Pakkaamisen ABC - Ihmiset ja ilmiöt

tephanis

Noni. Se ikuinen ongelma on taas edessä: mitä ottaa mukaan matkalle? Meikäläinen on lähdössä työharjoitteluun kahdeksi kuukaudeksi Leville, joten edessä on pirunmoinen pakkaaminen. Luojan kiitos paikan päällä on pesukone, mikä helpottaa elämää. Mutta miten ihmeessä pakata tarpeeksi tavaraa eikä mitään ylimääräistä?

Meikäläisen lista tässä vaiheessa:
lumilauta+monot, kulkee lautapussissa
laskettelutakki+toppahousut (pärjääkö maaliskuusta toukokuuhun kuoripuvulla jonka alla on väh. kaksi lämpökerrosta, fleeceä?)
tavallista vaatetta, mut mitä ja miten?
alusvaatteet
joku parempi ja fiksumman näkönen takki jos lähtee jonnekin baariin
kolmet kengät, ei kun neljät, pitää ottaa keittiökengät mukaan
(vaelluskengät, korkosaappaat baariin ja kaupungille (tokihan Oulussa pitää käydä), lenkkarit?)
hygitavarat toilettilaukkuun

Eli eniten apua kaivataan noissa tavallisissa vaatteissa, miten valitsette itse reissun päälle vaatteenne?

Hehtaarilaukku pitää näköjään varata mukaan, onneksi porukat menee Lappiin edellisellä viikolla niin saan osan tavaroista niiden mukaan :roll: Itse menen lentokoneella perässä.

Kommentit (15)

riinaF

Mä oon siitä onnellisessa asemassa, että omistan tosi vähän vaatteita niin ei tarvii pahemmin pohtia mitä ottais mukaan :lol:

Mutta siis, yleensä pakatessa lasken mukaan t-paitoja/toppeja yhden joka päivälle + yhden tai pari ylimääräistä ja pitkähihaisia 1-3 reissun pituuden mukaan [size=9](mulla siis kaikki pitkähihaiset huppareita, jonne alle tulee t-paita joten ei tarvitse pestä yhtä usein kuin vaikkapa neulepuseroita tarvitsee)[/size]. Ja sit housuja otan yleensä kaikki omistamani eli kollarit ja farkut kun ei enempää ole :D Jos tietää, että tulee baariin lähdettyä niin mukaan saattaa eksyä sukkikset+hame ja lisäksi koitan muistaa ottaa normi t-paitojen sijaan yhden tai kaksi vähän juhlavampaa toppia :D Ja alusvaatteita yhdet joka päivälle, sukkia otan aina ekstroja mukaan kun kastuu kuitenkin jos ulkona käy tai vastaavaa.

Mulla on koneella valmiiks listattuna yhdessä tiedostossa kaikki mahdollinen, mitä millä tahansa matkalla voi tarvita, ja sit aina kun johki pitäis lähteä, kopsin sen listan, karsin pois ne mitä ei sillä reissulla tarvi ja pakkaan sen mukaan. Nopeuttaa huomattavasti pakkaamista, kun ei joka kerta tarvi alusta alkaa listaamaan tavaroita :D Eikä toistaseks oo mitään elintärkeetä unohtunutkaan pois matkasta ton listan ansiosta :D

marimma

Mä ainakin minimoisin mm. kengät. Kuin myös esimerkiksi takit jotka on isompia.
Tai jos on pakko ottaa useammat vaikka nyt ne kengät, niin sitten ottaisin mahdollisimman pienikokoiset (esim. nilkkurit eikä saappaita) ja eläisin päätökseni kanssa.
Eli jos puhutaan nyt vaelluskengistä, nilkkureista ja lenkkareista, niin miettisin että miten paljon mitäkin tekee. Vaelluskengät on ehdottomat jos oikeasti mennään sellasilla reiteillä missä niitä tarvii syystä tai toisesta. Muussa tapauksessa lenkkarit.
Entäs jos kävelee kaupungissa. Nilkkurit vai lenkkarit? Toinen on valittava. Jos valitsee nilkkurit niin niillä voi mennä baariinkin, mutta myös kävellä kaikki tarvittavat matkat. Jos valitsee lenkkarit niin ei se tietysti hirveän huolitellussa baarilookista välttämättä mene (no mä tykkään, mut monet ei) vaikka muuten vaan kävellessä oiskin ihanat.
Eli mahdollisimman paljon yksillä kengillä pitää pystyä tekee :)
Mä en ole kun tasan Lapinreissulle ottanut kahdet kengät. Muussa tapauksessa pitää aina pärjätä yksillä.

Toalettilaukkua en koskaan pidä koska se vie tilaa ja paljon. Joten mm. shampoot ja muut isommat aina laitan niihin rakoihin joita laukkuun jää. Meikit ja muut laitan aina puuvillaiseen pussiin joka menee juuri niin pieneen tilaan mitä meikit antaa periks.

Mulla on yleensä paljon paitoja, koska A) mä sotken B) mä hikoan C) mä ahistun hirveen usein vääristä vaatteista. Joten valinnanvaraa pitää olla, mikä tänään on hyvä ei välttämättä huomenna ole. Ja yhdet tai kahdet housut.

Mulla on yleensä reppu ihan täys jos lähdetään reissuun viikonlopuksi ja jos siellä on juhlat. Muussa tapauksessa puolirepullista esimerkiksi viikonlopulle.
Viikon vaatteet meille molemmille yhteensä yhteen laukkuun. Reppu on kuitenkin mukana, koska sinne sitten laitettaan mm. kamera, eväät, kirjat ja sen sellaset.

hmm.. joo. Siinäpä se melkein on mitä mä näin äkkiä osaan omalta kohdalta miettiä :D

Tsein

Nyrkkisääntö: Ota esiin kaikki minkä ajattelet tarvitsevasi ja jätä sitten puolet pois.

Lääkkeet, avaimet, rahat ja puhelin ovat tärkeimmät. Loput unohtuneet voi ostaa paikan päältä, jos ei lähde erämaahan.

Itse pakkailen reissuun mukaan vaatteet sitä mukaa kun ne ovat vaatekaapissa. Ensin ylähyllyltä pitkähihaisten valinta, sitten seuraavalta hyllyltä t-paidat, seuraavasta topit, sitten sukat jne., viimeisenä eteisen naulakko ja kengät. Silloin mukaan tulee varmasti kaikkia tarvittavia vaatekappaleita.

KataTheBlondi

Kun silittää vaatteet, ne mahtuu pienempään tilaan. Hyvä menomatkalla mutta poistullessa saattaa olla ongelmia vaatteiden uudelleenpakkaamisessa kun ne onkin ryppyisiä.

Ja tosiaan.. aina ottaa liikaa tavaraa mukaan. Jos oikeasti lähtee vaik viikon vaellukselle. Tarvitsee vain 1 pitkät päällisvaatteet jo päälläolevien lisäksi (+ säävaraus) alusvaatteita sitten enemmän. Kukaan kun ei siellä metässä niin haistele.

Pareilla farkuilla varmasti pärjää+ jotkut lepohousut jota käytät vaik illalla. Otat vaatteita viikoksi ja sitten peset kun menee likaiseksi. Eli 7 t-paitaa, 4 pitkää paitaa (luulis riittävän jos ei hirveesti sotke) 7 sukkaparia 7-10 alushousut, rintsikoita väh. parit, pitkiä kalsareita/muu kerrasto joka toinen päivä vaihdettavaksi... ja sen lisäksi hygieniatarvikkeet, lääkkeet, kännykän laturi, kamera.

marimma
KataTheBlondi
Kun silittää vaatteet, ne mahtuu pienempään tilaan. Hyvä menomatkalla mutta poistullessa saattaa olla ongelmia vaatteiden uudelleenpakkaamisessa kun ne onkin ryppyisiä.

Mä yleensä rullaan ihan kaiken jos tilaa on kovin rajallisesti :)

(Vähän ot:nä)
Ja lappiin kun vaeltamaan lähtee (jos useammaksi päiväks) niin muutama paita samaan pakastepussiin, polvet pakastepussin päälle, ilmat pihalle ja solmuun. Vie tosi vähän tilaa + säilyvät kuivina jos sattuu sataa tosi paljon tai rinkka/reppu mikä lie muualla kastumaan. Kaikille tärkeille vaatteille näin, koska jos sun vaatteet kastuu vaellusreissulla niin siitä tulee kyllä tosi piinaa.

nougatte

Mun neuvot on vähän eri linjalla kun muilla, ja ehkä epäkäytännöllisempiäkin, mutta ei voi mitään:D Mun mielestä kaks kuukautta on kuitenkin sen verran pitkä aika, että vaatteita ja kenkiä kannattaa ottaa ihan kunnolla mukaan. Jos samoja vaatteita pitää viikosta toiseen, ite ainakin kyllästyisin hyvin helposti. Ja sä kun siis kuljet lentokoneella, ni tavarat saa helposti kujetettua? Kengät tosin painaa, joten niissä voi yrittää tinkiä, mutta en suosittelee samaa esim. arkivaatteisiin. Uskon muuten kyllä, että kuoripuvun lisäks riittä kaks fleeceasua, toukokuussahan on jo todella lämmintä!

Piperr

Mä olen täydellinen esimerkki äärimmäisen huonosta pakkaajasta. Mulla tavaraa on aina mukana liikaa (siis vaatteita/kenkiä).
Kannattaa aina selvittää etukäteen, mitä tulevassa majapaikassa on valmiina (esim. lakanat, pyyhe, hiustenkuivaaja). Kauneus- ja hygieniatavaroista kannattaa ottaa mukaan meikkien lisäksi pesu- ja puhdistusaineet vain paria ekaa kertaa varten.. varsinkin siis jos on vähänkään pidemmälle reissulle lähdössä (viikon matkoille minimatkakokoiset shampoopullot jne). Shampoot, hoitoaineet, hammastahnat ym. voi ostaa myös paikan päältä.
Kengät on tosiaan semmonen juttu, mitä kannattaa yrittää karsia. Ne painaa ja vie aina ihan hitosti tilaa. Juurikin niin on hyvä tehdä, että vähänkään samantyyppisistä kengistä valitsee vain yhdet. Esim. ottaa yhdet siistimmät kengät (kaupungille, baariin) ja yhdet tennarit/lenkkarit arkipäiviin.

Ja viimeinen hätäkeinohan on aina esim. ulkomaan reissuilla, että pukee sit vaan ihan hemmetisti päälle lentokoneeseen - varsinkin takasin tullessa, jos tuntuu että reissukohteestakin on vielä tarttunut jotakin mukaan :P

marika_

Ite otan vaikka viikon reissulle mukaan 7 kaikkein mieleisintä ja mukavinta paitaani, joista olen varma että haluan ne laittaa. Jos otan jotain "ihan kivoja" paitoja, joudun ottamaan niitä ainakin 10, koska ne sisältää aina varsin suuren riskin siitä että joku aamu tuleekin semmonen "en mä voi tätä pistää"- fiilis, jollasta harvon tulee lempivaatteiden kohdalla. Eli sen lisäks että miettii että montako kappaletta jotain tavaraa pakkaa, kannattaa mun mielestä miettiä myös hirveän tarkkaan että mitkä yksilöt valitsee.

Varsinkin jos lähtee niin pitkälle reissulle ettei voi enää ottaa eri vaatetta jokaiselle päivälle, niin kannattaa miettiä myös vaatteiden yhdisteltävyyttä ja sitä monenkolaisia asukokonaisuuksia niistä voi rakentaa, koska jos 3 kuukautta käyttää täsmälleen samoja vaateyhdistelmiä viikon kierroissa, niin voi alkaa äkkiä kyllästyttämään.

Jesssi-

Mie olen kanssa aivan äärettömän huono pakkaaja.Mukaan tulee poikkeuksetta liikaa tavaraa lähdin sitten ihan minne tahansa ja aina jotain unohtuu :D Mutta lähinnä olen yrittänyt ajatella niin että otan jokaiselle päivälle puhtaan paidan.Ne sitten on tarkoituksesta riippuen joko pitkähihasia tai lyhythihasia.

Mutta kyllä mie oon kerran onnistunut pakkaamaan jopa melkein hyvin.Ihmettelen vieläkin miten se onnistui.Se tapahtui viime keväänä kun lähdin Irlantiin viikoksi.Sain kaiken tarpeellisen mahtumaan sellaseen tavalliseen lentolaukkuun.Yleensä miulla on sama laukku aivan täynnä kun menen viikonlopuksi äidille :lol: Mutta siitä opin että kyllä voi tulla toimeen vähälläkin kun ottaa oikeasti vain sen mitä tarvitsee.

venny

Kannattaa lähteä kuukaudeksi rinkka selässä kiertämään maailmaa. Sillä reissulla todellakin oppii, mitä oikeesti tarvii pakata mukaan ja mikä on turhaa :D

nele

Mitä pidempi matka, sen vähemmän mukaan. Itse toimin näin.

Minulla saattaa parin päivän Lontoon reissulla olla enemmän tavaraa mukana kuin parin kuukauden Euroopan kiertoreissulla.
Vaikka ainahan sitä on hyvin vähän, normaalilla koulurepulla on parasta matkata, oli matka sitten kuinka pitkä tahansa.
Minun mielipiteeni mukaan reppu ei saa lähtiessä ikinä olla edes puolillaan. Itse kun aina kuitenkin ostan ja löydän kaikenlaista krääsää ja vaatteita matkoilta, että niille pitää jättää tilaa. Ja kivempihan sitä reppua on kantaakin, kun ei paina liikaa.

Aloittaja on kuitenkin menossa pariksi kuukaudeksi asumaan, eikä niinkään matkalle, koska ilmeisesti kuitenkin pysyt samassa osoitteessa koko kaksi kuukautta? Tässä tapauksessa voit siis hyvinkin ottaa PALJON enemmän tavaraa mukaan kuin mitä ottaisit yhtä pitkälle matkalle.
Vaatteiksi voit ottaa niitä samoja, mitä käytät kotonakin. Jos sinulla on kuitenkin pesukone käytössä, niin eihän se ole ongelma eikä mitään.
Mutta jos olet shoppailuun taipuvainen, jätä tietysti tuliaisille tilaa.

Muussa tapauksessa ottaisin matkalle nopeasti kuivuvia vaatteita ja sellaisia, joista voi yhdistellä useita eri asuyhdistelmiä. Valkoiset ja muut vaaleat vaatteet (topit voi vielä mennä) kannattaa jättää reppumatkoilta pois, likaantuvat helposti ja jos mukana on vain pari vaaleaa vaatetta, niin melkein joutuu pesemään ne erikseen.
Ja tosiaan mukaan vain sellaisia vaatteita, joita oikeasti haluaa käyttää. Jos jokin vaate on lojunut kaapissa kuukausia, ei sitä tietenkään kannata ottaa reissuun mukaan jos on riski, että se reissun ajan lojuu matkalaukussa.
Hygieniatuotteita kannattaa ottaa mukaan vain sen verran kuin laskee matkalla käyttävänsä. Eli viikon matkalle ei tulisi mieleen raahata kokonaista shampoopulloa vaan ottaa sitä pienempään pulloon tai sitten ottaa mukaan sellaisia shampoo-näytepusseja, jotka voi heittää käytön jälkeen pois. Eivät vie tilaa ollenkaan ja niistä pääsee heti eroon.
Samoin voi toimia esimerkiksi sukkien kohdalla. Ryysyissä en enää tykkää matkoilla kulkea, mutta kulahtaneilla/rikkinäisillä sukilla voin lähteä ja niistä sitten muutaman käytön jälkeen luopua. Pyrin myös aina laittamaan pienet kengät, jotka eivät vie repussa tilaa, jos satun ostamaan uusia kenkiä. Ja muutenkin tietysti sellaiset, joilla olen jo kävellyt useita kilometrejä, jotta tiedän miltä kengät tuntuvat jalassa pitkän reissupäivän jälkeen. Olisi myös kiva, jos kengillä kehtaisi näyttäytyä myös baarissakin tarpeen tullen, joten voivat joillakin reissuilla olla korkkaritkin.

Matkan määränpää(t) tietysti vaikuttaa aina pakkaamiseen. Kesäreissuille on helpompi pakata, kun vaatteet ovat ohuempia.
Tykkään kyllä pakkaamisesta. On kiva huomata miten pienellä tulee toimeen.

misu

Jos menisi nyt jo oikeaan topiciin.

Olen menossa ensimmäistä kertaa viettämään erään miehen luokse viikonloppua. Välillämme on 500 km, joten unohtuneita kamoja en pysty kotoa enää hakemaan.

Siispä, miten ja millaisin varustein kannattaa viikonloppuun varautua? Luvassa on mitä luultavimmin niin kotona oleilua kuin yöelämääkin.

Mitä siis pakata mukaan ja mitä ei ainakaan kannata unohtaa/ottaa mukaan :)

halium

Itse aikoinani monesti matkustin poikaystävän luo viikonlopuksi, tai jopa pidemmäksi aikaa. Tavaraa ei tarvitse liiaksi raahata, jos sinäkin olet vain viikonlopun?! Tässä mun mielestä tärkeimmät
* hygieniatarvikkeet, älä unohda pillereitä, jos niitä syöt!
* Meikit ja hiusharja
* Olohousut
* Farkut (vaikka päälle mennessään)
* Pari vaihtopaitaa, biletoppi ja alusvaatteet

Pyyhkeitä ja muita isoja on turha raahata, mies varmasti lainaa niitä sulle. Eli ihan perustarvikkeilla mennään, ei mitään ylimäärästä kayheesti. Itsellä oli kyllä läppäri mukana usein koulujuttujen takia, ja junassa oli hyvä katsoa leffaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat