Määräaikaisen sopimuksen irtisanominen/purkaminen - Työ ja opiskelu

Kepatäti

Koeaika ei ole pakollinen ja jos koeaika sovitaan, niin se pitää kirjata työsopimukseen.

Määräaikaisen sopimuksen purku on sopimusrikkomus, josta seuraa vahingonkorvausvelvollisuus. Eli jos nyt sanoisit itsesi irti ja firma tosiaan nostaisi siitä jutun, häviäisit sen takuulla. Määräaikaisen sopimuksen voi purkaa vain ehdoilla, jotka on erikseen joko määritelty sopimuksessa ja ovat todella painavat. Lääkärinlausunto esim. terveydentilaasi koskien voidaan tietyissä tapauksissa laskea tarpeeksi painavaksi syyksi.

KUITENKIN sinulla on oikeus taukoihin. Lakisääteiset tauot määräytyvät kunkin alan TES:n mukaan.

TÄSSÄ MUUTAMA LINKKI AIHETTA SIVUTEN
[url]http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-tyosopimuksenkoeaika.html
[url]http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-maaraaikainentyosopimus.html

Sivut

Kommentit (27)

miru

Nuo on tuolla kyllä niin kusipäitä että jos en menis töihin niin varmasti ne veis sitä eteenpäin jos vaan mahollista ja vaatis kunnon korvaukset vaikkei mulla rahaa ookkaan.
Jos tätä vielä pitkään jatkuu näin niin sitte kyllä varmasti teen tuon että meen lääkäriin ja pyydän sairaslomaa just siksi ku ahdistun tuon työpaikan työstä niin paljo. Enkä usko että ne jäis sitä epäilemäänkään, ku mun ei nytkään tarvi ku ajatella sitä työpaikkaa niin alan itkemään. Oiskohan se semmonen syy että sais jo oikeesti lopettaa työt siellä eikä ne vois lain mukaan vaatia multa siitä mitään korvausta?

miru

Nyt olis pakko saada apua ja hyvää sellasta.
Menin tyhmänä allekirjoittamaan n. 3kuukauden määräaikaisen kesätyösopimuksen, jossa ei ole koeaikaa eikä irtisanomisaikaa. Nyt sitten yritin irtisanoa itseni kun luulin olevani koeajalla, mutta pomo sanoi etten voi sanoa itseäni irti. Ja uhkaili että jos lähden niin eivät maksa palkkaa ja joudun mahdollisesti maksamaan lisäkorvauksia.

Palkka on todella surkea 6,5€ ensimmäisen kuun aikana. Ruokataukoa ei olla jätetty, joten se on vähän niinku "syö jos kerkeät"-periaatteella, välillä kerkeää syödä hyvin, mutta jonain päivinä ei ja se tuntuu aika paljon 8tunnin päivässä. Iltaisin olen niin ahdistunut että itken siihen asti että menen nukkumaan enkä jaksa tehdä ruokaa vaikka sitten kyllä pitäisi syödä kun töissä ei kerkeä kunnolla.
Perseestä tämä elämä tällä hetkellä, en tiedä kestänkö kolmea kuukautta tommosessa paikassa. Mutta eipä ne näköjään aio mua päästää poiskaan.

figaro
Susette
Liitosta saa apua vain, jos on liiton jäsen. Joten kannattaa heti työsuhteen alussa liittyä liittoon, oli sitten kyse kesä- tai pidempiaikaisesta työstä!

Perusasioihin ovat minulle ainakin vastanneet, vaikka olen kuulunut eri liittoon.

miru

Tuohon voisin vielä lisätä että pomo haukkuu penikaksi ja etten osaa vielä mitään. Ja että mulla on kusi noussu päähän ku oon saanu stipendin ja opettajilta kehuja ennenku valmistuin. Lisäksi ammattiylpeyttä pitää olla mutta mulla on kuulemma sitä väärää ylpeyttä, ku oon kyselly palkasta ku se on niin huono. Ja se ei oo työehtosopimuksen mukanen.
Ja mä tosiaanki oon omasta mielestä yrittäny hoitaa tätä ihan asiallisesti niin tulee vaan tosi paskamaista kommenttia takasi. Ja uhkailua että jos oon inhottava (mitä todellakaan en oo ollu kenellekkään) niin se laittaa mulle semmosia hoitoja mitä en osaa. että mukava paikka on joo.

Olen liittynyt ammattiliittoon ja aion huomenna heti soittaa sinne ja tiedustella asioita.

Miffy
Dubyamoa

Sairaslomaa saa seka henkisesta etta fyysisesta sairaudesta. Esim jos on todella masentunut niin on yhta oikeutettu sairaslomaan ku sellanen joka on kokovartalokipsissa.

Joo, ja vaikkei ois ees diagnosoitu masennusta sairautena, saa lomaa jos ahdistaa esim.

Susette

Liitosta saa apua vain, jos on liiton jäsen. Joten kannattaa heti työsuhteen alussa liittyä liittoon, oli sitten kyse kesä- tai pidempiaikaisesta työstä!

nakymaton_ninni

Minen ole ikinä innostunut noista määräaikaisista sopimuksista. Hoitoalan töitä onneksi riittää keikkaluontoisesti, muutama kesä sitten tein erääseen keittiöön kahden kuukauden sopimuksen ja paikka oli niin perseestä, että itkua ja hammasta purren työskentelin suurimman osan ajasta. Ruokataukoja ei pystynyt pitämään kunnolla ja joskus joutui kesken syömisen kiiruhtamaan kassalle tms. Työkaverit olivat ilkeitä keski-ikäsiä ÄMMIÄ, jotka vain ilkeilivät ja tekivät minun työni mahdollisimman vaikeaksi pitämällä mykkäkouluja, jättämättä asioita tekemättä ja valittamalla kaikesta.

Mutta luulenpa, että sinä joudut työsi tekemään sovitulla tavalla. Tuosta palkasta muuten, että onkohan se ihan TES:in mukainen? Ja jos on, niin työ kuin työ jos tekee sopimuksia niin mielestäni homma on hoidettava parhaalla mahdollisella tavalla vaikka korvaus olisikin huono.

miru

Kyllä tästä taitaa sitteki tulla enemmänki ongelmia. Se esimies yrittää pakottaa mut töihin mutta laitoin sen pamin naisen soittamaan hänelle, ku ei mun kuulemma oo pakko mennä.

Ja yritti se äijä jotaki sovitella että oisin tämän viikon töissä ja silleen, mutta en kyllä halua enää päivääkään olla sielä.

miru

IHANAA! Kävin sielä PAMissa ja se yks mies kävi näyttään jollekki naiselle että ookko ikinä ennen nähny tämmöstä työsopimusta? Oli se siis laillinen mutta muuten tosi huono ja semmonen. Ja ku ne kuuli miten se nainen on puhutellu mua, niin se oli ihan ihmeissään että tommosiaki on. Mutta ne sano mun onneksi että voin lähteä sieltä vaikka heti, ne ei voi vaatia enempää ku jättää mun kahen viikon palkan maksamatta. Se on pieni juttu siihen verrattuna että pääsen pois! :) Karenssi voi kyllä tulla, mutta ne sano ettei sitäkään välttämättä tuu ku näytän niillekki työkkärissä sen lapun mihin oon kirjottanu syyt miksi haluan pois.

Kiitos kaikille täälä jotka on yrittäny auttaa ja antaa jotain neuvoja! :)

Miffy

Voi kun kivaa :)

Varaudu kuitenkin siihen, että saat sen karenssin. Mäkin aikoinaan irtisanouduin Lidlistä ja sain karenssin, vaikka mulla oli pätevät syyt irtisanoutumiseen.

miru

ei oo ikävä kyllä mitään nauhoitusjuttua kännykäsä.

Vaikka tää tilanne onki kaikinpuolin kauhea, niin on mahtavaa huomata kuinka paljo on ihmisiä jotka välittää tai muuten vaan haluaa yrittää auttaa. (siihen verrattuna minkä verran mulla on kavereita, ujo ku oon) Vielä ei oo kuitenkaan tullu sitä ratkasevaa tekijää millä pääsisin pois.

Jzzu

Onko sulla esim. puhelimessa nauhoitustoimintoa millä saisit talletettua sen räyhäämistä?
Miusta tuntuu että tuossa on kyllä aineksia vaikka mistä syystä saada itsensä irtisanottua, eihän tollanen sovi.

miru

En oo kerenny vielä soittaa, ku on ollu töitä. Mutta porukat oli aamulla soittanu ja kertonu tuosta, niin kuulemma työlistat pitäs antaa kaks viikkoa etukäteen (mä tosiaan saan kattoa sekavasta ajanvarauskirjasta). Ja ruokatauot pitää merkitä johonki. Ja ei kuulemma sillai saa puhutella työntekijöitä ku se akkaki mulle puhuu. Mutta se nainen on ovela ku se vie mut aina johonki huoneeseen ku se mua haukkuu niin eipä oo todistajia.

miru

Oon yrittäny irtisanoutua, mutta mulle sanottiin että ei onnistu. Eikä ne ala sitä purkamaankaan. Se mun työnantaja on aika inhottava ku kuulosti siltä ettei se päästä mua pois, mutta sen vaimo on vielä inhottavampi ku haukkuu ja uhkailee nyt ku yritin irtisanoa itteni.
Mun sopimus on 26.6.-31.9. ja musta tuntuu etten tosiaankaan jaksa olla sitä kokoaikaa ku ahistaa niin paljo ja huomena meen puhumaan suuni puhtaaksi ammattiliiton toimipaikkaan. Ja kyselen että kuin paljo voin enintään joutua maksaan jos vaan lähen.
Ja luulen että jos tekisin työni huonosti ja värjäisin asiakkaalle esim viikset kestoväreillä tummiksi ( :lol: ) niin ne varmaan vaan haukkuis mut ja huutais ja antais mun vaan silti kitua sielä.

Tänäänki aamulla ku äiti soitti niin aloin samantien itkeen ku se kysy että joko oot kerenny itkeä. Ja ei kuulemma sais semmosen paskapaikan takia itkeä, mutta eipä sille mitään voi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat