noin 70% palkasta. Työllistämistuella voidaan palkata vähintään 6 kk (on poikkeuksia) työttömänä ollut alle 25-vuotias, jolla ei ole vielä valmistumisen jälkeen ollut alaansa vastaava työtä. Yli 25-vuotiaan taas täytyy olla reilusti kauemman työttömänä.
Työmarkkinatuella työskentystä saa sen normaalin työmarkkinatuen plus 8 euroa ylläpitokorvausta per päivä. Eli 160€ enemmän kuussa.
Kyllä itse ainain menisin tuolla työmarkkinatuella jonnekkin töihin, jos näköpiirissä ei olisi mitään muuta! Kokemusta siitäkin kertyy!

Lavenia

Itse elän tällä hetkellä työmarkkinatuen (+8 € pvä) varassa ollessani harjoittelijana kirjastossa. Eipä sillä rahalla paljon juhlita, mutta onhan sekin tyhjää parempi. Työpaikka on mukava mutta silti elättelen toivoa, että löytäisin parempipalkkaisen "oikean" työn :roll:

figaro

Minulle tuli vastaan nämä sanojen merkitykset hyvin karvaalla tavalla, kun olisin päässyt alaani vastaavaan ihannetyöhön, mutta työllistämistuella. Työnantajataholla ei resursseja palkata itse listoilleen..

Mutta miten minut palkittiin siitä, että olin oma-aloitteisesti tehnyt töitä (en oman alan) pätkissä? Noh, evättiin tuo työpaikka sen vuoksi, etten ollut ollut työttömänä puolta vuotta :(

Sapetti ja sapettaa vieläkin.. :evil:

Nella

Olin kesällä työmarkkinatuella työelämävalmennuksessa yhdessä firmassa, kun oman alan töitä ei "oikealla palkalla" löytynyt. Olihan se maksu pieni (n. 400e/kk), mutta kyllä sillä selvisi, kun kuitenkin poikaystävä on ihan hyväpalkkaisessa työssä. Sapettaa tosin se, etten voi pahemmin osallistua yhteisiin asumiskustannuksiin.

Toivoin, että firma olisi palkannut mut tämän jakson jälkeen vakinaiseksi, kun olivat aiemmin asiasta puhuneet. Selvisi kuitenkin ettei firmalla olisi varaa. Nyt olen siis täysin työtön ja oman alan työt KOVASSA etsinnässä. Ja kauhukseni sain tietää, että poikaystäväni tienaa "liikaa", joten mulle ei jää työmarkkinatuesta mitään maksettavaa. Olen siis sekä työtön, että rahaton. Poikaystävä vitsaili, että alkaa maksaa mulle viikkorahaa. :lol: Voi olla oikeasti pakkokin jossain vaiheessa, jos tilanne ei tästä parane.

Avopuolison tulot tosin ei vaikuta työmarkkinatukeen silloin, kun on TEV:ssä.

Jonnah85

Itsekin oon ollut töissä tuolla työmarkkinatuella ja eipä se hääppöinen ollut.Ylläpitokorvausta maksetaan vain jos oot jo opiskellu itselle ammatin, mut ylioppilaille tuota 8€:n korvausta ei makseta!

Ja mun muistaakseni juttu meni näin, ettei työmarkkinatukea makseta, jos henkilö keskeyttää opintonsa tai irtisanoutuu työstään.

orvokki

Mä oon pari vuotta sitten ollut työmarkkinatuella 5 kk päiväkodissa töissä. Siellä huomasin, että lapset on lähellä sydäntä ja päätin, et opiskelen jotain alaan liittyvää. En päässy amk:hon opiskeleen, joten opiskelin koulunkäyntiavustajaks. En saanut palkkatyötä, joten nyt oon samaisella tuella ala-asteella. Teen henk.kohtaisen avustajan töitä. rakastan työtä ja se tuntuu omalta. Työporukka on mitä parhain, ja viihdyn hyvin. Työporukka on tehny kaikkensa, et mut palkattais avustajaksi mut pomot kunnassa on eri mieltä. rahapulaa...muka. :? Saan 23 euroa/päivä + lisäks 8 euroa/päivä verottomana KOSKA mulla on koulunkäyntiavustajan tutkinto. Ei mikään mahtava vaihtoehto, mut yks hyvä puoli on se et siitä saa työkokemusta! :D

E

Työmarkkinatuella harjoittelussa ollessa saa täyden työmarkkinatuen, eli reilut 400e, sekä mahdolliset matkakorvaukset.

Mahdollisesti hyötyä myös tulevaisuudessa esim. opiskelupaikkaa haettaessa.
Elikkäs oikein hyvä vaihtoehto. Lisäksi tietysti se, että työmarkkinatuella harjoitteluun pääsee aikalailla varmasti, joten sitäkään uhkaa ei ole, etteikö sinua huolittaisi :)

Jzzu

Työmarkkinatuesta menevän veron osuus on mielestäni kyllä aikas suuri (20%), tosin se hyvä puoli siinä että lämmittää sitten joulun alla veronpalautuksissa. :)

Lania

"Työmarkkinatuesta menevän veron osuus on mielestäni kyllä aikas suuri (20%), tosin se hyvä puoli siinä että lämmittää sitten joulun alla veronpalautuksissa."

Ööh, oonkos nyt ymmärtäny ihan väärin.. siis "palkkahan" on niin pieni, että siitä nimenomaan ei mee ollenkaan veroo? Tai ei ainakaan juuri mitään. Toi 20% vaan on se oletusvero, mutta sen voi kyllä halutessaan korjata nollaks, vai mikä pikkuripu se sitten onkaan. Sitten saa kuukausittain enemmän rahaa, mutta luonnollisesti veronpalautuksia ei tuu, kun niitä ei oo maksanutkaan. Ite kyllä paljon mieluummin otin koko (tai no puolet ja puolet kahtena vuonna, kun työ oli kahen vuoden aikana) potin veronpalautuksissa, kun kuukausittain pikkusen isomman summan.

Rixuliini

Mutta ne vaatii sen veroprosentin korjaukseen tietääkseni sen verokortin. Ei sitä voi itse tuosta vaan muuttaa, näin olen ainakin käsittänyt.

Lania

Juu ilman muuta, mutta meinasin sitä että ei se väkisin oo se 20%. Sitä sillä "ilmottamisella" tarkotin, että ei se mikään mahdoton homma oo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat