Arvioivat hissikatseet yms. tuijottaminen - Ihmiset ja ilmiöt

mandii

Toisinaan mietin, onko minussa ulkonäöllisesti todella jokin pahasti vinksallaan tai näytänkö alienilta. Kun kysyn tätä ystäviltäni tai avopuolisoltani, niin näytän kuulemma aivan normaalilta ihmiseltä. Käytän melko tavallisia vaatteita, en ole laiha enkä lihava vaan ihannepainoinen enkä käyttäydy mitenkään huomiota herättävästi. Se, miksi asiaa olen kovasti alkanut miettiä, johtuu siitä, että ihmiset tuijottavat!

Esimerkiksi kaupungilla saan varsinkin ikäisiltäni nuorilta naisilta tuijotuksia. Katseet kulkevat päästä kenkiin ja sitten äkkiä muualle, kun huomataan, että olen havainnut vahtaamisen.

Lenkillä taas, kun juoksen ohi tai vastaan, saatan saada tuijotuksia päälleni, lähinnä kasvoihin. Onko se nyt niin pirun kummallista, että ihminen käy säännöllisesti lenkillä?

Junassa, kun lähden vessaan, katseet menevät ohi kulkiessani päästä lantion kohdalle. Näin tekevät enimmäkseen keski-ikäiset miehet, mutta myös muut. Kun näille tuijottajille sitten tekee saman tempun, menevät he hämilleen ja kääntävät päänsä muualle.

Mitä ihmettä tällä haetaan? a)Vertailevatko he minua tällä tavoin itseensä b)ajattelevatko, että onpas ruma/kummallisen näköinen tyyppi vai c) onko se vain jotain harmitonta "muuten vain tykkään katsella tyyppejä"-juttua?

Onko täällä esimerkiksi heitä, jotka tällaista harrastavat? Voisitteko valaista minua, tehdäänkö tätä pahalla vai hyvällä? Olisiko tuijotuksen kohteen syytä pohtia kauneusleikkaukseen menoa vai olla vain tyytyväinen, että häntä kestää katsoa?

Sivut

Kommentit (42)

marika_

Luultavasti kyse on vain siitä, että ihmiset vain sillointällöin (tai siis aika useinkin) unohtuvat tuijottamaan jotain. Joku saattaa toki katsoa jotain tiettyä juttua (onpa kiva/ruma takki tms.), mutta veikkaan että suurin osa katsoo ihan ilman varsinaista syytä.

Itsekin huomaan joskus unohtuvani tuijottamaan muita, varsinkin jossain junassa jos ei esimerkiks lue lehteä tai tee mitään muutakaan, niin usein huomaan tollottavani jotain ihan vahingossa. Toisaalta myös mulle tulee välillä semmonen "miks kaikki tuijottaa, onks mulla jotain ihmeellistä päässä?!"- fiilis, jolloin pitää aina päästä peilistä tarkastamaan että näytän edelleen normaalille :D

Kannattaa ajatella että kaikki kattoo sua koska oot vaan niin kaunis ja ihana ja pukeudut niin hyvin, tulee parempi mieli kun jos rupeaa murehtiin että oliks mä nyt ton mielestä ruma tms. ;)

BabyPhat

Minä ainakin katson ihmisiä, koska olen utelias ja avoin. En ole näitä, jotka vetäytyvät omiin mietteisiinsä ja katse polviin "anteeksi olen olemassa" -tyyppiä... Saatan ihan hymyilläkin vastaantulijoille, jos hekin näyttävät iloisilta! Kerran eräs jopa tervehti minua reippaasti :D

Ehkä sinä olet sitten todella upea tai muuten vaan vangitset katseita, ei siitä pidä ahdistua! ;) Hymyile vaikka seuraavaksi kun huomaat tällaista, ehkä ymmärrät, ettei se nyt ole ollenkaan niin paha asia tulla huomatuksi!
onko siulla huono itsetunto muuten?

Jos taas vastaan tulee silmienpyörittelijä, kysy suoraan mikä mättää.

SunLion

Noh itse olen miettinyt myös että mikä siinä on että vaikka menisin meikittä kauppaan pistäytymään niin saan flirttailevia katseita miehiltä. Koulussa ihan inhottaa kun monesti ei-suomalaiset katselevat täysin häpeilemättä, yrittävät hymyillä ja siellä ne saattaa jopa tönäistä toista ja sitten ne molemmat koittavat flirttailla. Toisaalta sitten suomalaismiehistä huomaan yleensä että kääntävät katsetta jos huomaan että ne katselevat. Tämä on silti miellyttävämpää kuin tuijotus...
En ole laiha, enkä edes normaalipainoinen. Tykkään kyllä pukeutua ei-harmaahiirulimaisesti mutta silti ihmettelen miksi saan niin paljon katseita vaikka en olisi edes kummallisemmin tälläytynyt (ja kyllä ne ihailevat katseet erottaa oudoksuvista..). Henk.koht. koen sen jopa ahdistavaksi. En tajua mikä tämä "pakko laihduttaa, pakko olla laiha" juttu on kun kyllä selvästi miehet katselevat muitakin kuin vain laihimpia. Toisaalta ihan itseni haluaisin takia hieman hoikistua..
En oikein tiedä. Toisinaan olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni mutta useimmiten esimerkiksi kuvia katselen oikein ankarilla silmillä ja saatan hävetä joskus kuollakseni että tuollaiseltako näytin. Kai tämä johtuu huonosta itsetunnosta ja koulukiusaamistaustasta.

mandii

Kiitos valaisusta. Se minua tässä ihmetyttääkin, etten ole mikään upean näköinen katseenvangitsija, vaan aivan tavallinen. Ja se olisikin oikeastaan vain ihan mukavaa, jos vaikka hymyilevä ihminen vain hyväntuulisuuttaan vilkaisisi, mutta kun nämä tuijotukset ovat olleet mielestäni enemmän tai vähemmän arvioivan näköisiä ja naama peruslukemilla. Mutta hyvä tietää, että kyse voi olla vain myös katseen jumiutumisesta vailla sen suurempaa tarkoitusta.

Kyllä, minulla on myös huono itsetunto, joten vika saattaa olla yksin minussakin. Voihan olla, että vain kuvittelen kaikkien arvostelevan ulkokuortani, vaikka tarkoitukset olisivatkin ihan harmittomia.

olematon

Mua kanssa joskus risoo toi moljottaminen. Jotkut ihmiset vaan on niin moukkia et ne vaan tuijottaa vaikka ne tajuaa että aha tuo huomas. Mut sit on taas erikseen se, että unohtuu katsomaan vahingossa jotakuta, tai että vaan katsoo että "kiva takki"-tyyliin. Ja ei, en mäkään ole mikään jumalatar :lol: ihan tavallinen kaduntallaaja minäkin. Ja tietysti joskus on niitä päiviä et tulee ihan epäluuloiseksi että oonko piirtäny naamaani-tyylillä, kun tuntuu että useampi ihminen peräkkäin katsoo pitkään. Kyllä mäkin katson välillä vastaantulijoita, mutta en mä yleensä sentään tuijottamaan jää. Katsomisella ja tuijottamisella on raja, ja tuijottaminen on häiritsevää. Sun mainitsikin jo ulkomaalaistaustaiset miehet. Ne oikeesti katsoo ihan häpilemättä päästä varpaisiin eikä niitä tosiaan häiritse se, että huomaa sen. Ne ehkä vaan yltyy siitä :lol:

Emilie

Muistan varsinkin nuorempana (olin hyvin epävarma itsestäni ja vihasin kroppaani) ajatelleeni aina, että kaikki tuijottavat. Jälkeenpäin mietittynä ihmisten tuijotukset saattoivat olla vain nopea vilkaisu tai refleksinomainen katseen nostaminen, kun joku kulkee ohi. Muistan myös ajatelleeni, että naapuripöydässä naureskelevat nauravat ihan varmasti minulla, ja aloin paniikissa pohtimaan, mikä minussa on tänään vikana. Vastaantulijoidenkin kuvittelin kyyläävän "pahasti" ja tuijottavan perääni.

Eli uskon, että tulkitset ihmisten katseet vain väärin. Varsinkin heikommalla itsetunnolla se tuntuu olevan yleistä, koska muiden mielipiteet painavat vaakakupissa enemmän. Nykyään en edes noteeraa ihmisten vilkaisuja, en niitä pidempiä tai lyhyempiä. Olen ottanut tavakseni ajatella, että ihmiset vain katsovat kauniita kenkiäni tai huolella laitettuja hiuksiani, jos tuijottavat minua hiukan kauemmin :D Tulee huomattavasti itsevarmempi olo ja uskaltaa kävellä koko loppumatkakin pää pystyssä.

nele

Itsekään en usko, että kyse on mistään vakavasta.
Ihmiset nyt tuppaa välillä tuijotella toisia, kyllä useimmat ovat sen verran uteliaita, että katselevat muitakin.
Itseäni ei tuijottelu haittaa, itseasiassa useimmiten pidän jopa siitä. Poikkeuksena toisinaan ulkomaat (erit. tuijottelevat ja viheltelevät miehet) missä oikeasti erottuu normijoukosta, vaikka esimerkiksi Espanjassakin asuessani opin olemaan välittämättä asiasta, vaikka se jatkuvaa olikin.
Minulla on hyvä itsetunto ja tiedän, että kukaan ei siis tuijottele minua pahalla. Näin siis ajattelen automaattisesti, ihan sama vaikka sitten katsoisivatkin :D.
Toisaalta saattaa omalla kohdallani vaikuttaa myös se, että itsekin haen kontaktia ihmisiltä jatkuvasti. Katselen paljon ihmisiä ja ystävällisille kasvoille hymyilen, nuorille miehille hieman flirttailevammin ja muille silkasta ilosta.
Katselen ja haen kontaktia, koska ihmiset kiinnostavat minua. Joskus katson ihmisten ilmeitä, joskus vaatteita, joskus kävelytyyliä. Mutta en minä koskaan siis negatiivisesti ihmisiä katsele, vaan aina jokin kiva/erikoinen pikku juttu vain kiinnittää huomion. Tosin tietääkseni en jää ketään tuijottelemaan pitkäksi aikaa, kunhan katson normaalia pidempään.

Kathry

Ihmiset saattaa katsoo monella tavalla. Joku tuijottaa ja kääntää pään pois kun vilkasee -tosi inhottavaa, tuntuu et se katto pahasti tai jotenki ylimielisesti.. Jos ei sitten vaikuta mitenkään mahottoman ujolta.. (punastelee kun kääntää pään tai muuta vastaavaa)

Jotkut naiset saattaa kattoo päästä varpaisiin nenänvartta pitkin ja heitellä samalla omia hiuksia olan yli -taitaa tuntee olonsa uhatuksi tai ottaa muuten vaan päästä mun sikamakeet kengät tai muuta vastaavaa :lol:

Tai sitten ihmiset kattoo silmiin tai kasvoihin, saattaa vilkasta ehkä paitaa tai muuta, ehkä hymyilläkkin -juuri sitä mitä minäkin teen JOSKUS.

BabyPhat

Eiköhän kaikki arvioi muita ihmisiä, toiset vain eri tavalla kuin toiset! Voisi sen tehdä todellakin hienovaraisemmin, kuin tuolla piruilevalla tavalla!
Kuitenkin naiset on naisia, kateus ja alemmuuden/ylemmyydentunne myös näkyy meissä ja sen mukaan moni myös käyttäytyy, ikävä kyllä.. :?

miru

Mä kattelen ihmisiä bussipysäkillä, junassa ja oikeestaan varmaan joka paikassa. Emmä oo ajatellu että sen vois kokea häiritsevänä, emmä kai jää tuijottamaan hirveen pitkäksi aikaa, mutta saatan vilkuilla ihan muuten vaan tai jos on jotku hienot vaatteet, hiukset tai jotain. Yleensä kuitenki käännän katseen pois jos huomaan että tuijotettava on huomannu.

shazzer

Mulla ärsyttää se kun on vaikka lenkillä tai muuten vaan kävelee ulkona ja jos joku tulee vastaan niin silloin se vastaantulija aina tuijottaa kohdalla :roll: No, olishan se ihan kohteliasta vaikka moikata tai jotain, mutta eipä täällä päin, kaikki vaan tuntuu muutenkin olevan liian kiinnostuneita toisten elämästä :roll:
Ja joskus mulla tulee siitä toljottamisesta niin ärsyyntynyt olo että tuijotan sitten vaan takaisin, minun silmistä vois varmaan lukea että mitä vattua vahtaat? En tiedä mistä tuo johtuu, en vaan pidä tuosta.
Jossain bussissa sitten se nyt vaan on ihan normaalia että ihmiset katsovat toisiaan, ja joskus se katse vaan ihan vaingossakin saattaa jäädä päälle tajuamatta että ohoh, minä tuijotan ehkä vähän liikaakin :D

Kerran bussiasemalla odotellessani bussia huomasin että eräs vanha aika pelottavankin näköinen mummeli tuijottaa minua, ja se katse oli tosi vihainen ja pitkä. Siis ihan outo ihminen oli kyseessä. Ja ei kääntänyt päätään pois vaikka takuulla huomasi että olin tietoinen siitä että hän tuijotti. Eikä elettäkään liikauttanut eikä pääkään vahingossakaan kääntynyt vaan se oli suoraan kohdstunut minuun päin. Se oli aika pelottavaa, bussissakin vielä ihmettelin että miksi se minua noin katsoi :?
Josko hän oli sitten joku näkövammainen, tai sitten oli vaan ihan tosissaan jäänyt se katse päälle..

olematon

^mua ja kaveria kerran kaupassa jäi katsomaan myös tällainen vähän iäkkäämpi rouva. Ja kun me mentiin hyllyn toiselle puolelle hän käveli perässä ja jatkoi kiukkuista tuijottamista... en ymmärrä :lol:

gnirom
miru
Mä kattelen ihmisiä bussipysäkillä, junassa ja oikeestaan varmaan joka paikassa. Emmä oo ajatellu että sen vois kokea häiritsevänä, emmä kai jää tuijottamaan hirveen pitkäksi aikaa, mutta saatan vilkuilla ihan muuten vaan tai jos on jotku hienot vaatteet, hiukset tai jotain. Yleensä kuitenki käännän katseen pois jos huomaan että tuijotettava on huomannu.

kuin minun suustani. tykkään katsella ihmisiä, heidän tyyliään, asennettaan, kokonaisuutta. olen vain kiinnostunut muista ihmisistä. kenties juuri tuon takia ei minuakaan normaali katselu haittaa. ei itseasiassa myöskään arvoiva, samapa tuo mitä muut ajattelevat, jos omasta mielestäni näytän hyvältä. asia erikseen on sitten juurikin nuo häpeilemättömät ulkomaalaiset tai muuten vaan suorasukaiset miehet, joiden edessä tuntee itsensä jotenkin uhatuksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat