Tukistaminen? - Ihmiset ja ilmiöt

menthol

tottakai hyväksyn.

Sivut

Kommentit (92)

simpukka

Lisätään nyt tähän viä että myös lapsen fyysinen kuritus (sis. tukistaminen) on laissa erikseen kiellettyä, vaikka osa kansasta edelleen laittomuuden hyväksyy..

Darvi

En hyväksy. Lapselle pitää opettaa, miksi toimitaan tietyllä tavalla, eikä tuottaa turhaa kärsimystä. Minua tukistettiin pienenä ja siitä seurasi vain halu kapinoida. Koin, että minua oli kohdeltu väärin ja käytetty vain vahvimman oikeutta. Ihminen joka ei kommunikoi, vaan käyttää raakaa voimaa ei herätä kunnioitusta vaan pelkoa ja vihaa. Ei ole syytä olettaa, että hän olisi oikeassa. Jos olisi, niin hän voisi keskustelemalla osoittaa sen. Aikuiselle varsinkin pitäisi olla helppoa argumentoida oma lapsi kumoon.

Pahoinpitely ei ole sama kuin kuri. Kuri on sitä, että ei sallita mitä vain. Pahoinpitely on yksi tapa rangaista. On olemassa paljon sivistyneempiäkin tapoja rangaista lasta. Katsokaa vaikka Supernannya.

simpukka

Nimenomaan! Hoitsu ois kyl saanu vaihtaa alaa.. Vaikka mistä sitä tiätää jos sillä oli nää vanhan kansan metodit käytössä (ei oo selkäsaunan voittanutta)

Torspo

Ei voi olla?! :shock:

Miksi tuollainen ihminen ryhtyy lastenhoitajaksi jos ei kestä
"lasten temppuilua"? (En siis tarkoita että temppuilit painaessasi nappia,
vaan että kuinka moni lapsi saa turhan tukkapöllyn pienistä mitättömistä asioista jos täti ei kestä edes napin painallusta??)

Rasberry
Torspo
Rasberry

Kuitenkin päiväkodissa minua tukistettiin kerran, enkä liioittele jos sanon siitä jääneen minulle jonkin asteinen trauma :roll: olimme ryhmämme kanssa hississä, kun painoin nappulasta meidät toiseen kerrokseen, vaikka olimme menossa neljänteen. Heti painettuani väärää nappulaa sain hoitotädiltä armottoman tukkapöllyn. Jotenkin aina kun näkee vanhemman tukistavan lastaan tekee pahaa. Kuitenkin lapsi tottuu tiettyihin rangaistuksiin. En kuitenkaan usko ruumiillisen kurituksen olevan yhtään toimivampi keino, kuin esim. lapselle asioiden selittäminen ja muunlainen "kiristys".

Ehdottomasti väärin. Ihan pelkkä tukistaminenkin olisi ollut, tukkapöllyä olisi saanut tuo hoitotäti jos olisin tilanteen nähnyt. Jos lastani tukistettaisiin hoidossa noin typerästä ja mitättömästä asiasta ottaisin lapsen pois tältä hoitajalta ja vaihtaisin hoitopaikkaa.

Niin meillä tehtiinkin, äiti ja isä ei tätä hyväksynyt ja tekivät hoitajasta myös valituksen. Tulosta ei saatu ja kyseinen ihminen on edelleen yksityinen perhepäivähoitaja.

Torspo
simpukka
Torspo

Lapsen kumoon argumentointia en myöskään nää kuin äärimmäisenä keinona. Lasta ei saa polkea lyttyyn sanoin.
Se kolhaisee ja jättää arvet, vaikuttaa itsetuntoon yms.
Minusta vanhemmalta on alhaista suutuksissaan haukkua lapsi ja puuttua hänen heikkouksiinsa.

Minusta argumentointi on perustelua ja toisen väitteiden kumoamista. Ei siis mielestäni haukkumista ja arvostelua.

Samoilla mennään Darvin kanssa

Ainiin, tästä mun piti sanoa vielä että tajusin kyllä peruspointin,
mutta päätin harrastaa darvia (=tahallaan väärin ymmärtäminen).
Ja sitten kirjoitin koko mielipiteen siitä jos vanhempi haukkuisi lapsen pataluhaksi. Mulla vaan on ongelmana etten jaksa kirjottaa pitkästi kun meinaa tulla romaani ja meen aina monen mutkan kautta :P

simpukka
Torspo
Rasberry

Kuitenkin päiväkodissa minua tukistettiin kerran, enkä liioittele jos sanon siitä jääneen minulle jonkin asteinen trauma :roll: olimme ryhmämme kanssa hississä, kun painoin nappulasta meidät toiseen kerrokseen, vaikka olimme menossa neljänteen. Heti painettuani väärää nappulaa sain hoitotädiltä armottoman tukkapöllyn. Jotenkin aina kun näkee vanhemman tukistavan lastaan tekee pahaa. Kuitenkin lapsi tottuu tiettyihin rangaistuksiin. En kuitenkaan usko ruumiillisen kurituksen olevan yhtään toimivampi keino, kuin esim. lapselle asioiden selittäminen ja muunlainen "kiristys".

Ehdottomasti väärin. Ihan pelkkä tukistaminenkin olisi ollut, tukkapöllyä olisi saanut tuo hoitotäti jos olisin tilanteen nähnyt. Jos lastani tukistettaisiin hoidossa noin typerästä ja mitättömästä asiasta ottaisin lapsen pois tältä hoitajalta ja vaihtaisin hoitopaikkaa.

huh.. No olipa siinä tiukka hoitotäti.. Ymmärrän kyllä että useamman lapsen kaitseminen kerralla on kyllä raskasta (been there), mutta en kyllä suvaitsisi hoitsulta tollasta missään nimessä.

Ja siihen luunappiin sama kanta kuin tukistamiseen ja yleisesti fyysiseen rangaistukseen. Eli ei! En hyväksy..

Darvi

Miksi sitten alat selittämään syitäsi, jos sinua ei kerran kiinnosta, jos et välitä. Noh kyllä minä tiedän ja niin tietää muutkin, jotka lukevat viestit läpi. Raivosit, etkä osannut sanoa mitään järkevää vastaan. Teit perusteettomia syytöksiä, joita et voi puolustaa. Taidat jopa tietää, mikä minulle kelpaa. Minulle kelpaa asialliset, perustellut ja loogiset argumentit. Ongelma vain on, ettet usko kykeneväsi sellaisia tuottamaan.

Torspo
Rasberry

Torspo

Darville en vastaa enää mitään. Sanoo ihan mitä vaan niin ei kelpaa ja aina pitää selittää lisää. Joten yritän pysäyttää oravan pyörän :wink:
Pidä mua ihan niin mielikuvitusettomana kuin haluat, paskana ätinä kuin haluat (sen teet kuitenkin vaikken ole) ja tyhmänä. Mä en välitä, eikä mua kiinnosta :wink:

Plussatauluakaan en keittotilanteessa käyttäisi, mutta on kyllä hyvä idea muihin päiväntoimiin, kuten kaupassa käyttäytyminen ja iltapesun toimitus.

Juteltiin ystäväni kanssa juuri tästä aiheesta.
Hän sanoi ettei häntä koskaan ole tukistettu, hän on saanut luunappeja.

Mikä on teidän mielipide luunapeista?

Entäs väkivallalla uhkailu?

Itse en käyttäisi kumpaakaan. Minua tosin on pienenä "uhkailtu" että jos et ole kiltisti, äiti hakee vitsan. Ja vitsa on haettu eteisen kaapin ylähyllylle muistutukseksi joissakin tilanteissa. Koskaan äitini tai isäni ei sitä kuitenkaan käyttänyt. Ei vaikka en olisikaan totellut.
Mä en ollut mikään "kiltti" lapsi, ja (darvi) en tosiaan usko että se johtuisi siitä että minua on tukistettu tai uhkailtu vitsalla. Menin kauheasti kavereiden perässä ja kokeilin rajoja.

Lisäksi hän kertoi tapauksen siskon lapsestaan josta tuli hyvin
mustasukkainen pikkuveljensä syntyessä.
Heillä ei huudeta, vaan puhutaan. Kaikin puolin ihanteelliset vanhemmat ja kasvatusmetodit. Ei juopottelua, ei heitteellejättöä tms. Rangaistuksena on jäähy tai jonkun kivan jutun menettäminen. Tässä tilanteessa kuitenkin tukistettiin:
Poika suuttui kun ei heti saanut äitinsä huomioita kun tämä kävi hakemassa pikkuveljelle jotain toisesta huoneesta.
Poika veti keittiön laatikostosta ensin kaikki hyllyt ulos ja sen jälkeen työnsi kaapin nurin maahan. Pikkuveljen sitteri sattui olemaan aika lähellä tätä laatikostoa, onneksi mitään pahempaa ei tapahtunut.
Poika on 2-vuotias joten kyse pikkuveljen satuttamisesta ei varmasti ollut.
Huomionkipeys saa kiltinkin lapsen käyttäytymään hyvin arvaamattomasti.

Aradia

En kävisi käsiksi lapseen, edes äärimmäisessä tapauksessa. Siinähän sitä ainakin menettää sen "kunnioituksen" lapselta (tarkoitan nyt sitä että miten lapsi, jolle toivon mukaan on selitetty että toisen satuttaminen on väärin, voi katsoa omaa vanhempaansa kunnioittavasti jos saa hänen taholtaan ruumiillista kuritusta). Sama kun jatkuva huutaminen muuttuu lopulta täysin hyödyttömäksi. Asiat pitää selittää lapselle puhumalla. On toimivampiakin rangaistuksia kuin tukistaminen. Kotiaresti, omassa huneessa pysyminen tietyn aikaa, erilaisten velvollisuuksien lisääminen lapsen iästä riippuen.. kyllähän näitä löytyy.

Torspo

Nii-in, tätäpä noudattaisin itsekin. Pitkän aikaa ja jos sama toistuu niin kauppaan ei tarvitse tulle mukaan.
Darvi, sanoinko että tarttuisin aina tukkaan kiinni kun lapsi tekee jotain pahaa?
Sanoinko että tukistaminen on ainoa ja oikea rangaistus?

Usko pois, mulla on mielikuvitusta. Kirjoitat näkemyksesi aivan kuin hakkaisin lapseni joka kerta kun hän tekisi jotain pahaa?? Onko sulla jonkinnäköistä putkinäköä?
Sanoin ÄÄRIMMÄISENÄ ja VIIMEISIMPÄNÄ keinona. Ei tukkapöllyä ja raakaa voimaa!!! Lue tarkemmin niin ei tarvitse vetää päättömiä johtopäätöksiä. Minulle ei pienenä tullut halua kapinoida jos minua tukistettiin.

Lapsen kumoon argumentointia en myöskään nää kuin äärimmäisenä keinona. Lasta ei saa polkea lyttyyn sanoin.
Se kolhaisee ja jättää arvet, vaikuttaa itsetuntoon yms.
Minusta vanhemmalta on alhaista suutuksissaan haukkua lapsi ja puuttua hänen heikkouksiinsa. Torua saa mutta kumoon argumentointia en omalle lapselleni tekisi. Se vaikuttaa pidempään lapsen pienessä päässä negatiivisesti. Tiedän monia joita ei ole koskaan tukistettu, mutta vieläkin isän alhainen puhuttelu muistuu mieleen ja tuntuu pahalta.
Tukistamisen voi lapselle selittää "Tukistin, koska käyttäydyit todella sopimattomasti" kun taas selitäppä tämä lapsellesi niin ettei jää vaivaamaan: "Sanoin että olet paha ja huono koska et totellut."

Ja mitenkäs tuo että koit pienenpänä, kun oli tukistettu niin oli käytetty vahvimman oikeutta...? Se siis oli väärin vai?
Eläinrääkkäyskeskustelussa taas sanoit että vahvimman oikeudella voidaan ja saadaan tehdä?? Selitä näiden ero.

shazzer

Mulla oli mahtava lapsuus kaiken kaikkiaan, ja kyllä minua on myös tukistettu. Mielestäni se on ihan ok, koska kuria lapsella pitää olla. Itse en näe sitä pahana asiana enkä todellakaan kanna kaunaa vanhemmilleni siitä. Kiltti olen ollut mutta joskus tein tuhmuuksia..

Darvi

Lapsen pitää myös ymmärtää, miksi teki väärin. Rangaistus voisi olla vaikka se, ettei pääse kauppaan seuraavalla kerralla tai jotain vastaavaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat