Toimitus kysyy: ERILAINEN JOULU - Ihmiset ja ilmiöt

Pennsylvania

Mä vietän jouluna päivät perheen kanssa, illat ystävien kanssa ja usein myöhäisillat ystävien kanssa baarissa. Joulu on täydellistä aikaa tavata vanhoja ystäviä, kun kerrankin kaikki ovat samalla paikkakunnalla tultuaan jouluksi vanhempiensa luo.

Sivut

Kommentit (25)

tata

Me oltiin perheen kans pari vuotta sit Lanzarotella ja tultiin kotiin just jouluaattona. Ehittiin me olla kotona joku vartti ehkä nii oltiin joulupäivässä :roll: Ei ollu kovin joulunen fiilis istua koneessa, mut reissu oli silti kiva :D Oli meil sit jouluruoka pöydässä ja lahjoja sun muuta valmiina kun mummo oli miehensä kans asunu meil välil ja hoitanu koiria :) Ne oli sit järkänny meille sapuskaa :P

closure

Vastasin perheen/sukulaisten kanssa. Minä, äiti ja mun pikkuveli ollaan aikaisempina jouluina oltu äidin veljen ja sen perheen kanssa, mutta päätettiin, että vietetään tämä joulu ihan vaan meidän perheen kesken :)

Amorous

Mulla ei ole mitään tietoa missä tulee joulu vietettyä tänä vuonna. Kotona jos olen ei tule joulua pahemmin mitenkään vietettyä. Äiti kuuluu toiseen uskontoon, joten hän ei joulua vietä. Eipä se joulu sitten isää oikein innosta ja yksinäni en viiti ruveta touhuamaan kaikkea ja kun äitikään ei siitä pitäisi. :roll:
Jos vaan saan ni jäisin mielellä joulua viettämään murun luo. Itse pidän joulusta ja kaikista perinteistä, vaikka sitä ei oikein koskaan meillä ole vietetty. Lahjoja kyllä ostelen ystäville ja pipareita/torttuja leivon. Siihen se sitten on yleensä jäänyt.

Tigre

Olen viettänyt lapsuuteni kaikki joulut perheen ja mummun+papan kanssa.
Sitten kun äiti ja isä erosivat, olemme olleet sisarusten kanssa vuorotellen isän tai äidin luona joulun. Toissajouluna minä, sisarukset ja isä oltiin Teneriffalla. Joulupäivänä lento sitten takaisin Suomeen, eipä ollut kovin jouluinen tunnelma istua lentokoneessa ja venata sitten vielä rautatieasemalla monta tuntia. Viime joulu meni isän luona, eli vietettiin oikein mukava uusperhejoulu. Tänä vuonna sitten äitin luona ja käydään mummulassa.

Rahel

Toivon mukaan vietän tämänkin joulun yksin. Mulle joulu on rauhoittumisen aikaa ja ympärillä hyörivät sukulaiset eivät rauhaa tuo. Tykkäsin viime jouluna siitä, että sain ihan yksinäni käydä joulurauhanjulistuksessa, laittaa hyvää ruokaa ja lueskella kirjaa suklaakonvehteja mässytellen.

Viime joulu oli ensimmäinen, jonka sain oikeasti viettää ihan yksin; kaveri tuli sitten tapanina mun luokse. Sitä ennen en oikein ole saanut jouluna yksin olla, kun perhe vaatii liittymään seuraan. Silloin, kun olin vielä naimisissa, oli itsestäänselvyys, että joulu vietetään jommankumman vanhempien luona. Enää en halua sellaisia velvoitteita. Minusta on kivempi mennä käymään hieman ennen joulua ja viedä lahjat siinä samalla kuin kuunnella koko joulu yletöntä höpötystä ja häsläämistä.

Oon kyllä miettinyt sitäkin, et olis kiva viettää ihan erilainen joulu: lähteä vaikka matkoille tai istua kavereitten kanssa baarissa. Sellainenkin joulu voisi olla ihan kokemisen arvoinen. :D

JJEMMY

Miekin vastasin perheen/sukulaiset. Tähän asti joka joulun oon viettänyt perheen kanssa, mutta kiehtoo ajatus kaverijoulustakin. Ehkä joskus vanhempana voisi viettää edes yhden joulun ystävien seurassa, mutta kyl mie äitin luona haluun käyvä syömässä ainakin :lol:

SunLion

Olen lähentynyt perheeni kanssa viime aikoina joten perhejoulu viehättää. Aikanaan pyöri mielessä paljon myös ajatus kaverijoulusta. Yksin en haluaisi jouluna olla.

KataTheBlondi

Vietän joulun perheeni, siis miehen ja koirien kanssa. Tämä on ensimmäinen joulu minulle "poissa äidin helmoista" joten erilainen joulu minulle.

Ehkä hieman jännittää mitä tästä tulee. Kuitenkin äiti ja muu perhe on aina ollu se joulu.
Ehkä mennään anoppilaan syömään mutta en tosiaan tiedä tarkalleen että mitä tulee tapahtumaan.

Toimitus

Kohta on taas joulu, tuo ihana, idyllinen perhejuhla! Kuulostaako vieraalta?
Onko sinun perheesi jotain muuta kuin perinteinen ydinperhe? Vai haluatko kenties viettää joulun vain omissa oloissasi?

Etsimme nyt ihmisiä, jotka juhlivat joulua ystäväporukassa tai yksin. Teemme erilaisista joulunviettoperinteistä jutun joulukuun numeroon. Voit kertoa erilaisesta joulustasi tässä ketjussa, tai lähettää sähköpostia toimittaja Tiina Tuppuraiselle (tiina.tuppurainen@sanomamagazines.fi)Muistathan liittää vastaukseesi yhteystietosi.

T: Toimitus

shazzer

20 joulua on vietetty perheen kanssa. En voisi kuvitella viettäväni sitä mitenkään muuten. Ja tässä tarkoitan tuota jouluaattoa.
Ystävien kanssa voi viettää joulupäivän tai tapaninpäivän

Nyytikki

Perheen kanssa oli vastaukseni. Joka joulu tätini on myös kanssamme viettämässä joulua, eikä joulu olisi mitään ilman häntä. Minusta matkustelu jouluna on kyllä ihan ok. Niinpä eräänä jouluna lähdimme viettämään omaa erilaista jouluamme koko porukan voimin (minä, isä, äiti, isoveikka ja tätini) Intiaan.

Tätä ennen vietimme pientä joulua, jonne tuli avomiehenikin mukaan. Teimme pienimuotoisesti viikkoa ennen matkaa jouluruokia ja annoimme lahjoja, mutta suurin lahja toisillemme oli tuo yhteinen matka.
Intiassa joulu oli tosiaan erilainen, hotellin puolesta oli mahtavat ohjelmat: ruoat, kokit pihalla, ilotulitukset, tulishow ja muuta ohjelmaa. Vain juomat maksettiin itse. Intiassa aloitettiin ilotulitukset joulun kunniaksi jouluna ja lopetettiin vasta uuden vuoden jälkeen :lol:
Ikimuistoinen joulu tosiaan.

Olen viettänyt myös yhden joulun Floridassa, mutta siellä kävimme vain aattona syömässä paremmin jossain ravintolassa ja makailtiin rannalla.

Lapsena vietimme suurimman osan jouluistamme tätimme mökillä, nykyisin kokoonnumme vanhempieni luo. Tänä vuonna oli puhetta myös Lappiin lähtemisestä, mutta emme saaneet mistään tarpeeksi suurta mökkiä, jonne mahtuisi 7 henkilöä ja saisi ottaa meidän kissatkin mukaan :P

iLsKi

Vietän joulun omassa kodissa miehen kanssa, niin vähän lomaa vuoden mittaan et sit kun mukavin saapuu en tod lähde sukulaisten/perheen luo.. Ennen oli tapana aina kiertää omat ja miehen vanhemmat, mut tuhansien kilometrien ajeleminen talvikeleil ei enää oikei inspaa, sukuloidaan ihan tarpeeks kesälläkin. Kavereiden kans on tullu monta baarijouluaattoa juhlittua vielä sinkkuna ollessa, aivan ihanat muistot, varsinkin kun omassa perheessä joulut on aina ollu rähinöintiä. Kuusen laitan jo marraskuussa kun lapsena sitä sai ihastella vaan muutaman pv.n =)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat