oliko täällä niitä hoitsuksi tahtovia/jo valmiita? - Työ ja opiskelu

Tiiti

olisi mukava kuulla mietteitä opiskelusta ja työstä yleensäkin.

kiinnostaa myös se, että missä vaiheessa ja miten ymmärsitte tahtovanne hoitoalalle?

itse oikeastaan jo pienestä pitäen olen haaveillut hoitoalalle, mutta toki ne pakolliset prinsessa-, opettaja- yms työhaaveet on käyty läpi.
nyt reilun vuoden olen ollut sairaalalla töissä tekstinkäsittelijänä kierrellen, päiväkirurgiassa nyt viimeksi. halu alalle on kova ja kasvaa hetki hetkeltä :)

vielä vuosi lukiossa uurastettavana, sitten toivottavasti olisi tiedossa ne hoitsuopinnot. :)

Sivut

Kommentit (45)

Peikko

Hei!!

Itse opiskelen terveydenhuolto -oppilaitoksessa lähihoitajaksi viimeistä vuotta. Oikeastaan vasta ysillä tiesin että haluaisin hoitsuksi kun työ on niin ihmisläheistä puuhaa. Olen käynyt monenlaiset työharjoittelut läpi (lapset,vanhukset, kehitysvammaiset). Tänä syksynä olisi kaksi harjoittelua, kirrassa ja sisätautiosastolla, koska olen erikoistunut sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Harjoittelut ovat lisänneet halua tälle alalle enkä ole katunut hetkeäkään.

Itselleni ala sopii erinomaisesti, koska pidän ihmisistä ja heidän kanssa työskentelystä. Työstä saa palautetta ja kiitosta.

figaro

Meillä mies on armeijan lääkintämies, valmistunut lähihoitajaksi ensihoidon puolelta ja valmistuu jouluna mielisairaanhoitajaksi (myös akuutin puolelle suuntautuminen).

En tiedä miten muissa ammattikorkeakouluissa, mutta täällä on sama meininki jo koulussa kuin työelämässäkin: Jumalaton työmäärä ja sairastaa et saa... On ollut mukava kuunnella lievää sadattelua tässä pian 3½ vuotta :( Ja toisekseen, tuntuu olevan tiukassa saada edes opinnäytetyön suunnittelua läpi.. Mukavaa jos jää työpaikka ottamatta vastaan sen vuoksi, ettei saa opparia läpi oiva-aikaan.

Jos näin sivusta seuraajana kiteyttäisin: Kutsumustyö, mutta koulutuksessa parantamisen varaa. Ja varautukaa "joutavanpäiväisiin" tiedeaineisiin, joilla ei sinänsä käytännön kanssa ole mitään tekemistä..

Ja kysykää - voin tiedustella ukoltani :D

EDIT. Niin joo.. Tuo työkysymys. Mies on tykännyt tehdä mielisairaalassa duunia. Osastoille ei lähde.. Hän on ollut käytännössä vuodesta 2000 koko ajan töissä.

*Sandy*

Menin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, vaikka minulla ei ollut aavistustakaan pystyisinkö siihen hommaan. Päätin kuitenkin kokeilla, ainahan sitä voi koulun kesken jättää. Minulle kävi tuuri ja pääsin aivan mahtavalle luokalle, mikä teki alun helpoksi.

Ensimmäinen harjoittelu pelotti aivan kamalasti! Pari ekaa päivää mietin että mitä ihmettä mä teen täällä?! Mutta sitten olo siitä rauhottui ja huomasin nauttivani olostani osastolla :)

Kuitenkin mieleeni jäi vielä pieni epäilys olisiko tää se mun juttu, joten päätin katsoa vielä toisen harjoittelun. Sekin meni hyvin, joten päädyin tulokseen että jatkan vielä opiskelujani.

Olin tämän kesän töissä osastolla, ja minulla oli aivan mahtavaa siellä! Nyt on viimeisetkin epäilyksen rippeet kadonneet!

Se vaan täytyy sanoa, että palkka on huono työmäärään nähden ja työilmapiiri saattaa olla huono (minulla ei onneksi ole vielä näin käynyt). Ja kiitosta ei kuulu kuin harvoin, mutta ne hetket ovatkin sitten niin palkitsevia että sillä jaksaa koko seuraavan viikon :D

Tsemppiä vaan sun tuleville opinnoille!!

nikkie

olen lähihoitaja,valmistuin vuosi sitten ja ollut nyt töissä sisätauti,-keuhko-,sydän sekä neurologisilla osastoilla sijaisena. töitä on riittänyt ihan kivasti,pätkätyöt tosin rasittavia kun ei koskaan tiedä minne ja koska seuraavaksi..ja täytyy sanoa että ei mun alaani.EI. oon saanut kiitosta siitä että olen hyvä hoitaja ja että panokseni on 100%,mutta totta puhuen en vois ikinä ajatella tekeväni tätä loppuikääni.ens viikolla aloitankin amk:ssa restonomi opinnot (matkailu) ja huokaisen helpotuksesta:) ei siinä,mutta lh:n työ on hemmetin raskasta,palkka surkea ja kunnioitus työhön nähden ihan liian pieni.arvokasta työtä,mutta en halua olla lopun ikääni sairaanhoitajien ja lääkäreiden juoksutyttö jota saa katsoa pitkin nenänvartta ja komentaa tekemään ne likaiset työt :x ..en halua yleistää,on olemassa myös ihania mukavia sh:ita ja jopa lääkäreitä,mutta nokkimisjärjestys on periaatteessa aina sama:( sucks:( potilaat tietenkin palkitsevat,kiitos heiltä on aina yhtä kullan arvoinen,mutta ei se ikävä kyllä aina riitä. mutta onnea sulle,hoitsuksi opiskeleva ja tsemppiä opintoihin:)!

miss nurse

kuten ehkä nimimerkistä voi arvata, niin hoitoalalla olen :lol:

Tämä on ehdottomasti kutsumus-ammatti, ei tätä muuten tekisi näillä liksoilla (ihan p****t palkat) ja työajoilla (3-vuorotyö...)

On ihanaa kun joka päivä töihin mennessä tulee hyvä mieli, vaikka välillä onkin tosi rankkaa. Tsemppiä hoitsuille!!

p.s: yleensä opiskelun aikana huomaa jos ei ole alalle soveltuva...

Lizzie

Olen ollut sairaala-apulaisena useana kesänä eri osastoilla, ja kun on läheltä nähnyt mitä on sairaanhoitajien ja lähihoitajien työ, arvostan ammattikuntaanne kovasti!

Oikein sapettaa että esim. lähihoitajat eivät saa likaisen työn lisää palkkaansa, vaikka miesvaltaisilla aloilla sen saa jos joutuu vaan haistamaankin ulostetta tms!

Tsemppiä vain kaikille hoitsuille ja hoitsuiksi opiskeleville, teette tärkeää työtä!

miss nurse

Thanks Lizzie!!

On oikeesti kiva kuulla positiivisia ja kannustavia kommentteja, auttaa kummasti harmaata arkea :lol:

p.s: oot muutenkin fiksut mielipiteet omaava tyyppi mielestäni...

Lizzie
miss nurse
Thanks Lizzie!!

On oikeesti kiva kuulla positiivisia ja kannustavia kommentteja, auttaa kummasti harmaata arkea :lol:

p.s: oot muutenkin fiksut mielipiteet omaava tyyppi mielestäni...

Voi kiitoksia, ajattelen samoin sinusta! :)

anne

sain eilen kuulla päässeeni opiskelee :) hain ensisijaisesti sosiaalialaale, mutta pääsinkin sitten lopulta diakonisen hoitotyön koulusohjelmaan. onko kellään kokemusta diakonissan koulutuksesta? olisi siis jonain päivänä tarkoitus valmistua sairaanhoitajaksi+diakonissaksi. palkka ei ole mulle koskaan ollut se tärkein kriteeri, kun oon tulevaisuutta pohtinut. haluan kovasti tehdä jotain, jonka kokisin aidosti tärkeäksi ja mielekkääksi. tää kuulostaa nyt varmaan tosi tekopyhälle tai jotain, mutta.. oon jokatapauksessa ihan intona menossa kouluun! enpäs olis ihan heti uskonut sanovani noin.. ;) välivuosi siellä kaupan kassalla teki ihmeitä opiskelumotivaatiolle..

onko kukaan muu alottamassa diakin helsingin yksikössä tammikuussa..? tai onko muuten vain kokemusta ko. koulusta?

Ada

Opiskelen terkkariksi. Olen aina halunnut sairaanhoitajaksi, joten nyt ovat käyneet unelmat toteen. Kunhan joskus valmistun, niin voin työskennellä sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana. Olen tosi paljon tykännyt opiskelusta ja tuskin mieleni muuttuu ammatin suhteen.

Varaosasydän

Minulla olisi suunnitelmissa hakea nyt lähihoitajaksi.. Turkuun ajattelin hakea, mutta saa nyt nähdä pääsenkö. :roll: Tää ysin puolvuotta on menny vähän persiilleen että ei se todistus tule ainakaan mikään huippu olemaan.. :(

sopuli
Ada
Opiskelen terkkariksi. Olen aina halunnut sairaanhoitajaksi, joten nyt ovat käyneet unelmat toteen. Kunhan joskus valmistun, niin voin työskennellä sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana. Olen tosi paljon tykännyt opiskelusta ja tuskin mieleni muuttuu ammatin suhteen.

Ootko miettinyt, että vaikka voitkin toimia myös sairaanhoitajana kun valmistut, voi olla vaikea työllistyä mihinkään "erikois" puolelle? Siis esim teholle tms, koska et ole erikoistunut mihinkään.

Ada

Ootko miettinyt, että vaikka voitkin toimia myös sairaanhoitajana kun valmistut, voi olla vaikea työllistyä mihinkään "erikois" puolelle? Siis esim teholle tms, koska et ole erikoistunut mihinkään.[/quote]

Tähtäimessä minulla on päästä työskentelemään terkkarina. Jos heti valmistumisen jälkeen ei ole töitä terveydenhoitajana, niin sitten esim. normaali vuodeosasto tai etenkin lastenosasto olisi varmasti mieluinen.

Tiedän erään vastavalmistuneen terkkarin, joka työskentelee nyt ensiapupolilla sairaanhoitajana...

figaro
sopuli
Ada

Ootko miettinyt, että vaikka voitkin toimia myös sairaanhoitajana kun valmistut, voi olla vaikea työllistyä mihinkään "erikois" puolelle? Siis esim teholle tms, koska et ole erikoistunut mihinkään.

Erikoistuminen ei aina ole se pääpointti työllistymiselle. Harjoittelut suoritetaan monille puolille ja opinnot käsittelevät kaikkia osa-alueita. Toisin sanoen erikoistuminen ei ole este työllistymiselle muuallakin..

Rose

Moi!
Valmistuin hoitsuksi keväällä 04, heti pääsin töihin, ala tuntuu sopivalta, tulen toimeen ihmisten kanssa ja olen miettinyt kyllä mikä minut sai lähtee opiskelee alalle.. varmaan kutsumus.
Ala on kyllä rankka, eikä rikastumaan pääse. mutta en voisi kuvitella et teen mitään muuta työtä.
Suuntauduin sairaan hoitoon ja huolenpitoon. Mä en ollu mikään niin haka Koulus mut käytännössä kaikki meni hyvin sain 4-5 arvosanaksi kentä jaksolta. Sai vielä näyttötödistuksen ku oltiin ns. pilotti ryhmä eli nuorten näytöt.
Suosittelen alaa :D

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat