Omituisen suhteetontako? - Ihmiset ja ilmiöt

Kevätkissa

Heipä hei ihmiset!

Viime aikoina olen syystä ja toisesta joutunut ajattelemaan paljon seurustelua ja parisuhteita, vaikka (tai koska!) en itse seurustelekaan. Usein saa kuunnella ystäviltään ja tuttaviltaan utelua tyyliin "kyllä kai sinulla joku on katsottuna, tai tietysti sinulla on?" Muutamat ihanat jopa taivastelevat, ettenkö koskaan ole ollut rakastunut tai ihastunut, kun en ole elänyt parisuhteessa, ja miten ihmeessä tällainen elämäntapa ylipäätään on mahdollinen. Jopa oma äitini on puolivitsinä (ah, niin herttaisesti) heittänyt, että taitaa tämä tytär jäädä vanhaksipiiaksi, kun ei ketään näytä löytävän. Olen siis parikymppinen opiskelijatyttö, jolla on paljon ystäviä ja rakkaita, mutta se seurustelukumppani vakituisesta elämänkumppanista nyt puhumattakaan ei kuulu kuvioon.

Mikä näitä kaikkia miehettömyydestäni hämmentyneitä niin paljon kiusaa? Onko yhteiskuntamme sellainen, että parisuhde on normi ja yksin elävät kummajaisia, jotain vailla, puutteessa vähintäänkin? Ei saa olla tyytyväinen yksin. Pitää haluta olla kaksin. JA jos tämä ei näytä kiinnostavan, leimautuu tunteettomaksi kivimöhkäleeksi, joka ei koskaan mitään kaipaa eikä ikävöi. Tällaisissa olosuhteissa on jollain raivostuttavalla tavalla noloa kertoa olevansa seurustelurintamalla täysin kokematon. Syytä ruvetaan heti pohtimaan siltä kantilta, että seurustelematon immeinen olisi varmaan kyllä halunnut, ehkä jopa yrittänytkin, mutta jotenkin epäonnistunut. Harvalle tulee mieleenkään, ettei seurustelua/ parisuhdetta ehkä tarvitse nähdä itseisarvona sinänsä. Se on arvokasta vasta tietyn ihmisen takia ja hänen kanssaan.