Tradenomin opinnot - Työ ja opiskelu

Gillyanne

Hmm.. Arveluttaa kyllä kovasti nuo kouluvalinnat. Eikä mihinkään kouluunkaan noin vaan päästä sisällekään.. Ahdistaa todella paljon, kun miettii näitä kouluasioita. Mut pakko nyt vihdoin ja viimein aloittaa opiskelut. Olen huono kielissä ja siksi olen miettinytkin, että onko liiketalous sit täysin väärä juttu mulle.
Tuosta harjoittelupaikasta olen kyl annikan kanssa samaa mieltä, et se kannattaa valita viisaasti. Itse ainakin olen työpaikkojeni suhteen huomannut sen, että harjoittelun tai muun vastaavan kautta voi aueta ihmeen monta ovea. :)

Sivut

Kommentit (24)

annika

Varmaan riippuu tuo kielten määrä koulustakin..Mä suoritin tradenomin tutkinnon Mercuria Business Schoolissa Vantaalla, ja vaikken kv-puolelle suuntautunutkaan, piti meidän lukea vähintään 4 ov muuta vierasta kieltä englannin ja ruotsin lisäksi. Itse valitsin Italian, ja opiskelisin sitä mielelläni lisää jos vaan aika riittäisi. Koko AMK oli siis ns. kansainvälisesti painottunut koulu, muistaakseni meillä oli enkkua ja ruotsiakin enemmän kuin tutkinnon vaatima minimi.

Tuohon työllisyystilanteeseen sen verran, että on toki totta että tradenomeja valmistuu tänä päivänä tosi paljon, mutta myös tutkinnon monipuolisuuden takia töitä on tarjolla. On varmasti aika paljon ihan ihmisestä itsestäänkin kiinni tulevaisuuden työllistyminen..ei voi siis yleistää ettei tradenomit saa töitä. Kaikki samalta vuosikurssilta valmistuneet frendit ovat saaneet ihan hyvät duunipaikat, ei tosiaan mitään kaupan kassa-osastoa (vaikka ei mitään vikaa siinäkään duunissa, itsekin sitä olen aiemmin tehnyt ja tykännyt).Tunnen myös monia ekonomeja, joille ei töitä olekaan löytynyt.
Ja pikku neuvo kaikille tradenomiopiskelijoille: valitkaa työharjoittelupaikka viisaasti, vaikka paikka olisikin palkaton, saattaa se avata monia ovia valmistumisen jälkeen!!!

Ritu
Gillyanne
onko esim. pakko lukea kolmea eri kieltä, et englanti ja ruotsi ei riittäis?

Itselläni ainakin on oltava ruotsin ja englannin lisäksi kaksi muutakin kieltä, koska olen kv-puolella. Taloushallinnon porukalla taas on kolme kieltä meidän koulussa.

Eipä tuo kyllä mitään herkkua ole, jollei tosiaan ole kiinnostunut liiketaloudesta. Itsellä ainakin opiskelut tökkii ja pahasti.

figaro

Ja huomioitavaa on se, että vaikka tänä päivänä on tilanne työrintamalla hyvä, saattaa se jo poiketa tästä päivästä paljonkin, jahka valmistumispäivä on ovella.. Itselläni kävi näin valmistumisen jälkeen.

Elma

Tiedän tradenomeja, joilla menee tosi hyvin! Ja kauppatieteita opiskelleen, jolla ei mene.

Mutta kaikilla ei tosiaan mene. Kannattaa ainakin tarkkaan miettiä, mihin erikoistuu, jos tuolle alalle päätyy.

Lucky Lady

Englanti ja ruotsi riittää kyllä, mutta niitä saatkin sitten päntätä että saat kielipisteet täyteen. Toki riippuu sitten ihan suuntautumisvaihtoehdosta et miten paljon niitä vaaditaan.

Opiskelu oli aikalailla helppoa ainakin meidän oppilaitoksessa (Savonia-amk), eikä kursseista läpi pääseminen ollut mitenkään vaikeaa- ainakaan jos oli valmis ihan oikeasti tekemään jotakin.

Työharjoittelun suorittaminen voi osoittautiua hankalaksi, koska ainakin meille siihen astettiin aika hurjia ehtoja, jotka täyttäviä harjoittelupaikkoja ei tällä paikkakunnalla oikein ole. Piti vastaavan opettajan kanssa aiheesta tapella useampikin kerta että pääsi valmistumaan...

Varmasti kiva ja hyödyllinen opiskelupaikka jos vain liiketalous kiinnostaa! Minä itse opiskelin ihan vaan sen takia että piti jotain tehdä, eikä liiketalous ole minun alani. Siitä huolimatta valmistuin erinomaisin arvosanoin. Mutta tsemppiä sulle, pärjäät varmasti!

Ja niistä työpaikoista sen verran, että oman alan töitä ei ainakaan täällä päin ole, mutta KV-liiketoiminnan tradenomi on siitä hyvä tutkinto, että melkein mitä tahansa sillä pääsee tekemään. (kysymys kuuluukin sitten, että osaako tehdä mitään kunnolla..)

Lizzie

Kannattaa miettiä tarkkaan..
Tradenomeilla on erittäin huono työllisyystilanne, harva saa koulutustaan vastaavaa työtä. Jos kauppatieteet kiinnostaa, hae yliopistoon. Tiedän kaksi tradenomia, toinen on puhelimeen vastaaja ja toinen kaupan kassa, molemmat kiroavat koulutusvalintaansa.

Gillyanne

Itseäni on alkanut kiinnosta liiketalous ja ajattelin kysäistä, että onko porukalla minkälaisia kokemuksia? Et millaista opiskelua jne. Ja onko esim. pakko lukea kolmea eri kieltä, et englanti ja ruotsi ei riittäis?

Venice Queen

Laitetaas tähän jatkokysymys, eli onko kukaan suorittanut tutkintoa 3 vuodessa? Oliko rankkaa? Missä vaiheessa teitte opinnäytetyön? Minä olen nyt tämän päätöksen tehnyt ja pelottaa vaan vähän miten onnistun...

Lucky Lady

Allekirjoittanut sai paperit kolmeen vuoteen. Mielestäni se ei ollut millään tavalla rankkaa, ihan normaali opiskelurytmi minusta. Kannattaa vaan päästä ne kurssit kerralla läpi niin ei jää mitään sinne roikkumaan. Opinnäytetyötä me luokkakaverinn kanssa työsteltiin aika vauhdikkaasti muun opiskelun ohella, eli emme jääneet esim. odottamaan kesäloman alkua. Tosin meillä olikin vain kirjoituspöytätutkimus, eikä toimeksiantajaa esittämässä vaateita ja aikatauluja. " Oikean" tutkimuksen kanssa voi mennä tuo kolme vuotta tiukille, mutta onnistuu se varmasti, kun vaan pitää koko ajan napakan otteen opintojensa etenemisessä ETENKIN sen opparin kanssa. Sitä kun saa niiin helposti venyteltyä..:)

Muoks. Niin ja sen opinnäytetyön suunnittelu ja tekeminen alkoi meillä heti kolmannen vuoden alusta. Aiempina vuosina ei aiheelle uhrattu ajatustakaan, joten se sitten ikään kuin revittiin hatusta silloin. Kannattaa alkaa sitä aihetta miettimään ja toimeksiantajaa metsästämään jo aiemmin niin ei tule kiirus.

Venice Queen

Joo, mulla on siis vasta 2 vuosi menossa ja aloittaisin tekemään opinnäytetyötä tuossa jo ennen kesää (toukokuun lopussa alkaa myös 5 kk:n harjoittelu) ja tekisin sitä sitten harjoittelun yhteydessä niin paljon kun pystyy, ja yrittäisin saada sitten jouluks valmiiks sen. Mulla on siinä harjoittelun jälkeen vielä reilut 2 kk aikaa ennen kun alkaa sitten taas opiskelu tammikuussa. Juuri opinnäytetyöstähän tämä minun aikataulun muutokseni johtuukin, löysin nimittäin eilen todella mielenkiintoisen opinnäytetyön aiheen (työllä siis on toimeksiantaja), ja tuntuu etten voi sitä päästää menemään... Joten tää vuosi täytyy sitten olla tosi ankara itselleen, laatia aikatauluja, ym. Mutta enköhän oo tähän valmis, meni tosin viime yö vähän valvoessa kun mietin näitä kaikkia juttuja... Mahtaa luokkakaverit olla vähän ihmeissään kun kuulevat uusimmat suunnitelmat :D

Wattlegrange

Kuinka moni teistä alan opiskelijoista siis ihan vilpittömästi suosittelisi tradenomin opintoja? Itse olen tulevan kevään abi, ja kohta pitäisi aloittaa hakeminen jatkokoulutuksiin. Tähän asti liiketalous on ollut 1-sijalla, mutta jatkuvan negatiivisen palautteen vuoksi olen alkanut miettimään tarkemmin - valmistuminen työttömäksi ei houkuta.

Kielitaito on minullakin se kompastuskivi, vain englantia ja ruotsia, vain vähän ranskaa(jätin sen opinnot lukiossa jo ekalla kesken). Eli onko minun siis mitään järkeä hakea KV-liiketalouteen, vai voiko siellä aloittaa uuden kielen ihan alkeista? Koska kyllä tuo 4 vieraan kielen hallinta kuulostaa pelottavalta, mitenköhän sekin tältä pohjalta onnistuisi?

Ritu
Wattlegrange
voiko siellä aloittaa uuden kielen ihan alkeista? Koska kyllä tuo 4 vieraan kielen hallinta kuulostaa pelottavalta, mitenköhän sekin tältä pohjalta onnistuisi?

Tottakai voi. Ei keltään voi vaatia, että osaa jo ennestään neljää eri kieltä. Itselläni on espanjan alkeet ja jatko, sekä saksan alkeet ja jatko, vaikka olen lukenut saksan alkeet ennenkin.

Mia Wallace

Valmistuin 04 tradenomiksi ja ihan kivaa oli opiskelu. Ite erikoistuin logistiikkaan ja se oli aiheena tosi mielenkiintosta. Ammattikorkeen opetus on mun mielestä hyvää, kun siellä kirjotetaan suurin osa muistiinpanoista ite ja opettajat OPETTAA eivät LUENNOI! Jatkoin amkin jälkeen yliopistoon, se on kuitenkin ollu aina haaveena saada kauppatieteen magisterin paperit käteen. Se ei johtunu silti etteikö töitä ois ollu... kaikki meen ryhmästä valmistuneet on kyllä työllistyny omalla alallaan ja ihan hyviin paikkoihin. Lopputyön tekeminen on hyvä kanava löytää itelleen tulevaisuuden työpaikka ja moni tosiaan sai opparipaikoistaan itelleen vakityön. Itse oli valtiolla töissä sen tarkemmin nyt sanomatta missä, niin se oli sinäänsä huono vaihtoehto kun ei valtio pysty palkkaamaan samalla tavalla kuin yksityinen sektori. Riippuu kyllä vähän alasta aivan varmasti!
Se on kyllä harvinaisen totta että tradenomeja valmistuu vuosittain aivan liikaa, mutta työpaikan saanti on niin paljon kuitenkin tuurista, niistä paljon puhutuista suhteista ja myös itsestä kiinni. Ammattina se on ihan hyvä, sillä kauapalliseen koulutukseen kuuluu paljon kaikkea ihan käytännössä tarvittavaa tietoa kuten nyt se laskennallinen puoli korkojen kimpussa... :wink:
Vielä niistä kielistä, että ruotsi ja enkku on pakolliset, mutta muistaakseni pari kurssia riitti vaadittavaan määrään + sitten yks vieras kieli johon alkeet sopii. Ite otin ranskan.
Tsemppiä suunnitelmille!! Vaihtoehtoja on paljon ja kyllä se oma sieltä löytyy.

Mia Wallace

Niin juu se vielä, että ei kannata kuunnella niitten mielipiteitä jotka on suoraan menny yliopistoon lukeen kauppatieteitä siis tradenomiopinnoista! Oon sivukorvalla kuunnellu, kuinka pellejä sitä ollaan ja ne on niin paskat paperit... se on ihan turhaa höpinää. Kyllä niilläkin paskoilla papereilla sai korvauksia ainakin kielissä ja oli entuudestaan tuttuja ainakin osa asioista mitä peruskursseilla puhuttiin. Ei se yliopisto nyt aina ole ainut oikea vaihtoehto!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat