Läheltä piti - Ihmiset ja ilmiöt

ether

Ehkä pelottavin läheltä piti-kokemus oli se, kun tipahdin hevosen selästä, ja vapaaksi päässyt otus juoksi ylitseni. Kun kavio osui viisi senttiä naamasta ohi, olin varma, että nyt tulee noutaja, mutta selvisinkin mustelmilla. Ylös päästyäni ratsastustunti jatkui kyllä ihan normaalisti, tilanteen vakavuus valkeni vasta kotimatkalla.

Sivut

Kommentit (19)

Tsein

Onko teille sattunut läheltä piti -tilanteita? Oletettavasti lähes kaikille (tai ainakin kaikkien tutun tutuille) on tullut eteen tilanteita, joissa on huokaissut helpotuksesta säikähdyksen jälkeen, kun tilanne onkin vain liipannut läheltä.

Oletteko koskaan miettineet, mitä olisi voinut sattua, jos olisitte lähteneet esim. koulusta 3 minuuttia aikaisemmin ja sattuneet paikkaan X juuri väärällä hetkellä?

Ploppi

On sattunut, useinkin. Itseä pahiten järkyttäneet jutut on käyneet juuri kevään korvalla kun skootterilla on päässyt ajamaan, pyörätiet on lakaistu jne. Meillä päin ei vaan nuo autoilijat aina muista että kevyen liikenteen väylällä on etuajo-oikeus joissakin kohdissa ja päälle vaan tullaan. Kerran kouluun mennessä humautin jarrut lukkoon kun olin ylittämässä suojatietä ja punainen farmari Peugeout tulla tupsahti suoraan eteen, onneksi kolahti vaan auton renkaaseen ja hengissä selvittiin. Vasta kun pääsi koulussa istumaan niin iski se että mitä jos ja itku ihan pääsi kun säikähdys kolahti nuppiin. Samanlainen tilanne sattui kun olin tulossa koulusta pois, taas sai painaa jarrua niin maan per*eleesti etten olisi ollu auton kyljessä. Molemmissa kohdissa on autoilijalla väistövelvollisuus. Ja tosiaan mulla alla ihan juuri sen 45 kilsaa tunnissa kulkeva pärrä ja risteyksiin hidastan vielä tostakin vauhdista aika paljon.

iidae

Mä olen miettinyt että olisiko mun 92-vuotias isomummini kuollut jos ei olisi pudonnut tuolilta, satuttanut lantionsa ja joutunut sairaalaan ja siitä sitten heikentynyt niin paljon?

Oiskohan se elänyt pidempään jos se ei olisi alunperin istunut tuolista ohi.

Nyytikki

Kerran ajettiin erään huoltamon pihasta ja joku auto tuli ihan huomaamatta - ilmeisesti vaihtoi kääntyvien kaistalta takaisin suoraan menevien kaistalle, jolloin emme voineet huomata sitä ajoissa - päin meitä, mutta sai väistettyä risteyksessä vastaantulevien puolelle. Se tilanne sai kyllä sydämen pomppaamaan, sillä se auto olisi voinut törmätä suoraan meihin tai johonkin vastaantulevien kaistalla. Eikä tosiaan ollut kaukana. Varmasti siinäkin autossa on oltu järkyttyneitä...

Jesssi-

Kerran on ollut todella lähellä etten jäänyt auton alle. Olin silloin 5.luokalla ja olin pyöräilemässä koulusta kotiin. Käännyin ylittämään tietä, katsoin muka ettei autoja tulisi ja lähdin ajamaan. Sitten yhtäkkiä kuulin jarrujen kirskunnan ja huomasin että sieltä olikin tullut auto, joka oli jarruttanut kunnolla ettei ajanut päälle. Voitte vaan uskoa miten pahasti pikkutyttö siinä säikähtää. Lähdin vaan kauhealla vauhdilla ajamaan kotiin. Ainut mitä kuulin oli kun takana joku äiti sanoi jollekin jotenkin näin että "noin siinä käy kun ei katso tuleeko autoja vai ei"

Toinen tilanne oli tässä muutama viikko sitten kun todella säikähdin. Olin tulossa koulusta ja kävelin sellasen kerrostalon seinän vieressä keskustassa. Yhtäkkiä sitten kuulen kauhean räsähdystä muistuttavan äänen ja en ehtinyt oikein tajuamaan mitä tapahtu. Katsoin sitten sivulle ja siihen miun viereen oli pudonnut talon katolta sellanen iso jää/lumilohkare.Ja se todellakin oli n.puoli metkiä leveä,sellasta mitä nyt katoilta putoaa ja mukana oli jäätä. Ei miun olisi tarvinnut olla kuin 20cm lähempänä seinää ja se lohkare olisi pudonnut miun päähän.Ja en halua edes miettiä miten silloin olisi käynyt.Tuskin kovin hyvin.

Elmeri

Kerran ku oli kakarana pyöräilemässä ja olin ylittämässä suojatietä, jossa oli liikennevalot. Mulla oli tietenkin vihreet ja olin just polkasemassa pyörää liikkeelle ja eturengas oli jo suojatiellä ku yhtäkkiä siitä edestä humahti auto aika kovaa vauhtia. Saan olla kiitollinen siitä et saan pyörän aina tosi hitaasti liikkeelle, muuten ois voinu musta tullut muussia.

Kerran säikähdin ihan kivasti, ku olin Sellossa ja olin siellä bussiasemalla ylittämässä suojatietä. Näin erään ystäväni pikkuveljen ja aloin vilkuttamaan hänelle innoissani. Yhtäkkiä tajusin et bussi stoppas just parisenttiä mun nokan edessä. Säikähdin aika pahasti ja olis pitäny olla se havannointi kohdallaan.

olematon

Ylitin kerran pyörällä autotietä iskän kanssa. Katsoin molempiin suuntiin enkä nähnyt autoja, kunnes lähdin ylittämään tietä ja kuulin iskän huudon ja jarrutusäänen ja torven. En tosiaan tajua miten en nähnyt sitä autoa, mutta oli kyllä NIIN läheltäpiti-tilanne kuin olla ja voi. Muistan vaan, että tunsin sen auton ilmavirran mun hiuksissa kun se meni ohi, ei kyllä menny mitenkään hiljaa! Ehkä se vauhti oli myös osasyy siihen ,etten nähnyt sitä.

Nyytikki

^Tuli juurikin tuosta mieleen, että kaveri juoksi pienenä (joku 4v) täysillä auton eteen, joka sai juuri ja juuri jarrutettua niin, että mitään ei käynyt. Äiti juoksi paniikissa katsomaan ja kaveri läpyttelee auton konepeltiä käsillään :shock: huh.

nele
Jesssi-

Toinen tilanne oli tässä muutama viikko sitten kun todella säikähdin. Olin tulossa koulusta ja kävelin sellasen kerrostalon seinän vieressä keskustassa. Yhtäkkiä sitten kuulen kauhean räsähdystä muistuttavan äänen ja en ehtinyt oikein tajuamaan mitä tapahtu. Katsoin sitten sivulle ja siihen miun viereen oli pudonnut talon katolta sellanen iso jää/lumilohkare.Ja se todellakin oli n.puoli metkiä leveä,sellasta mitä nyt katoilta putoaa ja mukana oli jäätä. Ei miun olisi tarvinnut olla kuin 20cm lähempänä seinää ja se lohkare olisi pudonnut miun päähän.Ja en halua edes miettiä miten silloin olisi käynyt.Tuskin kovin hyvin.

Minulle on käynyt täsmälleen näin muutama vuosi sitten! Siinä tilanteessa en ajatellut mitään, mutta myöhemmin aloin miettiä kuinka lähellä vaikka vammautuminen oli ollut.

Yksi paha tilanne sattui, kun olin 18-vuotiaana yksin ulkomailla. Olin etsimässä hostelliani ensimmäisenä päivänä ja kävelin ympäri kaupunkia ja olin täysin omissa mietteissäni siinä kävellessä. Päätin ylittää vilkkaan tien, mutta suojateitä ei tietysti näkynyt missään. Näin sopivan välin ja lähdin juoksuun, kun jostakin tulikin auto, ilmeisesti osittain viistosti minkä vuoksi en nähnyt sitä, ja törmäsi minuun. Lensin maahan, löin pääni ja loukkasin itseni, mutta sitten on hetken aikaa muistissani aukko. Jotenkin olin hortoillut jonkun talon rappusille istuskelemaan, kunnes paikalle tuli hätääntynyt mies kyselemään vointiani. Hän oli mies ratin takaa. Useita kertoja toisteli "hospital hospital", mutta itse vielä keräilin itseäni ja toistelin "no no".
Lopputulos oli se, että jankkaamisen jälkeen mies vei minut kotiinsa. Söin illallisen ison perheen seurassa ja he halusivat minun jäävän yöksi, mutta päätin, että menen hostelliin. Mies vei minut sinne myöhemmin illalla (katsottuani italiaksi dubattua pokemonia varmaan kaksi tuntia ja kuunnellessani ystävällistä saarnaa siitä kuinka yksin matkustaminen on vaarallista) ja jätti numeronsa. Saldo oli järkyttävä kuhmu päässä, oikea jalka ja kylki mustelmilla ja oikea käteni auki ja naarmuilla. Oli hieman tuskallista nukkua seuraavat pari yötä, mutta muuten kyllä selvisin onnekkaasti säikähdyksellä. Onnea taisi olla siinä, että koska mies tuli tielle jotenkin viistosti, ei hänellä vielä ollut yhtä kovaa vauhtia kuin niillä, jotka ajoivat täysin suoraan.

Olen myös kerran meinannut hukkua. Olin noin 6-vuotias ja olimme Kalajoella, vesipuistossa. En osannut vielä uida hyvin, mutta menin syvemmälle puolelle yksinäni (nii'i, missähän oli äitini?!) Vaikka olin niin nuori, muistan vieläkin sen paniikin tunteen, kun ei saa henkeä eikä huudettua apua, kun koko ajan vajoaa veden alle. Lapsia oli altaassa paljon, joten uimavalvoja ei ilmeisesti nähnyt minua. Olin paniikissa ja varma että kuolen, mutta sitten joku muutamia vuosia vanhempi tyttö otti minusta kiinni ja veti minut reunaan. Olen kyllä ikuisesti kiitollinen sille ihanalle tytölle, joka huomasi hätäni ja auttoi minua. Olen varma, että ilman häntä, tilanne ei olisi päättynyt yhtä hyvin.

Kaverini siskolle kävi ikävästi. Hän oli saanut ajokortin muutamia viikkoja aikaisemmin ja ajoi siis autoa. Hän tuli risteykseen, missä hänellä oli etuajo-oikeus ja jatkoi siis matkaa, kunnes auto ajoi kovaa hänen kylkeensä. Kaverin sisko selvisi säikähdyksellä ja muutamalla mustelmalla, mutta tämä toinen kuski kuoli törmäyksessä. Tyttöparka järkyttyi niin, ettei uskaltanut ajaa tämän jälkeen autoa. En ole nyt hetkeen kysellyt, joten en tiedä onko jo parantunut traumasta ja palannut auton rattiin. Mutta hirveä kokemus, vaikka itsessä ei mitään vikaa olisikaan, niin vaikea tuollaista on sulattaa.

Tapsu

Kaksikaistaisella tiellä en huomannut että toisella kaistalla oleva auto oli pysähtynyt suojatien eteen niin melkein ajoin sen nuoren naisen yli joka oli ylittämässä. Sain jarrutettua niin että abs:t rutisi ja pysähdyin just siihen hänen nenän eteen. Pakko sanoa että vähän oli hänessäkin vikaa kun kuitenkin aina pitäis tarkistaa että se toinenkin kaista pysähtyy vaikka siinä ei just sillon autoa olis, ei vilkaissutkaan vaan käveli vaan. Onneksi en osunut. Olin poikaystävää menossa hakemaan ja siitä kun matkaa jatkoin niin itkuhan melkein pääsi kun tuli se shokki että melkein ajoin jonkun yli.

Itelle käyny ihan samanlainen tapaus jalankulkijanakin, vihreillä ylitin suojatietä kun huomasin silmäkulmasta että nyt tulee auto ja kovaa, pysähdyin ja auto pysähty ihan mun eteen siihen suojatielle. Vähän sydän pomppas ja myöhemmin vasta tajusin että huh.

Meidän isän yli on kaks kertaa ajanut sama juoppo sillon kun isä oli nuori, joku vuosi tai pari välissä. Sairaalaan joutui, kyljestä ihot pois ja sellaista, luita poikki jne. Kuski tuskin sai mitään tuomiota edes.

Prätkällä joskus oltiin menossa, poikkis ajoi ja minä istuin takana. Oltiin tultu just ramppia alas Jyväskylän moottoritielle hervannan kohdalta, menossa helsinkiin päin. Sieltä motarilta oli sitten auto tullut siihen että haluaa mennä hervantaan, oli vielä sillä vasemman puoleisella kaistalla. Vaihdettiin kaistaa auton perään ja yhtäkkiä tää vetää lukkojarrutuksen siinä. Poikkis tossa just sano kun käytiin tätä läpi taas että huomas vasta siinä vaiheessa että ite jarruttaa kun oltiin jo melkein pysähdytty. Metristä tai vähemmästä jäi kiinni ettei ajettu perästä sisään. Oli joku juoppo kävelemässä siinä toisella kaistalla mihin tää auto halus niin sen takia jarrutti. Mutta oli aika shokki tilanne varsinkin miehelle varmasti.

Nyt ei muita tapauksia tuu mieleen yhtäkkiseltään näin aamuvajeessa.

Snaelaug

Mä oon monta kertaa meinannu jäädä auton alle, niitä on aivan turha alkaa ees erittelemään. Pyörän kanssa on lennetty monet kerrat, kumma etten oo yhtään luuta saanu murtumaan, tai poikki :roll:
Autosta on muutaman kerran lähteny perä alta oikeen pahasti, mut oon saanu pidettyä sen tiellä. Luojan lykky tai jotain. Siinä ois mitä vaan voinut tapahatua jos ois lamaantunu niin ettei ois osannu tehdä mitään.

nele
Tapsu
Kaksikaistaisella tiellä en huomannut että toisella kaistalla oleva auto oli pysähtynyt suojatien eteen niin melkein ajoin sen nuoren naisen yli joka oli ylittämässä. Sain jarrutettua niin että abs:t rutisi ja pysähdyin just siihen hänen nenän eteen. Pakko sanoa että vähän oli hänessäkin vikaa kun kuitenkin aina pitäis tarkistaa että se toinenkin kaista pysähtyy vaikka siinä ei just sillon autoa olis, ei vilkaissutkaan vaan käveli vaan. Onneksi en osunut. Olin poikaystävää menossa hakemaan ja siitä kun matkaa jatkoin niin itkuhan melkein pääsi kun tuli se shokki että melkein ajoin jonkun yli.

Vaikka en tilannetta ollut näkemässä, sanon silti mielipiteeni, että naisessa ei ollut mitään vikaa. Siinä vaiheessa kun jalankulkija on astunut suojatielle, kaikki vastuu on autonkuljettajalla ja törmäystilanteessa et olisi saanut mitään sympatiapisteitä, katsoi nainen tai ei. Ja muutenkin, vaikket nähnyt toisen auton pysähtyneen, varmasti näit suojatiekyltit, mikä tarkoittaa että pitää olla varovainen, koska joku tosiaan voi tulla sieltä toisen auton edestä. Mikäli et nähnyt, olit liian huolimaton.

Ikävä kyllä kuulla, että näin on sinulle käynyt ja molempien onneksi törmäystä ei sattunut. Tälläiset tapaukset vaan henkilökohtaisesti pistävät vihaksi, kun jatkuvasti saa katsella itsekästä käytöstä autoilijoilta ja itsellenikin on tullut monta vaaratilannetta sen vuoksi, että suojatiellä kävellessä autot tulevat (joskus ylinopeutta) päin, eivätkä viitsi katsella niitä suojatiekylttejä etukäteen ollenkaan, jolloin mahdolliset jalankulkijatkin huomaisi ajoissa.

Tapsu
nele
Vaikka en tilannetta ollut näkemässä, sanon silti mielipiteeni, että naisessa ei ollut mitään vikaa. Siinä vaiheessa kun jalankulkija on astunut suojatielle, kaikki vastuu on autonkuljettajalla ja törmäystilanteessa et olisi saanut mitään sympatiapisteitä, katsoi nainen tai ei.

Ite en ainakaan luottais niin paljon autoilijoihin että en katsois, vaikka ite ajelenkin päivittäin autolla. AINA katon kunnolla joka suuntaan kun lähen ylittään suojatietä, varsinkin jos on kaks kaistainen tie. Kun se toinen kaista ei välttämättä jostain syystä pysähdy. Eihän se mikään laissa kirjotettu pakko ole mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää.

Ja tosiaan, oli huomio vähän muualla varmaankin, joskus keskityn liikaa siihen omaan kaistaan ja en huomioi sitä viereistä ja mitä siinä tapahtuu. Sillon kun tajusin että se toinen auto oli pysähtymässä ei enää auttanu muu kun lukkojarrutus vaikka välimatkaa olikin ihan reippaasti siihen suojatiehen eikä ylinopeutta ollut lainkaan.
Oon ajanut tosta samasta kohdasta monet kerrat niin tiesin että siinä on suojatie ja se on kyllä vähän huonossa kohdassa (en tarkoita tätä puolusteluna itselleni), ihan pari kymmentä metriä kumpaan suuntaan vaan samaa tietä niin olis valoissa suojatiet, parempi niitä käyttää melkeinpä. Toi on muutenkin harvemmin käytössä tuo suojatie. Miehelle meinannut käydä ihan samalla tavalla ja tuskin ollaan ainoita.

Nyytikki
Tapsu
--AINA katon kunnolla joka suuntaan kun lähen ylittään suojatietä, varsinkin jos on kaks kaistainen tie. Kun se toinen kaista ei välttämättä jostain syystä pysähdy. Eihän se mikään laissa kirjotettu pakko ole mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää.

Eikö siis ole? :o Kyllä itselläni on käsitys, että jos ei pysähdy jos A) viereisellä kaistalla on auto pysähtynyt suojatien eteen tai B) auto on pysäköity niin lähelle suojatietä, että sen takaa ei sille näe kunnolle, niin toisella kaistalla ajan on pysähdyttävä myös, muuten voi saada sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Mutta siis joo, itsekin katson jalankulkijana silti aina jos toinenkin pysähtyy.

Aaa niin, tarkoitikin ehkä tuota, että jalankulkijan ei ole pakko... mutta siis periaatteessa jos autoilijat noudattaisivat oikein liikennesääntöjä ei jalankulkijoiden tarvitsisi varoakaan - mutta käytännössä näin ei valitettavasti ole.

Tapsu
Nyytikki
Aaa niin, tarkoitikin ehkä tuota, että jalankulkijan ei ole pakko...

Just sitä tarkotin, että ei oo pakko katsoa mutta tietenkin kannattaa ehdottomasti katsoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat