Yötyö - Työ ja opiskelu

Heather

Eli aloitan tässä tekemään pelkkää yövuoroa ( 15-20vuoroa kuukaudessa) Olen hoitoalalla ja kyllästyin ainaiseen kolmivuorotyöhön, sillä se veti kroppani ihan sekaisin. :shock: Nyt tarjoutui siis mahdollisuus vakituiseen paikkaan pelkkiä öitä tehden. Olen aina ollut sitä mieltä, että se soveltuisikin minulle paljon paremmin, mutta olisin nyt kysynyt teiltä kokemuksia yövuorosta?

Lähinnä minua kiinnostaisi kuulla millaista rytmiä olette tehneet, eli monta yötä putkeen ja monta vapaata? Ja oletteko huomanneet jotain oleellista yötyöstä jota minun olisi hyvä tietää? Onko vinkkejä kuinka jaksaa parhaiten?

Kiitos kaikille omista kokemuksista kertoville :lol:

Sivut

Kommentit (53)

sopuli

Itse en ole tehnyt pelkkää yötä, mutta olen kanssasi samalla alalla ja muiden kanssa puhuessani he ovat sanoneet, että esim.5 yötä ja 5 vapaata on ok, vaikka päivät vähän nukkuessa meneekin eli sosiaalinen elämä kärsii öistä. Mutta tuossa viiden vapaan aikana ehtii kääntää rytmin "normaaliksi". Yksi hoitaja puhui, että oli tehnyt 3yötä ja 3vapaata putkea ja sanoi sen olevan tosi rankkaa, koska 3vapaan aikana ei ehtinyt kääntämään rytmiä, vaan kokoajan oli aivan sekaisin.

Olisi mukava kuulla sun kokemuksiasi, kunhan työt aloitat! :) Olen itse kanssa aikamoinen yökyöpeli ja miettinyt samaa vaihtoehtoa, sitten joskus. VArsinkin, jos on rauhallinen yö, niin mikäs sen mukavampaa :)

Heather

Kiitos sinulle :P Itse mietin kanssa tätä 5yötä 5vapaata rytmiä. Aloitan luultavasti sillä ensin. Todella kivaa aloittaa valvominen, sillä aamuvuorot ovat aina olleet minulle kamalaa tuskaa. Muutenkin alkoi ärsyttämään tämä aamu-ilta-aamu-ilta touhu. Kokoajan oli väsynyt ja kävi ylikierroksilla.

Menen sellaiseen paikkaan, joka on rauhallinen. Palkka on kanssa aika hyvä :D Olen mielenterveysalalla. Mutta voin ilmoitella miltä on tuntunut, kun homma pääsee vauhtiin.

*Sandy*

Olen myös samalla alalla kuin sinä :) Kesällä tein kolmivuorotyötä, ja yövuoroissa tein 3 yötä ja 3 vapaata. Mulla se ei tuottanut mitään ongelmia, en ollut yhtään väsynyt. Tuo kolmen vapaakin tuntui kuin olisi ollut viikko vapaata :) Viimeinen yö tosin oli rankin, joten en usko että omalla kohdallani tuo viiden päivän putki onnistuisi..

figaro

Teen itse kolmivuorotyötä eri alalla. Olen todennut, että nyt on tullut selkeästi raja vastaan ja tahtoisi pitempiaikaisen loman. Käytännössä olen 5 pvää töissä ja viikonloput vapaalla. Ihmiskeho on siitä ihmeellinen kapistus, että vaikka mieli kuinka olisi varma jaksamisesta, ryhtyy keho sanomaan vastaan...

Minulla siis takana yli vuosi kolmivuoroa ilman lomia... Pidän eniten yövuoroista ja kuvittelisin, että juuri tuo 5 yötä 5 vapaata toimisi minulla kaiken parhaiten. Ehtisi palautua ja motivoitua uuteen putkeen.

Lizzie

Hmm.. En ole samalla alalla, mutta mietin noita rytmijuttuja juuri.
Suomessa ei taida saada melatoniini-kapseleita? Niitä saa muissa maissa ja se on siis aikavyöhykkeiden takia tulevan rytmisekaannuksen - jet lagin- itsehoitoon hyvä.

figaro
Lizzie
Hmm.. En ole samalla alalla, mutta mietin noita rytmijuttuja juuri.
Suomessa ei taida saada melatoniini-kapseleita? Niitä saa muissa maissa ja se on siis aikavyöhykkeiden takia tulevan rytmisekaannuksen - jet lagin- itsehoitoon hyvä.

Mihin tuon kapselin toiminta perustuu? Kerro lisää... ihan lyhkäsesti vain :)

miss nurse

Kyllä saa melatoninia suomesta, lääkäriltä vaan resepti 1mg tai 3mg melatonin-tabletteihin! Se on nukahtamislääke, eli ei varsinainen unilääke, joita kannattaakin varoa yötyötä tehdessä!! Tai jos ihan tarkkoja ollaan niin se taitaa olla luontaistuote, mutta reseptillä saatava. Se kun on samaa tavaraa mitä oma kroppa erittää nukkumisen aikana.

Itse teen 4 yötä putkeen silloin kun öitä on (n.kerran 3viikon aikana). Muuten tykkään öitä tehdä, mutta kroppa menee kyllä sekasin :( Mun tutut on sanoneet että 7 yötä 7 vapaata on ihanaa tehdä, kun saa hyvin rytmitettyä. Eihän siinä mitään sosiaalista elämää sen tyäviikon aikana ehdi olla, mutta muuten jees 8) Ja palkassa tuntuu, yölisät ainakin hoitoalalla on ihan kivat.

kakku111

itse teen vaihtelevasti pelkkää yötä niin että välillä on 5yötä 5vapaata, 3yötä paria vapaata... vaihtelee tosi paljon mutta työnarkkari kun oon niin teen öitä vaan niin paljon kuin saan. hereillä pysyn helposti, luonnostani kun yöihminen olen :lol: mut jos alkaa väsyttää kahvi ja raitis ilma auttaa hyvin!

**enkuli**

Meilläpäin tehdään 2 yötä putkeen ja niiden perään yks vapaapäivä, ns."nukkumispäivä". yövuoroja tulee n. kerran viikossa-kahdessa.

bianca

Yötyöt on mun unelma! Pidän nyt välivuottta ja olen miettinyt mitä ensi syksynä. Vahvimpina vaihtoehtoina ovat olleet historian tai uskontotieteen opiskelu yliopistossa. Nyt olen kuitenkin päättänyt hakea AMK:hon kätilöksi opiskelemaan. Juuri noiden yötyömahdollisuuksien takia.

Olen koko pienen elämäni ollut pahemmanlaatuinen illan virkku, aamun torkku, ja koulua käydessä tuli selväksi, että tavallinen päivätyö ei minulle sovi. Jos jouden heräämään aamulla aikaisin, olen koko päivän aivan koomassa enkä kykene yhtään mihinkään. Illalla taas piristyn, eikä valvominen yöllä tuota mitään ongelmia.

Onko teille tullut mitään vaikeuksia yötöistä sen lisäksi ettei ehdi kavereita tapaamaan? Miten parisuhde tai lapset hoituu tulevaisuudessa?

miss nurse

noh, sopeutumiskysymys...

Mulla on perhe (mies+lapsi), en kyllä ite yövuoroputken aikana saa oikeen mitään aikaseksi, mutta ne pitkät vapaat korvaa kyllä sen.

Kavereita en ehdi näkee yöiden aikana, mut se pitää vaan sovittaa aikataulut sillai että ehtii muuten treffailla.

Mites, käytättekö keinotekoisia "piristeitä" yövuorojen aikana? itse juon kahvia alkuyöstä ja cokista yön aikana, ni yleensä ei väsytä juurikaan...

Miffy
tiikeli
Missä saisi tehdä pelkkää yövuoroa? Lehdenjakelu on ainoa mikä tulee mieleen... siis ilman koulutusta tehtävistä töistä. En todellakaan ole aamu- tai vuoroihmisiä...

Tai sitten jollakin tehtaalla. Esim. kokoamassa kännyköitä.

*Sandy*
tiikeli
Missä saisi tehdä pelkkää yövuoroa? Lehdenjakelu on ainoa mikä tulee mieleen... siis ilman koulutusta tehtävistä töistä. En todellakaan ole aamu- tai vuoroihmisiä...

Hoitoalalla :wink: Eli siis joissakin paikoissa on mahdollista tehdä vain yövuoroa. (tää nyt ei tainnu auttaa ellei sulla oo koulutusta tältä alalta..)

oranssi
tiikeli

Joissakin puhelinpalveluduuneissa on vain yövuoroja tekeviä ihmisiä. Siis tyyliin puhelinoperaattoreiden asiakaspalveluissa. Ite joskus opiskeluaikoina harkitsin, mutta eihän se ois opintojen puolesta onnistunut.

tiikeli

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat