Mihin pyrit elämässäsi? - Ihmiset ja ilmiöt

Sofia K

*sähellystä*

[color=darkblue]Big brother- keskustelussa virisi keskustelu osanottajian elämäntilanteista ja siitä, miten tuntuu, että pitkitetty nuoruus on yli-ihannoitua.

Aiheesta voisi jatkaa keskustelua, esimerksiksi millaiseen elämään itse pyrkii, mitä asioita arvostaa tai ei arvosta elämässä ja miltä muiden, itselle vieraalta tuntuvat ratkaisut tuntuvat, jos niitä sovittaa omalle kohdalleen. -Lizzie[/color]

Lizzie
Mua jotenkin ihmetyttää se, että siellä on suurin osa 30-vuotiaita joiden elämänvaihe kuulostaa 10 vuotta nuoremman elämänvaiheilta, vaan yhdellä niistä vaan on perhe ja vissiin kahdella avokki. Nuoruuden pidentämistä ja vastuun välttämistä?
Mä olisin tuossa vaiheessa jo toivottavasti vaimo, maisteri ja äiti. No, kukin tyylillään.

OT: 30-vuotias on ikäloppu? Se että sinä, Lizzie, haluat olla 30-vuotiaana vaimo, maisteri ja äiti ei tarkoita sitä että kaikki haluaisivat. Jotkut ihmiset eivät halua ikinä lapsia, joitakin ei kiinnosta yliopisto-opiskelu ja joidenkin mielestä avioliitto on turha instituutio. Tavoitteleeko sellainen ihminen, joka ei halua ikinä lapsia, mielestäsi ikuista nuoruutta? Vältteleekö hän mielestäsi vastuuta? Ja miten tuo maisterius liittyi mihinkään? Tuosta kommentista kuultaa jotenkin ikävästi läpi se että pidät maisteriutta jotenkin tavoiteltavana asiana, ja muut vaihtoehdot ovat huonompia. Toivottavasti olen väärässä.

Sitten itse asiaan. Olen seurannut jonkin verran BB 2006:tta, mutta en ole muodostanut vielä varsinaisia mielipiteitä kenestäkään. Ajan kuluesssa kilpailijoihin pääsee tutustumaan paremmin ja silloin varmaan löytyykin selkeämmät inhokit ja suosikit.

Sivut

Kommentit (61)

Lizzie
Sofia K
Lizzie
Mua jotenkin ihmetyttää se, että siellä on suurin osa 30-vuotiaita joiden elämänvaihe kuulostaa 10 vuotta nuoremman elämänvaiheilta, vaan yhdellä niistä vaan on perhe ja vissiin kahdella avokki. Nuoruuden pidentämistä ja vastuun välttämistä?
olisin tuossa vaiheessa jo toivottavasti vaimo, maisteri ja äiti. No, kukin tyylillään.

OT: 30-vuotias on ikäloppu? Se että sinä, Lizzie, haluat olla 30-vuotiaana vaimo, maisteri ja äiti ei tarkoita sitä että kaikki haluaisivat. Jotkut ihmiset eivät halua ikinä lapsia, joitakin ei kiinnosta yliopisto-opiskelu ja joidenkin mielestä avioliitto on turha instituutio. Tavoitteleeko sellainen ihminen, joka ei halua ikinä lapsia, mielestäsi ikuista nuoruutta? Vältteleekö hän mielestäsi vastuuta? Ja miten tuo maisterius liittyi mihinkään? Tuosta kommentista kuultaa jotenkin ikävästi läpi se että pidät maisteriutta jotenkin tavoiteltavana asiana, ja muut vaihtoehdot ovat huonompia. Toivottavasti olen väärässä.

-Sanoinko jossain vaiheessa, että 30-vuotias on ikäloppu?
-Sanoinko jossain vaiheessa, että minun unelmani ovat ne ainoat oikeat?
-Sanoinko jossain vaiheessa, että maisterius on ainoa tavoiteltava asia?

Maisterius liittyi mulla siihen, että oon saanut elämässäni jotain konkreettistaa aikaseksi. Ja kyllä, pidä omalla kohdallani maisteriutta tavoiteltavana asiana, muut saavat tavoitella mitä haluavatkaan. Muut vaihtoehdot olisivat minulla huonompia.
Miksi minun vaihtoehtoni olisi jotenkin huonompi kuin muiden omat vaihtoehdot?

Rasittavaa tämä elmanaikainen "Lizzie on yliopistohullu eikä arvosta mitää muuta!!111!!"-jauhanta. Tottakai arvostan.

Kyllä, mun mielestö (siis tää on vaan mun mielipide ;););););)) nykyään nuoruus on yli-ihannoitua, että se ei oo enää vaihe ennen aikuisuutta, vaan itsessään tavoiteltava asia johon aikuistenkin pitäisi vielä pyrkiä, ja jonka jälkeen elämä on auttamattomasti ohi.

Ja kyllä, vastuunottaminen parisuhteestaan on aikuistumista, jälkikasvun saaminen on vastuunottamista sekin. Tutkinnon opiskelu ja opintojen päättäminen ja työelämään siirtyminen ovat nekin aikuisuuteen kuuluvia asioita. Mulle ne on on mieluisia ja odotettavia asioita, joita tavoittelen.

Jokainen saa toki olla elämänsä vaikka lehtimyyjänä, jokainen saa olla yksin koko elämänsä jos niin haluaa tai olosuhteet pakottaa, ja rellestää ja ryypätä ja lusmuta niin paljon kuin lystää, mutta sanoin, että se on mun mielestä tosi surullista.

Ja kyllä, ihminen joka ei ole naimisissa, ei ole lapsia, ei ole työpaikkaa tai koulutusta, välttelee mun mielestä vastuuta. Buhuu.

jessi

Joooh. Ja eihän tohon ohjelmaan edes hae tai oteta ihmisiä joilla on perhe jne. Ainakaan kaikki osallistujat ei voi sellasia olla koska sittenhä ne ei dokais tai tekis tyhmyyksiä ja olis vaan tylsiä :D Ja toisaalta siihen ei voi ottaa pelkästään jotain 18-22v. tyyppejä koska ne on niin pikkusia (ehkä henkisesti ei niin vahvoja tmv.). tai jotain.

Oon kyl aika samaa mieltä esim. tosta Lanian analysoinnista ;)
Tekis mieli tehä omat arviot jokaisesta kilpailijasta mutta enpäs nyt viitsi :D Ehkä toi yks riittää.

Sofia K

Lizzie, ethän sinä toki suoraan sanonut että sinun elämäntyylisi on se ainoa oikea, mutta annoit kyllä ymmärtää niin. Ensimmäisessä viestissäsi kummastelit sitä kuinka joillakin talolaisilla ei vielä 30-vuoden iässä ole lapsia tai kumppania. Liitit myös ko. viestissäsi tähän aiheeseen vastuun pakoilun ja nuoruuden ihannoimisen. Toisessa viestissäsi ilmaiset että että vastuun pakoilu ja nuoruuden ihannointi ovat mielestäsi surullisia asioita. Eli liität nämä asiat negatiiviseen asiayhteyteen. Tällainen ajatusketju johtaa väistämättä siihen johtopäätökseen että mielestäsi muut vaihtoehdot kuin omasi ovat huonompia vaihtoehtoja, muidenkin kuin vain sinun itsesi, Lizzie, kohdalla.

Lizzie, sanot toisessa viestissäsi näin: "Jokainen saa toki olla elämänsä vaikka lehtimyyjänä, jokainen saa olla yksin koko elämänsä jos niin haluaa tai olosuhteet pakottaa, ja rellestää ja ryypätä ja lusmuta niin paljon kuin lystää, mutta sanoin, että se on mun mielestä tosi surullista." Miksi vaihtoehto äitiydelle, vaimona ololle ja maisteriudelle on mielestäsi kuvatunlainen?? Tuohon väliin mahtuu aika paljon muitakin, mielestäni ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja kuin sinun ihannoima äitiys/maisterius/vaimous-pyhäkolminaisuus ( :wink: ). Jos vielä palataan alkuperäiseen aiheeseen, BB-talolaisiin, niin mielestäni oli asiatonta (epäsuorasti) liittää heitä tähän lehtimyyjä/ryyppäysrellestyskastiin vain siksi, ettei heillä ole lapsia tai sitä ihanaa aviomiestä. Sama toki pätee muihinkin ihmisiin. Jotkut ihmiset, Lizzie, eivät voi saada lapsia. He tuskin kuuluttavat sitä kaikille vastaantulijoille. Mielestäni on ikävää että sinä miellät tällaisetkin ihmiset vastuunpakoilijoiksi. Sinähän kun et todellakaan voi tietää mistä syystä jotkut ovat lapsettomia.

Ja kyllä, jotkut ihmiset todellakin ihannoivat ikuista nuoruutta, siitä olemme samaa mieltä. Huomaahan sen jo siitäkin, kuinka plastiikkakirurgia on yleistynyt nykypäivinä. Pelkästään Hollywood pursuaa näitä kiristettyjä ja muokattuja ihmisenkuvatuksia, joiden käsivarressa kulkee puolta nuorempi seuralainen. Mutta, Lizzie, mielestäni et silti voi liittää lapsettomuutta ja oppiarvottomuutta tähän aiheeseen.

Kyllä, lapsen kasvattaminen ja parisuhteen vaaliminen ovat toki vastuullisia asioita, mutta Lizzie hyvä, sitä vastuuta voi opetella muillakin tavoilla kuin niillä. Ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat. Se että sinulle on tärkeää olla äiti, vaimo ja kirjaoppinut, ei toki tee sinusta huonompaa ihmistä, mutta ole hyvä ja opettele kunnioittamaan muitakin elämäntapoja, ilman että puhut niistä halveksuen.

Lizzie, sanoit toisen viestisi lopussa näin: "Ja kyllä, ihminen joka ei ole naimisissa, ei ole lapsia, ei ole työpaikkaa tai koulutusta, välttelee mun mielestä vastuuta. " Tässä on nähtävissä mustavalkoista ajattelua. Tilanteet muuttuvat, ihmiset muuttuvat. Oletetaan Lizzie että edessäsi seisoo ihminen, joka kertoo ettei hänellä ole kumppaniA/lapsia ja hän on työttömänä, mitäköhän sinä mahdat ajatella? Luulenpa vain että miellät hänet vastuunpakoilijaksi, kuten tuossa em. lauseessasi, ah, niin suorasukaisesti kerroitkin. Mutta entäpä jos tämä ihminen onkin juuri eronnut pitkäaikaisesta parisuhteestaan ja menettänyt myös työpaikkansa itsestään johtumattomista syistä? Sitähän sinä et tiedä vaan ajattelet vain hänen olevan turha sluibailija. Monen sinun mielestäsi selkeän elämäntarinan takaa saattaa paljastuakin jotain paljon syvempää, jota halveksuva pintaraapaisu ei vielä kerro. Ja luulenpa että tuolal asenteellasi jäisitkin pimentoon. Sillä kukapa haluaisi kertoa elämänsä kipeistä asioista sellaiselle ihmiselle, joka selkeästi halveksuu jo pintapuolisten tietojen varassa.

Maisterius, tämä aina niin suositti väittelyaihe. Lizzie, siinä ei ole mitään pahaa että sinä haluat maisteriksi. Minä arvostan myös maistereita, he ovat tehneet kovasti töitä oppiarvonsa eteen. Mutta arvostan myös muitakin ihmisiä, jopa sellaisia, joilla ei ole mitään koulutusta. Se että aikoinaan jo Elma, ja nyt minä ja tässä välissä muutama muukin ovat, Lizzie, puuttuneet tähän asiaan, johtuu siitä että sinä et tunnu arvostavan oppiarvottomia. Vaikka kuinka muuta väitätkin. Se vain kuultaa sinun kommenteistasi läpi. Tuossakin viimeisen puheenvuorosi viimeisessä lauseessa taas kerroit kuinka henkilö, joka ei ole kouluttautunut, on mielestäsi vastuunpakoilija. En tiedä sinusta, mutta minä ainakin miellän sanan "vastuunpakoilija" negatiiviseksi.

Lizzie, voin jatkaa aiheesta väittelyä kanssasi, mutta olisitko ystävällinen ja modena siirtäisit tämän omaksi ketjukseen. Tässä ketjussa voisi sitten jatkaa alkuperäisestä aiheesta, eli BB:stä. ;)

Lizzie

Voi Sofia K ](*,)

Onko sinulle, Sofia K, tullut mieleen, että omat tulkintasi minusta voivat olla vääränlaisia? Kovin kummallista, Sofia K, että tuollaisia analyysejä teet minusta sen perusteella, mitä kuvittelet lukevasi rivien välistä.

Sanon edelleen, että arvostan kaikkia ammatteja. Mutta sinä, Sofia K, olet oman tulkintasi tehnyt ja saat minun puolestani vapaasti elää siinä luulossa missä haluat. Minua ei suoranaisesti kiinnosta, Sofia K, jos sinua rasittaa minun mielipiteeni ja sinun omat (ohiampuvat) tulkintasi niistä.

Paljon tuntuu sinua, Sofia K, kiinnostavan minun arvostukseni. Oletko miettinyt, Sofia K, miksi sinua niin kovasti kiinnostaa minun mielipiteeni?
Onko se niin erilainen omasi kanssa, Sofia K, että se ärsyttää sinua, ja tahdot haastaa aiheesta riitaa?

Voin ilman muuta aloittaa aiheesta uuden ketjun, Sofia K, jos aiheeksi keksitään jotain muuta kuin "onko Lizzie yliopistohullu vai ei??++!!!1".

Sofia K
Lizzie
Voi Sofia K ](*,)

Onko sinulle, Sofia K, tullut mieleen, että omat tulkintasi minusta voivat olla vääränlaisia? Kovin kummallista, Sofia K, että tuollaisia analyysejä teet minusta sen perusteella, mitä kuvittelet lukevasi rivien välistä.

Sanon edelleen, että arvostan kaikkia ammatteja. Mutta sinä, Sofia K, olet oman tulkintasi tehnyt ja saat minun puolestani vapaasti elää siinä luulossa missä haluat. Minua ei suoranaisesti kiinnosta, Sofia K, jos sinua rasittaa minun mielipiteeni ja sinun omat (ohiampuvat) tulkintasi niistä.

Paljon tuntuu sinua, Sofia K, kiinnostavan minun arvostukseni. Oletko miettinyt, Sofia K, miksi sinua niin kovasti kiinnostaa minun mielipiteeni?
Onko se niin erilainen omasi kanssa, Sofia K, että se ärsyttää sinua, ja tahdot haastaa aiheesta riitaa?

Voin ilman muuta aloittaa aiheesta uuden ketjun, Sofia K, jos aiheeksi keksitään jotain muuta kuin "onko Lizzie yliopistohullu vai ei??++!!!1".

^ *reps* :lol:

Miksi, oi miksi, sinun pitää vetää tuo yliopistohulluus joka aiheeseen?? Viimeisimmässä vastineessanikin käsittelin ko. asiaa vain viimeisessä kappaleessa. Viestissäni oli paljon muutakin asiaa.

Lizzie, olen kyllä miettinyt miksi tästä väittely kanssasi on niin ihanaa. Kyllä, mielipiteeni on hyvin erilainen kuin sinun ja siksi siitä on niin mukavaa väitellä. Itse asiassa, pidän sinusta hyvin suuresti, koska kanssasi syntyy hyviä keskusteluja ja katsantokantamme moneen aiheeseen ovat hyvin erilaiset. Tykkään väitellä ja se on hyvin vaikeaa ihmisen kanssa, jonka mielipiteet liiikkuvat samoilla aallonpituuksilla omien katsantokantojeni kanssa. Sitä paitsi, en voi sietää ihmisiä, joilla ei ole mitään sanottavaa. Sinähän et tällainen ole. :)

PS. Voisitko ystävällisesti ottaa kantaa edellisessä viestissäni esille ottamiini asioihin (muihinkin kuin maisterius-asiaan). Uuden aiheen nimi voisi olla vaikka "Mihin pyrit elämässäsi? Mitä arvostat/et arvosta?" tms. Keksi itse parempi jos tulee mieleen.

Miffy

Häh no kai sitä voi ihminen olla onnellinen vaikka viel nelikymppisenä omais pelkäs tyttöystävän, soittais työkseen vaik rokkipändissä josta irtois just sen verran rahaa et sil pysyy hengissä ja viinoissa ja röökeissä? :D

sira

Aikalailla samoilla linjoilla, kun Lizzie... Paitsi, tällä menolla mulla ei oo vielä kolmikymppisenäkään ukkoa. Onko se sitten vastuunpakoilua? Ei mun mielestä, se on vaan paskaa flaksia ja vääriä ihmisiä.
Olennaisesti minun maailmassani lasten saanti liittyy kiinteään ja vakaaseen parisuhteeseen, eli ilman sitä ei oo lastakaan.
Näihin kahteen ensimmäiseen ei minun mielestä oikein voi vaikuttaa!

Sitten tää kolmas, eli koulutus. Pyrin kyllä siihen, että kolmekymppisenä olisin jo ammatin omaava, vakituisessa työssä käyvä uranainen.

Mutta, kuten sanottua, aina ei elämä menekään niin kuin toivoisi. Sofialla hyviä pointteja: avioero, irtisanominen jne.

Ja mitä tulee onnellisuuteen, pyhä kolminaisuus ei kaikille sitä tuo...

Sofia K
Dubyamoa
Sofia K, tuntuu että yrität tahallasi väärinymmärtää tässä nyt taas toisia jotta saisit vääntää. Vai etkö tosiaan tajua mitä Lizzie sanoillaan haki?

Miten niin TAAS? Tavallaan tajuan mitä Lizzie tarkoittaa, mutta hän mielestäni ilmaisee asian "väärin", jolloin ainakin minulle muodostuu päinvastainen kuva kuin mitä hän ehkä oikeasti tarkoittaa.

Dubyamoa, tiedän kyllä että olet parisuhteen vankkumaton kannattaja, mutta miksi siihen pitäisi jotenkin erityisesti oikein pyrkiä? (Viitaten vastaukseesi Siralle). Mitä hemmetin vastuunpakoilua se on jos ei halua olla parisuhteessa? Eikä, hyvä Dubyamoa, parisuhteettomuuden vastakohta suinkaan ole mikään sängystä toiseen hyppiminen kuten yrität kovasti vihjailla.

Tuossa työnteko/koulutusasiassa olen kyllä samaa mieltä, että olisi hyvä homma jos hakisi tulonsa muualta kuin sossun luukulta. Että kävisi joko töissä tai hankkisi koulutuksen. Mutta, kuten sanottu, elämässä tosiaan voi tulla yllättäviäkin tilanteita vastaan, ja voi joutua työttömäksi.

Miffy

Mä en kyllä näe mitään pahaa siinä, jos jotakuta ei innosta se heteronormatiivinen elämä, että ensin kouluttaudutaan, sitten hankitaan puoliso, sitten tehdään lapsi(a), sitten siinä samalla hommataan oma asunto ja ehkäpä se koirakin.

Onko siinä jonkun mielestä jotain pahaa, jos joku ei halua sitoutua vaikka koskaan (näitä on!), ei halua lapsia, tyytyy vuokra-asuntoon ja työhön, johon ei välttämättä vaadita mitään aiempaa koulutusta?

Kai ihminen saa olal "vastuuton", jollei se mitenkään loukkaa muita?

Ihmiset on niin erilaisia, että on erittäin monia tapoja elää onnellinen elämä...

dani

Hyvä Miffy, kerrankin ollaan jostain täysin samaa mieltä. Jokainen päättää millainen elämä on itselle hyvä ja onnellinen, ja muilla ei siihen ole nokankoputtamista. Eläköön kukin miten haluaa kunhan ei satuta toisia.

Sofia K

Mä en edes näe siinä mitään vastuunpakoilua jos ei halua sitä kivaa punaista tupaa perunamaalla, 2 lasta, työtä konttoritottana, kultaistanoutajaa ja ihkua mersua. (Joo, kärjistän tahalleen.)

Lania

Nii, tuskin täällä kukaan tarkottaa että jos ei 30v synttäripäivänä oo naimisissa tai vakituisessa työsuhteessa, on luuseri vastuunpakoilja surkee ihminen. Vaan että jos ei edes kiinnosta sitoutua mihinkään, toiseen/toisiin ihmisiin tai työhön/opiskeluun, niin kyllä se vähän tuntuu ettei mistään halua/pysty ottaan vastuuta, ja mun mielestä se on aika surkeeta. Toki, voihan sillonkin olla vaikka kuinka onnellinen, jos yksinään kiertää maailmaa reppu selässä katusoitosta kerätyt hilut taskunpohjalla kilisten, mutta mä haluaisin että mun aikuisuus ja elämä olis pikkusen erilaista.

Miffy
Lania
. Toki, voihan sillonkin olla vaikka kuinka onnellinen, jos yksinään kiertää maailmaa reppu selässä katusoitosta kerätyt hilut taskunpohjalla kilisten, mutta mä haluaisin että mun aikuisuus ja elämä olis pikkusen erilaista.

Sepä se, joku toinen taas on onnellinen kuvaamassasi tilanteessa.

Mutta toki minäkin olen sitä mieltä, että kaikin keinoin on pyrittävä hankkimaan toimeentulonsa itse; en siis tue sellaista oikeaa vastuuttomuutta, jossa ei ota vastuuta omasta elämästään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat