Huolissani ystävästäni: Miten tunnistaa psykopaatin? - Ihmiset ja ilmiöt

DitaLee

Otsikko on ehkä huono, jos paremman joku keksii niin saa vaihtaa. Tästä jutusta tulee varmasti pitkä, mukavaa jos joku jaksaa lukea loppuun.

Aiheena siis ystäväni, josta olen todella huolissani. Hänen poikaystävänsä on nimittäin todella outo, ja olemme jo alkaneet epäillä, että hän olisi jonkin sortin psykopaatti. Jos ei aivan sellainen, niin ei varmaan paljon toisinkaan.

Ystäväni on seurustellut tämän ihmisen kanssa kaksi vuotta, kutsutaan ystävääni vaikka Emmiksi ja poikaystävää Ramiksi. Jo ensimmäisestä hetkestä, kun näin Ramin, tiesin, että tyyppi ei ole aivan "normaali". Hänen käytöksensä oli todella ylimielistä, ja hän tuntui nauravan ihmisille, ei ihmisten kanssa. Kaikin puolin Rami oli jotenkin "käärmemäinen", olemukseltaan niljakas ja inhottava. Paha isku minulle oli, kun Emmi ilmoitti pitävänsä Ramista ja vielä myöhemmin seurustelevansa tämän kanssa. Tein väärin katkaistessamme kymmenvuotisen ystävyytemme, mutta en osannut muutakaan siinä tilanteessa. Nyt olemme taas lähentyneet toisiamme Emmin kanssa, ja olemme löytäneet ystävyytemme uudelleen. Olen ikäväkseni joutunut huomaamaan, että tilanne Emmin ja Ramin parisuhteessa on mennyt pahemmaksi.

Emmi oli ennen iloinen, nauravainen ja todella huumorintajuinen. En ole elämässäni koskaan nauranut niin paljon, mitä nauroin hänen kanssaan. Hän oli elämäniloinen ja positiivinen. Nyt jäljellä on vain varjo entisestä. Nykyään hän on hiljainen ja vetäytyvä, eikä naura enää entisen lailla. Ennen minuutteja yhteen putkeen räkättänyt ystäväni väläyttää nyt varovaisen hymyn jutuille, jotka olisivat vielä muutama vuosi sitten koetellut hänen nauruhermojaan täysillä.

Ennen Emmi piti hyvästä ruuasta ja napostelusta, ja katselimmekin usein elokuvia valtavan sipsikulhon kera. Rami on nyt keksinyt, että he ryhtyisivät vegaaneiksi. Muuten minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta kun Rami ei tunnu oikeasti tietävän mitään kyseisestä ruokavaliosta! Emmi on kuihtunut silmissä, häneltä lähtee hiuksia ja hänen ihonsa on maidonvalkea. Luulen, ettei Rami kaikkitietävyydestään huolimatta taida oikeasti osata ottaa kaikkia ravintoaineita irti vegaanisesta ruuasta. Rami ei ole huonossa kunnossa, liekö syynä että hän kävisi salaa syömässä vaikka mitä kokolihapihvejä tai se, että hän juo paljon proteiinijuomia ja muuta, koska käy salilla. Voihan ystäväni laihtumiseen olla muitakin syitä, mutta jotenkin tuntuu, että Ramin kontrollointi ruuan(kin) suhteen olisi syyllinen.

Rami on siis hyvin kontrolloiva ihminen, vaikkei sitä hänestä välttämättä heti huomaisikaan. Emmi lopetti lukion käynnin toisen luokan lopulla, varmasti Ramin kehotuksesta tai vaatimuksista. Nyt Emmi on koettanut käydä jäljelle jääneitä kursseja uudelleen, mutta ilmeisesti se ei ole enää mahdollista, aikaa on mennyt liian kauan. Hänen pitäisi ymmärtääkseni käydä koko lukio alusta asti, jos päättötodistuksen haluaisi saada. Epäilen, että tämä on Ramin juoni saada Emmi entistä riippuvaisemmaksi itsestään - kun ei ole koulutusta, ei ole etenemismahdollisuuksia eikä työmahdollisuuksia.

Rami myönsi olevansa biseksuaali, mikä nyt ei ollut mikään yllätys kenellekään. Kaikki ovat luuleet ennen kuin hän alkoi olemaan Emmin kanssa (ja vielä sen jälkeenkin) että Rami olisi homo, sillä hänen käytöksensä on jossain määrin hyvin femiinistä vartalonliikkeistä puhetapaan. Olen puhunut Emmin kanssa siitä, miten hän suhtautuu Ramin biseksuaalisuuteen. Emmi vain sanoo, että Rami saa rakastaa ketä vain jos rakastaa minua. Rami saisi siis tehdä syrjähypyn jos haluaisi, rakastaahan hän kukkia ja puitakin (tällaista sytäväni selitti, ja minusta se oli kovin kummalista hänen suustaan) Puheista ymmärsin siis, että suhteessa olisi sallittua olla muidenkin kanssa. Paha vain, että tämä koskee vain Ramia - Rami on mustasukkainen jo Emmin kaverista, joka sattuu olemaan poika.

Emmin koko suku kauhistelee suhdetta. Hänen isänsä (temperamenttinen luonne kun on) on heittänyt Ramin ulos heidän talostaan useita kertoja ja uhannut tätä. En ihmettele, sillä Rami v*ttuilee välillä Emmin vanhemmille, ylimielinen ja törkeä kun on. Muutenkin koko suku inhoaa Ramia, ja hekin ovat tehneet väärin siinä, että ovat kääntäneet selkänsä Emmin tilanteelle. Jopa Emmin vanhemmat katkaisivat yhteydet Emmiin lähes vuodeksi, mutta ovat nyt taas tulleet jonkin verran lähemmäksi Emmiä.

Tilannetta ja Ramia on vaikea kuvailla, sillä en ole koskaan tavannut hänenlaistaan ihmistä. Voin koettaa kuvailla Ramia sanomalla, että hän todella on käärmemäinen ja iljettävä sekä ulkoiselta olemukseltaan että luonteeltaan. Tai oikeastaan en luonteesta kaikkea tiedä, sillä Ramin sisälle on vaikea nähdä. Hän on niin kummallinen persoona, ettei siitä ota mitään selkoa. Hän on hyvin laskelmoiva ja ennen kaikkea manipuloiva - jo nuorempana hän sai tutuiltaan nimen manipulaattorirotta viitaten manipuloivaan luonteenlaatuun ja rottamaiseen ulkonäköön. Tuntuu, että hän ei tee mitään sattumalta ja spontaanisti, vaan on laskelmoinut joka ikisen askeleen. Se tuntuu jopa hieman pelottavalta.

Ramilla ei ole ystäviä, lähinnä pelkkiä vihamiehiä. Minua huolestuttaa se, miten ystäväni ei näe mitään pahaa Ramissa tai että mikään heidän suhteessaan olisi väärin tai huonosti. Hänen hälytyskellonsa eivät soi edes siitä, että Ramista ei pidä kukaan muu kuin hän.

Olemme miettineet kaveriporukalla Ramia. Olemme miettineet, pystyykö Rami oikeasti rakastamaan toista ihmistä, antamaan tälle kaikkensa, toivomaan vain tämän parasta ja tekemään mitä vain tämän puolesta. Vastaus on ehdoton ei. Sellaista Ramia en pysty mitenkään kuvittelemaan, tuskinsellaista Ramia on olemassakaan. Hän haluaa vain hyötyä kaikesta itse, siis myös suhteestaan Emmiin.

Minua kylmää myös tapa, jolla Rami suhtautuu eläimiin - he heittivät kaikki eläimensä (2 koiraa ja 2 kissaa) ulos talostaan, siis yksin kulkukoiriksi ja -kissoiksi tepastelemaan. Syy oli, että toinen koirista ei ollut sisäsiisti vielä (nuori aikuinen) ja toinen kissoista mankui aina kiima-aikana. Ennen, kuin eläimet heitettiin ulos kodistaan, Rami köytti koirat tiukasti köysiin ja teippasi kuonot kiinni. Hän laittoi koirat makaamaan yksin suljetun keittiön lattialle koko yöksi. Kun koirat sitten olivat laskeneet alleen ja riehuneet peloissaan, oli se hänen mielestään riittävä syy paiskata elikot muualle, eiväthän ne osanneet olla riehumatta ja laskematta alleen yön aikana!

Kysynkin siis nyt, mitä mieltä te olette asiasta, ja miten voisin auttaa ystävääni, miten saisin hänet ymmärtämään? En varmasti muistanut kertoa kaikkea Ramista ja Emmistä, ja kaiken lisäksi juttu olisi niin pitkä, ettei sitä jaksaisi kukaan lukea. Vastailen kyllä, jos keksitte jotain kysymyksiä aiheesta. Olen siis todella huolissani siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu ja jos Rami tosiaan on psykopaatti tms, millanen Emmin elämä tulee olemaan ja pääseekö hän koskaan mahdollisista traumoista, joita suhde voi aiheuttaa.

Kiitos kaikille, jotka jaksoivat lukea <3

Sivut

Kommentit (17)

tata

Mitähän tässä osais sanoa... Noh, yritetääs sanoa jotain :) Mua kyllä järkytti toi kertomus, varsinki tossa kohdassa, kun kerroit miten se kohteli eläimiä! Siis en tosiaan hyväksy tapaa, millä se kohtelee sun ystävääs, mutta toi eläin-kohta kolahti.

Ootko yrittäny puhua ystävälles asiasta? Ikävää tuokin, ettei kellot kilise vaikka kukaan ei pidäkään jätkästä :(

Mä en osaa sanoa oikein mitään muuta, kuin tsemppiä! :roll:

Emilie

Yksi kuvaus tuolle voisi olla narsistinen persoonallisuushäiriö. Omallani isoisälläni on kyseinen sairaus, ei hän sitä tietenkään myönnä, koska kyseiset ihmiset eivät koe olevansa sairaita. Muut ovat, eivät he.

Kuitenkin pitää muistaa, että tätä sairautta sairastaa vain pieni prosentti väestöstä eli voi olla, että kyseinen henkilö on vain muulla tavalla kieroon kasvanut. Kuulostaa äärimmäisen mustasukkaiselta ja petolliselta ihmiseltä. Tämä voi johtua kasvuympäristöstä, jossa hänen on ollut pakko oppia tuohon käytökseen selviytyäkseen. Voi tietty olla, että hänellä on jokin henkinen sairaus tai hän ei ole saanut hyvää esimerkkiä toimivasta parisuhteesta (perheessä alkoholismia, väkivaltaa, manipulointia..)

Ramin kaltaiset ihmiset harvoin muuttuvat, vaikka saattavat luvata "ei enää ikinä". Suosittelen avaamaan ystäväsi silmät, vaikka väkisin. Tuollainen parisuhde voi johtaa, jo meneillään olevan henkisen väkivallan lisäksi, myös fyysiseen väkivaltaan. Rami voi myös eristää kokonaan ystäväsi ulkomaailmasta. Silloin voi olla vaikeampaa saada ystävääsi enää kontaktia, kun häntä on mahdollisesti uhkailtu ja peloteltu. Manipulointi saa myös hänet luulemaan, ettei missään ole enää paikkaa hänelle ja hän on vain "turvassa" tämän epäkelvollisen miehen luona. Kuitenkin on muistettava, että tälläisissä tapauksissa on yleensä kyseessä molemmin puolinen riippuvuussuhde. Kumpikaan ei loppujen lopuksi pysty elämään ilman toista. Yritä saada ystävääsi tajuamaan tilanne ennen kuin sattuu mitään pahempaa.

DitaLee

Kiitoksia vastauksista ja tsemppaamisesta asian kanssa!

Emilie
Rami voi myös eristää kokonaan ystäväsi ulkomaailmasta. Silloin voi olla vaikeampaa saada ystävääsi enää kontaktia, kun häntä on mahdollisesti uhkailtu ja peloteltu. Manipulointi saa myös hänet luulemaan, ettei missään ole enää paikkaa hänelle ja hän on vain "turvassa" tämän epäkelvollisen miehen luona.

Tätä pelkäänkin, ja äitini kanssa asiasta jutellessani (hänkin tuntee Emmin hyvin, olemmehan olleet ystäviä Emmin kanssa ala-asteelta asti) hän on jo huomannut merkkejä tällaisesta eristämisestä niiden juttujen perusteella, joita on minulta ja muilta kuullut. Pitäisi siis nopeasti saada kaverin silmät avattua. En ole ennen uskaltanut kuin vihjailla asiasta, sillä olen pelännyt kaverin suuttuvan minulle ja jopa katkaisevansa välit. Nyt aion kuitenkin ottaa härkää sarvista ja puhua hänen kanssaan - oli tulos sitten mikä vaan. Pakko on koettaa...

olematon

Tuo kuulostaa vähnä yhdeltä mun kaverilta ja sen ah-niin-ihanalta mieheltä. silloin harvoin kun nään tätä mun kaveria enää (sen mies kieltää aika usein sitä näkemästä mua koska mä oon sen mielestä uhka sille jne) saatetaan keksiä että lähdetään esimerkiksi viikonloppuna jonnekin, mutta kun tämä päivä koittaa tulee kaverilta viesti "en pääsekään kun tuli menoa tai joku on kipeä" tms. Jälkeenpäin saan kuulla ettei tämän mies vain päästänyt tätä. Myös heidän yhtä koiraansa tämä mies pieksi kuin hullu, ja kun koira peloissaan laski alleen se sai vielä lisää turpaansa.. myös ystäväni kani koki elämänsä viimehetket kun mies suutus- ja kännipäissään pisti koko kämpän sekaisin ja siinä mukana lenteli kaninhäkkikin. tosin tää mun ystävä kyllä tuntuu välillä olevan itsekin täynnä tätä miekkosta, silti sillä vaan ei tunnu olevan voimia tai tahtoa tai uskallusta lempata sitä ääliötä.

Tsein

Kyllä mieki kallistuisin lähinnä narsistisen persoonallisuushäiriön puoleen tän miehen osalta ja ystävän osalta vaan heikkoon itsetuntoon/mielenlaatuun/johonkin, joka on alunperin antanut joutua tähän tilanteeseen.

Sarjoissa harrastetaan alkoholistien osalta aina näitä interventioita. Olisko sellainen yksi ratkaisu ystävälle puhumiseen? Kokoat(te) hänelle läheisiä ihmisiä jonkin verran ja istutte keskustelemaan hänen kanssa tästä tilanteesta ja teidän peloistanne ja siitä, miten olette huomanneet hänen muuttuvan. Toisaalta siitä voi olla haittaakin, jos ystävä sen jälkeen tuntee, että kaikki ovat häntä vastaan liittoutuneet eikä ole enää ketään johon voi luottaa... paitsi mies.

Vaikea tilanne tosiaan, mutta jos siitä henkilökohtisesta keskustelusta aloittaisi. Jos ystävä ei kuitenkaan tunnu olevan avoin huolenpidollesi ja auttamishalullesi, älä mene liian pitkälle neuvomisessa ja elämänohjeiden jakamisessa. Voi käydä niin, että menetät ystäväsi uudelleen ja sitten häntä voi olla vielä vaikeampi auttaa. Tee selväksi, että haluat vain hänelle parasta ja olet valmis auttamaan, jos hän autettavaksi suostuu.

Emmily_

Tämä

Lainaus:
Tuntuu, että hän ei tee mitään sattumalta ja spontaanisti, vaan on laskelmoinut joka ikisen askeleen. Se tuntuu jopa hieman pelottavalta.

ja tämä
Lainaus:

Minua kylmää myös tapa, jolla Rami suhtautuu eläimiin - he heittivät kaikki eläimensä (2 koiraa ja 2 kissaa) ulos talostaan, siis yksin kulkukoiriksi ja -kissoiksi tepastelemaan. Syy oli, että toinen koirista ei ollut sisäsiisti vielä (nuori aikuinen) ja toinen kissoista mankui aina kiima-aikana. Ennen, kuin eläimet heitettiin ulos kodistaan, Rami köytti koirat tiukasti köysiin ja teippasi kuonot kiinni. Hän laittoi koirat makaamaan yksin suljetun keittiön lattialle koko yöksi. Kun koirat sitten olivat laskeneet alleen ja riehuneet peloissaan, oli se hänen mielestään riittävä syy paiskata elikot muualle, eiväthän ne osanneet olla riehumatta ja laskematta alleen yön aikana!

erityisesti mielestäni viittaavat psykopaattisuuteen. Psykopaatti nauttii eläinten kiduttamisesta, muiden ihmisten alistamisesta ja käyttäytyy erittäin manipuloivasti ja laskelmoivasti. Psykopaatti ei myöskään näe muita ihmisiä tuntevina ihmisinä vaan enemmänkin hyödykkeinä itselleen.. Tämä on mielestäni erittäin huolestuttavan kuuloinen tilanne.. :( En kä tiedä mitä voisin asialle edes tehdä. Ystäväsi tuskin kuuntelee järkipuhettasi. Psykopaatit ovat usein erittäin älykkäitä ja hyviä puhumaan, joten hän on varmasti saanut ystäväsi kiedottua varsin hyvin sormensa ympärille. Tietysti voit yrittää puhua hänelle parhaaksi katsomallasi tavalla. Entä kuka olisi häntä lähinnä Ramia lukuunottamatta? Ehkä sinun olisi syytä ottaa yhteyttä häneen ja pyytää apua..?
Eläinten kohtelusta edelleen järkyttyneenä kysyn vielä että onko tästä eläinrääkkäyksestä ja heitteillejätöstä ilmoitettu eläinsuojeluviranomaisille?

DitaLee

Koitin tunnustella maaperää messengerissä kaverini kanssa puhuessani, ja hänen lauseensa "Rami on kuin opettajani!" sai minut ajattelemaan, että saattaa olla hyvin vaikeaa saada Emmiä kuuntelemaan mitään, mitä sanon... Kiitoksia kaikista vinkeistä ja neuvoista, ne ovat todella arvokkaita <3 En vain oikeasti tiedä, mitä tehdä...

Ja Emmily_, eläimistä ei ole ilmoitettu minnekään. En kai ole tajunnut edes ajatella asiaa, olen vain miettinyt ystävääni (vaikka todella eläinrakas olenkin). En tiedä voiko asiasta enää ilmoittaa. Huono puoli olisi myös, että Emmi todennäköisesti tietäisi, kuka ilmoutuksen on tehnyt (en usko, että hän on tästä koira"kokeesta" paljon muille puhunut, heillä ei paljon vieraita käy. Tosin heitteillejätöistä pitäisi naapurienkin tietää).

"Entä kuka olisi häntä lähinnä Ramia lukuunottamatta? Ehkä sinun olisi syytä ottaa yhteyttä häneen ja pyytää apua..? "

Ikävää tässä on, että koko hänen sukunsa (vanhemmat mukaanlukien) ovat hänelle vihaisia/eivät jaksa enää yrittää, ovat siis tavallaan hylänneet hänet. Eivät näe tilannetta, koska eivät halua enää nähdä. Muuten hyvä idea olisikin kerätä porukka, jonka kanssa sitten selviteltäisi asiaa. Toisaalta voi käydä juuri niin kuin Tsein sanoi, eli Emmi luulisi kaikkien olevan häntä vastaan.

Hirveän vaikeaa kyllä, koetan jotain ratkaisua vielä miettiä. Yleensähän se on kuitenkin niin, että ihmisen itsensä on haluttava muutosta/tiedostettava, että muutettavaa olisi. Ulkopuolinen ei oikein voi kaikkea työtä tehdä tässä asiassa . :/

Emmily_
DitaLee
Yleensähän se on kuitenkin niin, että ihmisen itsensä on haluttava muutosta/tiedostettava, että muutettavaa olisi. Ulkopuolinen ei oikein voi kaikkea työtä tehdä tässä asiassa . :/

Niinhän se on.. :( Kamala tilanne.. Jotain pitäisi tapahtua, mikä saisi Emmin haluamaan sitä muutosta. Tai ehkä vain saada Emmi muistamaan miten vapaata ja ihanaa elämä oli ennen Ramia, ja miten omituisesti se on muuttunut sen jälkeen..

zanzibar

itse veikkaisin kanssa tuota psykopaattia tai muuten kieroon kasvanutta (liikaa hyljeksintää lapsena?) ei tosin myötätuntoa herätä.. narsistikin kävi mielessä mutta kokemuksen mukaa myö narsisti pystyy elämään parisuhteessa, eivätkä he tietääkseni vihaa muita olentoja. Mies tuntuu olevan myös erittäin tunneälykäs, enkä meinaa että ymmärtää tunteiden päälle vaan pystyy jojotteleemaan muita ihmisiä ja tunnistamaan heikot yksilöt. Sinuna ottaisin yhteyttä johonkin tukipalveluun ja pyytäisin sieltä vinkkejä, kuitenki ovat asiansaosaavia henkilöitä. Kohta voi olla liian myöhäistä saada kaveriasi metriä kauemmas miehestä....

Mistake

Melko heikko ystävä kun ei itse nää että jokin on todella huonosti. Kyllä minä nään vaikka olen kuinka rakastunut jos joku on pielessä ja ystävistäni taistelisin kynsin ja hampain<3
Kamala sentään tota eläitten kidutusta!! :cry: Pienenä kun olin nähnyt isän lyövän äitiä, löin meidän koiraan kun hermostuin jostain mutta kun se hätääntyi ja meni sängyn alle vinkumaan, aloin itkeä, halin sitä ja pyytelin anteeksi, enkä tehnyt sille ikinä enää pahaa :oops:

Tuo kaverisi poikkis kuulostaa ihan mun isältä... se on ihan samanlainen puhuu kauheita sen läheisistä niiden läsnä ollessa ja nauraa vaikka muut ei nauraisi. Sekä isällä oli hulluja raivokohtauksia, sekä sille ilmestyi isoja rahatukkuja aina välillä, kävimmekin usein ulkomailla. Onneksi äiti tajusi jättää isän vaikka isä piinasi äitiä pitkään tämän jälkeen. Isä on katkaissut minuun välit koska halusin olla äitin kanssa ja pelkäsin isää. Luulen että ehkä ystäväsi pitää tajuta itse millainen seko pää poika on ja jättää hänet kun siltä tuntuu, koska ehkä muiden jatkuva valitus ei auta. Niin äitinikin tajusi lopulta tehdä, mutta tosin luottamus miehiin häneltä on mennyt eikä hän ole seurustellut 14 vuoteen..

SunLion

just tosi hyvä kyllä mä, en mä..... :D

psykopaateilla on kyky saada ihminen haltuunsa. Siinä voi käydä vahvempi tahtoisellekkin huonosti. Avain on siinä että aluksi ovat viehättäviä ja rakastettavia ja sit hiljalleen dominoivia..sitä ei ees huomaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat