Pelkään veljeäni.... - Ihmiset ja ilmiöt

minävain__

Olen 16 vuotias tyttö. Minulla on oikeasti 2 isoveljeä mutta toinen teki itsemurhan 3 vuotta sitten, hän oli kunnollinen poika eikä mikään renttu tai sellaista,hänelle tuli vain joku päähänpisto ja elämä loppu..

Toinen veljeni on nyt 24 vuotta ja hänellä on paljon rahavaikeuksia ja timo (nimi muutettu) on kokoajan kiristämässä vaan äitiäni, et hän antaisi rahaa lainaan yms. Ja sitten jos äiti ei anna rahaa niin se uhkailee esim että ette tuu mua enään näkee ja että tapan kohta itteni .. Tää on oikeesti kauheaa.. Sillon ku 'timo' tulee käymään aina kotona meillä niiin mua rupee ihan pelottaa että mistä se rupee seuraavaks huutaa. Ja se ei usko äitiä ei mitenkään. En tiiä mitä mun pitäis tehdä .. Oon ajatellut että muutan kotoa pois ensi syksynä 09 kun siirtyisin opiskelemaan tuohon 40 km päähän niin menisin sinne asumaan kaverini kanssa samaan kämppään. En jaksa olla enään kotona ja mulla on paha olla täällä. Porukkani on eronnut ja mun isä on juoppo. Sillä ei oo työtä eikä mitään. Eli meidän perheestä ei ole jäljellä enään kuin minä ja äiti.. Tämä on tuskallista mutta totta! :'( Pakko oli tulla purkautuu tänne ku äitin kanssa oon puhunu ihan liikaa tästä ja että millaisia ajatuksia tämä teksti teissä herättää..? Kertokaa. Mä en jaksa..

Sivut

Kommentit (27)

marimma

Ei tää toimi chattina ;) Niin että heti kun yksi viesti tulee niin sinne joku jo vastaa.

Ja sitten ihan foorumin säännöistä. [color=red]Tuplapostaus on kiellettyä[/color] (peräkkäiset omat viestit). Edellistä viestiä voi muokata.

Tsein

Asuuko tuo veli vielä kotona? Millä oikeudella aikuinen ihminen kuvittelee, että mamma maksaa kun vähän uhkailee? Tekis mieli sanoa, että kasvais aikuiseks, mutta paljonko se nyt sit mitään auttaa.

Jos kotoa pois muuttamista mietit, niin sinun pitää varmistaa ensin toimeentulosi. Voit kuitenkin saada opintorahaa vasta 17-vuotiaana ja silloin siihen vaikuttavat vanhempiesi tulot. Asumislisää voit saada jo 16-vuotiaana, mutta siihen vaikuttavat myös vanhempiesi tulot. Opintolainaa voit saada, jos sen ehdot täyttyvät. Sossu ei maksa toimeentulotukea, koska olet alaikäinen ja vanhempiesi velvollisuus on sinut elättää. Toisin sanoen joudut elämään aluksi lapsilisällä (paitsi jos et saa sitä omalle tilillesi), elatusmaksuilla ja asumisen tuella, joka on joko asumislisä tai asumistuki. Joka tapauksessa rahaa jää todella vähän, mahdollisesti ei edes vuokran vertaa. Yleensä on lähes mahdotonta muuttaa alaikäisenä omilleen tai kaverin kanssa asumaan elleivät vanhemmat tue rahallisesti tai käy itse töissä.

Tämä nyt ei hirveästi liittynyt tuohon veljeen, jonka pitäisi ottaa vastuu omasta elämästään eikä pyöriä enää äidin helmoissa.

lunacracker

Sinuna ottaisin yhteyttä esim. koulun terveydenhoitajaan tai kuraattoriin / psykologiin, eihän tommonen ole ollenkaan sun vastuullas... :shock:

Kathry

Oon samaa mieltä lunacrackerin kanssa. Mene juttelemaan koulussa terkkarille tai kuraattorille. Varmasti se on tosi vaikeaa mennä ventovieraalle face to face kertomaan tämmösiä asioita mitä varmaan ehkä häpeää ja pitää salassa. Muuta vaihtoehtoa ei oikeastaan ole.. Paitsi poliisi sillä tuohan on rikollista toimintaa.. Luultavasti et kuitenkaan halua veljeäsi vaikeuksiin. Eikä tällaiset asiat kuulu olla lasten hartioilla, periaatteessa tämä on veljesi ja äitisi asia mutta ymmärrän kyllä pointtisi että olet huolestunut etc.

Kerro terkkarille (/kuraattorille) kaikki kaunistelematta ja kerro myös omasta pahasta olostasi niin hän varmasti auttaa sinua. Ja jos siitä ei oo hyötyä nii tuu meille kertoon :D

Kathry
minävain__
Toinen veljeni on nyt 24 vuotta ja hänellä on paljon rahavaikeuksia ja timo (nimi muutettu) on kokoajan kiristämässä vaan äitiäni, et hän antaisi rahaa lainaan yms.

Kiristäminen ja uhkailu. Jos uhkailet tyyliin anna viis sataa tai tapan itteni niin sehän on kiristystä että uhkailua, elikkäs laitonta toimintaa.

Tsein

Itsemurha ei ole rikos, ei myöskään sillä uhkaaminen. Hoitolaitokseen voipi joutua, jos on kovasti itsetuhoinen. Liekö tuossa kiristyksenkään kriteerit täyttyvät.

nougatte

No ei toi kyllä sellastakaan toimintaa ole, etteikö ilman seurauskai selviäisi. Mä suosittelisin, että ottaisitte yhteyttä johinkin sosiaalityöntekijään, perheneuvontaan tai vastaavaan, joka sitten osais ohjata eteenpäin. Veljelle tulee ehkä jotain vaikeuksia, mutta mun mielestä se ois tässä tilanteessa ihan aiheellistakin, kun ottaa huomioon, kuinka paljon pelkoa ja pahaa oloa se teille tuottaa.

Kathry

Sen verran vielä että jos aikuinen mies, täysi-ikäinen -vastuu omista tekemisistään ja raha-asioistaan laillisesti- kiristää henkilöä -oli se sitten äiti tahi vastaantulija- antamaan hänelle rahaa tai hän uhkaa tappaa itsensä niin tämä ei ole mikään äitipoika keskustelu raha-asioista vaan laiton uhkaus. Suomen laissakin tulee ilmi että oli kyse sitten kenen tahansa hengestä tai turvallisuudesta, sillä uhkailu on rikollista.

7 § (21.4.1995/578)
Laiton uhkaus

Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, laittomasta uhkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Kiristyksestä sanotaan näin:

3 § (24.8.1990/769)
Kiristys

Joka muulla kuin 1 §:ssä tarkoitetulla uhkauksella pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta, on tuomittava kiristyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Kiristyksen yritys on rangaistava.

Ja törkeä kiristys joka on ehkä omiaan tähän tapaukseen:

4 § (24.8.1990/769)
Törkeä kiristys

Jos kiristyksessä

1) uhataan vakavanlaatuisella rikoksella, joka vaarantaisi toisen hengen tai terveyden tai aiheuttaisi huomattavaa vahinkoa toisen omaisuudelle,

2) rikoksentekijä käyttää häikäilemättömästi hyväksi toisen erityistä heikkoutta tai muuta turvatonta tilaa,

3) taloudellinen etu, josta toinen pakotetaan luopumaan, on erittäin arvokas tai

4) aiheutetaan rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa taloudellista vahinkoa

ja kiristys on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kiristyksestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi. Kiristyksen yritys on rangaistava.

Tsein, ei varmaan topicin pointti kuitenkaan ole nyt väitellä siitä onko kiristäminen ja omalla hengellä uhkaaminen rikollista toimintaa vai ei, koska ihan sama mitä mieltä asiasta olet ja sen tässä mainitset niin tämä tiedonväärtini ei muuksi kummene.

Tsein

Niin ihmettelin vaan kun sie väitit rikolliseksi toiminnaksi, enkä itse löydä tuosta oikein minkään rikoksen merkkejä. Hanurista kyllä, ja moraalisesti väärin, mutta lain puolesta ei taida oikein rikokseksi tuosta olla. Ei poliisi voi asialle mitään tehdä, jos siinä ei ole mitään laitonta. Asiaa kannatta mielummin selvittää muiden tahojen kanssa.

Kathry

^Nimenomaan, kuraattori, sosiaalityöntekijät, terkkari tai muu vastaava.
Halusin vain kertoa (kantapään kautta) ko. asian laittomuudesta koska ainakin joidenkin/jonkun luulo oli hiukan väärä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat