Äänestysiän laskeminen tai korottaminen - Ihmiset ja ilmiöt

koeputkilapsi

[size=9]alkuun: jos tällainen keskustelu on olemassa, niin poistakaa saman tien, ei osunut vaan silmään.[/size]

Eli tulisiko sinusta äänestysikä laskea ? Esimerkiksi http://66.102.9.104/search?q=cache:byUh0Y6gHCgJ:www.yle.fi/mobiiliuutise... Itävallassa äänestysikää ollaan laskemassa 18 vuodesta 16 vuoteen, enää parlamentin hyväksyntää odotellaan. Tulisko Suomenkin ottaa itävaltalaisista esimerkkiä ?
Olisko Suomen 16-vuotiaan tarpeeksi vanhoja äänestämään muullakin kuin seksinumeroilla ? 69 tulisi yksi halutuimmista numeroista vaaleissa, vai tulisko se poistaa kuten ykköstäkään ei ole ? (SuomiPopilla sanottiin, että kaikki numerolla 69 olivat pääseet eduskuntaan nuorten vaaleissa tosin se on voinut ihan hyvin olla vitsikin jota minä en ole tajunnut vaan ottanut tosissaan :lol: )

Jos äänetysikä tiputetaan 16 vuoteen, niin tulisiko 16-vuotiaan myös saada asettua ehdolle ? Arkadianmäälle mopolla kenties ? :wink:
Vai tulisko sinun mielestä äänestysikää laskea vain jossain vaaleissa, kuten vaikka pressanvaaleissa ?

Vai ovatko sinusta 18-vuotiaat liian vastuuntunnottomia ja äänestysikää tulisi jopa nostaa ?

[size=9]
muoks1-2: nyt pitäs olla linkien oikein[/size]

Sivut

Kommentit (60)

Miffy

Mä olen sitä mieltä, lyhyesti ja ytimekäästi, että näin on ihan hyvä. 18-vuotiaana yksilö tulee muutenkin täysivaltaiseksi yhteiskunnan jäseneksi. Ainakaan laskea ei mielestäni pitäisi.

bananab

Vastasin että nykyinen 18 vuotta on hyvä. Se on mielestäni luonteva koska silloinhan on myöskin täysi-ikäinen, ja jos 16-vuotias äänestäisi niin olisi outoa ellei 16-vuotias sitten voisi asettua ehdollekin ja kyllä sen ikäinen on siihen hommaan liian nuori.
Ja toisekseen, minulla on ainakin vahvasti sellainen kuva että aika harva 16-vuotias on kiinnostunut politiikasta, siinä iässä kun tuntuu että vielä vähän muutenkin etsitään itseään, ainakaan minulla ei siinä iässä ollut mitään tietoakaan siitä että mitä puoluetta kannatan tvs. ja mitä ne puolueet ajaa.
Ainakin luulen, ettei 16-vuotias välttämättä tietäisi mitä ja minkä asioiden puolesta äänestää.

antagonismi

Mä olen Miffyn kanssa samoilla linjoilla. 18 vuotta on hyvä ikäraja tähän(kin) asiaan. Ei mielestäni hyvä idea laskea raja 16 ikävuoteen. Tuo 18 vuotta on se ikäraja niin monessa asiassa, miksei tässäkin? Lisäks, se toimii.

marimma

Sanoisinpa että 20 tai 21 olis sopiva ikä. Tämä menee samaan sarjaan kun ajokortin ikäraja pitäis nostaa kanssa sen takia että mun mielestä 18v ei vaan ole vielä tarpeeksi kypsä..

Miffy
bananab
aika harva 16-vuotias on kiinnostunut politiikasta, siinä iässä kun tuntuu että vielä vähän muutenkin etsitään itseään, ainakaan minulla ei siinä iässä ollut mitään tietoakaan siitä että mitä puoluetta kannatan tvs. ja mitä ne puolueet ajaa.

Tää on just tää sitten tietty, että nuoret on niin erilaisia. Mulla on ollu samat poliittiset kannat 16-vuotiaasta asti :D Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tää 18 on todellakin alin sopiva ikä äänestää.

koeputkilapsi
Miffy
bananab
aika harva 16-vuotias on kiinnostunut politiikasta, siinä iässä kun tuntuu että vielä vähän muutenkin etsitään itseään, ainakaan minulla ei siinä iässä ollut mitään tietoakaan siitä että mitä puoluetta kannatan tvs. ja mitä ne puolueet ajaa.

Tää on just tää sitten tietty, että nuoret on niin erilaisia. Mulla on ollu samat poliittiset kannat 16-vuotiaasta asti :D Mutta olen kyllä sitä mieltä, että tää 18 on todellakin alin sopiva ikä äänestää.

Mutta Miffy tässä pitää nimen omaa puhua massasta, eikä poikkeustapauksista.

Anee

Äänestysikäraja on juuri hyvä näin. Itse olen 17-vuotias, ja kieltämättä harmittaa, etten päässyt vielä äänestämään, mutta kuitenkin tiedän, että 16-vuotiaista liian suurta osaa ei kiinnosta politiikka eikä tietoa asiasta pahemmin ole - vielä 18-vuotiaistakin osa tuntuu olevan liikkeellä tyyliin "äänestämpä parhaita sääriä" (tällaista tapausta todistettu).

Mutta niin, tuo 18 on ihan jees. Laskea sitä ei ainakaan pitäisi. Kunnallisvaaleissa periaatteessa voisin vielä ymmärtää tuon rajan laskemisen kuuteentoista, mutta enpä sitäkään loistavana ideana pidä. Kuitenkin mielestäni jotenkin nuorten vaikutusmahdollisuuksia pitäisi nostaa. Ideoita tähän vain ei mitenkään järkyttävästi ole.

koeputkilapsi
Miffy
koeputkilapsi

Mutta Miffy tässä pitää nimen omaa puhua massasta, eikä poikkeustapauksista.

No aijaa! Nimenomaan.

:lol: miusta oli vain niin huvittavaa, että tiedät kyseen olevan massasta ja heti annat esimerkin yksityishenkilöstä :lol:

Miffy

Mä sanoin et

Miffy

Tää on just tää sitten tietty, että nuoret on niin erilaisia.

ja ikäänku aattelin tän implikoivan, että jos kaikki nuoret olisivat poliittisesti valveutuneita, äänestysikää voisi ehkä laskeakin.

Kepatäti

Toisaalta kannattaa myös huomioida tää "16-vuotiaita ei kiinnosta" siltäkin kannalta, että kun ei kerran oo mahdollista vaikuttaakaan, niin ei se sillon kiinnostaakkaan.

Näin massoista jos puhutaan.

Vois olla tilanne toinen, jos saataisiin äänestää jo siinä iässä.

Ei sillä, oon mäkin sitä mieltä, että 18-vuotta on ihan hyvä. (Mutta muistakaa nyt tätäkin asiaa miettiessänne, että Suomessa on ainakin kahdesti laskettu täysi-ikäisyyden rajaa ja oletan, että samalla siis äänestysikärajaakin..)

koeputkilapsi

Kepatädillä oli myös ihan hyvä pointti.

Tuli myös tässä samalla asiasta mieleen, että nuorillahan on mahdollisuus vaikuttaa nuorisovaltuustojen vaaleissa. Nämä toteutetaan ihan samalla tavalla kuin oikeatkin vaalit, vaalipiirinä on yksi koulu, ja äänestyspaikka on ihan samanlainen kuin oikea vaali.
Monessa kaupungissa on nuorisovaltuustolla todella hyvät tilanteet ja suuret budjetit. Tällaiset ovat tietenkin espoo ja kuopio + suuret kaupugit, mutta meillä pienempienkin kaupunkien nuorilla on päivä päivältä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa. Monella nuorisovaltuustolla on paikat kaupungin hallitusten kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeudella.
Joten jossei sitä äänestysikää laskettaisikaan, vaan panostettaisiin enemmän nuorisovaltuustojen toimintaan ja perustamiseen ? Tavoitteena jokaiseen kuntaa nuorisovaltuusto ! Miltäs kuulostaa ?
nimimerkillä. nuorisovaltuutettu 04-05

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat