Testamentit - Ihmiset ja ilmiöt

TaskuMyy

Onko kellään esim. hoitotestamenttia?
Miksi päädyit tekemään sen? Miksi et ole tehnyt?

Kommentit (11)

Rasberry

Elinluovutuskortti löytyy, sehän on tavallaan testamentti mun elimistä :lol: muita testamentteja ei vielä löydy. Hoitotestamenttia en tule koskaan haluamaankaan. Tottakai sitä nyt järjellä ajattelisi, että tilanteen tullessa en halua elää koneissa, aivokuolleena tms., mutta kyllä mä haluan omaisten olevan siinä tilanteessa pääosassa, ja päättää mun kohtalosta. Tilanne voi olla mikä tahansa, mahdollisuudet voivat olla mitä tahansa. En voi siinä tilanteessa tietää hoitomahdollisuuksistakaan tai muista. Luotan siihen, että äiti ja isä osaavat alan ammattilaisina päättää mikä mulle on parasta.

Esimerkkinä meidän mummo oli aikoinaan tehnyt hoitotestamentin, että hän ei halua koneisiin/teho-hoitoon. Kuitenkin kun tilanne tuli ajankohtaiseksi: hänen elämänsä oli sydämen avoleikkauksen jälkeen vaakalaudalla, ja hoitotestamentissa oli kielto teho-hoidosta, pistettiin hänet kuitenkin koneisiin lasten vaatimuksista. Isä yhdeksän sisaruksensa kanssa vaati saada mummon hoitoon, ja niin hänet myös laitettiin, testamentista huolimatta. Kyllä mummo siitä selvittyään kiitti lapsia saadessaan elämänsä takaisin, ja peruikin sitten koko hoitotestamentin. "Aina voi selvitä!" mummo sanoi. Näköjään testamentinkin voi sitten perua. :shock: Kyllä kovasti yllätyin, kun äiti tästä kertoi.

celia

Opiskellessani lähihoitajaksi käsittelimme koulussa näitä eri testamentteja ja päätin tehdä ainakin hoitotestamentin. Ainakin oma tahtoni tulisi kuulluksi hoitoani koskevissa asioissa.

Elintestamentti taas on jotenkin kaksipiippuinen juttu. Mietintä vielä kesken.

TaskuMyy

Miusta se ei oo enää elämää, jos pitää koneiden varassa elää.. Siks varmaan teenki kesällä hoitotestamentin, oon sitä tässä viimoset pari vuotta pähkäilly..

marimma

Mä oon miettiny ihan tavallista testamenttia. Mutta.. Kun plääh.. Se on nykyään niin lakijuttu että taitaa jäädä tekemättä. Täytyy sit vaan tehdä lista mitä tavaraa menee kenellekkin joskus.

Mut elintenluovutuskortti on tulossa.
Kudosten luovutuskortti tuli postissa just, mutta kerkesin jo hävittää ennenkun sain nimiä alle. Noh, eiköhän se kohta taas löydy kun alan siivoamaan :)

gnirom

elinluovutuskortti mulla on. testamenttia en oo vielä harkinnut, ainakaan perus sellaista, ei tätä omaisuutta niin hirveästi oo. hoitotestamentista en edes tiedä?!

-Maya-

Elinluovutuskortti löytyy ja kulkee lompakossa koko ajan mukana ja lähimmät ihmiset tietää, että sellasen oon tehny..miä haluun, että jos kuolen sillä tavalla, että mun elimiä voidaan hyödyntää niitä tarviivalle, niin siitä vaan.. :) saapahan joku muu elää..

gollum

Mulla on elintenluovutustestamentti. Tavallista testamenttia en tarvitse ainakaan tällä hetkellä siksi että ei oo oikeestaan paljon mitään omaisuutta. Lisäksi oon naimisissa ja ei oo lapsia niin omaisuus menee automaattisesti puolisolle, jolle sen haluankin menevän jos kuolen.

Hoitotestamenttia mietin myös, mutta siitä pitäisi ottaa selvää niin tarkkaan, että mitä ihan oikeasti jokin asia tarkottaa. Nimittäin se mitä haluan on että en jää vihanneksena henkiin mikäli mitään toivoa paranemisesta ei ole. Mutta puhuin sitten miehen kanssa kun on nyt sitten mun lähiomainen eli päättäisi mun puolesta tossa tilanteessa ja kerroin kantani eli luotan siihen että päättää mun tahdon mukasesti. Varsinkin kun on itse samoilla linjoilla, ettei haluaisi jäädä vihannekseksi tms.

celia

Tietääkseni jos ihminen on aivokuollut eli käytännössä kuollut, hengissä pelkkien koneiden avulla, niin sellaista ei pidetä hengissä vaan irroitetaan kyllä koneista jossain vaiheessa. Jos elän suht vanhaksi 75v -> niin pyydän myös ER-päätöksen (eli elvytyskiellon). Teoriassa kaikilla pitkäaikaispotilailla (vanhuksilla) on ER-päätös.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat