Rotinat/Varpajaiset - Ihmiset ja ilmiöt

olematon

Onko teillä tai tutuillanne juhlistettu jotenkin uuden perheenjäsenen saamista? varpajaisethan on käsittääkseni miehen isäksitulon juhlistamista ja rotinat taas äidin juhlistamista. Ootteko saaneet jotain lahjoja (pullaa, kahvia, vaatteita, vaippoja..?) Tai mitä haluaisitte saada kun pikkuisen saisitte kotiin?

Sivut

Kommentit (23)

Ploppi

Meidän perheeseen kun syntyi 5 vuotta sitten kaksostytöt niin isä tais vaan juhlia. Eikä sitäkään sen suuremmin kun vähän ystäviä, pari konjakkia hörppyä ja kaksi sikaria, yksi kummallekkin tytölle :)

EDIT // väärinkäsitysten välttämiseksi isäni ja äitipuoleni saivat kaksoset ;)

riinaF

[size=9]OT: Hoksasin ensin ^ tuon "meille syntyi" niin, että Ploppi sai kaksoset. Luin viestiä ja nimimerkkiä vuorotellen ja pohdin että mitäköhän mä nyt oon missannu :lol::lol:[/size]

figaro

Minusta rotinat ovat yleisesti sana sille, että ihmiset käyvät katsomassa vauvaa ja tuovat jotain mukanaan (ennen vanhaan usein pullaa ja keksejä tms. - nykyisin jotakin tarpeellista vaatetta tai tavaraa ja myös sitä kahvileipää).
Varpajaiset ovat ne isän juhlat, jotka turhan usein ovat ryyppäjäiset heti vauvan syntymän jälkeen. Missä äidin juhlat?

Mutta niin.. Käytännön tuomisia itsekin kaipaan, mikäli joku kylään tulee vauvan tiimoilta.

olematon
figaro
Varpajaiset ovat ne isän juhlat, jotka turhan usein ovat ryyppäjäiset heti vauvan syntymän jälkeen. Missä äidin juhlat?

Mä luulin että rotinat ois äidin :oops:

Itsekin kyllä ilahtuisin tarpeellisista käytännön lahjoista :)

figaro

^Erehtyminen on sallittua :) Monille rotinat tai varpajaiset ovat jo sanoina vieraita. Siinä mielessä en ihmettele, jos vaikka merkityksetkin vähän kadoksissa.

Kyllähän sitä ennen vauvan syntymää on ilmeisesti ollut pienessä määrin rantautumassa nämä "BabyShower" -kutsut, jotka voisi ehkä luokitella äidin juhliksi.

Jessuli80

Varpajaiset on vietytty molemmilla kerroilla parisen kuukautta vauvan syntymän jälkeen (sitä ennen tätä lystiä miehelleni suonut).

Varsinaisia rotinoita meille ei mielestäni tuotu, mutta noin puolet vauvaa katsomaan tulleista toi vauvalle jotain, yleensä vaatetta.

Itse ollaan viety myös pullaa, keksiä yms kun ollaan menty vauvaa katsomaan, ajatuksena ettei tarvitse meidän tarjottavista stressata.

Varsinaiset rotinat olis kyllä aivan upea juttu, pakastimeen asti ruokaa jne, oi :D

Neeti

Meillä on molempien lasten kohdalla ollut sekä rotinat että varpajaiset. Varpajaiset jo silloin kun olin sairaalassa, mutta tuntuu suoraan sanottuna siltä että toi on vaan yksi hyvä syy lähteä viihteelle, että juhlitaanko varpajaisissa oikeesti sitä vauvan syntymää :? .
Mun ystävät toi sairaalaan mulle suklaata ja salmiakkia (mun herkkuja) ja vauvalle pienen bodyn. Sitte oli pari viikkoa syntymän jälkeen viralliset rotinat kotona, jonne ystävät toi kaikki kahvi tarjottavat ja minä sain viimeksi vaaleanpunaisen kivituikun ja vauva hatun ja peiton ja esikoinen sai lakanat uuteen sänkyyn.
Meillä on ystävien kesken tapana että rotinoilla muistetaan myös äitiä, sillä sehän tässä suurimman työn tekee. Miehet on yleensä ostanu konjakki pullon varpajaisiin tuoreelle isälle.

Jaeniver

Minulla ei ole lapsia, mutta olen miehen kanssa puhunut lapsista ja niiden hankkimisesta. Sanoin tuolle, että se ei sitten varpajaisia pidä silloin kun minä olen vielä sairaalassa. Todella loukkaavaa jättää uusi äiti jopa kokonaan outoon seuraan sairaalaan. :roll: Miehenkin olisi hyvä olla niissä vauvan ensimmäisissä hetkissä täysillä mukana.

figaro

^Meillä hieman sama homma. En ymmärrä, että miksi pitää heti lähteä ryyppäämään, koska sitähän ne varpajaiset miltei 99.9% ovat. Ymmärrän, jos isäksi tulemista juhlistetaan, mutta miksi ryyppäämällä ja heti vauvan synnyttyä. Ja miksi äidillä ei ole vastaavaa juhlaa? Ei vain mene minun kaaliin :D

MUOKS. Kuulostaa katkeralta, mutta lähinnä näen tuossa ristiriidan työnmäärässä, joka liittyy lapsen saamiseen.. :P

olematon

^eikä äiti varmaan edes haluais lähteä heti vihteelle JOS tilaisuus tulisikin, ei välttämättä oo ihan hehkeintä oloa jos on vasta synnyttänyt ja olo kuin valaalla... :lol:

Neeti

Jos ei ole perhehuonetta niin isähän ei saa olla sairaalassa kovin myöhään (riippuu paljon sairaalasta, täälläpäin isienkin pitää poistua klo 19.00) joten siinä mielessä paljon järkevämpi että isä viettää varpajaiset silloin kun äiti on vauvan kanssa sairaalassa kuin sitten kun ollaan kotiuduttu. Ja toisekseen mä olin ainakin niin väsynyt synnytyksen jälkeen että ihan hyvä ettei mies ollut kokoajan siinä, sain nukuttua paremmin päiväunia.
Mutta siinä olen kyllä samaa mieltä että en oikein hyväksy varpajaisia juurikin sen ryyppäämisen takia, vauvaa kyllä voi juhlistaa mutta sitä en ymmärrä miksi siihen pitää liittää alko :roll:
Mitä äitiin tulee niin olo etenkin esikoisen synnytyksen jälkeen oli kyllä niin väsynyt ja kipeä ettei todellakaan tee mieli lähteä mihinkään pitkään aikaan. Mutta olisihan se kiva että äitikin pääsisi juhlan humuun, me lähdettiin ystävien kanssa juhlimaan sitten kun lopetin imetyksen.

Tsein

Mie haluisin ne sellaset baby shower -kutsut, joita jossakin ulkomailla vietetään. Tosin taitavat olla aina ennen lapsen syntymää. Tätä perinnettä ei taida olla Suomessa ainakaan ihan yleisenä?

riinaF

^ Mun yhdelle kaverit tuollaiset on järjestetty. Ne tosin ei olleet ihan samanlaiset kuin Jenkeissä, me järjestettiin erilaisia leikkejä ja tulevan äidin piti esim. opetella laittamaan vaippaa nukelle ja pukemaan kissalle hattu alle minuutissa :lol: Mä oon saanu jenkkileffojen kautta jotenkin sellaisen kuvan, että noi baby showerit on siellä vaan yks tapa kerätä lapselle tavaroita :roll:

Tsein

^Mut itse asiassa se ei ois ollenkaan huono tapa kerätä lapselle tavaroita, varsinkin jos on kohtuullisen huono rahatilanne itsellä. Jos ei vaan sitten oo ronkeli sen suhteen minkä värisiä ja tyylisiä vaatteita esim. lapselleen haluaa pukea.

Hyvä tapa tuo muutenkin ois juhlia sitä lapsen syntymää siinä vaiheessa, kun mammakin vielä jaksaa olla mukana menossa ainkin jollakin tapaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat