Valehtelija, valehtelija? - Ihmiset ja ilmiöt

Daicy

Juu, patologisista valehtelijoista minäkin haluaisin kuulla lisää sillä tämä tuntuu siltä. Kaiken huipuksi hän ei koskaan tunnu jäävän kiinni, hänellä on selitys kaikelle. Kun kerroin mitä mies oli minulle sanonut, (mies väitti ettei ole edes puhunut koskaan naisen kanssa) nainen vain totesi että he erosivat niin huonoissa väleissä että mies varmasti valehtelee.
Kaikkien muiden miesten kohdalla hän on osannu sompailla asiansa niin että olisin jopa voinut kuvitella heidän olevan yhdessä, mutta koskaan en nähnyt häntä miesten kanssa tai muutakaan. Eikä kukaan muukaan voinut todistaa hänen sanojaan oikeiksi.

Sivut

Kommentit (21)

Daicy

Onko teillä ystäviä, sukulaisia tai muita tuttuja jotka teidän mielestänne vain valehtelevat kaikesta ja vielä päin naamaa?

Omiin piireihini kuului joskus henkilö joka kertoili uskomattomia juttuja yhä uudestaan ja uudestaan, tosin ilman mitään todisteita. Aluksi uskoinkin niihin, mutta muiden kanssa alettiin miettimään kuinka paljon asioissa oli perää. Hän oli usein raskaana ja sanomisiensa mukaan kävi ultraäänikuvissakin, koskaan en sanut nähdä kuvaa uudesta vauvasta. Hän sai aina myös yllättäen keskenmenon. Hänellä oli myös paljon suhteita miehiin, joista minäkin tiesin osan, mutta joita en koskaan nähnyt yhdessä tämän naisen kanssa. En edes kuvissa. (Eräs mies jopa kielsi suhteen kun häneltä itseltään kysyin.) Tämä nainen väitti myös sairastuneensa vakavasti, mutta parin kuukauden jälkeen hän oli kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan.

Onko tämä vain huomion hakua, vai uskooko hän itsekin omiin valheisiinsa?

olematon

Mulla on yks kaveri joka harrasti valehtelua oikeen olan takaa. (en tiiä tekeekö tätä enää) Melkeen kaikkea piti ainaki liiotella, osa jutuista ei sitte ollu mistään kohtaa totta. :roll: esimerkiks joskus kuuntelin vähän monttu auki ku tää kerto et sai koittaa miten kovaa hänen isosiskon poikakaverin auto kulkee, eihän meillä ollu sillon vielä ees ajokortteja. samon tääki oli joskus "raskaana", kampaajalla ku oltiin varaamassa aikoja se selas sitä kirjaa ja alko yhtäkkiä isoon ääneen selittää kuin hänellä on menat kamalan myöhässä. Ja samoihin aikoihin liikku hänen suunnalta myös juttua kui hän ois menettäny neitsyyden erään tyypipn autossa..(joo ja puol vuotta aikasemmin jo laivalla kertaalleen)... :roll: hohhoh. Eihän varmaan enää loppujen lopuks muista kelle on sanonu ja mitä?

Snaelaug

Mmm.. no joo, on mulla ainakin yksi läheinen ihminen, jonka oon oikeastaan vasta viime vuosina laittanut merkille et hän puhuu usein itsensä pussiin. En tiedä sitten laittaako hän itse merkille koskaan et nytpä ei juttu mennytkään niinkuin piti, tai että miten hän itse suhtautuu asiaan. Mutta kuitenkaan en ihan miksikään rankaksi valehteluksi sitä luokittelis, ennenmminkin hän vaan liioittelee asioita.
Silloin kun oltiin pikkupenskoja niin joskus ne hänen jotkut jutut tuntui et whot :shock: mutta ei niihin silloin osannut suhtautua samalla lailla kuin tänään. Erityisen hyvin on muistissa juttu minkä hän kertoi luottamuksella mulle ja vieläpä päissään, melko arkaluontoinen asia. Enkä ole siitä hänen pyynnöstään kenellekään puhunutkaan. Ja vaikka olemme olleet ystäviä kauan, niin ihan näiden muutaman viimevuoden aikana olen oppinut hänestä paljon asioita ja voisin sanoa jopa et ollaan lähennytty entisestään, ja näiden uusien asioiden takia mun on erityisen vaikea enää uskoa tähän arkaluontoiseen asiaan jonka hän mulle uskoi.

Tää nyt meni sitten vähän aiheen vierestä, sori.
Mut mä luulen et joillain ihmisillä on sitä halua olla valokeilassa, ja siksi jotkut kenties suurentelee asioita vaan saadakseen enemmän "kredittiä".

Mut sitten toi aloittajan kirjoittama juttu, niin tollanen on aika rankkaa.. Mä en tiedä mitään patologisista valehtelijoista, enkä siksi lähde mitään arvailujakaan heittään, joten jos joku asiasta jotain tietää niin jakakoon viisautensa :)

Lukretia

Ala-asteella olen viimeksi törmännyt tällaiseen ihmiseen. Tyttö mm. valehteli, että hänellä on poni. Sitä ei kuitenkaan ikinä päässyt katsomaan. Myöhemmin kun aloin itse ratsastaa, sain selville, että tyttö oli puhunut erään ratsastuskoulun tuntiponista kuin omastaan.

Mutta sellaisia pienempiä valheita tulee aina joskus vastaan, mistä huomaa, että ihmiset todellakin valehtelevat liioitellakseen tai kertoakseen jotain meheviä juttuja muka ominaan. Joskus joku ihminen on kertonut mulle jutun, jonka itse aikoinani kerroin hänelle - ilmeisesti oli unohtanut kuulleensa jutun minulta. Kerran myös kuulin erään ihmisen selittävän toiselle ihmiselle, miten hänelle oli käynyt yksi tapahtuma, joka oli oikeasti käynyt minulle ja josta olin tälle ihmiselle vastikään kertonut.

Faunastic

Ala-asteen ekalla ja tokalla olin kova valehtelemaan äidilleni. Sit kerran puhuin itseni pussiin ja sain kovan rangaistuksen ja siitä lähtien en ole pystynyt valehtelemaan. Tai siis, voin kyllä valehdella, mutta minusta sen kuulemma huomaa heti, joten ei ole merkitystä, valehtelenko vai en, ku kuitenki totuus tulee ilmi :)

Mutta juu, valitettavasti olen itse sitten joutunut siihen tilanteeseen, että minulle on valehdeltu niin pieniä kuin suuriakin juttuja ja niiden takia sitten hmm.. No. En kerro enempää. Vituttaa.

zanzibar

Daicy ihan kun puhuisit yhdestä entisestä kaveristani, pistin kyllä välit poikki kun jutut alko menemään yli mutta juuri ihan samanlaista soopaa...

Mutta mitä tulee noihin tarinoiden uudelleen kertomiseen(siis kertoo ominaan muitten juttuja) niin syynä voi olla myös ihan psykologinen ilmiö että eläytyy muitten juttuihin niin syvästi että kokee ne ominaan, olen myös itse tehnyt tuota ja siis täysin vahingossa..

Danko

On kokemuksia, jostain syystä kaveripiiriin on eksyny paljon ihmisiä joiden jutut tuntuu ihan uskomattomilta. Ala-asteella kaikki kyllä valehteli jostain syystä kauheesti, mutta oon laittanu ne ihan iän piikkiin.

Mullakin on yks tuttu, joka on ihan päin naamaa valehdellu mm. että hänellä on lapsi. Oli kuvia ja kaikkee. Nämä kuvat oli esillä galleriassakin. No sitten ne kuvat katos, ja tyttö tuli oikeesti raskaaks. Ilmeisesti unohti valehdelleensa ekasta lapsesta kun sitä sitten kutsu esikoisekseen. Eikä tyttö siis missään nimessä vitsaillu. Mutta tyypillinen patologinen valehtelija, aluks sen juttuja usko mutta nyt ei kyllä uskalla luottaa yhtään. Tämän tytön kanssa ei voi oikein puhua vakavasti, tai sopia mitään menoja. Koskaan ei voi tietää ilmestyykö se paikalle vai nauraako kotona miten sai taas kerran huijattua yhtä ihmistä. Sairasta.

Toinen kaveri on sitten sellanen, että sillä on aina ties mitä sairauksia. Oon tuntenu sen yli 10 vuotta joten tiedän millon se valehtelee. Aina kun se keksii jonkun jutun, se kertoo sen kuiskaamalla :D Ei ilmeisesti oo ite huomannu tapaansa.

JellyPoint

Ammattikoulu ajoilta tuli mieleen eräs ihminen jolla oli aina joku sairaus tai vamma joka esti häntä tekemästä sitä taikka tätä. ala oli hyvin fyysinen. Henkilö selvästi haki huomiota ja sääliä.

Toinen henkilö on nykyäänkin hyvä ystäväni, toisinaan ärsyttää hänen tapansa liioitella ja hehkutella joitain asioita. ihan pieniä juttuja sinänsä mutta ärsyttää kun itseään koskeviä asioita väritellään niin että ihmiset jotka eivät tunne minua oikeasti, voivat saada hieman väärän kuvan :roll:

Msuh

Ala-asteikäisenä valehtelin itse melko paljonkin, tempasin juttuja ihan tuulesta. Pikku hiljaa sitten tajusin ettei siinä ole mitään mieltä ja niin se sitten jäi. Nykyään olen vain kova suurentelemaan ja liioittelemaan asioita, mutta se ei mielestäni ole läheskään yhtä tuomittava pahe 8)

Olen melko sinisilmäinen ja luotan kaikkien puhuvan minulle totta. Harvemmin osaan epäillä mitään. Silloin harvoin kun jonkun ihmisen huomaa läpeensä valepukiksi, tämän seuraa alkaa vaistomaisesti välttämään. Ei ole mukavaa olla jatkuvasti skarppina ja varuillaan.

jennamaria

Ala-asteella minulla oli eräs kaveri, joka väitti saaneensa kaksoset pikkusisaruksikseen. No kummasti vaan aikaa kului, eikä niitä koskaan näkynyt tai kuulunut, kun heillä olin kylässä. Vaunut sain kyllä nähä (olikohan nuken rattaat jopa, en muista. Olivat muka niin pieniä ja keskosia)ja vaunuissa oli tosiaan kaksoset molemmat, vaan ei elävää kohtaa näkynyt. Siis jos siellä ois lapsi (kaksikin ollut) niin ne oli mytättynä peiton sisään niin, ettei ois voinu happikaan kulkea.
No myöhemmin tämän vasta tajusin, että sepitetty juttuhan se oli.. :D

Itse muistan uskotelleeni ala-asteella luokkakavereilleni, että soitan nokkahuilua harrastuksena. :lol: Olipa huvittavaa..

Poikaystäväni on myös kertonut, että heidän tuvassaan oli intissä joku jätkä, joka taisi olla patologinen valehtelija. Puhui itsensä mm. monta kertaa pussiin ja jutut olivat kuulemma aivan oikeasti todella älyttömiä ja mahdottomia.

Itse asiassa aika kiinnostava aihe tuo patologinen valehtelijuus.. :-k

Amorous

Meilläkii oli amiksessa luokalla tämmönen valehtelija. Sillähän se sai kaikkien huomion kun sepitti niitä juttujaan. Kyllä jossain vaiheessa koko luokka (toivon mukaan) tajusi että se vaan kerjää huomiota sepittelyllä.

Kerran neiti esim. sanoi että luki vuodessa 1000 kirjaa. Tätä vähän ruvettiin sitten miettimään, kun tuohon tahtiin olisi pitänyt joka päivä lukea monta kirjaa. :roll: Samoin kun hän sepitte sen että hän saa kesätöitä joltain kuuluisalta Hollywood musiikki yhtiön pomolta. :lol: Kyllä miuta nauratti kaverin kanssa. Kuulemma hänen olisi pitänyt mennä hoitamaan tän pomon poikaa joka olisi ollut jo 10 vuotias. Tän kaverin ei mukamas tarvitse tehä mitään. Kattoa vaan ettei lapsi tee mitään tyhmää. Ja palkka olis ollu ihan taivaissa. No yllättäen ei se sitä paikkaa saanut. :lol:

leighton

Ajattelin kokeilla, että josko tältä foorumilta löytyisi ihmisiä, jotka osaisivat auttaa

Ongelmana on yksi parhaista ystävistäni. Hän on osa nelihenkistä ystäväporukkaamme ja ollaan oltu tosi läheisiä jo vuosikausia. Nyt kesällä
hän alkoi muuttumaan jotenkin erilaiseksi.

Kuulostaa varmaan aika älyttömältä, mutta tämä kyseinen henkilö keksimällä keksii itselleen miesseikkailuja joista sitten puhuu ja puhuu kaiken aikaa. Ei siinä mitään, mutta valitettavasti me kaikki muut tiedämme, että hän valehtelee. Kesällä hän sai pakit yhdeltä jätkältä, johon oli aika pahasti ihastunut ja siitä se sitten alkoi. Jos jollakin on säpinää jonkun miehen kanssa, niin sitten seuraavan baari-illan aikana on hänelle tapahtunut ties mitä.

Muuten tää varmasti kuulostaa pieneltä ongelmalta, mutta hän on nyt syyttänyt kahta eri kaveripoikaani raiskausyrityksestä. Ei siis poliisille tai mitään, mutta mulle ja muille kavereille on kertonut että miehet on käynny kiinni ja ties mitä ilman että hän on edes puhunut ko. henkilöille ensin!

Osaisiko joku auttaa? Tämä todella pilaa ystävyytemme ennen pikaa, sillä kukaan ei oikein jaksa enää kuunnella niitä sepustuksia, sillä niiden älyttömyystaso on jo niin korkealla. Millään näistä tapahtumista ei ole siis ollut silminnäkijöitä ja olen ollut monta kertaa hänen kanssaan baarissa ilman mitään selkkauksia.

Onko jotain syitä tällaiselle käytökselle? Valehtelu on ruvennut ulottumaan jo muuallekin, esim. pari päivää sitten kaupungilla pari naista tuli kertomaan hänelle että miten kaunis hän on ja että hänen pitäisi olla malli. Kuulin sitten toiselta kaverilta, joka oli ollut samassa seurassa koko päivän, ettei mitään tällaista todellakaan tapahtunut.

Ystäväni ei muuten ole mikään jakorasia, neitsyt kun on ja haluaa tulla myös että häntä kutsutaan lutkaksi. Esim. "vähänkö oon ***** vai mitä!". . Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Ei kai henkilöstä voi yhtäkkiä tulla patologista valehtelijaa?

shazzer

Kyllä, eräs "ystäväni" oli myös varmaan 5 kertaa raskaana, ja aina päätyi keskenmenoon muka. On jäänyt vielä näistä valheista kiinni.
Toivottavasti se nyt alkaisi ymmärtämään ettei tuossa valehtelemisessa ole yhtään mitään järkeä!

Snaelaug

Leightonille mä sanoisin et sanokaa sille tytölle et jos hän ei itse mee niin te kaverit meette sen puolesta sanoon poliisile et se-ja-se on yrittänyt raiskata, niin kai siinä jo rupeis idiootillakin raksuttaan korvien välissä :? mun mielestä on ällöttävää pelleillä tollasella asialla. Jos ei muuta niin pakottakaa se tyttö kattoon elokuva Säg att du älskar mig.

Janika

Niin voisihan tuo poliisihomma toimia, ellei hän ole valmis viemään asiaa niin pitkälle sitten vain suojatakseen tarinaansa :roll:
On se kuitenkin aika vakava syytös.
Kaipa usein huomion kipeys ajaa valehteluun ja tarinoitten sepittämiseen. Tahtoo olla niin "cool", eikä se jolle ei koskaan tapahdu mitään kun muut kertovat tarinoitansa. Tiedä nyt sitten...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat