Teini-äitejä? - Ihmiset ja ilmiöt

Hannak_

Onko täällä yhtään teini-ikäisenä vauvaa saanutta? Miten on pärjätty lapsen kanssa ja kestikö suhde?

Sivut

Kommentit (142)

marimma

Siirretty ihmisiin ja ilmiöihin.
En nyt oikein kekannu että oisko pitäny lukottaa ja ohjata vai ei..
Mutta.. Tehdään tästä sit vaikka Äiti-ketju tms jos joku ei keksi parempaa paikkaa tälle.

kerttuli

Mä oon ensimmäisen saanu 17 vuotiaana. Nyt on poika menossa syksyllä kouluun ja toinen vauva kulkee kainalossa. Suhde ei kyllä kestänyt, mut siitä olen vain onnellinen. Nykyään ollaan ex kanssa tosi hyvissä väleissä. Pojalla on kuitenkin molemmat vanhemmat. Kyllä mä ainakin oon pärjänny hyvin. Kävin koulun loppuun vaikka olin yksinhuoltaja ja onnistuin löytämään uuden rakkaanki:)

Faunastic

Itse en ole teiniäiti, mutta niitähän sitten löytyy läheltä... :)

Lapsuuden kaveri lähti nopeasti suhteeseen. Hän oli kauppiksessa VIKALLA luokalla ja jätti kesken, koska muutti 8v vanhemman miehen kanssa yhteen, lähti töihin. Ne oli seurustellu puoli vuotta ennen muuttoa. Sitten tuli koira ja poikavauva syntyi 1,5v päästä seurustelun jälkeen. Oli ihan suunniteltu, koska tämän, öh, nykyään ex-kaveri on älyttömän lapsirakas ja haaveilee suuresta perheestä. Sitten hän tuli uudestaan raskaaksi. Pojan synnyttyä he menivät kihloihin. Hääpäivä oli päätetty. Ja ennen toisen lapsen syntymää tapahtui ihan hirveästi, me olimme miehen kanssa moneen juttuun todistajina... Ensin tämä nainen perui kirkkovarauksen, otti ja lähti. Palasi kuitenkin, synnytti tytön. Tytön näin kerran, jonka jälkeen tiemme erosivat hankalissa merkeissä. Mutta koska tämä teiniäidin äiti on oman äitini ystävä, niin kuulen hänen tempauksistaan usein.. Nykyään tämä nuori äiti on yksinhuoltaja ja hoitaa myös koiran siinä sivussa..

Paras ystäväni on myös teiniäiti. Suunniteltu lapsi, ihana poika! Ja sai jo toisen pojan, ikäeroa kaksi vuotta. Tällä pariskunnalla menee kyllä sata kertaa paremmin ku tuolla ex-kaverillani ;) Ja olen parhaasta ystävästäni äärettömän ylpeä ja tottakai onnellinen hänen puolestaan!

Niin ja tuttuja löytyisi, mutta voisin kirjottaa romaanin... =) Joten tämä loppukoon tähän.

celia

Eiköhän aikuisillakin vanhemmilla ole tätä draamaa, ei pelkästään teiniäideillä ja -isillä.

Omastakin kaveripiiristä löytyy monta jotka ovat nuorena lapset saaneet mutta enpä viitsi alkaa muiden tarinoita kertomaan.

-Maya-

En ole itse vielä saanu lapsia, mutta teiniäitejä tunnen monia.. :) yksi luokkakaveri sai 9. luokalla tytön ja toisella kaverilla samalta luokalta on jo 3 lasta, vaikka ollaan vasta 21.. :) uskon, että molemmat on hyviä äitejä enkä yhtään moralisoi heitä sen takia, että lapset on tehny niin aikasin..päin vastoin, sillonhan sitä jaksaa olla lapsen kanssa paremmin ku 40-vuotiaana.. :)

marimma

Mua ihan alko hirvittää kun seikkailin eräässä paikassa joissa on näitä nuoria odottajia. Moni sanoo että ei osaa miettiä edes viikkoa pidemmälle tulevaa vaan elää tässä hetkessä. Puhuttiin siis töistä ja kouluista ja siitä miten paljon se musta tekee hallaa sen äidin omalle elämälle jos ei oo koulutusta eikä oo siis mitään työhön pääsy mahistakaan käytännössä moneen vuoteen (lapsen kanssa kuitenkin ovat jonkun aikaa ja sitten kun pitää vielä ammattiopiskella tai uusia lapsia vääntää ja sit ammattia alkaa kattoo tai ettiä töitä tai muuta).. Kyse siis kutakuinkin 15-18 vuotiaista joilla siis jää joko peruskoulu kesken, toisenasteen koulutus siirtyy tai toka aste jää kesken.. Olin ihan että :shock:

Faunastic
marimma
Mua ihan alko hirvittää kun seikkailin eräässä paikassa joissa on näitä nuoria odottajia. Moni sanoo että ei osaa miettiä edes viikkoa pidemmälle tulevaa vaan elää tässä hetkessä. Puhuttiin siis töistä ja kouluista ja siitä miten paljon se musta tekee hallaa sen äidin omalle elämälle jos ei oo koulutusta eikä oo siis mitään työhön pääsy mahistakaan käytännössä moneen vuoteen (lapsen kanssa kuitenkin ovat jonkun aikaa ja sitten kun pitää vielä ammattiopiskella tai uusia lapsia vääntää ja sit ammattia alkaa kattoo tai ettiä töitä tai muuta).. Kyse siis kutakuinkin 15-18 vuotiaista joilla siis jää joko peruskoulu kesken, toisenasteen koulutus siirtyy tai toka aste jää kesken.. Olin ihan että :shock:

Toinen nuista mun kavereista, jolla on kaksi lasta oli jo päässyt yhteen kouluun, kun selvisi, että hän odottaa toista muksua.. Hänellä on koulupaikka varattuna siellä. Ja moni on sanonut, että saa vähän aikaa itselle miettiä mitä haluaa tehdä. Vähän sama se on, ku menee lukioon, kun ei ole muutakaan...

JJEMMY

Mitä te muuten ajattelette mikä on se teiniäidin "ikäraja"?

Miä ajattelen teiniäideiks nää oikeesti teinit, 15-17v ja ehkä vielä jossain määrin 18vkin on nuori äidiks mutta en sanois enää 19 vuotiasta tai vanhempaa teiniäidiks vaikka teinihän tossa iässä voi vielä moni olla. Näistä 18-20v äideistä puhuisin jollain muulla termillä kun teiniäiti.

marika_

Mä jotenkin miellän teiniäitiyden myös jotenkin siihen henkiseen kehitykseen/ennenkaikkea yleiseen elämäntilanteeseen liittyväks käsitteeks. Tai jos joku 18-vuotias joka hommaa ittensä kännissä paksuks ja pistää sitten oman äitinsä huolehtimaan siitä lapsesta ku ite pitää opiskella ja riehua 24/7, ni en mä jotenkin osais käyttää muuta nimitystä kun teiniäiti. Mut sit taas 18-vuotias joka olis vaikka valmistunu/valmistumassa ja vakituisessa parisuhteessa ja lapsi olis toivottu/ainakin niin että siitä pystyttäisiin itse täyspainosesti huolehtiin, ni enemmin se sit olis vaan nuori äiti.

Mutta kai 16-vuotias on teiniäiti olosuhteista riippumatta, mut just tossa 18-19 vuotiaana mä jotenkin vetäsin sen rajan niiku katsoen sitä tilannetta yleensä

marimma
Faunastic
Toinen nuista mun kavereista, jolla on kaksi lasta oli jo päässyt yhteen kouluun, kun selvisi, että hän odottaa toista muksua.. Hänellä on koulupaikka varattuna siellä. Ja moni on sanonut, että saa vähän aikaa itselle miettiä mitä haluaa tehdä. Vähän sama se on, ku menee lukioon, kun ei ole muutakaan...

Mua ei siis toi tilanne mistä mainitsin muuten järkyttänyt kuin sillä tavalla että nää äidit tai äidiks tulijat ei oo yhtään miettiny mitä ne tekee kun tää lapsi on syntyny. Tai kun ne seuravaatkin on syntyny. Ja tosiaan sanoin tostakin että on niitä "en osaa ajatella viikonkaan päähän" ihmisiä niissä niin ne jos mitkä järkyttää. Mun mielestä pitää olla sellanen Pääsuunnitelma (jotain suuntaa tulevasta, että lähden vaikka iltaopiskeluna liikkeelle kun muksu on vuoden tms ja jatkan jos mieli tekee tai että haen töihin ja hankin rahaa ja sitten mietin jos kouluttaudun loppuun asti tai jotain). Varsinkin kun tosiaan jää noin kesken jopa ne peruskoulut eikä sitä ammattia/tutkintoa/lakkia oo tulossa sitten vuosiin..

kerttuli

Kyllähän sitä on tosi nuori kun alle 20 vuotiaana saat lapsen, mut se ei välttämättä tarkoita, et ois huono äiti. Nyt katsoin sairaalassa aika kauhulla kahta reilu 30 vuotiasta naista joilla oli ensimmäiset vauvat syntynyt. Ei niillä ollut mitään käsitystä lasten hoidosta.. Kysymyksiä siis tuli ihan siitä miten vaippa laitetaan ja vauvaa kannetaan. Nää oli tietty niitä ääripäitä, mut joo. Samanlaisia on varmasti niissä teiniäideissä, mut niitä on niin helppo arvostella tyyliin "sitä se sit on, ku kakarat tekee kakaroi".

marimma
kerttuli
Ei niillä ollut mitään käsitystä lasten hoidosta.. Kysymyksiä siis tuli ihan siitä miten vaippa laitetaan ja vauvaa kannetaan. Nää oli tietty niitä ääripäitä, mut joo. Samanlaisia on varmasti niissä teiniäideissä, mut niitä on niin helppo arvostella tyyliin "sitä se sit on, ku kakarat tekee kakaroi".

Täää! Tää on just kanssa sitä mitä mä en ymmärrä. Kyllä ne 30v muijat saa olla ihan kädet solmussa ja tietämättömiä, mutta ne "tavallista nuoremmat" äidit ei sais olla

Kiira

Mutta eihän hyvää äitiä voi määrittää sen mukaan, mitä se jo valmiiksi tietää lapsenhoidosta? Ei se mun mielestä tee kenestäkään huonoa äitiä, jos synnärillä kysyt, että miten tätä nyyttiä oikein pitää pidellä. Ja fiksuahan tuo on, jos ei tiedä niin kysyy..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat