Isä pettää - Ihmiset ja ilmiöt

Kanervaonerva

Mitä tehdä, kun saa tietää oman isän pettävän äitiään, tämän tietämättä?

Tai itseasiassa tiedän kyllä mitä tehdä, lähinnä kai haluaisin tietää miten tästä järkytyksestä voi selvitä :( En voi ymmärtää miten hän voi näin heikko olla. Jos oma isäni kerta tällaiseen paskaan lankeaa, niin sitten varmasti kaikki muutkin :( Onko kaksi uskollista parisuhteessa todellakin mahdoton yhtälö? Tuntuu että pohja lähti samalla nykyiseltäkin suhteelta. Samojen asioiden kanssa kun tässäkin ollaan kamppailtu, vaikkakaan suoranaista pettämistä ei tietääkseni ole ollut.

Kommentit (8)

Tsein

Vaikea tilanne. Vaikka usko elämän ehkä tärkeimpään mieheen on mennyt, älä kuitenkaan erehdy luulemaan, että kaikki miehet ovat samanlaisia. Eivät ole.

Puolustelematta pettäjää täytyy kuitenkin sanoa, että sinä näet asiat tyttären ihailevin silmin. Olet ehkä pitänyt vanhempiesi liittoa onnellisena ja hyvänä, mutta sitä se ei välttämättä ole ollut vanhemmillesi. Lapsia yritetään säästää yleensä mahdollisimman paljon ja omat parisuhde asiat voidaan pitää lapsilta salassa. Voi olla, että asiassa on "lieventäviä asianhaaroja", jos niin nyt voi sanoa.

Älä siirrä pettymystä isääsi omaan parisuhteeseesi (tarkoitithan, että omassa suhteessasi näet samoja piirteitä?). Se ei ole sama suhde kuin vanhempiesi suhde. Sinä ja miehesi olette vastuussa teidän suhteenne toimivuudesta, isälläsi ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Mitä sinä itse olit ajatellut nyt tässä tilanteessa tehdä? Lähinnä tuossa isäsi tapauksessa.

Kanervaonerva

Olet Tsein tietenkin oikeassa, olen asunut jo vuosia poissa kotoa enkä tietenkään voi väittää tietäväni kaikkea mitä vanhempieni liitossa todella tapahtuu. Oikein isän toiminta ei kuitenkaan ole. En halua nyt mennä liikaan yksityskohtiin, mutta... pahinta tilanteessa on se, että isä tuntuu oikein etsimällä etsivän toista seuraa. Itsekäs hän on aina ollut, mutta tämän tasoista, täydellistä kunnioituksen puutetta äitiäni kohtaan en häneltä olisi ikinä osannut odottaa.

Mikäli äitini tästä ikinä pääsee perille, hänen maailmansa sortuisi täysin, sen tiedän :( Siksi aion ensin ottaa asian puhutteluun isäni kanssa, ja toivon, että hän järkiintyisi jo sillä. Uskon näin kuitenkin käyvän. Tilaisuus tekee varkaan, näin uskon isäni tapauksessa käyneen. Hän ei ole riskin ottaja, vaan sortui varmasti luullessaan ettei ikinä jäisi kiinni. Kuullessaan nyt jonkun kuitenkin tietävän asiasta, uskon hänen säikähtävän sen verran että lopettaa touhut tyystin.

Inhottaa vaan niin vietävästi valehdella asiasta äidille :? Ajattelin aina, että jos oma siippani minua pettää, haluan kyllä tietää asiasta, maksoi mitä maksoi. Nyt joudun luopumaan periaatteistani.

Tsein

Kyllä periaatteista pitää aina sen verran joustoa löytyä, että niistä voi antaa periksi, jos kyseessä on itselle erittäin rakkaan ihmisen elämästä. Vaikka sinusta on vaikea olla se, joka tietää asiasta, niin auttaako sekään, että äitisi tietää myös. Sanotaan, että ihmisellä on oikeus tietää tällaisista asioista, mutta onko siitä kuitenkaan loppupeleistä mitään hyötyä.

Kyllä miekin aattelin, että siun olis paras keskustella ensin isäsi kanssa asiasta. Jos sillä saisi pettämisen loppumaan ja isäsi pystyisi uudelleen rakentamaan suhdetta äitiisi. Ehkä isällesikin pitää kuitenkin antaa mahdollisuus itse selvittää rakentamansa tilanne. Tai ainakin itse haluaisin, että jos mieheni pettäisi minua, se joka saisi asian selville antaisi miehelleni mahdollisuuden itse tunnustaa tai tehdä asialle jotain muuta. Haluaisin kuulla asiasta mieheltä itseltään, jos mahdollista.

Piperr
Tsein
--Sanotaan, että ihmisellä on oikeus tietää tällaisista asioista, mutta onko siitä kuitenkaan loppupeleistä mitään hyötyä.

Kyllä miekin aattelin, että siun olis paras keskustella ensin isäsi kanssa asiasta. Jos sillä saisi pettämisen loppumaan ja isäsi pystyisi uudelleen rakentamaan suhdetta äitiisi. --

Isän pettämiseen on luultavasti jokin syy, vanhempien parisuhteesta varmasti löytyy syy, miksi toinen osapuoli hakee seuraa muualta.
Siinä asiassa ei auta tippaakaan pidemmän päälle se, että isän "pelästyttää" kertomalla tiedostaan ja että isä alkaisi rakentaa suhdetta äitiin. Suhdetta ei pysty yksin rakentamaan - ei ainakaan toisen tietämättä, vaikka syy suhteen epätasapainoon olisikin pettäjässä.
Toki asiasta kannattaa ihan ensin keskustella isän kanssa - mutta painottaa sitä, että hänen tulisi selvittää asiat, mitkä äidin kanssa on huonosti. Ei kai kukaan lapsi halua myöskään nähdä äitinsä elävän valheellisessa suhteessa?

Nimim. lähes saman tilanteen läpi käynyt.
Nykyään vanhempani ovat onnellisempia kuin kenties koskaan ennen ovat olleet eivätkä he enää kumpikaan näe mitään tekijöitä, mitkä voisivat horjuttaa heidän yhteistä loppuelämäänsä. [size=9](tiedän tämän, koska nykyään he puhuvat myös meille lapsille avoimesti suhteestaan)[/size]
Äitini maailma sortui ensin täysin, mutta yhdessä he rakensivat uudestaan niin sen kuin parisuhteensakin.

Tiedän myös, kuinka paljon isän pettäminen satuttaa lapsia.. vaikka vanhempien parisuhde ei sinällään lapsille kuulukaan. Sekä minä että siskoni järkytyimme siitä kuinka helppoa pettäminen tänä päivänä näyttää olevan.. Siskoni pohtivat omia parisuhteitaan ja mun luottamus miespuolisia henkilöitä kohtaan horjui entisestään. Kyseessä kuitenki tosiaan oli mies, keneen jokainen meistä on luottanut kaikkein eniten tässä maailmassa. Tänä päivänä myös me ollaan saatu luottamuksemme isään takasin - ihan vain koska isä on kyennyt keskustelemaan asiasta myös meidän kanssa ja hän on osottanut koko perheelle olevansa luottamuksen arvoinen.
Muista todellakin, ettet heijasta vanhempiesi ongelmia omaan suhteeseesi! Ja tsemppiä tilanteeseen.

Tsein

^Jos olisit lainannut tuohon loputkin tekstistäni, niin nuo lauseet eivät olisi irrallaan asianyhteydestä. Ei isä voi tietenkään YKSIN sitä suhdetta äitiin rakentaa, mutta isälle pitää antaa mahdollisuus ITSE lähteä asiassa etenemään, eikä niin, että tytär tuo äidin tietoon tämän pettämisasian.

Ensimmäinen kappale taas ei liittynyt suoraan toiseen, siksi ne olivatkin eri kappale.

Piperr

^Joo, anteeksi, ilmaisin itseäni ehkä epäselvästi. En varsinaisesti tarkoittanut kommenttiani juuri pelkästään tuohon sinun tekstiin, jota lainasin. Lähinnä halusin aloittajalle korostaa, ettei pelkästään isän säikyttely poista ongelmaa. Ja minulle nyt vain ponkaisi aika pahasti silmään tuo "-- ja isäsi pystyisi uudelleen rakentamaan suhdetta äitiisi". Miksi sanoa niin, jos ei tarkoita niin? Voi toki olla, että takerruin liikaa yhteen lauseeseen. [size=8]Enkä edelleenkään kykene muotoilemaan sanojani siten, kun ne tarkoitan, hitto..[/size]
Tuskin pettäminen on se alkuperäinen ongelma ihmisten parisuhteessa. Ja tähän voisin siis liittää lainauksen Kanervaonervan kommentista..

Kanervaonerva
--Siksi aion ensin ottaa asian puhutteluun isäni kanssa, ja toivon, että hän järkiintyisi jo sillä. Uskon näin kuitenkin käyvän. Tilaisuus tekee varkaan, näin uskon isäni tapauksessa käyneen. Hän ei ole riskin ottaja, vaan sortui varmasti luullessaan ettei ikinä jäisi kiinni. Kuullessaan nyt jonkun kuitenkin tietävän asiasta, uskon hänen säikähtävän sen verran että lopettaa touhut tyystin.

Inhottaa vaan niin vietävästi valehdella asiasta äidille :? Ajattelin aina, että jos oma siippani minua pettää, haluan kyllä tietää asiasta, maksoi mitä maksoi. Nyt joudun luopumaan periaatteistani.

Miksi joutuisit luopumaan periaatteistasi tässä asiassa? Jos isäsi ei itse aio kertoa äidillesi asiasta, onko sinusta oikein jättää äitisi varjoon?

Tsein
Piperr
Ja minulle nyt vain ponkaisi aika pahasti silmään tuo "-- ja isäsi pystyisi uudelleen rakentamaan suhdetta äitiisi". Miksi sanoa niin, jos ei tarkoita niin? Voi toki olla, että takerruin liikaa yhteen lauseeseen. [size=8]

Nimenomaan. Takerruit siihen liikaa. Isän se on asialle jotain tehtävä ja sitä suhdetta lähtemään uudelleenrakentamaan, jos se hänen puoleltaan on mennyt siihen pisteeseen, että pettämään pitää lähteä. Yksin ei tietenkään voi koko suhdetta rakentaa, mutta isälle on annettava tilaisuus tehdä aloite tähän itse. Sitä tarkoitin ja siinä seuraavassa lauseessa se tulee ilmi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat