Kirkosta eroaminen - Ihmiset ja ilmiöt

Ruukkukaktus

"Muutama askarruttava kysymys on eräältä henkilöltä tullut Vanhan Testamentin säännöistä:

1. Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9) Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?

2. Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7) Mikä olisi sopiva hinta hänestä tämänhetkisten kurssien mukaan?

3. 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee venäläisiin, mutta ei ruotsalaisiin. Voisiko joku selventää? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?

4. Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?

5. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Miten on?

6. 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?

7. Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?

8. Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?

9. Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14)"

Sivut

Kommentit (106)

Hoppuli

Onko täällä monta kirkkoon kuulumatonta?

Olen täysi ateisti ja alkanut miettiä, miksi edes kuulun kirkkoon. Mihin kaikken kirkosta eroaminen vaikuttaa, paitsi siihen, ettei voi mennä kirkossa naimisiin? :D

marimma
Hoppuli
Onko täällä monta kirkkoon kuulumatonta?

Täällä yks joka meinaa erota sitten joskus elokuussa kun on ensin taas yks kummipoika saatu omiin nimiin :lol:

marimma
Lizzie
Marimma, onko kummien vanhemmat tietosia tästä sun epäitsekkäästä suunitelmasta?

On. Koska me molemmat erotaan isännän kanssa. Ja ollaan molemmat vielä kyseisen lapsen tulevat kummit. Ukon äiti vaan sano että odottaakaa elokuuhun ja sitten saatte tehdä miten vaan :)

EDIT//

niin siis me ollaan sen kummeja, sekä sitten ainakin pari muuta jotka kuuluu vielä ainakin kanssa kirkkoon :)

marimma
Hoppuli
Musta on hassua, kun kummien yksi tehtävä on tukea kristillistä kasvatusta. Aika harva sitä varmastikaan niin ajattelee.

Me ei ainakaan haluta olla mitään kristillisiä oppaita kummilapsille.

Voi että mua vähän harmittaa kun tuo mun suunnitelma siitä kirkosta eroamisesta meni pieleen kun en tajunnut että siirsin kirjat tälle paikkakunnalle ja että tietty se SRK:kin vaihtuu :? pah.

Hoppuli

Munkin kummipojan vanhemmat kyllä tiesivät, etten usko ja eivät taida itsekään uskoa sen enempää. Pyysivät mua aikanaan kummiksi ja toivoivat nimenomaan, että olisin lapselle aikuinen ystävä :) Oih, tulee tippa linssiin O:)

marimma
Hoppuli
Munkin kummipojan vanhemmat kyllä tiesivät, etten usko ja eivät taida itsekään uskoa sen enempää. Pyysivät mua aikanaan kummiksi ja toivoivat nimenomaan, että olisin lapselle aikuinen ystävä :) Oih, tulee tippa linssiin O:)

näin meilläkin. Heti sanottiin ettei sitten tiedetä mitenkä kauan enää kuulutaan kirkkoon, että sillä varauksella meidät saa kummeiks. ja hyvinhän se meni, ei ole kukaan valittanut :)

Tuosta eroamisesta.. Kuinka moni käyttää mielummin tuota www.eroakirkosta.fi sivua kuin käy itse sanomassa itsensä irti kirkkoherran virastossa tai mikä se nyt on?

Lizzie
ilkka
Ei tarvinnut kuin yksi sähköposti, niin säästyy useampi sata euroa kirkollisveroja vuodessa.

Ne kirkollisverot menee usein oikeesti tärkeisiin juttuihin. Syrjäytyneiden hoitamiseen, ruoka-apuun, ja humanitääriseen apuun ulkomaille jne. Harmi että niin moni ei halua maksaa sitä, vaikka Suomi rikastuu kokoajan. Toivottavasti annatte muutaman roposen SPR:n kerääjille jos sellaiseen törmäätte. Se eurokin voi olla yhden perheen ateria jo...

ilkka
Lizzie
ilkka
Ei tarvinnut kuin yksi sähköposti, niin säästyy useampi sata euroa kirkollisveroja vuodessa.

Ne kirkollisverot menee usein oikeesti tärkeisiin juttuihin. Syrjäytyneiden hoitamiseen, ruoka-apuun, ja humanitääriseen apuun ulkomaille jne. Harmi että niin moni ei halua maksaa sitä, vaikka Suomi rikastuu kokoajan. Toivottavasti annatte muutaman roposen SPR:n kerääjille jos sellaiseen törmäätte. Se eurokin voi olla yhden perheen ateria jo...

Joo, tyyliin joku promille rahoista menee johonkin tuollaiseen. Suurin osa menee jonkun uskonlahkon byrokratian pyörittämiseen. Lapsuuden kotikaupungissanikin on joku rahoja miten tahansa käyttänyt korkea-arvoinen seurakunnan johtohenkilö saanut potkut. Muutenkin vastenmielinen tyyppi. Jos haluan auttaa jotakuta, niin annan rahaa suoraan kyseiselle henkilölle enkä millekään kirkolle tai SPR:lle.

edit: tai SPR:ää voisin ehkä harkitakin.

Chiara

Täällä on yksi joka ei ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon ja voin sanoa että se ei ole vaikuttanu mun elämään mitenkään muuten kuin että yläasteella ja lukiossa sain uskonnon sijaan opiskella Elämänkatsomusoppia joka oli ehkä paras kouluaine ikinä ja yleishyödyllinen kaikilla.

Sharon

Lainaus:
Tuosta eroamisesta.. Kuinka moni käyttää mielummin tuota www.eroakirkosta.fi sivua kuin käy itse sanomassa itsensä irti kirkkoherran virastossa tai mikä se nyt on?

Erosin itse netin kautta ja kyllä se on ihan yhtä virallista, kuin käydä itse paikanpäällä eroamassa. Meni nettieroamisen jälkeen viikko tai pari, kun kaupunkini maistraatilta tuli vahvistuskirje eroamisestani. Ettei siinä sen kummempaa.

Mun eroamiseni johtui ainakin aivan muusta, kuin pelkän kirkollisveron maksamisesta, mutta olen silti sitä systeemiä vastaan. Muillakaan järjestöillä ei ole oikeutta verottaa jäseniään ja muutenkin olen sitä mieltä, että kirkko tulisi erottaa valtiosta kokonaan. Liikaa vieläkin puollustellaan lakeja tai niiden tulemisen estämistä raamatulla. Lisäksi annan mielummin sen ylimääräisen rahan suoraa sitä tarvitseville tai järjestölle, joka ilman takaa-ajatuksia lahjoittaa mahdollisimman paljon apua tarvitseville.

koeputkilapsi

En ole millään tavalla uskovainen tai mitään, eikä se varmaan tähän nyt mitenkään liitykkään, mutta miuta jotenki hämää, että ollaan kummeja, vaikkei kristillinä oppaina ollakaan. Kuitenkin eikös tämä ole kummiuden tarkoitus ?
Joten kysyn, että onko olemassa jotain muuta nimikettä tai tapaa olla tullainen aikuinen ystävä tai miksi vain sitä kutsua, kuin kirkon kautta kummiksi tuleminen ?

Mariel

musta kummiuden voisi nähdä sillä tavalla, että siinä pääsee tukemaan lapsen kasvatusta ja välittämään arvoja. kummius on hieno tehtävä, hyvä jos se perinne säilyy, mutta kristillisyys on ehkä vähän "kulunut" juttu jo :D ja toisaalta, onhan länsimaisissa arvoissa varmaan vielä pitkään kristilliset vaikutteet näkyvissä, vaikkei uskova olisikaan

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat