Venäläisvihamielisyys - Ihmiset ja ilmiöt

koeputkilapsi

Niinhän se on, että venäläiset panostavat ulkonäköön, tai siis naiset. Tunnisti heti vanhojen tansseissakin venäläisen tytön :D

Sivut

Kommentit (60)

Embo

Mä oon saanu viimeisen vuoden aikana venäläiskontaktin, jota en ois erityisemmin kaivannut. Kyseessä on kämppis soluasunnossa. Ihan ystävällinen yleensä, mutta mutta... Se ei oikein osaa suomea hyvin ja mua rasittaa kuunnella sen ja sen tovereiden venäjänkielistä kälätystä. Rouva ei myöskään noudattele kovin tarkkaan mitään vuorokausirytmiä, vaan esimerkiksi alkaa joskus monen tunnin hiljaiselon jälkeen tiskaamaan keskiyöllä. Ja, venakon huoneesta bassomusa jytisee välillä kans silloin, kun itse haluaisin nukkua...
](*,)

Mulla oli kyllä kerran harjottelussa yks tosi kiva ohjaaja ja se oli venäläinen. Järki siis sanoo kyllä, että mun ei tarttis olla pitämättä kaikista venäläisistä... Mut se on vaan niin kätevää ja turvallista rajata tuntemattomat vieraat ihmiset, kuten venäläiset, oman diggaamisen ulkopuolelle!

kikkilä
gollum
Näin yleisesti, mun mielestä mediassa hoetaan turhan paljon tota Venäjän uhkaa. Mun mielestä koko Venäjän uhka on typerä ilmaus, koska mä ainakaan en näe Suomelle mitään uhkaa sieltä päin. Eikä mua pelota edes Putin. Suomi halutaan väkisin Natoon ja siks pitää takoa kansalle päähän Venäjän olevan arvaamaton ja aggressiivinen suurvalta (noita ilmauksia kuulee lähes joka päivä uutisissa).

Ei millään pahalla, mutta et ilmeisesti ole seurannut uutisia kovinkaan tarkasti? Kyseinen maa on koko ajan tunkemassa nenäänsä muiden maiden sisäisiin asioihin, demokratian kehitys on pysähtynyt kuin seinään ja ottanut askeleen takapakkiakin, Puola on määrätty lihantuontikieltoon ja Liettuan energiatoimitukset takkuilevat (eli EU:n ja Venäjän suhteita voisi kuvailla sanalla "viileähköt"). Venäjä on myös lisännyt "iskukykyä (mm. sukellusveneitä) Itämerelle.

Myös toistuvat ilmatilan loukkaukset Suomenkin ilmatilaan, venäläisten kyseenalaiset toimet Tshetsheniassa, toimittajien murhat, sekä tämä varmasti jokaisen muistissa oleva patsaskiista, antavat jo jotakin osviittaa siitä, miten Venäjä suhtautuu sopimuksiin ja muiden maiden kunnioittamiseen. Kuinka maa, joka ei ole turvallinen edes sen omille kansalaisille, voisi olla turvallinen naapurimaille?

Ja ei, en kannata Suomen liittymistä NATO:on, mutta en myöskään kannata_liian_sinisilmäistä tarkastelua, mitä tulee itänaapuriimme.

Rahel

Lueskelin tässä uutisia Tallinnan mellakoista ja aloin mietiskelemään venäläisvihamielisyyttä, jota on havaittavissa myös Suomessakin. Historialla on tietenkin osansa tässä ilmiössä, mutta kuinka pitkään historia voi sanella ihmisten ennakkoluuloja ja stereotypioita ihmisistä kansalaisuuden mukaan?

Vihamielisyys ja vieroksunta jotain tiettyä kansanryhmää kohtaan johtunee osaltaan myös siitä, ettei kontakteja siihen kansanryhmään liiemmälti ole. Eli stereotypiat ja ennakkoluulot pohjautuvat omiin mielikuviin eivätkä faktoihin. Itselläni ei ole yhtään venäläistä tai edes inkerinsuomalaista ystävää. En tosin sanoisi suhtautuvani kielteisesti venäläistä syntyperää oleviin ihmisiin: kontakteja ei vain ole tullut muodostuneeksi, enkä nyt ehdoin tahdoin etsi ystäviäni sen mukaan, että saisin kattavan otoksen Suomen väestöryhmistä. Oikeastaan minulla ei ole juuri minkäänlaisia ennakkomielikuvia venäläistä syntyperää olevista ihmisistä.

Virossa kolmasosa kansalaisista on venäläistä syntyperää. Onko tämä sitten toiminutkin päinvastoin eli sen sijaan, että monet kontaktit venäläisiin lievittäisivät venäläisvihaa, se onkin lietsonut sitä?

Mielipiteitä ja ajatuksia, kiitos. :D

Pennsylvania

Viro on enemmän muutenkin ollut tekemisissä Venäjän kanssa lähimenneisyydessä, niitten kaikki selkkaukset Venäjän kanssa ovat vielä tuoreessa muistissa ja arkielämää kaikille.

Esim. Suomessa sotien aikaan ja jälkeen ryssättely ja venäjävihamielisyys nähtiin oikeutettuna ja itänaapuriin tuli suhtautua kielteisesti, ymmärrettävää sinänsä. Nykyään, kun meillä nuorilla ihmisillä ei enää ole mitään omakohtaista kokemusta selkkauksista Venäjänmaan kanssa, on luonnollista, että alamme katsoa itänaapuriin suopeammin ja luomaan ystävällismielisempää yhteiseloa naapurustoon. Mikä on hyvä. En ainakaan omakohtaisesti tunne yhtäkään venäjävihamielistä nuorta ihmistä.

Itse en tunne periaatteessa yhtään venäläistä, enkä suhtaudu Venäjään millään tapaa negatiivisesti, päin vastoin oikeastaan. Matkailukohteena Venäjä kiinnostaa hirveästi, voisin myös harkita jatkokouluttautumista siellä.

Miffy

Mulla ei ole tähän kamalastikaan sanottavaa...

Mutta, jos mietitään mun mielikuvia Venäjästä, niin ekana tulee mieleen, et Venäjä on tunkkainen, haiseva ja rappiollinen paikka, jossa kuitenkin kulttuuri kukoistaa ja on kukoistanut jo pitkään. Sitten mulle tulee mieleen sellanen venäläisen näköinen mies ja horahtavasti pukeutuneet naiset.

Yhtenä kesänä olin viululeirillä, jossa oli puolet leiriläisistä venäläisiä ja opettajia sieltä myös, ja ne oli ainakin tosi siistejä tapauksia, samoin olen joillain kursseilla saanut tutustuta venäläisiin ja ne on olleet oikein mukavia :)

Niin joo, keikoilla ja muutenkin musapiireissä oon sillon tällön törmäillyt venäläisiin ja ne ei oo ollu yhtään sellasia stereotyyppisiä, tytöilläkään ei mitään tyrkkykledjuja jne.

Ylipäänsä mulla on Venäjästä siinä mielessä negatiivinen kuva, että siellä ei toimi aivan perustavaa laatua olevat asiat, sananvapaus, demokratia jne. Se on perseestä.

SunLion

Ulkomailla asuminen avarsi mun maailman kuvaa, nimittäin varsinkin koulun kautta tutustuin slaaveihin. Silti valitetettavasti voin sanoa että harvoista slaaveista pidin. Toki on poikkeuksia. Heidän käytös ja ajatusmaailma vaan ei kohdannut omani kanssa.

Lizzie

Mulla oli siellä Lontoossa yks venäläinen kaveri alkuun, jonka kanssa ei kyl hengattu alun jälkeen ku kumpiki löys omat kaverit.

Venäläisiä mä en tunne muuten, musajutuissa oli virolaisia ja puolalaisia, mutta ei venäläisiä.

Täytyy myöntää että mä oon vähän ennakkoluuloinen venäläisiä kohtaan, niin monta juttua ollut mitkä ärsyttää; sananvapaus, suomalaisten jatkuva kusettaminen ja simputtaminen, (esim nämä tullihuijaukset, poliisien perättömät pidätykset, jopa suomalaisten lentokoneiden seisottaminen), ilmatilaloukkaukset, prostituutio, varastelu ja huonot käytöstavat. Siis tää perustuu siihen että Keskiselle tulee monta kertaa viikossa bussilastissilia venäläisiä ja ne on tosi röyhkeesti siellä, sylkee lattialle, varastaa, meikkaa sinetöidyillä meikeillä jne.

Mutta tiedostan myös, että ne bussilastityypit jotka lähtee Keskisen kyläkauppaan shoppaamaan edustaa tiettyä väestöryhmää, ja Venäjällä on myös ihailtava kulttuuritarjonta ja siellä on paljon fiksuja ja hyvätapaisiakin ihmisiä.

Schneesturm

Minua on asennekasvatettu pienestä pitäen: "Ryssät poltti mummin kirkon" ja sitten oli mummin kanssa sellainen leikki "Entä jos oven takana on ryssä".

Lappeenrannassa asuu niin paljon venäläisiä, että siellä on pakko sietää venäläisiä. Mutta monissa asiakaspalvelutehtävissä venäläiset ovat ystävällisempiä mitä suomalaiset.

ynnej
Lizzie
Täytyy myöntää että mä oon vähän ennakkoluuloinen venäläisiä kohtaan, niin monta juttua ollut mitkä ärsyttää; sananvapaus, suomalaisten jatkuva kusettaminen ja simputtaminen, (esim nämä tullihuijaukset, poliisien perättömät pidätykset, jopa suomalaisten lentokoneiden seisottaminen), ilmatilaloukkaukset, prostituutio, varastelu ja huonot käytöstavat. Siis tää perustuu siihen että Keskiselle tulee monta kertaa viikossa bussilastissilia venäläisiä ja ne on tosi röyhkeesti siellä, sylkee lattialle, varastaa, meikkaa sinetöidyillä meikeillä jne.

Mutta tiedostan myös, että ne bussilastityypit jotka lähtee Keskisen kyläkauppaan shoppaamaan edustaa tiettyä väestöryhmää, ja Venäjällä on myös ihailtava kulttuuritarjonta ja siellä on paljon fiksuja ja hyvätapaisiakin ihmisiä.

Mua ärsyttää nää samat asiat! Ja et ne tulee tänne ostaa verovapaana kaikkia juttuja. Mut oon samaa mieltä myös tosta lopusta, että varmasti on myös fiksuja venäläisiä. Mut serkun äiti on alunperin venäjältä kotoisin, ja hän on kyllä mukava tyyppi, eikä yhtään tollanen huonotapainen :)

Muoks. Unohtu sanoa, et en pidä yhtään Putinista. Se on pelottava ja arvaamaton.

Pennsylvania
Lizzie
Venäjällä on myös ihailtava kulttuuritarjonta

No kerrassaan! Suomi on aina ollut kulttuurillinen takapajula, korkeakulttuurit ovatkin suurin syy, mitkä minua Venäjällepäin vetävät. Kuvataiteet, arkkitehtuuri, musiikki, tanssi, you name it, Venäjällä kaikki taiteet on hallittu aina ihan täydellisesti, mahdollisesti johtuen juuri ankarista oloista ja äärimmäisestä kurinalaisuudesta taiteenteon suhteen.

ynnej

Mua ärsyttää nää samat asiat! Ja et ne tulee tänne ostaa verovapaana kaikkia juttuja.

Suomalaiset hyödyntävät esim. Viroa ja risteilyaluksia samassa asiassa aika paljon. Ostetaan Tallinnasta halvemmat kengät ja ruotsinlaivalta hajuvedet. Soimaako tässä pata kattilaa?

Miffy
Pennsylvania

No kerrassaan! Suomi on aina ollut kulttuurillinen takapajula, korkeakulttuurit ovatkin suurin syy, mitkä minua Venäjällepäin vetävät. Kuvataiteet, arkkitehtuuri, musiikki, tanssi, you name it, Venäjällä kaikki taiteet on hallittu aina ihan täydellisesti, mahdollisesti johtuen juuri ankarista oloista ja äärimmäisestä kurinalaisuudesta taiteenteon suhteen.

Tätä mä just myös ihailen, mutta ei Suomeakaan miksikään takapajulaksi voi sanoa.

Pennsylvania
Miffy
Pennsylvania

Tätä mä just myös ihailen, mutta ei Suomeakaan miksikään takapajulaksi voi sanoa.

Pitäydyn kyllä yhä kannassani, esimerkiksi Suomen taidehistoria ylipäänsä alkaa periaatteessa vasta 1800 -luvun puolivälistä, Suomen ensimmäinen piirustuskoulu (nyk. Turun taideakatemia, amk) perustettiin muistaakseni 1800 -luvun puolivälissä, ensimmäinen (ja yhä ainut) varsinainen taideakatemia (nyk. Helsingin Taideakatemia, alkuperäisissä tiloissa toimii nykyään Ateneumin taidemuseo) vielä paljon myöhemmin. Aiemmin Suomessa ei ollut minkäänlaista kiinnostusta taiteen kehittämiseen, tuolloinkin asiaan suhtauduttiin hyvin nuivasti ja taidekouluja ylipäänsä pidettiin turhana. Taiteilijoiden oli "pakko" lähteä hakemaan oppinsa Pietarin tai Tukholman taideakatemioista. Nykyäänkin Suomessa taiteen ja taiteilijoitten arvostus on vähäistä ja kyseenalaista, siinä missä esim. urheilijoita paapotaan ja ylistetään, taiteilijoiden vähäisistä apurahoista kitistään jatkuvasti. Musiikkitalohanketta pidetään tänäkin päivänä suunnattomana vääryytenä. Muusikot ja kuvataiteilijat joutuvat pääsääntöisesti tekemään hanttihommia varsinaisen, taiteellisen työnsä ohessa, pitääkseen itsensä hengissä, vaikka taiteen tuottaminen jo sinänsä on työnä äärimmäisen raskasta. Entäs arkkitehtuuri? Suomen arkkitehtuuri on pääsääntöisesti olematonta tai epäonnistunutta. Valtaosassa kaupunkeja, erityisesti pienempiä, ei ole välttämättä yhtään kovin hyvännäköistä rakennusta. Suomessa on muutama rakennus, joitten arkkitehtuurista voi olla ylpeä, eivätkä nekään suunnitelleet arkkitehdit ole poikkeuksetta olleet suomalaisia. Muutamia helmiä toki löytyy, esimerkiksi jo aiemmin mainitsemani nykyisen Ateneumin taidemuseon, joka on äärimmäisen kaunis, uusrenessanssityylinen rakennus, Theodor Höijerin käsialaa. Suomi on pullollaan rumia laatikoita ja järkyttäviä makkarataloja, jo Tukholmaan verrattuna esimerkiksi Helsingin arkkitehtuuri on aivan onnetonta, Pietarista tai Moskovasta puhumattakaan.

xaz
Schneesturm
Minua on asennekasvatettu pienestä pitäen: "Ryssät poltti mummin kirkon" ja sitten oli mummin kanssa sellainen leikki "Entä jos oven takana on ryssä".

En voi sanoa et mua olis niinkään asennekasvatettu, mutta vähän sinne päin ehkä kuitenki. Ryssät poltti kotikyläni aikoinaan, ja.. niin. Sieltä se kumpuaa. Joo, en ollu ite niissä tapahtumissa mukana, mutta suku on ollu. Kavereitten suku. Mummo ja pappa sano aina venäläisiä ryssiksi. Kyllä semmonen.. pieni katkeruus on aina kyteny mun sisällä, ja suhtaudun aika varautuneesti heikäläisiin. Ne venäläiset joita ite oon kohdannu, on joko 'pikkutoppi, minihame ja suihinottosaappaat säällä kuin säällä' tai sitte näitä 'turkki päällä, aurinkolasit päässä ja haisen kuin olisin uinut kolognessa'. Mutta uskon silti et ihan "tavallisiakin" heidän joukoissaan on. Hyvin negatiivinen kuva mulla silti on Venäjästä. Tai ensimmäinen ajatus. Mut tätini mies on nyt muutamana vuonna käyny Venäjällä kalastusreissulla, ja se kyllä on kertonu aivan positiivisia juttuja sieltä.

Miffy
Pennsylvania

Pitäydyn kyllä yhä kannassani, esimerkiksi Suomen taidehistoria ylipäänsä alkaa periaatteessa vasta 1800 -luvun puolivälistä, Suomen ensimmäinen piirustuskoulu (nyk. Turun taideakatemia, amk) perustettiin muistaakseni 1800 -luvun puolivälissä, ensimmäinen (ja yhä ainut) varsinainen taideakatemia (nyk. Helsingin Taideakatemia, alkuperäisissä tiloissa toimii nykyään Ateneumin taidemuseo) vielä paljon myöhemmin. Aiemmin Suomessa ei ollut minkäänlaista kiinnostusta taiteen kehittämiseen, tuolloinkin asiaan suhtauduttiin hyvin nuivasti ja taidekouluja ylipäänsä pidettiin turhana. Taiteilijoiden oli "pakko" lähteä hakemaan oppinsa Pietarin tai Tukholman taideakatemioista.

On muutakin kulttuuria kuin kuvataide :) Siinä mielessä, kyllä, Suomi on ollut takapajuinen, että me olemme kehittyneet hitaammin ja myöhemmin kuin jossain muualla, mutta tämä ei tee meistä takapajuisia kutienkaan, in my opinion. Ja esim. kirjallisuusinstituutio Suomessa on vahva ja voimissaan ja kansainvälisestikin noteerattu ja jo iäkäskin.

Suomen historiakin jo on senkaltainen, ettei ole ihmekään, ettei täällä olla kehitytty kuten vaikkapa Venäjällä. Olimme aika pitkään alistetussa asemassa ja esim. oman kielemme kunnolliseen kehitykseen saimme mahdollisuuden vasta 1800-luvun alussa.

Pennsylvania

Nykyäänkin Suomessa taiteen ja taiteilijoitten arvostus on vähäistä ja kyseenalaista, siinä missä esim. urheilijoita paapotaan ja ylistetään, taiteilijoiden vähäisistä apurahoista kitistään jatkuvasti. Musiikkitalohanketta pidetään tänäkin päivänä suunnattomana vääryytenä. Muusikot ja kuvataiteilijat joutuvat pääsääntöisesti tekemään hanttihommia varsinaisen, taiteellisen työnsä ohessa, pitääkseen itsensä hengissä, vaikka taiteen tuottaminen jo sinänsä on työnä äärimmäisen raskasta.

Joo, tän allekirjoitan. Pidän huonona. Varsinkin olen kiinnittänyt huomiota musiikkitalon ympärillä käytyyn keskusteluun. Kyllä yhteiskunta tarvitsee kulttuuria!

Pennsylvania

Entäs arkkitehtuuri? Suomen arkkitehtuuri on pääsääntöisesti olematonta tai epäonnistunutta.

No tälle nyt on varsin yksinkertainen selitys. Suomen kaupungit ovat verraten uusia! Mutta kyllä sitten on jo aika iso ero jo siinä, puhutaanko vaikkapa Turusta vai Helsingistä - eron huomaa paljaalla silmälläkin ilman sen kummempaa tietämystä. Helsingin arkkitehtuurin onnettomuutta en allekirjoita ollenkaan :)

Annie

Mä en ikinä haluais käydä Venäjällä. Mulla on siitä maasta niin huono kuva, tuntuu että kaikki ihmiset siellä (varsinkin jotkut tullivirkailijat ja miliisit ym) on niin epärehellisiä, että niiden kanssa asioinnista ei tulis yhtään mitään.

En myöskään pidä venäläisistä ihmisistä. Yksi syy tähän on se, että kotipaikkakunnallani järjestettävän jokavuotisen jalkapalloturnauksen aikana venäläiset tulevat ja pöllivät kaiken mitä irti saavat :lol: Lisäks mun inhoa lisää ne lehti-ilmotukset: "huutava puute miehistä. venäläiset naiset hakevat suomalaisia miehiä, 100% varma tapaaminen" jne.. Tuntuu että ne tulee tänne Suomeen vaan h*oraamaan ja lypsämään suomalaisia miehiä.

Ja nyt vielä tää Viron härdelli tähän päälle, niin oon sitä mieltä että koko Venäjän sais ampua vähintään kuuhun ja virolaiset samalla, muuten saattas tulla sota vähän turhan lähelle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat