Homo- ja lesboparien adoptio-oikeus ja hedelmöityshoidot - Ihmiset ja ilmiöt

koeputkilapsi

Tuolta homojen verenluovutus-keskustelusta tämä lähti, että jos saataisiin enemmän keskustelua aiheesta. Ja tietenkin vähän keskustelun aloittamiseksi äänetystä ja kommentteja:

agentti

Lainaus:
Tää on vähän OT (tai ei kai oo tavallaan), mut koska tää keskustelu on ollut niin mielenkiintoinen, niin haluaisin kysyä, että mitäs mieltä ootte siitä, että pitäiskö homoje
saada adoptoida?

mariel

Lainaus:
kyllä, avioliiton sisällä varsinkin. (tällä hetkellähän jos haluaa adoptoida, tulee joko asua yksin tai olla naimisissa, rekisteröity parisuhde tai avoliitto ei kelpaa.) en nää mitään etua lapselle, että vain toisella vanhemmista on huoltajuus.

banda

Lainaus:
Tuohon adobtiokysymyksen, että titenkin! Min en nää mitään syytä että miksei, ei se siitä voi olla kiinni ettei muka osaisi olla vanhempia, kun kumminkin adobtiovanhemmat syynätään niin tiukkaan läpi, että ei sieltä kuka tahansa lasta saa. ja siihenkin kysymykseen, että homojen lapsista sitten kasvaisi homoja, en jotenkin usko, koska kumminkin melkein kaikki homot ovat heterovanhempien lapsia,,

Sivut

Kommentit (52)

marimma

Kyllä molempiin :) en näe mitään estettä sille että lapsella on kaks isää tai kaks äitiä. Niin adoptiossa kun hedelmöityshoidossakin :)

koeputkilapsi

mariel

Lainaus:
(tällä hetkellähän jos haluaa adoptoida, tulee joko asua yksin tai olla naimisissa, rekisteröity parisuhde tai avoliitto ei kelpaa.)

Jos pitää häät maistraatissa, niin mikä se on ? rekisteröity parisuhdeko ? eivätkö he saa ollenkaan adoptoida ?

Näissä adoptioasioissa pitää myös muistaa, että Suomessa suomalaisia lapsia adoptoidaan aika vähän verrattuna vaikka siihen kuinka paljon adoptoidaan ulkomailta vuosittain (tai näin olen ainakin ymmärtänyt). Eli vaikka Suomessa tehtäisiin laki adoptiosta, niin se ei tarkoita, että silti se toteutuisi muiden kuin suomalaisten lasten suhteen. Esimerkiksi eri mailla on omat lakinsa ja omat adoptiokäytäntönsä, että kenelle adoptoivat ja kenelle eivät.

Mariel
koeputkilapsi

Jos pitää häät maistraatissa, niin mikä se on ? rekisteröity parisuhdeko ? eivätkö he saa ollenkaan adoptoida ?

niin siis vaikka häät maistraatissa = mennään naimisiin, saman sukupuolen edustajien liitosta käytetään nimitystä "rekisteröity parisuhde", johon ei lasta saa adoptoida. homoseksuaali saa adoptoida lapsen yksinään, muttei kumppanin kanssa.

Lizzie

Laitoin kyllä molempiin. Adoptioprosessi on pitkä, kallis ja rankka, ja paria syynätään ja haastatellaan tosi tarkasti ennen kuin lapsen saa. Jos adoptioseulasta pääsee läpi niin mikäpä siinä.

Ihanne on mun mielestä se, että lapsella olis onnellinen koti jossa on avioliitossa olevat, onnelliset isä ja äiti. Tää vaan ei onnistu ja lapset elää vaikka minkälaisissa olosuhteissa, Suomessakin. En näe miksi lesboäidit eivät hoitaisi lapsiaan sen paremmin kuin heterotkaan. Täytyy muuten sanoa, että jotenkin ymmärrän kahden naisen lapsienhankinnan kuin kahden miehen, en osaa sanoa mistä johtuu. Onhan ennemmin juuri naiset kasvattaneet yhdessä lapsia, kun miehet ovat olleet jossain hakemassa elantoa. Kaksi miestä voi myös kuitenkin olla hyviä vanhempia.

Isän ja äidin rooleista ei sinällään tarvi mun mielestä paljoa puhua, sillä niin moni lapsi on yh-perheestä muutenkin.

Sharon

Lainaus:

Näissä adoptioasioissa pitää myös muistaa, että Suomessa suomalaisia lapsia adoptoidaan aika vähän verrattuna vaikka siihen kuinka paljon adoptoidaan ulkomailta vuosittain (tai näin olen ainakin ymmärtänyt). Eli vaikka Suomessa tehtäisiin laki adoptiosta, niin se ei tarkoita, että silti se toteutuisi muiden kuin suomalaisten lasten suhteen. Esimerkiksi eri mailla on omat lakinsa ja omat adoptiokäytäntönsä, että kenelle adoptoivat ja kenelle eivät.

Juuri näin. Vaikka suomessa nämä parit saisivatkin adoptio-oikeuden, niin käytännössä he eivät saisi adoptoitua mistään. Kaikissa maissa, joista suomeen adoptoidaan sanotaan, että adoptioon kelpaa aviopari tai yksinäinen nainen. (Huomioimatta sitä, että joissakin maissa määritellään vielä avioliiton vähimmäisikä, kirkkoon kuuluminen jne..)
Suomessa taas lapsia annetaan adoptioon varsin vähän ja etusijalle varmaankin asetetaan nämä 'normaalit ja kunnolliset heteroperheet' :roll:

Itse olen sitä mieltä, että hedelmöityshoidot joko kaikille tai ei kenellekkään. Mielummin kallistuisin jälkimmäiseen, sillä kodittomia lapsia maailmassa riittää. Käytännössä adoptiot ovat lähes mahdottomia muille kuin heteropareille, jotka eivät voi lasta saada. Tuntuu, että adoptiota hakevia heteroparejakin katsotaan kieroon kun kerran omienkin lapsien tekeminen olisi mahdollista. :roll:

Miffy

OIkeudet kyllä, homoille ja lesboille. Paitsi et milläs hedelmöität homomiehen? ;) No joo. AIka päästä jo yli siitä, että perheeseen kuuluu isi, äiti ja lapsi(a). Perheeseen voi yhtä hyvin kuulua vaikka äiti, äiti ja lapsi(a).

Mariel
Sharon
Käytännössä adoptiot ovat lähes mahdottomia muille kuin heteropareille, jotka eivät voi lasta saada. Tuntuu, että adoptiota hakevia heteroparejakin katsotaan kieroon kun kerran omienkin lapsien tekeminen olisi mahdollista. :roll:

tässä tärkein ei olisikaan saada lasta ulkomailta, vaan että jos esim lesbonainen hankkiutuu raskaaksi, hänen vaimollaan ei ole oikeutta tähän lapseen, koska hän ei voi adoptoida tätä perheensisäisesti.

sira
Miffy
OIkeudet kyllä, homoille ja lesboille. Paitsi et milläs hedelmöität homomiehen? ;) No joo. AIka päästä jo yli siitä, että perheeseen kuuluu isi, äiti ja lapsi(a). Perheeseen voi yhtä hyvin kuulua vaikka äiti, äiti ja lapsi(a).

Siis, miks helvetissä aika päästä yli? Eiköhän tuo ole se kaikista luonnollisin muoto! Miksi kaikesta luonnollisesta ja perinteisestä pitäis ihan väkisin päästä eroon. Kaikki mikä on vähänkin erilaista on khuul ja semmoseen pitäis jopa pyrkiä.

Ihan omien arvojeni pohjalta laitoin tuon ein. Jos homoparit pystys saamaan keskenään lapsia ihan luonnollisinkin menoin, hyväksyisin molemmat.
Siis tarkoitin, että mies ei missään olosuhteessa voi panna naista paksuksi, siks ei luonnollista.

Miffy
sira

Siis, miks helvetissä aika päästä yli? Eiköhän tuo ole se kaikista luonnollisin muoto! Miksi kaikesta luonnollisesta ja perinteisestä pitäis ihan väkisin päästä eroon. Kaikki mikä on vähänkin erilaista on khuul ja semmoseen pitäis jopa pyrkiä.

Ei se ole khuulia. Se on ensinnäkin inhimillistä. Kaikille. Toiseksi, miksei? Mä en näe yhtään ainutta syytä miksei kaksi naista tai kaksi miestiä pystyisi kasvattamaan aivan yhtä tasapainoisia ja onnellisia lapsia kuin heteropariskuntakin. Miks säilyttää jotain "luonnollista ja perinteistä" jos asian voi ihan yhtä hyvint ehdä toisinkin, vaikkakin sitten se perinne rikkoontuisikin.

Lizzie

Mun mielestä ihanne on se luonnollinen, se miten asiat onnistuu helpoiten.
Nykypäivän lääketieteen avulla voidaan auttaa lapsettomia, keskeyttää raskauskia ja auttaa yksinäisiä naisia/lesboja raskaaksi.

Ydinperhe on kuitenkin se perusjuttu, homojen adoptoinnit ja homoseksuaalisuus ylipäätään kuitenkin se vähemmistö, sekin kannattaa muistaa.

Mariel
Miffy

onhan suomessa jopa kaksi miespariskunta + lapsi -perhettä :wink:

ja hyvin nuo kaikki kokoonpanot varmasti toimivat, mutta en tiedä tarvitseeko siitä luonnollisimmasta mallista yli päästä sentään :lol:

Miffy
Mariel
mutta en tiedä tarvitseeko siitä luonnollisimmasta mallista yli päästä sentään :lol:

Tarkoitin lähinnä sitä, että ois aika hyväksyä muutkin ratkaisut.

Ja kuinka luonnollisia ovat heteroparienkaan hed.hoidot jos kerran tällä luonnollisuudella lähdetään argumentoimaan?

sira
Miffy

Ei se ole khuulia. Se on ensinnäkin inhimillistä. Kaikille. Toiseksi, miksei? Mä en näe yhtään ainutta syytä miksei kaksi naista tai kaksi miestiä pystyisi kasvattamaan aivan yhtä tasapainoisia ja onnellisia lapsia kuin heteropariskuntakin. Miks säilyttää jotain "luonnollista ja perinteistä" jos asian voi ihan yhtä hyvint ehdä toisinkin, vaikkakin sitten se perinne rikkoontuisikin.

Joo, en mäkään tai varmaan kukaan voi sanoa, ettei homoparit pystyisi kasvattamaan yhtä tasapainoisia ja onnellisia lapsia kuin heteropariskunnat. Ei mun kommentissa ollut tästä ollenkaan kyse, vaan siitä ettei hedelmöityminen ole koskaan onnistunut eikä tule onnistumaan homoparien kesken. Sehän olisi luonnotonta jos näin olisi, eikö vaan. Tähän perustuen sanoin mielipiteeni.
On olemassa kehittynyt lääketiede, hyvä niin mutta ei edes se pysty auttamaan asiaa, että mies saisi lapsen ilman naista tai toisin päin.
Itse homoja/lesboja vastaan ei mulla tod oo mitään, mutta tämä ko. asia ei vaan mene ymmärrykseeni siten, että pystyisin sen hyväksymään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat