Eduskuntavaalit 2007 - Ihmiset ja ilmiöt

shriness

Tuli tuolla maahanmuuttaja ketjussa tuota politiikkaa sivuttua. Eduskuntavaalithan ovat maaliskuussa.

Aiotko äänestää? Joko tiedät puolueen/ehdokkaan? Käytätkö vaalikonetta? Vaikuttaako julkkisehdokkaat äänestyskäyttäytymiseen?

Uskooko kukaan vaalilupauksiin? Käytkö vaalikahveilla?

Jo et äänestä, miksi?

Itse ainakin ärsyttää hallituspuolueiden lupaukset opintotuen nostosta nyt vaalien alla, vaikka tukea olisi jo nykyinen hallitus nostaa... 120 000 nimen adressikin luovutettiin kulttuuriministerille.

Tuntuu että puolueet hankkavat ainakin osan julkkisehdokkaista nuosten ääniä kalastelemaan. Mua jotenkin loukkaa se, että luullaan ettei nuoret ole kiinnostuneet oikeista asioista tai seuraa politiikkaa vaan että tv:stä tutulla naamalla saadaan nuorten äänet.

Sivut

Kommentit (604)

Mariel

jee tätä keskustelua odotin!

ehdottomasti äänestän ja vasemmistoliittoa.

julkkisehdokkaat ärsyttävät (siis julkisuudesta politiikkaan pyrkivät, eivät ne, jotka ovat saaneet julkisuutta politiikan kautta), koska vaikuttaa, että heillä on kyseenalaiset syyt yrittää kansanedustajaksi (näissä vaaleissa esim Merja Vanhanen). positiivinen yllätys oli kuitenkin SKP:n listoilta pyrkivä Seppo Lampela (Steen1), jolla tosissaan näyttää olevan sanottavaa.

ihan eniten ärsyttävät kuitenkin poliitikot, joiden sanaan ei voi luottaa (esim Tanja "opintotuki ylös, mutten jaksanut tulla äänestämään sen puolesta" Saarela ja Sauli "en palaa eduskuntaan" Niinistö")

nuorten äänestysprosentti on tosi alhainen, joten jollain sitä kiinnostusta pitäisi herättää. itse olen sitä mieltä, että on parempaa demokratiaa käydä jättämässä tyhjä lappu, kuin jättää äänestäminen välistä. äänestämättömyyden syytä ei voi tulkita kukaan, tyhjä lappu on selkeä kannanotto.

Rahel

Vasemmistoliittoa meinaan minäkin äänestää. Mielessä on nuori naisehdokas, mutta en ole vielä 100 prosenttisen varma, ketä äänestän. Äänestän aina ensisijaisesti puoluetta ja vasta sen jälkeen henkilöä.

Politikot ärsyttävät useinkin; enimmäkseen ympäripyöreiden ja populististen lausuntojen ja lupausten takia. Ja tähän syyllistyvät kaikkien puolueiden ehdokkaat. Kaikki ehdokkaat tuntuvat mainostavan olevansa "tavallista ihmistä lähellä", mutta kuinka moni kansanedustajista sitä oikeasti on?

shriness

Kuinkahan paljon esim. 20 vuotta Arkadiamäellä istunut tietää, mitä elämä todella on. Sieltä norsunluutornista tullaan vain vaalien aikaan alas, ja mennään tuttuja jututtamaan.

Nuoret pitäis saada todellakin äänestämään, muuten homma menee entistä enemmän siihen, että eduskunnassa istuu suurten ikäluokkien äänestämiä suurten ikäluokkien edustajia. Ei mitään heitä vastaan, mutta sitten päätöksenteko vääristyy. Monilla päätöksillä on kauaskantoisia seurauksia, ja niistä hyötyy/kärsii sitten meidän lapset...

Mä en tiedä vielä mitä äänestän, mutta en taatusti ainakaan kristillisdemokraatteja tai perussuomalaisia, arvot niin kaukana omista.

Mariel
Rahel
Äänestän aina ensisijaisesti puoluetta ja vasta sen jälkeen henkilöä.

näin mäkin. vaalikoneet ja ehdokkaiden blogit auttavat valinnassa, mainonta ei.

Lania

Mä tein jonku vaalikoneen, siellä oli 15 parhaan joukossa lähinnä kokoomusta ja kristillisiä :D oli siellä sit vihreitäki ja Mikko Alatalo, jessss. Saas kattella nyt. Oras Tynkkynen on kyllä aika raaka jäbä, vois pitää sitä listalla.

shriness
Mua jotenkin loukkaa se, että luullaan ettei nuoret ole kiinnostuneet oikeista asioista tai seuraa politiikkaa vaan että tv:stä tutulla naamalla saadaan nuorten äänet.

Mua on alkanu ärsyttään taas se että nuoria (äänestäjiä siis, ei ehdokkaita) ei tunnu mikään muu kiinnostavankaan kun se oma opintotuki. Toki tärkee asia ja vaatinee korjausta, mutta ei se kuitenkaan ainoo ja ratkaseva ongelmakohta oo. Jotenkin tulee sellanen kuva että jos joku kansanedustaja(/-ehdokas) jättää kerrankin mainitsematta opintotuen ja sen noston, niin samantien ollaan lynkkaamassa että Jaahas eipä sitäkään kiinnosta kun omat asiansa, ei välitä nuorista ollenkaan :?

Mut hei onks Pikku G taas ehdokkaana, viimeks oli!

Mariel

Pikku G:llähän on vasta nyt ikää olla ehdokkaana :o ei se viimeksi ollut

Oras Tynkkynen vaikuttaa todellakin "raa'alta jäbältä", ansaitsee hatunnoston nuoren ikänsä ja vähemmistöjen huomioimisen osalta

shriness
Lania
Mä tein jonku vaalikoneen, siellä oli 15 parhaan joukossa lähinnä kokoomusta ja kristillisiä :D oli siellä sit vihreitäki ja Mikko Alatalo, jessss. Saas kattella nyt. Oras Tynkkynen on kyllä aika raaka jäbä, vois pitää sitä listalla.

shriness
Mua jotenkin loukkaa se, että luullaan ettei nuoret ole kiinnostuneet oikeista asioista tai seuraa politiikkaa vaan että tv:stä tutulla naamalla saadaan nuorten äänet.

Mua on alkanu ärsyttään taas se että nuoria (äänestäjiä siis, ei ehdokkaita) ei tunnu mikään muu kiinnostavankaan kun se oma opintotuki. Toki tärkee asia ja vaatinee korjausta, mutta ei se kuitenkaan ainoo ja ratkaseva ongelmakohta oo. Jotenkin tulee sellanen kuva että jos joku kansanedustaja(/-ehdokas) jättää kerrankin mainitsematta opintotuen ja sen noston, niin samantien ollaan lynkkaamassa että Jaahas eipä sitäkään kiinnosta kun omat asiansa, ei välitä nuorista ollenkaan :?

Mut hei onks Pikku G taas ehdokkaana, viimeks oli!

Kyl mun äänestyskäyttäytymiseen vaikuttaa muukin kuin se opintotuki. Esim. Nato-kanta. Ottaa päähän vain noiden hallituspuolueiden tekopyhyys.

Haluisin uutta verta eduskuntaan, ihan senkin takia, että saatas vähän uusia näkökulmia...Vaikka Suomen kansa vannoo ties millä nettifoorumilla että ens vaaleissa en kyllä ketän nykyistä äänestä, niin kummasti ne samat tyypit siellä vaalienkin jälkeen istuu..

Mun mielestä vaalikoneissa on jokus ihan älyttömän vaikeatajuisia kysymyksiä. Tai sit mä oon vaa vähän tyhmä :)

ynnej

Mä äänestän ehdottomasti, luultavasti Vasemmistoliiton ehdokasta. Vasemmistoliitto ja SDP on ainoot vaihtoehdot mulle, mut mua on alkanu vähän ärsyttää SPD:n politiikka. Paavo Arhinmäki tuntuu hyvältä ehdokkaalta. Sen kotisivujen osoite on hauska: www.punajuuri.net :)

Luultavasti kuitenkin testaan jotain vaalikonettakin, mut ei se silti päätöstä mun puolesta tee.

Mariel
shriness

Mun mielestä vaalikoneissa on jokus ihan älyttömän vaikeatajuisia kysymyksiä. Tai sit mä oon vaa vähän tyhmä :)

joku talouskysely ja mtv3:n kysely :D tuskaa sellaset taulukot! uskonnonvapaus.fi:n vaalikone oli mun mielestä tosi kiva, vaikka kysymykset tietenkin aika suppeelta aihealueelta. nuorten vaalikoneessa ikävää oli vastausvaihtoehtojen rajaus.

Lania
Mariel
Pikku G:llähän on vasta nyt ikää olla ehdokkaana :o ei se viimeksi ollut

Aijaa, miten mää muistin että oltais just sillon revitty siitä hauskaa huumoria :o mut tosiaan joo eihän se oo voinutkaan, ehkä se sit jo pari vuotta sit uhos että aikoo mennä kepusta ehdolle.

shriness

Vaalokonekysymys esimerkiksi "pitäisikö perintövero poistaa". Voi valita tärkeä-ei tärkeä, samaa mieltä-eri mielt. Ollaanko siinä sitten väitteen kanssa samaa mieltä, vai kysymyksen tärkeyden kanssa samaa mieltä? Vai onko ei-tärkeää olla samaa mieltä tai tärkeää olla eri mieltä... :roll:

Mariel
shriness
Vaalokonekysymys esimerkiksi "pitäisikö perintövero poistaa". Voi valita tärkeä-ei tärkeä, samaa mieltä-eri mielt.

ikävä kysymys muutenkin, perintöverolle kun voi tehä paljon kaikkea muutakin kuin pitää ennallaan tai poistaa

ynnej

Mä tein ton nuorten vaalikoneen testin ja mulle tuli ykköseks Markku Holmi kristillisistä :D Mä en tiiä miten huonosti oon vastannu, mut en kyllä kristillisiä tuu äänestää. Loput oli sit vasemmistoliittolaisia, demareita ja SKP:läisiä ja yks vihree. Periaattessa voisin SKP:läistä äänestää, mut pelottaa ettei kukaan kuitenkään pääse SKP:stä ja ääni menis tavallaan "hukkaan" :(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat