Lentopelko - Ihmiset ja ilmiöt

oranssi

Siinä brittiläisessä Lentokenttä-ohjelmassa oli joskus juttua tosta, että ne partioi ainakin siellä Heathrow'lla lintuja bongaamassa ja jos niitä tulee näköpiiriin, niin ne pelästytetään pois. Paljon muualla kuin lentokenttien läheisyydessähän ei noista tartte huolehtiakaan, kun ei ne siellä stratosfääreissä lentele.

MUOKS.

Lania
Ilmassa olevan lentokoneen pitää toimia ja olla ohjattavissa vaikka kaikki moottorit sammuneina.

Ton mä olen kanssa kuullut, että jos kone lähestyy lännestä kohti Helsinkiä ja kaikki moottorit sammuu Turun kohdalla, niin kone liitelee itsekseen perille asti ja ohjauskin onnistuu. Mutta mites sitten laskeudut jos moottorit ei suostu toimimaan, siinäpä se pulma.

Sivut

Kommentit (17)

kosmetologi

Millä siitä pääsisi eroon?
Pelkkä ajatuskin lentokoneeseen astumisesta saa jalat alta..
Pahinta on se, että asun lentoreitin yläpuolella ja joka kerta kun lentokone lentää ylitseni luulen sen putoavan :cry:

Lania

Eiks Finnair järjestä jotain kurssejaki joilla pyritään pääseen lentopelosta eroon? Ehkä sellasesta ois apua jos ei omat mielikuvaharjotukset ja järkipuheet auta.

nakymaton_ninni

Mulla on kans ihan hirvee lentopelko, se tosin rajoittuu siihen nousu- ja laskuvaiheeseen. Tosin kärsin myös matkapahoinvoinnista, joten yleensä jossain vaiheessa matkaa sitä vaan toisois että kuolis pois. 8)

Suosittelen lämpimästi jotain fobianpoistokurssia.

oranssi

Sellainen kirja on kuin Lentopelko hallintaan (tms). Se on sen Finnairin kurssien jonkun vetäjän kirjoittama. Ihan hyvä, tosin sen kun lukee niin saa päähänsä kaikkia uusia pelonaiheita lentämiseen liittyen, sellaisia joita ei ole tullut edes ajatelleeksi. Kuten että entä jos salama iskee koneeseen (kirjan mukaan se on tietysti vaaratonta, mutta ei kivalta kuulosta kuitenkaan). Mut on siitä apuakin!

Daniina

Mä en tajuu miten lentämistä voi pelätä.. Siis mitä siinä.. Lentokone tekee syöksyn?
Toisaalta kaikilla erilaisia pelkoja. Pelkäänhän mä itsekin esim. ötököitä, vaikka ne ovat niin naurettavan pieniä eivätkä tee ihmisille mitään :lol:

Miffy

Mä en kyllä ihmettele yhtään...! Suljettu paikka, ei pääse pois vaikka mikä tulis ja sitten vielä se mahdollisuus, että kone jostain syystä putoaa...

tiikeli

Ei sen salaman tosiaan pitäs vaarallinen olla, mut entäs linnut? Mulla on ainaski sellainen käsitys että jos lintu lentää vahingossa sinne turbiinin sisään niin se moottori pysähtyy...?

En oo koskaan lentänyt, ja se olis kyllä pelottavaa. Eniten epäilen sitä että saisin koneessa paniikkikohtauksen ja olisin ihan skitsona sitten koko lennon ajan... Rauhoittavat vois juu auttaa. :)

Lania
tiikeli
Ei sen salaman tosiaan pitäs vaarallinen olla, mut entäs linnut? Mulla on ainaski sellainen käsitys että jos lintu lentää vahingossa sinne turbiinin sisään niin se moottori pysähtyy...?

Musta kyllä tuntuu että jos joku varpunen tollasen jetin moottorisysteemeihin eksyy niin siinä tulee sulkasato ennenku ehtii silmää räpäyttää.

Miffy

XD Haha!

Mä luulen kyl et vaik lentäis albatrossi ni ei se kone putoais mitenkään itsestäänselvästi... Kun eihän se vissiin oo yhden moottorin varassa...?

Lania

Mutta UPS olinki väärässä! Ainaki MikroBitin 11/2004 simulaattorijuttu sanoo että

[size=9]"Heti nousun jälkeen oikeanpuoleisen moottorin suunnasta kuuluu rysähdys, kone tärisee, ja hälytysääni alkaa soida. "Engine two fire" sanoo Toppari rauhallisella äänellä. Kakkosmoottorista tulee palovaroitus. Sinne on ilmeisesti lentänyt lintu, ja äänistä päätellen moottorissa on vaurioita. Ohjaamon keskimmäiselle näytölle alkaa ilmestyä oranssia tekstiä merkkinä siitä, että jotain on pielessä. Mahdollisista muista vaurioista ei vielä ole tietoa. Lintu on (tai oli) virtuaalinen, aivan kuten moottorikin.

Simulaattorin tietokone latoo ohjaajan selvitettäväksi häiriöilmoituksia ja toimintaohjeita kiireellisyysjärjestyksessä. Näytölle ilmestyy muun muassa teksti LAND ASAP - laskeudu niin pian kuin mahdollista. Oikealla lennolla ilmoitetaan lennonjohtoon tilanteesta ja pyydetään selvitys laskeutumiseen ilman odottelua. Toimenpiteet tehdään, jotta tilanne saadaan mahdollisimman normaaliksi. Toppari sammuttaa vaurioituneen moottorin. Siitä katkaistaan polttoaineen syöttö, hydrauliikka ja sähkö, sitten Toppari laukaisee ensimmäisen palopullon - tärkeintä on saada palo sammumaan.

Toppari laukaisee vielä toisen palopullon kakkosmoottoriin. Jäämme 3000 jalan korkeuteen ja kaarramme takaisin kohti kenttää. "Mennään autopilotilla 220 solmun nopeutta", Toppari selvittelee tilannetta. Lentoaseman palokunta on jo hälytetty. Toppari kuittailee vielä joitakin ilmoituksia järjestelmän toimintahäiriöistä. Moottorin sammuttaminen ei itse lentämistä häiritse merkittävästi, kakkosmoottorin puuttuvilla järjestelmillä on moninkertaiset varajärjestelmät juuri tällaisten tilanteiden selvittämiseksi. Ilmassa olevan lentokoneen pitää toimia ja olla ohjattavissa vaikka kaikki moottorit sammuneina.

"Siellä on iso vastaanottokomitea odottamassa. Lähestyminen ja lasku on normaali, mutta tilanne luokitellaan kuitenkin hätätilanteeksi. Normaalinopeudella mennään, ei tarvitse edes kiihdyttää vaikka on toinen moottori pois pelistä."

Kiitotien puolivälissä vilkkuvat paloautojen punaiset valot kertovat jotain olevan tekeillä. Airbus kulkee tasaisesti, simulaattorilla on kuitenkin vielä yksi yllätys tarjottavana. Laskutelineen osuessa kenttään oikeanpuoleisen päätelineen renkaat räjähtävät. Ilmeisesti moottorista on lentänyt osia ulos lintutörmäyksessä ja ne ovat rikkoneet renkaat. Kone ryskyy ja heiluu reippaasti ja kulkee vähän oikealle kallellaan."[/size]

Mut näemmä toiki sitte nousussa vaan, ei kai mitkään kyyhkyläiset kymppikerrokseksessa lentele. Ei oo kyllä ikinä tullu ees mieleen pelätä tollasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat