Onko sinulla ulkomaalaistaustaisia kavereita? - Ihmiset ja ilmiöt

olematon

mun lapsuusajan paras kaveri on puoliksi suomalaisturkkilainen.. jos niin voi sanoa :D

Sivut

Kommentit (31)

mandii

Olenkohan jo vastannut tähä? Joka tapauksessa kerron:

Kaksi parasta ystävääni (siskokset) ovat syntyneet Bangladeshissa, josta heidän suomalainen äitinsä lastenkotien perustajana otti heidät hoiviinsa nälkiintyneinä vauvoina. Eka luokka aloitettiin yhtäaikaa ja siinä tutusttiin. Vielä nyt parikymppisinäkin ovat parhaat ystäväni ja pidän heihin paljon yhteyttä. Maailman parhaat tyypit.

Onneksi kukaan ei ollut vastannut "Ei, enkä haluaisikaan tutustua". Olisin tuolloin hyvin pettynyt, jos täällä pyörisi niin typerää porukkaa.

nappis

On, paljon!
Olen nyt tämän vuoden asunut Brasiliassa ja täältä siis saanut yllinkyllin kavereite, myös aikasemmin Suomessa tunsin fizin saarilta olevia ihmisiä.. Ja perheelläni on vaikka missä maissa perhetuttavia ja ystäviä että ihan pienestä pitäen olen ollut suht kansainvälisissä piireissä.. Ja harrastusten parissa tutustunut esim englantilaisiin.. Mutta etenkin tämän vuoden jälkeen on ystäviä oikeasti ympäri maailmaa.. Brasiliassa, Meksikossa, USAssa, Kanadassa, eri puolilla Eurooppaa, Australiassa, Taiwanissa, Etelä-Afrikassa... Onneksi :D Maailman kuva avartuu kummasti kun vaihtaa ajatuksia eri kulttuureista olevien kanssa..

kis22

Itselläni on ihan hirveästi aasialaisia kavereita (kiina, japani, thaimaa, vietnami, filippiinit...). Tosi mukavia ja kohteliaita. Itseasiassa oma miehenikään ei ole suomalainen. 8) Monilla suomalaisilla kavereillani on ennakkoluuloja heitä kohtaan tyyliin "mitä sä tollasten vinosilmien kans oot", yms, joka on mielestäni todella typerää. (Varsinkaan jos kyseinen 'haukkuja' ei ole koskaan käynyt suomea pidemmällä tai kyseisessä maassa)

Ja sitten mulla on espanjalaisia kavereita (sukuni on espanjassa), turkkilaisia tuttuja on.

En itsekkään ole ihan suomalainen. 8)

Taistelukääpiö

Mun poikaystävällä on saksalainen tyttöystävä *vinks vinks*

En tiedä mutta kun mä oon saksalainen suomessa... niin onko mun saksalaiset kaverit mulle ulkomaalaiset kaverit vai mun suomalaiset kaverit? Hmmm... Ihan sama :D On mulla italialaisia kavereita... norjalaisia, ruotsalaisia... jne 8)

moisu

No joitain kaverin kavereita kyllä, mutta ne oli mulle hieman valitettavia tuttavuuksia kun olen hieman rasistinen ja nämä tyypit oli ku suoraan jostain rasistisesta kliseestä. Esim. Somali joka haukkui kaikkia suomalaisia rasistisiksi, valitti koko ajan kuinka huonosti hän saa avustuksia ja ylipäätänsä haukkui koko Suomen aivan p*****si maaksi... niin ja ei tietenkään ole tehnyt suomessa töitä kuin kaksi viikoa jonka jälkeen oli lopettanut rasismin takia. Ja yksi venäläinen joka hänkään ei tehnyt töitä, tai siis jos varas ei ei ole ammatti. Tollaset ihmiset ärsyttää kun tietää ettei ne kaikki kummiskaan ole sellaisia ja sitten omalle kohdalle sattuu ne valio yksilöt. Oli meidän entisessä koulussa kyllä yksi tosi mukava ja asiallinen tunisialainen tyttö, mutta ei se niinkään minun kaveri ollut... joskus vaan juttelin sen kanssa :roll:

Toimitus

Onko sinulla ulkomaalaistaustaisia ystäviä tai kavereita? Kerro meille missä ystävystyitte ja oletteko törmänneet ennakkoluuloihin? Oliko sinulla itselläsi ennakkokäsityksiä ja miten suhtautumisesi on muuttunut ystävyyden myötä?

antagonismi

On, useampia. Suurin osa ulkomaalaistaustaisista kavereistani on kotoisin Afrikasta, mutta muutama on tästä naapurimaistakin.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ennakkokäsityksiä-tai asenteita ulkomaalaisia kohtaan, eli siltä kannalta mikään ei ole muuttunut ystävyyden myötä. Tietenkin olen saanut avaramman katseen maailmaa kohtaan ja tietoa erilaisista kulttuureista ja tavoista, mutta nämä koen erittäin positiivisina asioina! Rasismiin on tullut törmättyä entistä enemmän nyt kun olen vuosikaudet liikkunut erimaalaisten ihmisten kanssa ja saanut itsekin rasistista kommenttia niskaan. Yhä edelleen monet ihmiset tuntuvat pitävän ulkomaalaisia huonompina ihmisinä, samaten niitä, jotka heidän kanssaan liikkuvat.

Amalia

Entisen kämppiksen, nykyisen hyvän ystävän isä on kotoisin jostain Afrikan suunnalta (noloa etten muista mistä maasta :oops: ). Mulla ei ole missään vaiheessa ollut ennakkoluuloja ulkomaalaistaustaisia tyyppejä kohtaan, enkä ole koskaan törmännyt ennakkoluuloihin liikkuessani kaverin kanssa.

Pisti kyllä miettimään, kun ystäväni tähän kaupunkiin muuttaessaan kysyi, onko täällä jotain sellaisia paikkoja, joita hänen kannattaisi välttää. On jo tuttu juttu, että nuoren naisen kannattaa hiukan miettiä missä ja milloin liikkuu, mutta tuntui tosi kurjalta, että ystäväni joutuu sen lisäksi ajattelemaan asiaa myös ihonvärinsä kannalta :?

Sinsemilla

Ei taida olla yhtään... hmm... :roll: Voisn kyllä tutustua ilomielin! :)

Ei mut oli meidän rinnakkasiluokalla joskus... mut ei nyt kuitenkaan mikään kaveri...

Lizzie

Vastasin että on, paljonkin.

Suurin osa kavereista on meidän yliopistolla olevia/olleita vaihto-opiskelijoita,
läntisen Euroopan maista lähinnä. Yksi jäi Suomeen pari vuotta sitten ja on avoliitossa ystäväni kanssa, joten häntä tapaan paljon. Mitään rasismia en ole vaihtareiden kuullut kohtaavan, yliopistolla ehkä ennakkoluuloja tiettyjen maiden edustajien työskentelytavoista ryhmätöissä jne (mm. "espanjalaiset on laiskoja ja aina myöhässä").
Tämä kaksikulttuurinen ystäväpariskunta kohtaa joskus ilkeitä katseita, ja joskus baarissa heille on huudeltu jotain perinteistä "eksä suomalaista saanu ku piti neekeri ottaa"-tyyppisiä väläytyksiä.

Omasta vaihdosta ulkomailta ystäviä on briteistä ja yksi tanskalainen ja yksi aussi. Olin vaihdossa Lontoossa, ja siellä oli niin paljon ihmisiä eri kulttuureista että en kokenut rasismia omalla kohdallani enkä huomannut sitä missään. Siellä maahanmuutto on ihan eri tasolla kuin täällä kotimaassa. En kuitenkaan väitä, että siellä ei olisi rasismia, mutta siellä kiinnitetään niin paljon huomiota tasa-arvoisuuteen (equal opportunities) että rasismi on siellä paljon isompi paha kuin Suomessa. (onneksi)

Mulla ei varmaan ollut mitään erikoisempia ennakkoluuloja, koska sukulaisissakin osa on maahanmuuttajia (länsimaista). Monikulttuurisuus,- ja kielisyys on lapsesta lähtien ollut siis ihan normaalia, ja ehkä siksi suuntaudun itsekin monikulttuurisuuden pariin työelämässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat