Vanhuus. - Ihmiset ja ilmiöt

Fanni

En pelkää vanhenemista, mutta pelkään mahdollisia sairauksia mitä voi ilmaantua vanhetessa, esim. syöpää. :( En polta tupakkaa, eli tuskin keuhkosyöpää saan, mutta eniten pelkään rintasyöpää. Syövästä on aina pitkä prosessi parantua, jos siitä edes sitten parantuu. :(

Oikeastaan odotan innolla eläkeikää :D En tiedä olenko sairas :D Mutta ihailen todella paljon isoäitiäni, joka vielä yli 75-vuotiaana hoitaa kukkapenkkejään kuin lapsia, tekee hyvää ruokaa ja on hyvässä kunnossa :) Just sellainen vanhus minäkin tahdon sitten olla!

Sivut

Kommentit (84)

SunLion
Fanni
SunLion
äää...mummin kaveri oli vain nukahtanut sohvalle :( :(
pelkään et mummikin vaan kuolee eikä voida hyvästellä sitä :( toisaalta parempi äkillinenkin kuolema kun sairaalassa kituuttaminen :?

Voi :(
Joo niin onkin, mun mummon sisko onkin sanonut että häntähän ei sitte pidetä hengissä millään koneilla...

aina ei ole koneesta kiinni...jos esim. alaraajat halvaantuu tai tulee liian heikoksi että liikunta kyky menee :( odottele sitten kakat housussa et joku armollisesti tulee auttaan :?

toisaalta tosiaan tuo vanha ihminen oli tuollaista kuolemaa toivonutkin...mutta onhan tuollanen äkillinen pois meno pysäyttävä.

Tigerheart

En ole miettinyt asiaa kovin paljon. Totta kai hieman jännittää tuo vanheneminen, että miten pysyisi nuorekkaan näköisenä yms. :roll:

Fanni
SunLion
äää...mummin kaveri oli vain nukahtanut sohvalle :( :(
pelkään et mummikin vaan kuolee eikä voida hyvästellä sitä :( toisaalta parempi äkillinenkin kuolema kun sairaalassa kituuttaminen :?

Voi :(
Joo niin onkin, mun mummon sisko onkin sanonut että häntähän ei sitte pidetä hengissä millään koneilla...

Neppis_
ilkka
Ei auttanut photoshoppi. Edelleen näytti vanhalta. :) Mitä noikin on noi tollaset ihme heltat, jotka vanhoille ihmisille tulee tohon kaulaan...

Taasko se ALKAA ??? .. jos ennen ku lähtee OT.ks nii lopettas ..?
hmm ?? pystyykö millään. ...???

Ananas_

Vanhukset ovat ihmisiä, jotka ovat nähneet ja kokeneet paljon. Eivät todellakaan pelota. Se on pelottavaa vanhenemisessa, että muisti pettää, eikä välttämättä muista rakkaitaan tai tärkeitä muistoja. Tulee sairauksia ja kipuja. Useat sanovat, että kumpa eivät olisi eläneet näin vanhaksi. Itse tahtoisin kuolla ennen kuin menetän kaiken.

Katya

Kyllä pelottaa. Tai sellanen vanhuus jonka joutuis elämään yksin tai jotenki kurjasti. Oon niin epävarma tulevasta ku en osaa ottaa rennosti ja kauheet paineeeeeet :o Eniten varmaa pelottaa etten elä niin pitkään et vois sanoo et elin vanhaks. :?

nakymaton_ninni

Oolrait, mä nyt perustan tänne keskusteluaiheen vanhuudesta.
Pelkäätkö vanhenemista?
Ovatko vanhukset ällöttäviä/pahanhajuisia/huonomuistisia vai kenties symppiksiä/viisaita/mielenkiintoisia ihmisiä.

nakymaton_ninni
nakymaton_ninni
ilkka

Ikääntyminen on todellinen ongelma ja hyvin yleinen masennuksen aiheuttaja. Ehkä jopa yleisin kaikista? Eikä se oo mikään joskus. Se on ihan kohta, ja prosessi on jo alkanut.

Mihinkäs sun väite perustuu, että ikääntyminen itsessään aiheuttaa masennusta?

nakymaton_ninni
Miespuolinen
nakymaton_ninni
ilkka

Ikääntyminen on todellinen ongelma ja hyvin yleinen masennuksen aiheuttaja. Ehkä jopa yleisin kaikista? Eikä se oo mikään joskus. Se on ihan kohta, ja prosessi on jo alkanut.

Mihinkäs sun väite perustuu, että ikääntyminen itsessään aiheuttaa masennusta?

Vaikka en yleisesti ottaen ymmärrä miksi nimimerkki ilkka kirjoittelee tähän ketjuun välillä hieman kyseenalaiseen tyyliin niin tässä tapauksessa lienee oltava hänen kanssaan samaa mieltä.

Joillekin tuo ikääntyminen voi olla masennusta aiheuttava asia. Yht´äkkiä joku vaan huomaa että ikää on 30, 40 tai 50 vuotta mittarissa ja joskus nuoruudessaan ollut sitä mieltä että elämä loppuu kolmikymmpisenä tms. Kyl mä muistan kun lukiossa ollessa sijaisena toimineet alle kolmikymppiset opettajanalutkin tuntuivat tosi vanhoilta ihmisiltä.

Eli eihän ikääntyminen kaikille tuota masennusta, mutta ei kovin moni muukaan asia automaattisesti tarkoita että kaikki masentuisivat sen johdosta. Toisaalta en kyllä ota kantaa siihen kokeeko ilkka masennusta ikääntymisestä johtuen vai ei - en ole alan ammattilanen joten minun lienee turha tehdä diagnoseja tuntemattoman ihmisen kirjoittelun perusteella.

nakymaton_ninni
Miespuolinen

Eli eihän ikääntyminen kaikille tuota masennusta, mutta ei kovin moni muukaan asia automaattisesti tarkoita että kaikki masentuisivat sen johdosta. Toisaalta en kyllä ota kantaa siihen kokeeko ilkka masennusta ikääntymisestä johtuen vai ei - en ole alan ammattilanen joten minun lienee turha tehdä diagnoseja tuntemattoman ihmisen kirjoittelun perusteella.

Ainakin vanhuspuolella suurimpia masennuksen aiheuttajia on yksinäisyys. Oikeastaan hyvin samanlaisista asioista se masennus koostuu iästä riippumatta. Erikseen on tietenkin tämmöinen "masentaa kun vanhenee"-ajattelu, joka on hieman eri asia kuin diagnosoitu masennus. Monilla vanhuksilla myös koko elämän mittainen lievä masennus alkaa kärjistymään siinä vaiheessa, kun elämässä ei ole paljoa sisältöä.

Tässä taas korostuu se, että jokaisella ihmisellä on tarve tulla rakastetuksi ja tuntea olevansa tarpeellinen. Monesti kun työelämä jää taakse, puoliso kuolee, lähisukulaiset ovat etäällä ja harrastuksetkin jää, niin sitä alkaa ihminen kummasti tuntemaan itsensä hyödyttömäksi.

Ainakin mulla pahimpina aikoina kaikkein suurin ajatus oli jatkuvasti se, että koin itseni hyödyttömäksi ja turhaksi. Tuntui, että en oo kenellekään tärkeä ja että millään ei ole mitään merkitystä. Varsinkin kun mä ajattelen tätä ihmiselämän merkitystä universumin kannalta niin aika vaisulta tuntuu.

No tää meni vähän OT;ksi mutta pääsinpä avautumaan (taas vaihteeksi).

nakymaton_ninni
Miespuolinen

En edelleenkään ole masennuksen asiantuntija ja kommentoin lähinnä sen pohjalta mitä itse olen kuullut ja nähnyt. Käsittääkseni masennusta tasutalla voi olla melkein mitä vaan, joillain esim ylipaino, joka pahenee mässäilyllä ja johtaa lopulta masennukseen, niin miksei vastaavasti ihan ikääntyminen voisi aiheuttaa masennusta, siis ihan ikääntyminen itsessään. En tiedä onko yleistä ja kärsiikö joku forumin nimimerkeistä siitä mutta en suorilta käsin olisi hylkäämässä ikääntymistä masennuksen aiheuttajana.

Tottakai sitten vanhuksilla yksinäisyys jne on varmasti yleisempi tekijä, mutta en usko että ikään liittyvä masennus olisikaan vanhuksiin liitettävä tekijä, vaan pikemminkin niihin joille nuoruuden loppuminen ja oman ikääntymisen huomaaminen iskee päin kasvoja. Esim oma tätini on yli 50 vuotta mut silti se pukeutuu kuin joku parikymppinen lähdössä baariin viettämään iltaa, eli kait se kuvittelee olevansa moisissa nuorekas, vaikka enemmänkin säälittävältähän moinen vaikuttaa.

Jos nämä kommentit eivät jonkun mielestä sovi tähän ketjuun niin ne voi minun puolestani poistaa moden toimesta. Ketjussa kuitenkin keskustellaan välillä hyvinkin vakavista tuntemuksista ja mikäli maallikon pähkäilyt eivät sovi joukkoon niin en pahastu jos jou puuttuu asiaa.

nakymaton_ninni

Kyllä tämä on ihan riippuvainen ihmisestä. Tietenkin nyky-yhteiskunnassa arvostetaan paljon ulkonäköä yms. mutta sisäisistä arvoista se ihmisen voima ja jaksaminen loppupeleissä lähtee ja ainakin itse osaan ystävystyä ihmisen itsensä, ei hänen ulkonäkönsä/lihaskuntonsa/yms perusteella.

Ikääntyminen itsessään ei mun mielestä aiheuta yksinäisyyttä, sillä ystävyyssuhteita on mahdollista solmia myös nuorempaan sukupolveen. Nykypäivänä mun mielestä unohdetaan liian herkästi se, että ihminen on sosiaalinen olento, ja sukulaisista olisi hyvä pitää huolta. Valitettavasti tää vastuunkanto muistakin kuin omasta navasta on vähän vähissä.

Miespuolinen

Tämä kommentti taasen vie mielestäni ilkan tekstejä kohti enempi provosoivaa kirjoittelua kuin asiallista pohdintaa liittyen vakavaan aiheeseen.

Se että vanhenee ei mielestäni automaattisesti alenna ihmisen arvoa, kuten ilkka antaa kommentillaan ymmärtää - tai no mahdollisesti ehkä joillakin yksilöillä kuten ilkalla, mutta yleistämisen tasolle moista lienee turhaa päästää. Ja tuollaisella kirjoittelun asenteella on varmaan turhaa huudella etenkään tähän ketjuun jossa moni hakee tukea omaan pahaan oloonsa.

ilkka

Kaikki heikkenee. Myös ajattelukyky ja muu "sisäinen" toiminta. Ei vanhuksista juuri kukaan tykkää. Se on karu totuus. Se, että joku on hengissä, ei tarkoita, että hän olisi jollain tavalla arvokas ihminen. Muille ihmisille olet aina kasa ominaisuuksia, joiden mukaan sinut arvotetaan. Tämä pätee myös lähimpiin ihmisiin.
nakymaton_ninni
nakymaton_ninni
ilkka
Kaikki heikkenee. Myös ajattelukyky ja muu "sisäinen" toiminta. Ei vanhuksista juuri kukaan tykkää. Se on karu totuus. Se, että joku on hengissä, ei tarkoita, että hän olisi jollain tavalla arvokas ihminen. Muille ihmisille olet aina kasa ominaisuuksia, joiden mukaan sinut arvotetaan. Tämä pätee myös lähimpiin ihmisiin.

Nyt en voi muuta kuin nauraa tälle kommentille. Sekoitatko nyt kenties dementoituneet ihmiset ns. terveisiin vanhuksiin. Mitkään tutkimukset eivät osoita, että ihmisen ajattelukyky tai sisäinen toiminta heikkenee vanhentumisen myötä. Ajattelutapa toki muuttuu iän ja kokemuksen karttuessa.

ilkka

Kaikki vanhukset on enemmän tai vähemmän dementoituneita. Ajattelukyky hyytyy kyllä. Tehdään vaikka älykkyystestejä. Ei niissä vanhukset pärjää. Shakissakaan vanhat ei enää pärjää nuorille samatasoisille pelureille. Muisti huononee myös. Aivokudosta tuhoutuu ihmisen ikääntyessä, ja verisuonien kunto heikkenee, mikä vaikuttaa myös aivotoimintaan.
Felke

Sorry nyt vaan Ilkka, vanhuksen kognitiiviset toiminnat heikkenevät tottakai, mutta ei se viisaus minnekkään katoa. Iäkkäät ihmiset voivat aivan yhtä hyvin pärjätä shakissa nuorille ihmisille. Eivät he ehkä älykkyystesteissä pärjää yhtä hyvin kuin nuoret. Muistihan alkaa tutkitusti heikkenemään n. 55 ikävuodessa, mutta ei se sitä tarkoita että jotkut tietyt älyä vaativat taidot katoaisivat. Terveet vanhukset voivat elää aivan yhtä täysipainoista elämää kuin nuoret.

Ja en tiedä sinusta, mutta kyllä minä ainakin arvostan suuresti iäkkäitä ihmisiä. Olen niin kauan ollut heidän kanssaan tekemisissä, että se elämänkokemus, elämänkatsomus ja viisaus mikä heissä on, on vain ja ainoastaan erittäin arvostettavaa. Eikä minusta se ikä siihen vaikuta, että arvosteaanko sitä, että on hengissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat