Miten pitäisi suhtautua transseksuaaleihin? - Ihmiset ja ilmiöt

mirmiki

Minulla on pieni ongelma, eli miten pitäisi suhtautua naiseen joka on ollut aikaisemmin mies? Olen menossa erään ystäväni bileisiin ja hänen eräs kaverinsa on tällainen tapaus ja hänet on myös kutsuttu sinne. Tulee vaan väkisin mieleen kaikki koomiset hahmot tv-ohjelmista ja pelkään ettei pokkani pidä tällaisen ihmisen kohtaamisessa. En silti halua ketään loukatakaan, mutta en todellakaan tiedä miten voisin olla tällaisen ihmisen seurassa luontevasti. En silti koe itseäni mitenkään homofobiseksi tai mitään sellaista, mutta on vaan niin vaikea ymmärtää tällaisia asioita. Onko kellään mitään kokemusta tällaisesta tilanteesta? Pelkään vaan että teen vielä itestäni ihan hölmön niissä bileissä. :oops: :?

Kommentit (12)

Tsein

Here's an idea. Sen sijaan, että yrität suhtautua häneen transuna, miehenä, naisena, entisenä miehenä ja nykyisenä naisena, homona, heterona, friikkinä, kummajaisena, komediasarjan hahmona, tapauksena tai jonain muuna tiukasti luokiteltuna, mitä jos suhtautuisit häneen ihmisenä? Sukupuoli ei tee ihmistä. Ajatukset, sisin, ne tekevät. Sen sijaan, että perustat käsityksesi hänestä johonkin ulkoiseen seikkaan, kuten sukuelimiin ja niiden vaihtamiseen, voisit yrittää löytää hänestä sen persoonan joka hän on.

marimma
Tsein
Here's an idea. Sen sijaan, että yrität suhtautua häneen transuna, miehenä, naisena, entisenä miehenä ja nykyisenä naisena, homona, heterona, friikkinä, kummajaisena, komediasarjan hahmona, tapauksena tai jonain muuna tiukasti luokiteltuna, mitä jos suhtautuisit häneen ihmisenä?

=D>
Eipä ole juuri lisättävää. Sieltä tuli näppikseltä nopeammin ja selkeämmin juurikin se mitä mä ajattelin :)

mirmiki

Tietysti suhtaudun häneen ihmisenä, mutta kun humalassa tulee usein pölötettyä kaikkea tyhmää ja pelkään pahoin että näin tulee kuitenkin käymään. Vähän vaikea juttu kun tällasiin tilanteisiin joutuu ehkä kerran elämässään ja enkä haluaisi loukata ketään seksuaalivähemmistöön kuuluvaa oman tietämättömyyteni takia, enkä edes tiedä miltä tämä ihminen näyttää. En kehtaa edes ystävältäni kysellä mitään. Homot ja lesbot kyllä ymmärrän ja osaan heihin suhtautua, eikä siinä ole mitään ongelmaa, mutta tämä tilanne on vaan minulle uusi ja jotenkin niin hankala. :(

Zara

Alkoholin käyttöä voi tosiaan olla hyvä rajoittaa. Onhan se yleensäkin hyvä juhlia ja pitää hauskaa myös ilman humalaan juomista. Ja varsinkin nyt jos olet huolissasi siitä että puhuisit kännissä typeriä niin helpoin ratkaisuhan on juuri se, että juo alkoholia niin vähän että kontrolli säilyy (tai vaikka ei juo ollenkaan). :)

Suhtautumisesta yleensä en osaa sanoa sen enempää kuin edellä on jo sanottu.

mirmiki

Voisi olla jotenkin aika läpinäkyvää jos en mitään ottaisi niissä bileissä, kun yleensä aina jotain juon. Oikeastaan olen nyt vielä enemmän huolissani joidenkin kavereiden miesten suhtautumisesta, jotka on myös tulossa sinne. Niillä on varmasti aika vahvoja ennakkoluuloja tota asiaa kohtaan, kun ei ne homojakaan niiden juttujensa perusteella hyväksy yhtään. Alan olla aika hermona nyt koko tämän asian suhteen. Tunteeko kukaan teistä yhtään transseksuaalia? Minä taidan pian tutustua sellaiseen. En tosiaan tajua että miksi tämä asia minua niin paljon jännittää. Jotenkin hävettää puhua kaikista omista ennakkoluuloista täällä, mutta minkäs teet kun niitä kuitenkin on. :oops:

marsipaaninapa

Viime vuonna protuleirillä kävi vieraana setan edustajia, joista toinen oli transsukupuolinen. Hän siis oli käymässä läpi sukupuolenkorjausprosessia naisesta mieheksi.. Oikeastaan enpä minä ainakaan häntä olisi aiemmin naiseksi arvannut, eikä tosiaan itseä häiritse yhtään tällaiset asiat. Olihan se jännää kuulla asioita, että mitä korjausten aikana tapahtuu ja miten kauan se kestää, jos hän on sinut ja avoin asian kanssa, niin voihan joistain asioista kysyäkin, jos jotain epäsopivaa lipsahtaa? :>

gnirom

luulisi ihmisen olevan sinut asian kanssa, jos on niin pitkälle mennyt että sukupuoltaan vaihtanut. silloin luultavasti osaa vastata kysymyksiin tai kommentteihin, ellei nyt ihan loukkaaviksi mennä mikä ei toki koskaan ole oikein. itse oon vaan ollu samoissa bileissä yhden transseksuaalin kanssa, mutten tuntenut enkä jutellut. ihan normaalisti ihmiset tuntu suhtautuvan.

angeliina
Tsein
Here's an idea. Sen sijaan, että yrität suhtautua häneen transuna, miehenä, naisena, entisenä miehenä ja nykyisenä naisena, homona, heterona, friikkinä, kummajaisena, komediasarjan hahmona, tapauksena tai jonain muuna tiukasti luokiteltuna, mitä jos suhtautuisit häneen ihmisenä?

hienosti sanottu.
ei muuta lisättävää.

terry

Kyseinen henkilö on varmasti kohdannut jos jonkinmoista suhtautumistapaa ja tietää, kuinka vaikeaa ihmisillä voi olla suhtautua häneen. Jos et tuomitse häntä tai pidä häntä huonompanasi, hän varmasti näkee sinusta sen. Ole vain oma itsesi, niin kyllä se siitä. :)

Edit. Täytyy vielä lisätä, että transseksuaalisuus ei ole sama kuin homoseksuaalisuus, joten teoriassa homofoobikoiden ei pitäisi hermostua...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat