Perhe vs. kaverit - Ihmiset ja ilmiöt

Anee

Okei, toivon, ettei tästä ole mitään aihetta ennestään, itse en nimittäin sellaista haulla löytänyt. Toisaalta en kyllä ole varma etsinkö oikeilla sanoillakaan. Mutta siis joo.

Nyt on vaan pakko purkaa tämä tilanne taas jonnekin. Alkaa niin suunnattomasti nakertaa.

Elikkä, mulla on mua puolitoista vuotta vanhempi sisko, joka on ihan nuoresta asti pitänyt itseään ihan hirveästi mua vanhempana ja ottanut tehtäväkseen mun suojelemisen "pahalta maailmalta". Tai ainakin tuntuu siltä. Eipä siinä muuten mitään, mutta arvon neiti on tässä viimeiset ... 7 vuotta? dissannut KAIKKIA mun kavereita, mun jätkäkavereita, kaikkia mahdollisia mulle rakkaita ihmisiä. Se on kysynyt aivan liian usein "miks liikut ton idiootin kanssa" tai "miks seurustelet tollaisen kusipään kanssa". Pikkiriikkisen loukkaavaa.

Nyt vaan alkaa oikeasti mennä hermot ihan lopullisesti, kun sanoin sille tuossa juuri, että sillä ei ole MITÄÄN oikeutta valita mun kavereita, ja sain vastaukseksi oikeasti että joo, on mulla, niin kauan kun ne vaikuttaa munkin elämään. Meinasi siinä vaiheessa suu loksahtaa auki. Siis ok, perheellä vai ON oikeaus valita kaverit mulle? Mulla itselläni ei?

Eipä tässä muuten mitään, mutta neitonen päätti siis juuri ilmoittaa, että jätkä, josta pidän enemmän kuin paljon on kusipää, eikä saa tulla lähellekään minua. Jaahas, milläs ajatteli sen estää?

Vertaistukea siis kaivattaisiin. Onko täällä muita, joilla on perheessä joku/useampi joka katsoo tehtäväkseen lapsensa/siskonsa/jonkun kavereiden valitsemisen ja arvostelemisen? Ja oikeasti, mitä tuossa voi tehdä? Itse en nimittäin todellakaan ajatellut sanoa kavereille heihei tuollaisen takia, en ole ikinä niin tehnyt enkä oikeasti aio tehdäkään. Mutta millä ihmeellä saisi siskolle ystävällisesti kerrottua, että voisi pitää päänsä kiinni? Ja vielä niin, että se uskoisi. Tuota "pidä nyt jo pääsi kiinni tästä aiheesta" olen hokenut viimeiset viisi vuotta ehkäpä, eikä tunnu toimivan.

Ideoita? Kokemuksia? Mulla on kyllä sinänsä ihan hyvä, ettei sisko enää asu mun kanssa samassa kämpässä (ei edes sitten JOS jostain syystä vanhemmille palaan asumaan vaihtarivuoden jälkeen), eli ei sitä ihan jatkuvasti tarvitse sietää, mutta... Musta olisi ihan kiva, jos se kuitenkin sietäisi edes mun kavereita.

Kommentit (2)

Anee

Njaa, en minä tiedä, ei ikinä olla siskon kanssa mitään oikeastaan yhdessä tehty. Molemmilla on aina ollut omat jutut ja omat kaverit, ei oikeastaan ikinä olla viihdytty toistemme kavereiden seurassa.

Isoveli tuon siskon lisäksi lyötyy, ja iät isoveljestä alkaen 28, 19 ja 18. Jaja, jos se jotenkin liittyy siihen, että sisko pelkäisi että mullei enää olisi aikaa hänelle... No, eipä se oikeastaan muuttaisi mitenkään tämänhetkistäkään tilannetta - hän kun asuu poikaystävänsä kanssa yhdessä, eikä muutenkaan nähdä kovin usein. Saati sitten tehdä mitään yhdessä. Sen takia tässä osittain olenkin ihmeissäni. Hänen kun ei tarvitse olla missään tekemisissä kavereideni kanssa tai mitään, ja silti väittää, että mun kaverisuhteet vaikuttaa hänen elämäänsä.

En sitten tiedä. Vähän vaikeaa. Mutta joo, tätä on kestetty tässä jo aika monta vuotta, että eipä maailma kaadu, jos joutuu muutaman vuoden kestämään lisää.

Pirpana

Hmm.. Minulla on myös isosisko. Hän on minulle ihan mielettömän tärkeä ja rakas, vaikka hänkin on ilmaissut mielipiteensä joistakin tutuistani hyvin selkeästi mutta kyllä hän ne aikaa myöten on hyväksynyt. Oletteko te siskosi kanssa olleet hyviä kavereita noin muuten? Tai onko sinulla muita sisaruksia? Minkä ikäisiä olette?

Joskus jopa toivon että minä ja isosiskoni pysyisimme aina sinkkuina ja lapsettomina että voisimme seikkailla yhdessä aina, vain kaksistaan ja pitää hauskaa. Suhtaudumme nihkeästi toistemme sulhasehdokkaisiin. Voisiko sinun jutussa olla samoja piirteitä? Minusta tuntuu että hän välittää sinusta. Tiedät miten hän käyttäytyy tuollaisissa tilanteissa, joten voit ottaa rennommin. Tunnet hänet.

Njaa, en minä tämän enempää osaa valitettavasti auttaa. Mutta koita pärjäillä! :wink:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat