Ihmisarvo. - Ihmiset ja ilmiöt

SunLion

Mitkä asiat teidän mielestä voivat viedä ihmiseltä hänen ihmisarvonsa?

Jos mietitään eettistä näkökulmaa...milloin mielestänne voi sanoa toista ihmistä arvottomaksi? Tai mikä on oikea peruste olla täysin arvostamatta toista ihmistä?

Kommentit (4)

olematon

Mun mielestä ihmistä täytyis ainakin yrittää arvostaa aina. Mutta mun mielestä ihminen vie itseltään ihmisarvon jos se esimerkiksi murhaa uudelleen kärsittyään jo kerran rangaistuksen, tai muutenkin jos aina tekee saman pahan asian uudelleen vaikka saa uuden mahdollisuudenkin, silloin vähentää ihmisarvoaan.

Msuh

Tämä on kyllä aika vaikea kysymys. Itse pyrin arvostamaan kaikkia ihmisiä heidän yhteiskunnallisesta asemastaan, teoistaan ym. riippumatta. Onhan se tietty hieman kliseistä, mutta näin äkkiseltään ajatellen toimin oikein. Vaikka ihminen olisi tehnyt kuinka karmeita tekoja, häntä ei silti saa esimerkiksi julkisesti nöyryyttää, sillä kaikilla on aina oikeus säilyttää itsellään oma ihmisarvonsa.

Tsein

Mietiskelin tuossa suihkussa asiaa pidemmälti. Mie pidän eri asiana ihmisarvoa ja arvostusta. Ensimmäinen on pysyvä ominaisuus, eikä sitä voi ottaa pois, jälkimmäinen on sellainen "tunne" (ei paras sana kuvaamaan), jolla ihminen suhtautuu toisiin ihmisiin.

Ihmisarvo on subjektiivinen käsite. Joku voi kokea, ettei hän ole minkään arvoinen ja hänen ihmisarvonsa on viety. Voisin kuvitella, että tämä isänsä vankina ja insestin kohteena ollut nainen, joka vasta uutisissa on ollut, on pitänyt itseään ainakin jossakin vaiheessa täysin arvottomana. Tuskin kuitenkaan kaikkien muiden mielestä hän sitä on.

Muiden ihmisen arvostuksen voi menettää monella tapaa. Tässä näitä onkin jo edellisissä kommenteissa tullut esille. Myös vähemmän radikaalit teot voivat aiheuttaa arvon menetyksen tai ainakin laskun. Aina ei tarvita edes tekoja, sanat voivat riittää. Mikään ei kuitenkaan vie pois ihmisarvoa.

Toista ihmistä ei voi sanoa arvottomaksi niin kauan kun tällä on maailmassa joku, joka pitää häntä arvossa. Ehkä esimerkki selventää... Ajatellaan vaikka täysin liikuntakyvytöntä kehitysvammaista ihmistä. Joku voi ajatella, että hänen arvonsa on täysi nolla. Ehkä liittyen hänen tuottavuuteensa - kun ei pysty antamaan maailmalle, kuten yleensä ihmisen tulisi maailmalle jotakin antaa, on arvoton. Kurjaa ajattelua. MUTTA... jos tällä ihmisellä on joku, jota pitää häntä arvossa, esimerkiksi äiti, hoitaja tai vaikka pappi ja aina on joku, hän ei ole täysin arvoton. Sitäkin tietysti voi kysyä, että entäs jos ei ole ketään. En päässyt ajatuksissa niin pitkälle.

Ehkä pienoisen ongelman muodostavat täysin muista välittämättömät psykopaatit, ihmisvihaajat, murhaajat jne. jotka eivät itse pidä missään arvossa muita ihmisiä. Silloin täytyy kyllä miettiä kahdesti ovatko he itse täysin arvottomia ihmisinä. Maailma varmasti tulisi toimeen ilman heitä.

Olikohan miulla joku pointti... Nää ajatukset oli tuolla suihkussa paljon selvemmät ku nyt tässä kun pitäis kirjottaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat