Pakit (taas) tiedekunnalta... - Työ ja opiskelu

Bree

Eniten tällä hetkellä masentaa se, että koe meni huonommin kuin viime vuonna, vaikka viime vuonna lukeminen ja valmistautuminen kokeeseen oli aivan erilaista. Lukeminen oli alussa todella vaikeaa, täysin uusia juttuja ja piti "opetella" lukemaan juridista tekstiä sekä piti opetella vastaustekniikat yms. Tänä vuonna siis "tiesin", miten lukeminen kannatti aloittaa ja olin (toivottavasti) oppinutkin viime vuonna tekemistäni virheistä, niin koe meni (suureksi yllätyksekseni) huonommin kuin viime vuonna! :cry:
Sain tänä vuonna todella huonot pisteet, mitä en osannut todellakaan odottaa. Mielestäni osasin asioita paremmin tänä vuonna kuin viime vuonna, en tiedä meninkö lankeamaan kaikkiin tiedekunnan tekemiin sudenkuoppiin, vai mitä ihmettä oikein olen hermoillut kokeessa...
Molempina yrityskertoina olen ollut Pykälän kursseilla, jonka pitäisi järjestää parhaita mahdollisia kursseja...

Sivut

Kommentit (19)

Nyytikki

Hei, älä luovuta, aina ei voi onnistaa! Minulla meni myös huonommin kuin viime vuonna (viimeksi 1. varasija, nyt 7.varasija) ja harmittaa kovasti- sama juttu kuin sinulla, valmistauduin paremmin kuin viime vuonna! Mutta koepäivä on vain yksi päivä (niin tai meillä kaksi) ja yksi osa kokeesta on tuuria-- ehkä ensi vuonna onnistaa paremmin! Yritä käyttää välivuodet hyväksesi, jos vain pystyt (esim. avoin, tietyn alan työt..)

vanja

Nyytikki, saanko tiedustella minne hait opiskelemaan? Tosi jännä, ettet ensimmäiseltä varasijalta ole viime vuonna päässyt, en ole kertaakaan kuullut moista :shock:

Itse kävin Valmennuskeskuksen kurssin, joka ihan huomattavasti auttoi sisäänpääsemisessä.

Nyytikki

Opoksi. No, sinne ei tosiaan ole mikään helppo päästä, kasvatustieteiden laitokselta hankalin (ainakin joku niin sanoi tänä vuonna siellä).. viime vuonna sisään pääsi 20, tänä vuonna 15. Niin ja tosiaan se on ainoa paikka Suomessa, jossa moisia koulutetaan, siksi niin haluttu. Kyllä se eka vs ketutti kovasti :shock:

Ja tähän ei tietenkään mitään valmennuskursseja ole. Kirja vaihtuu joka vuosi.

procyon-a
Bree
Eniten tällä hetkellä masentaa se, että koe meni huonommin kuin viime vuonna, vaikka viime vuonna lukeminen ja valmistautuminen kokeeseen oli aivan erilaista. Lukeminen oli alussa todella vaikeaa, täysin uusia juttuja ja piti "opetella" lukemaan juridista tekstiä sekä piti opetella vastaustekniikat yms. Tänä vuonna siis "tiesin", miten lukeminen kannatti aloittaa ja olin (toivottavasti) oppinutkin viime vuonna tekemistäni virheistä, niin koe meni (suureksi yllätyksekseni) huonommin kuin viime vuonna! :cry:

Molempina yrityskertoina olen ollut Pykälän kursseilla, jonka pitäisi järjestää parhaita mahdollisia kursseja...

Jep mää itse hain tänä vuonna turkuun ja pääsin. Overall rank taisi olla 23, tosin hakijamäärät tippuivat edelleen ja tänä vuonna muistaakseni turkuun haki vain 550.

Kokeena hesa ja turku ovat siinä mielessä erilaisia, että hesassa näköjään tykätään soveltavista tehtävistä (oikeustapauksista, aineistoista) enemmän. Vastaustekniikka varmaan muuten on samanlainen eli suoraa lainausta kirjasta ja sovellus/ratkaisu riippuen kysymyksestä. Eli täsmällisiä vastauksia ja perustelut päälle. Lisäksi noissa hesan kysymyksissä oli aika paljon kätkettynä erilaisia vihjeitä, joiden havaitseminen oletettiin.

Pykälän kurssit varmasti auttavat, mutta tässä pääsykokeessa niiden vaikutus pyrittiin lukemani mukaan eliminoimaan. En tiedä tosin mitä tämä tarkoitti noin käytännössä.

Kuinka paljon luit ja kuinka moni kysymys yllätti?

Kannattaa yrittää vielä kerran mielestäni. Todella moni menee vasta kolmannella sisään oikeustieteellisiin. Hesaan on kyllä vaikea päästä, mutta väittäisin, että ei mahdoton. Tosin hakuprosessin uudelleen aloittaminen on vaikeampaa monesti eli kaikki taas alusta.

Ja tässä eri kaupungin ei edes vielä aloittanut fuksi neuvoo jo toisia. :D Ei näin.

procyon-a
Bree
procyon-a, paljon onnea opiskelupaikasta! Voisitko vähän kertoa Turkuun pyrkimisestä: kuinka paljon otetaan sisään, millainen koe (verrattuna Helsinkiin, jos osaat kertoa), tulevatko kirjat n. 3 kk ennen koetta?
Luin kirjojen ilmestymisen jälkeen "ensimmäisenä kuukautena" n. 30h/viikko, eli luin, kävin valmennuskurssilla (kysyin epäselvistä kohdista opettajilta), tein muistiinpanoja ja tehtäviä yms. ja pikku hiljaa kasvatin lukumäärän n. 40h/viikko. Viimeiset kaksi viikkoa luin n. 10-12h/päivä (mitkä olivat elämäni tähän asti henkisesti raskaimmat viikot).

Ja kiitos paljon kaikille tsempistä, tuntuu jo jonkin verran paremmalta kuin viime perjantaina...

Jep. Eli Turku 2007 hmm muistellaan... :D

Sisään otetaan 120/550, joten joka neljäs pyöreästi pääsee. Itsellä pisteet 61p/80p ja sisään otettiin 44 pistettä pelkällä kokeella. Ei se överi paha ollut. Kolme kuukautta on aikaa lukea. Valmennuskurssit järjestää myös ainejärjestö Lex.

Kirjat ihan perus eli 1 prosessioikeus(siviiliprosessi) ja oikeushistoria, 2 velvoiteoikeus, yhtiöoikeus, verotus ja 3 EU:n ympäristöoikeus. Sivut 580.

Kysymykset olivat aika shokkeja. Siellä kysyttiin asioista, joista varmasti kukaan ei osannut odottaa. Oikeustapauksia muutama, mutta pääosin suoria kysymyksiä eli lado ulkoa kirjasta sivulta 140 to 141 alkuun - tyylisiä. Muistamista vaatii jonkun verran. Aineistoa ei tänäkään vuonna ollut. Sitten(by the way) kysymykset tulivat ryppäänä aivan keskeltä kirjoja. Esim. 1 kirjasta tuli n. 40 sivun sisältä 3kpl kysymyksiä. Eli U never know. :D

Helsinkiin verrattuna sen verran että oikeustapauksien määrä huomattavasti pienempi. Ne kysyy sulta SUORAAN "lähes" kaiken. Tosin en noista aikaisempien vuosien kokeista tiedä...

Mulla itsellä lähti 6-8h luku alusta loppuun ja luin yleensä myös viikonloppuisin toisena päivänä. Viimeisinä viikkoina lähdin mökille lukemaan ja en muuta tehnyt kuin luin. Vähempi olisi ehkä riittänyt.

Eli ei kannata ikinä arvata mitä ne kysyy, koska kokeentekijä on aina hieman ovelampi. Itsellä ei sattunut yhtään tärpeistä kohdalle, mutta silti meni hienosti.

Kyllä sää sinne helsinkiinkin pääset, mutta tottakai kannattaa harkita myös turkua. Se on tosi kova tiedekunta myös(enpä ole puolueellinen :D )...

Ja hei. Ne hakijamäärät on vaan laskenut molempiin kaupunkeihin.

Bree

procyon-a, paljon onnea opiskelupaikasta! Voisitko vähän kertoa Turkuun pyrkimisestä: kuinka paljon otetaan sisään, millainen koe (verrattuna Helsinkiin, jos osaat kertoa), tulevatko kirjat n. 3 kk ennen koetta?
Luin kirjojen ilmestymisen jälkeen "ensimmäisenä kuukautena" n. 30h/viikko, eli luin, kävin valmennuskurssilla (kysyin epäselvistä kohdista opettajilta), tein muistiinpanoja ja tehtäviä yms. ja pikku hiljaa kasvatin lukumäärän n. 40h/viikko. Viimeiset kaksi viikkoa luin n. 10-12h/päivä (mitkä olivat elämäni tähän asti henkisesti raskaimmat viikot).

Ja kiitos paljon kaikille tsempistä, tuntuu jo jonkin verran paremmalta kuin viime perjantaina...

vanja

Ei kannata vielä lannistua, vaikka siltä tuntuiskin. Itse pääsin kolmannellä yrittämällä tänä vuonna yliopistoon (tosin aineita vaihdellen..), ja perusjuttuhan on, että keskimäärin kolmannella yrittämällä pääsee sisälle.
Tsemiä välivuoteen, ainahan niistäkin jotain oppii!

procyon-a
Bree
Sain tänään toisen kerran pakit oikeustieteelliseltä tiedekunnalta (Helsinki) ja olen alkanut epäilemään omia mahdollisuuksiani päästä opiskelemaan tälle alalle. ?
- Bree

Nyt en vastaa kysymyksiisi ja en tiedä haluatko keskustella näistä asioista juuri nyt. Toivottavasti et pahastu näistä kysymyksistä.

42 pistettä oli raja, sekä aika paha aineistotehtävä joukossa. Hesa on vielä senkin vuoksi riski, koska muistaakseni pykälän kurssit on aika suvereenisti vieneet sieltä paikkoja. Luulisin että sinne pääsee, mutta mikä meni vikaan, paljon sait pisteitä?

Millä tavalla luit niihin pääsykokeisiin? Oliko joukossa jotain pahoja kämmejä tai muuten menikö siellä pieleen joku tehtävä erityisesti?

Sitten eräs asia mikä kannattaa muistaa pääsykokeissa. Sisältövaliditeettia noissa kokeissa ei ole ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. olennaiset asiat ja tärppilistat kannattaa unohtaa.

Nyytikki

Ammatinvalintapsykologeja on työkkäreissä. Kannattaa kysyä sieltä.

Itse en päässyt tänä vuonna haluamaani paikkaan, hain siis toista kertaa. En ole vielä lannistunut, sillä motivaatio on niin korkea, että haen vaikka kymmenen kertaa.

B- suunnitelmaa ei ole ollut, sillä tuo on ainoa paikka, johon haluan oikeasti. Nyt sitten tämän tulevan välivuoden aion lukes avoimessa yliopistossa kahta ainetta (kasvatustiede pääaineenani ja erityispedagokiikka sivuaineena, molemmista siis approt) ja ajattelin hakea myös erityisopeksi ihan vain siksi, että olisi jotain tekemistä kolmantena välivuotena jos ei nappaa nytkään- sitten hakua uudestaan.

Bree

Sain tänään toisen kerran pakit oikeustieteelliseltä tiedekunnalta (Helsinki) ja olen alkanut epäilemään omia mahdollisuuksiani päästä opiskelemaan tälle alalle. Edellinen välivuosi meni avoimessa yliopistossa, josta sain kuitenkin hyviä arvosanoja oikiksen tenteistä. Mutta pääsykoe ja tentti ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa.
Haen vielä ensi vuonna (näillä näkymin viimeisen kerran) ja toivottavasti pääsen sisälle, sillä minulla ei ole mitään B-suunnitelmaa, jos en pääsekään tiedekuntaan...
Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?
Osaisiko joku sanoa, mitä kautta voisi päästä ammatinvalintapsykologin luo?

- Bree

marika_

Oikiksessahan ei pisterajoissa oo kun parin pisteen heitto yhteispiste- ja koepistekiintiön välillä, joten vaikka olisi 7 L:aa, on pääseminen silti melkeen yhtä vaikeeta ku sille ABBA:n yo:lle ja yhtäpaljon on kummankin luettava...

Itelläkään ei mitkään kovin kummoset paperit oo tulossa, M:n yo taitaa musta tulla, mut en silti pidä sisäänpääsymahiksiani huonompana kun kaverillani jolla on E:n/L:n rajalla olevat paperit.
Tietysti mulla on se, etten oikeestaan lukiossa koskaan jaksanu lukea mihinkään paljon yhtään ja silti pärjäsin ihan hyvin, niin on ollu tosi kova pala nytten lukea se 6-8h/päivä.. joten tietysti semmoselle joka on koko ikänsä tottunu tekeen hirveesti töitä, ei ehkä oo niin henkisesti niin rankkaa kun on tavallaan jotain lukurutiinia ennestäänkin.

Mutta mites, jos alottaja vielä täällä pyörii, niin vieläkö oot nyt hakemassa? :)

marieh

minäkin olen miettinyt hesan oikikseen hakua. onkohan aivan tuhoontuomittu ajatus..? olen tällä hetkellä opiskelemassa yliopistossa paljon "vähemmän vaativaa" ainetta, joten pääsykoe tänne oli varmasti paljon helpompi. oikikseen hakeneet/siellä opiskelevat, millaisia pääsykoekirjat olivat? aivan kamalia, ihan ok..? kun vaan uskaltaisi yrittää :)

procyon-a
marieh
kun vaan uskaltaisi yrittää :)

Ei sun kannata tämän asian kanssa epäröidä, valmistaudut pääsykokeeseen huolella ja yrität. Veikkaan, että lukeminen ratkaisee kaiken myös helsinkiin.

Teille tuli yksityisoikeudesta esineoikeutta, julkisoikeudesta hallinto-oikeutta ja rikosoikeutta. Rikosoikeus on aika helppolukuista tekstiä ja kansanläheisenä aiheena mielenkiintoista, elleivät nyt pelkästään pakkokeinolakia tai yhtenäisrangaistusjärjestelmää siellä esittele. Näin tuskin käy. Hallinto-oikeuskin on suhteellisen mutkatonta, mutta itse en ole mitään suurempaa flow-ilmiötä sen lukemisesta ole saanut.

Esineoikeuden tentissä eilen käyneenä voin veikata, että se on todennäköisesti ongelmallisin luettava. Helsingin pääsykokeissa oikeustapaukset ovat aikaisempien vuosien tapaan olleet suosittuja. Tuosta aihealueesta saa suhteellisen ongelmallisia keissejä rakennettua, joten kannattaa lukiessa pysähtyä miettimään mahdollisia esimerkkejä ym. tehdä hyvät muistiinpanot siihen liittyen. Tosin ehkä typerää minun spekuloida asialla, kun ei vielä tiedä kirjojen sisältöä tarkemmin. :)

rei

itsekin olen harkinnut Helsingin oikikseen hakemista! Yo-paperit nyt ei ole mitenkään erikoiset (E,E,E,C,C) mutta olen kuullut, että siellä on paljon näitä A:n ja B:n paperit kirjoittaneita? Vaikka eihän se yo-menestys paljoa vaikuta sinne.

Mutta niin.. olen harkinnut ottaa jonkun tuollaisin takuukurssin joille hintaa kertyykin rapia ~4500 euroa. Siinä olisi n. 400 oppituntia ja henkilökohtainen valmentaja.. kuulosta aika hullulta. Mutta katsoo nyt. Tänä vuonna pyrin kyllä ihan muualle mutta jospa sitä ens vuonna yritetään.. yrittänyttä ei laiteta!

procyon-a minkäslaista opiskelu on ollut? rankkaa? ja paljon tuhatsivuisia tenttejä? :wink:

procyon-a
rei

procyon-a minkäslaista opiskelu on ollut? rankkaa? ja paljon tuhatsivuisia tenttejä? :wink:

Noh, tuollaisethan käydään tenttimässä vaikka vasemman käden pikkurillillä, jos niikseen. :wink: Ei vaan, jotkut tentit ovat tosiaan päälle 1000-1500 sivuisia. Niissä vaan kaikkea ei todellakaan tarvitse osata aivan sanatarkasti ja jotkut asiat tosiaan toistuvat tenteissä. Sitten taas nuo 600-800 sivuiset tentit voivat olla hyvinkin pikkutarkkaa tekstiä ja niissä sitten kysytään vähän nippelimpää asiakokonaisuutta. Kielet ovat sitten oma juttunsa. Ruotsi on aina niin mukava... :roll:

Mää oon kyllä tykännyt tosi paljon opiskella tätä oikeustiedettä. :D Tenteissä saa käydä tosiaan niin usein, kun itseä huvittaa. Lukea niihin kyllä tarvitsee, ja mielellään ihan täyspäiväisesti tentin lähestyessä. Mulle tulee n. 80 op:ta täyteen tältä vuodelta. Eikä kyllä tee mieli näillä keleillä stressata yhtään liikaa tenttimisestä. Lisäksi kesäloma alkaa jo hyvissä ajoin toukokuussa. :) Hieman yleistäen, opiskelu on tasan niin rankkaa, kuin siitä on itse valmis tekemään.

edit aika hintavalta näyttää tuo kurssi. Esim. joku halvempi pykälän kurssi täysipäiväisen luvun lisäksi on ollut aika tehokas keino päästä tuonne Helsinkiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat