ADHD? - Ihmiset ja ilmiöt

Lania
tiikeli
Kaikki adhd:t ei ole ylivilkkaita niin että se näkyisi ulospäin! On myös niitä hiljaisia jotka eivät pysty keskittymään, vaipuvat ajatuksiinsa, säheltävät muuten vaan jne.

Onks tossa nyt kyse samasta asiasta, vai meneekö sekasin esim Aspergerin kanssa? Eiks se oo joku lievä autismi tjsp, sopisko enemmän siihen? En oo kyllä varma enkä tiä siitä paljokaan tarkemmin.

Tän päivän Aamulehden mukaan vankilaan joutuneista (miehistä) jopa 25-50% on taustalla lapsuusiän (toteamaton ja hoitamaton) tarkkaavaisuushäiriö. Ja että lapsista joilla on tarkkaavaisuushäiriö, 20-40% todetaan myöhemmällä iällä mös päihdehäiriö.

Sivut

Kommentit (16)

anzQu

Mun veljen koulussa oli ihan paskat opettajat, rehtorit ja erityisopettaja.
Kaikki vaa aina haukku mun veljeäni ja äitiäni. Kuulemman kurilla olisi saannut noi oireet pois.. mutta ei se TODELLAKAAN mene noin...
No mun veljelläni on ollut erittäin huono itsetunto, mutta urheilusta se sai voimaa ja siellä sitä alettiin arvostamaan...
Mutta veljeni vaimo jaksaa nalkuttaa mulle aina välillä "veljesi on niin hiljainen se ei plajon mittää puhu.. ja se ei piä puolia yms. paskaa"
Siihen totean "ite et ole todellakaan mikään täydellinen myöskään"
Mutta suututtaa välillä tommonen ku ei se oo mun veljen vika, että ei oo hyvä sosiaalisissa suhteissa... vaikka toi ongelma on alkanut pikku hiljaa väistyä.. Mutta muistakaa tukea ihmistä jolla on ADHD.. se on kaiken A ja O.. Meidän perhe on tukenut veljeäni varsinkin äitini.. en tajua miten se on kaiken sen paskan jaksanut ja tukea veljeäni vielä...ihme nainen..

tiikeli

Kaikki adhd:t ei ole ylivilkkaita niin että se näkyisi ulospäin! On myös niitä hiljaisia jotka eivät pysty keskittymään, vaipuvat ajatuksiinsa, säheltävät muuten vaan jne. Tytöissä on kuulemma enemmän niitä.

Pumpuli
figaro
Onko ihan diagnosoitu?

Minusta, kun tämä ADHD alkaa olla vähän muoti-ilmiö.. Vähänkin vilkkaampi ihminen niin heti on ADHD :?

Mielestäni nykyään tosiaan "diagnostoidaan" aika hepposin perustein muunmuassa tämä ADHD. Ja toinen muoti-ilmiö on paniikkihäiriö.. Sitä tuntuu sairastavan joka toinen. Menettää jo hieman uskottavuutta, mikä on sinänsä kauheaa niitä kohtaan, jotka tosiaan sairastavat kyseisiä tauteja..

tiikeli

AnzQu: Niimpä. Ja adhd:ita haukutaan usein laiskoiksi, tyhmiksi ja saamattomiksi. Ja käsketään ottamaan itseään "niskasta kiinni". :? Sepä vaan ei olekaan niin yksinkertaista kuin miltä se ulkopuolisesta näyttää. Ja liika yrittäminen aiheuttaa itsetunnon laskun kun ei kaikki onnistukaan niinkun muut olettavat, ja siitä voi myöhemmin seurata esim masennus. :|

pilkku

mun veljellä ihan sama juttu kun anzQun. Sekin on jo 24 ja tää diagnosoitiin vasta viitisen vuotta sitte. Nuorena tällä mun velillä oli tosi vaikeeta koulussa, ala-asteella yks opettaja sano sille että sä et ole normaali lapsi yms. muuta kivaa :? se inhos koulua ku mikää ei onnistunu ja se turhautti sitä vielä lisää. Sillä on just jonku verran ongelmia sosiaalisissa suhteissa ja edellee tää häiriö vaikeuttaa sen opiskeluja mutta nyt ku se itekki vähä ymmärtää syytä nii se jaksaa paremmin yrittää. Äiti on saanu kuulla paljo palautetta kouluista mutta yläasteella sillä oli huippu erityisopettaja joka jakso kannustaa ja jonka kans tää mun veli sitte suorittiki melkee kokonaa viimesen vuojen. Onneksi nykyää ADHD:tä ymmärretää paremmi jote mahollisuuksia tukeen ja apuun on, mitä ei sillo ennen vielä oikeen ollu...

anzQu

Varmaan tää tiedon kaikki jo tietää, mutta kirjotan joka tapauksessa..
ADHD eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö.
Häiriöstästä kärsivät eivät kykene riittävästi keskittymään asioihin. He ovat impulsiivisia, toimivat harkitsematta, häiriintyvät helposti uusista ärsykkeistä ja vaihtavat alituisesti tehtävästä toiseen. Heillä on yleistä motorinen levottomuus eli he ovat jatkuvasti menossa ja heidän on vaikea istua paikallaan. Mutta he ovat normaaliälyisiä ja monilla on jokin erityislahjakkuus esim. Albert Eisteinilla oli tämmönen tutkitusti.
Hoitamattomana ADHD johtaa helposti kouluvaikeuksiin, käytöshäiriöihin, tunne elämän ongelmiin ja lapsen itsetunnon heikkenemiseen. Oireet lieventyä tai hävitä iän myötä, mutta jopa 60% häiriö säilyy aikuisikään saakka. Tälläiset suorittavat opintonsa huonompin yleensä, vaihtavat usein työpaikkaa ja heillä on tavallista enemmän ihmissuhdeongelmia. Sosiaaliset ongelmat pahenevat iän myötä. Se voi johtaa masennukseen ja eristäytymiseen tai jopa pähteiden väärinkäyttöön ja rikollisuuten. Varhainen toteaminen ja hoito on tärkeätä. Häiriöstä kärsiviä voidaan auttaa muun muassa oppimisterapioilla ja lääkityksellä (vasta nytten tullut lääkitys) . Tärkeä osa ADHD-lapsen hoitoa on perheen tukeminen.

Omalla veljelläni on tämä ADHD hän on nytten 26. vuotias ja oireet lieventyneet aika lailla. Nuorena hän oli niin vilkas, että äitini sai koko ajan haukkumista osakseen päiväkodista ja koulusta. Silloin ei osattu tähän viellä kunnolla puuttua koska ADHD ei tiedetty tarpeeksi.
Veljeni harrasti ERITTÄIN paljon urheilua.. Hänen piti harrastaa liikuntaa 2-3h (kunnollista esim. jäkis, jalkkis tai itsepuolustus yms.) että hän jaksaisi illalla olla kotona rauhassa. Vanhempani olisivat halunneet, että hän olisi harrastanut vähemmän mutta jos hän ei päässyt liikkumaan hän muuttui vihaiseksi ja saattoi rikkoa tavaroita ku ei pystynyt keskittymään. Joten hänen annettiin harrastaa niin paljon kuin halusi. Veljeni onneksi.. Äiti kerran sanoi, että jos veljeni ei olisi niin paljon liikkunut hänestä olisi varmaan tullut rikollinen..
Veljeni olisi päässyt jopa suomen tasolle urheilussa helposti, mutta polvi meni paskaksi..
Veljeni joutui käymään erillaisen ylä-asteen koska se oli parasta hänelle. Veljeni ei ole ikinä opiskellut englantia tai ruotsia koska hän ei ole pystynyt siihen ollenkaa. Koulun kokeesta 8 oli jo kova arvosana mutta tyypillisin oli se 6-7.. urheilu aina 10...

Veljelläni oli vielä lukuhäiriö (se pahin) ja ADHD yhdessä= erittäin huono yhdistelmä...
Mutta veljeni on töissä ja elämä pyyhkiin ihan hyvin.. Vaimo ja lapsi hänellä on myös.. Mutta hermoja sillä ei ole vieläkään kovin hyvät, mutta hieman paranee ajan kanssa..

EN tykkää, että ADHD on muoti- ilmiö koska se ei ole oikeasti kiva homma ku ajattelee veljeni, perhettäni ja mitä he ovat saanneet kokea. Ihan kuin tämä ilmiö tekisi tästä häiriöstä hauskan. Minua ei naurata.

tiikeli

Nii-in.. mulla on paniikkihäiriö, tai siis on ollut. :mrgreen: Sitä on kaiken lisäksi vaikea määritellä, niin että tuli käytyä jos jonkinlaisissa kokeissa sillon kun oli niitä 'outoja' oireita. Kunnes sitten joku lääkäri tajusi mistä on kyse.

PinkPanther

Miun piti ihan googlata tuo, kun tosi tutulta kuulosti mut en muistanu miks se oli niin tuttu. No, tässä vielä linkkiä tuosta aiheesta, selventää tätä keskustelua: http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm ADHD-Liitto ry.

Voikos tuo hävitä aikuisiällä? Onko kellään kokemuksia esim. tuttavapiirin kautta tästä? Vähän lisäkysäreitä tähän aiheeseen :wink:

*Sandy*
figaro

Minusta, kun tämä ADHD alkaa olla vähän muoti-ilmiö.. Vähänkin vilkkaampi ihminen niin heti on ADHD :?

Totta. Lääkärit on kuulemma sanonu että ADHD:tä on tosi vaikea todeta.. Sekin ottaa päähän välillä kun kultu sanoo että sillä on ADHD kun se ei jaksa kauaa pysyä paikallaan (paitsi tietysti koneen vieressä :evil: ). Eikä sillä mitään sellasta todellakaan ole, ihan tavallinen tallaaja se on.

Shandy
herkku
meijän lippukunnassa on yks ADHD-poika josta todellakin huomaa sen että on "vähän" vilkkaampi kuin muut.
leireillä pitää kaikilta takavarikoida puukot, tulitikut, sytkärit, kirveet ja kaikki muukin mikä voi satuttaa/aiheuttaa vahinkoa pitää jemmata.

poika on myöskin kova satuttamaan muita, muutama vuosi sitten puri mua jalkaan ja vaikka toppahousut oli jalassa ni hurjat mustelmat jäi...

ja hetkeäkään ei poika paikallaan ole, muiden totteleminen ei onnistu ja jos jossain kilpailussa tms. häviää niin kannattaa pysyä kaukana pojasta.

herkku ollaan samiksii :shock:

Meillä oli kans lpk:ssa sellanen poika, sillä oikeesti oli ADHD.. koulussa sillä oli oma avustaja melkein koko ajan, en tajua mitä sen äiti ajatteli et kuin se pärjäis laumassa ilman avustajaa.. kun siinä laumassa kuitenkin oli 15 poikaa ja meitä oli 2 johtajaa, ei meistä nyt toinen voinut aina olla sen yhen pojan kans ja toisen ois sit pitänyt muka huolehtia lopuista neljästätoista.

puoli vuotta se poika oli meidän laumassa, sen jälkeen juttelin sen äitin kans (kun se oli pariin otteeseen karannut kokouksesta ja tehnyt muutenkin kaikki pahat), ja pyysin sitä äitiä harkitsemaan että kannattaako sitä poikaa tuoda enää sinne. :? Tää poika oli myös yhellä leirillä aiheuttanut paljon hankaluuksia.

Mulla oli vähän roisto olo kun olin oikeestaan kieltänyt tätä äitiä tuomasta poikaansa partioon mut pakko se oli,kun se poika häiritsi niitten neljäntoista muun pojan harrastusta aika reippaasti :? Harmi sinänsä, se poika oli ihana jos se jaksoi keskittyä mutta se ois oikeesti tarvinnut sen yhen aikuisen seuraansa jatkuvasti, eikä meillä ollut tarjota sitä sille.. ja sit olis ollut harmi jos ne muut pojat olis lopettanut partion sen takia kun se yks kiusaa niitä (hakkas ja haukku muita heti kun silmä vältti).

Shandy

Ei nyt millään pahalla näitten ADHD-tapausten vanhemmille, mutta jos ne tietää että heidän lapsensa satuttaa ja kiusaa muita tahallaan niin vois mun mielestä harkita kaks kertaa että mihin harrastuksiin sitä vie..

Ok, noille ylivilkkaille tapauksille tekee varmaan ihan hyvää olla isommassa porukassa ja oikeesti opetella sitä ryhmätyöskentelyä ja semmosta, mutta meidänkin lpk on niin pieni ettei meillä oo ees johtajia tarpeeksi (tänä syksynä ei edes pystytty ottamaan uusia partiolaisia ja kaikille vanhoillekaan ryhmille ei oo johtajaa :? ) että pystyis järjestään sen asian jotenkin silleen että yks johtaja huolehtis siitä ylivilkkaasta tapauksesta koko ajan..

muoks. tää taitaa jo mennä vähän ot:ks. :)

Lizzie

Ei ADHD-lapset välttämättä ole aina mitään väkivaltaisia, sekin kannattaa muistaa. Tuo on kyllä sellainen muotidiagnoosi jota jaellaan vähän perstuntumallakin kuulemma, mutta toisaalta se on kyllä ihan fakta että ADHD,- ja Asperger- diganoosit on lisääntyneet ihan tosi paljon viimeisten 30:n vuoden aikana. Syytä ei tiedetä, mutta joku arveli että meidän syömät ruuan lisä- ja väriaineet sekä teollisuudessa pitkälle käsitellyt ruuat vois olla yksi syy. Toki diagnoosien yleisyyteen vaikuttaa sekin, että on tullut lisätutkimusta aiheesta, mutta ne on silti lisääntyneet tosi paljon.

Mun lähipiirissä on yksi ADHD, oikeastaan sanoo olevansa kuulemma vanhan kansa ADD-diagnoosilla, ja hänellä on siihen lääkkeet nykyään. Lapsena tää henkilö oli hyperaktiivinen ja vaikea tyyppi, mutta nykyään ihan normaali.

Koululuokissa yksi ADHD-lapsi voi pilata niiden loppujen 24:n oppilaan koulupäivät, jos on tosi äänekäs ja riehakas tapaus ja jos ei ole koulunkäyntiavustajaa määrätty. Se on fysiologinen tila, sairaus, joten lasta ei todellakaan saa syyllistää jne, mutta toisaalta on otettava huomioon ryhmän muutkin jäsenet, kun suunnitellaan aktivitteetteja. Koululuokassa on tapana antaa ADHD:lle enemmän "tilaa", esim. mun luokissa ollet on olleet suht rauhallisesti, kun ovat saaneet luvan piirrellä opetuksen ajan kokoajan, tai leikkiä kädessään muovailuvahalla tai "stressileluilla". Kokeilkaa Shandy ja Herkku tuollaisia pieniä kikkoja siellä partiossa, voi olla että se pieni näprääminen mahdollistaa oppimisen ja keskittymisen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat