Autatko pulaan joutunutta? - Ihmiset ja ilmiöt

suzyco84

Olet kävelemässä jossain ja huomaat että maassa makaa ihminen,mitä teet? Menetkö oitis katsomaan että mikä on hätänä ja teet voitavasi vai katsotko kauempaa ja huomaatkin että hyi,se on juoppo tms ja kävelet kylmästi mitään näkemättä ohi? Jos teet näin niin toivon sydämeni pohjasta että tunnet oman tuntosi kolkuttavan siellä jossain ja teet vaikka uuden vuoden lupauksen ja autat lähimmäistäsi.

Aivan liian usein näkee näin tapahtuvan, viimenksi eilen illalla kun olin kaupungilla tulossa kotiin. Huomasin tien toisellapuolen ajoradan reunassa makaavan miehen,ajattelin heti että menempä katsomaan ja odotin siinä liikennevaloissa,autoja meni paljon tämän miehenkin ohi mutta kukaan ei vaivautunut pysähtymään.Ymmärrän toki sen että liikennettä ei voi tukkia mutta tässä olisi ollut tilaisuus ajaa risteyksestä ohi ja pysähtyä heti senjälkeen jalkakäytävälle. Pääsin tien yli ja samaan aikaan kanssani paikalle tuli toisesta suunnasta nuri nainen joka oli miehen luona aiemmin kun minä ja hän otti miestä heti kädestä kiinni, jotta sai tämän reagoimaan. Naisella ei ollut puhelinta ja minä saavuttuani sitten soitin heti ambulanssin. Mies käski muutamaan kertaan että soita ambulanssi ja kerrottiin että tulossa on.Mies valitteli rintaansa ja sopersi jotain veritulpasta. Vasta sitten kun olin jo hetken ollut puhelimessa päivystävän kanssa ja toinen tyttö jututtanut miestä, paikalle saapui läheisen bubin bortsari ja joku toinen mies ja he yhdessä nostivat tätä miestä pois autotieltä. Tämä mies oli aika hyvässä humalassa mutta silti minulle ei tullut mieleenkään että olisin kävellyt vain ohi! Ja hyvä niin,me saatoimme pelastaa tämän miehen hengen. Ja ihan sama vaikka miehellä ei muuta olisi ollutkaan kun kova känni ja sentakia ei olisi pystynyt kävelemään,ei sitä silti olisi siihen voinut jättää! Ikinä ei voi tietää että onko joku tyyppi vaan humalassa vai onko sillä kenties sydän- tai muita vaivoja,joiden kanssa ei ole leikkimistä eikä aikaa tuhlattavana. Mieluiten sitten hälyttää apua "turhaan" kun jättää jonku kuolemaan.

vaikka et jostainsyytä itse uskaltaisi mennä koskemaan tai ihan lähelle niin aina voi soittaa apua ja pyytää muita ihmisiä auttamaan,niinkiire ei ikinä ole että voi jättää jonkun pulaan. Moni myös miettii että "en mä osaa auttaa" mutta puhelinta jokainen vissiin osaa kuitenkin käyttää...

Itselle tuli kyllä pelko että mitä jos minulle tai läheisilleni tapahtuu jotain,saa vaikka sairaskohtauksen,pyörtyy ja lyö pahasti päänsä tai liukastuu ja ihmiset vaan toljottaa ja kävlee ohi kun ei viitsi,uskalla tai osaa auttaa ja sentakia sitten kuolee... :( Täytyy vaan toivoa että niin ei käy ja aina kun näkee jonkun pulassa niin miettiä että tuossa voisin olla minä tai minun läheiseni,lapseni,isäni,äitini...kävelisitkö silloin vaan ohi ja miettisit että kyllä joku muu sitä auttaa.

Eräänkin kerran kun olin autolla viemässä kaveriani kotiin,melkein hänen kotipihassaan kävelytiellä makasi joku,nais lenkkeilijä oli tulossa siihen ja ajattelimme että hän varmasti auttaa...kuinkas kävikään, nainen vaan astui tämän maassa makaavan käden yli ja jatkoi tyynesti matkaansa! Siinävaiheessa kyllä kiehahti ja pahasti! Pysäytin auton bussipysäkille ja menimme kaverini kanssa katsomaan,tälläkertaa soitimme poliisit kun se oli sammunut juhlija ja kuorsasi tyytyväisenä.Ei häntäkään voinut siihen jättää vaikka ei hätää ollutkaan kun oli marraskuun alku,pakkasta ja lunta,hän olisi voinut jäätyä kuoliaaksi.

Kolmas kerta tässä lähiaikoina oli sellanen kun olin sokoksen tavaratalossa menossa ruokaostoksille kun huomasin että joku oli vissiin kaatunut liukuportaissa ja lyönyt päänsä. Oli paljon verta lattialla ja potilas oli täysin tiedoton.Tällöin oli jo ambulanssi paikalla mutta auttajien toimintaa häiritsi sankka väkijoukko joka pällisteli siinä vieressä! Jos apua on jo paikalla niin älä jää ympärille häiritsemään heidän työtään. Jos ympärille tiiviisti tunkee useita ihmisiä,potilaalta vähenee happi ja tajuissaan oleva saattaa joutua paniikkiin.

Olisi kiva saada tietää muiden lukijoiden kokemuksia auttamisesta,auttamatta jättämisestä ja autettavana olemisesta.

Kohtele muita niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.

Sivut

Kommentit (77)

Miffy

Musta ihmisten välinpitämättömyys toisiaankohtaan on jotain ihan hirveetä! Jos mä näen onnettomuuden, meen kyllä taatusti auttamaan. Vielä en oo joutunut kokeilemaan käytännössä. Jos näen sammuneen/tms juopon/tms, soitan ambulanssin paikalle, jos mulla on kännykkä mukana.

Me ajettiin kymmenisen vuotta sitten kolari rekan kanssa, jolloin kyllä ihmisiä pysähtyi tien varteen ja ihan konkreettisesti tuli auttamaan ja soittivat Medihelin ja ambulanssin jne kun oltiin koko perhe aika pahassa jamassa. Siitä olen vieläkin kiitollinen.

miru

Yhen kerran oon käyny tökkimässä jotain juoppoa ku se oli sammunu bussipysäkille ja ku se havahtu siihen niin se luuli että oon varastamassa siltä jotaki.
Joskus toisella kerralla näin ku joku juoppo viinapullonsa kans meni pyörällä johonki pusikon taakse juomaan. Seuraavana päivänä ku menin taas kauppaan se nukku sielä ja aattelin että onkohan se ihan kunnossa, mutta menin ohi ja tulin kuitenki samaa reittiä takasi. Sitte aattelin että pitääköhän mun käyä kattoon onko se hengissä niin onneksi joku mies ennen mua kerkes käyä kattoon, niin ei tarvinu mennä. Musta on tosi epämiellyttävää mennä jotain sammunutta ukkoa mennä herätteleen.

Nää ei periaatteesa oo samanlaisia juttuja, mutta oon esimerkiksi auttanu yhtä pyörätuolissa olevaa miestä ku se talvella yritti päästä yhtä mäkeä ylös ja se näytti niin vaikeelta. Kysyin tarviiko se apua ja se sano että ei, niin silti otin ja puskin sen sen mäen ylös. Ja kyllähän se sitte kiitti avusta.

Ja oon myös auttanu joitaki mummoja ostosten kantamisessa jos oon ollu menossa samaan suuntaan.

antagonismi

Tottakai ihmisiä kuuluu auttaa, jos näkee jonkun pulassa :shock: Itse oon aina menossa katsomaan, jos joku makaa maassa/kyyhöttää sen näköisenä paikallaan, ettei kaikki ole hyvin. Eihän se kysyminen mitään haittaa, parempi käydä kysymässä onko kaikki hyvin kuin jättää toinen siihen kyyhöttämään tuskissaan :?
Mä oon useat kerrat soittanut haavoittuneille, sammuneille tai muuten loukkaantuneille ihmisille apua.. En todellakaan voi jättää ketään oman onnensa nojaan tai ajatella että "kyllä joku sitä auttaa", ku aina ei niin ole. Itsekin oon jäänyt auton alle, mutta onneksi päälleni ajanut mies oli ystävällinen ja luultavasti niin hemmetin pelästynyt, että tarjoutui antamaan kyydin sairaalaan(en kuitenkaan ottanut apua vastaan, koska pysyin pystyssä ja tunsin vain pientä jomotusta päässäni).
Mutta niin tosiaan, takas aiheeseen :D
Ihan liian usein ihmiset jäävät ilman apua.. :( Auttakaa, jos satutte paikalle.

suzyco84

Miru: Mistä tiedät että se sammunut juoppo ei ole saanut sairaskohtausta??? Eihän se kivaa ole mennä sitä tökkimään mutta senverta vois kyllä vaivautua että katsoo että virkooko se.
Hatunnoston arvoista on kyllä se että olet auttanut vanhempia ihmisiä kantamuksien kanssa ja pyörätuoli ihmistä. :) Itse olen henkilökohtainen avustaja ja monesti olen tasitellut pyörätuolin kanssa saadakseni sen pari porrasta ylös,pitänyt ovea auki jalalla,kantanut avustettavani kantamuksia ja vielä huolehtinut että hän pääsee turvallisesti ovista sisälle (pystyy kävelemään vähän) ja usein ihmiset vaan toljottaa kun mä ähellän siinä ja kukaan ei viitsi tulla pitään edes ovea auki! :evil: Kerrankin yks nuorehko mies tunki samasta ovenraosta ulos mistä mä yritin nostaa pyörätuolia sisään...

Liian vähän kaupungilla ihmiset tapaa liikuntarajoitteisia ja sentakia ei sitten vissiin oikeen tiedetä että mitä pitäis tehdä. Tietty joskus tapaa näitä vihasia ihmisiä jotka vaan karjasee että ei tarvi apua mutta ne kannattaa jättää omaan arvoonsa ja toivottaa aurinkoista päivänjatkoa.

antagonismi
suzyco84
Itse olen henkilökohtainen avustaja ja monesti olen tasitellut pyörätuolin kanssa saadakseni sen pari porrasta ylös,pitänyt ovea auki jalalla,kantanut avustettavani kantamuksia ja vielä huolehtinut että hän pääsee turvallisesti ovista sisälle (pystyy kävelemään vähän) ja usein ihmiset vaan toljottaa kun mä ähellän siinä ja kukaan ei viitsi tulla pitään edes ovea auki! :evil: Kerrankin yks nuorehko mies tunki samasta ovenraosta ulos mistä mä yritin nostaa pyörätuolia sisään...
.

*murr* :evil: Näitä on paljon..
Tästä tulikin mieleen, että eikö olekin ihania ne vanhat miehet, jotka avaa aina oven ja antaa naisen mennä edeltään sisään? Mun tekee aina mieli halia niitä :D :roll:

Miffy

Muuten, tuli mieleen yks omakohtainen kokemus. Kun kaaduin ja loukkasin polveni, mikä sitten johti leikkaukseenkin.

No, se tapahtui liukkaalla bussipysäkille johtavalla oikopolulla, kalliolla. Talvella, oli jäistä ja lumista. Juoksin ja kaaduin ja polvi vääntyi. Se sattu enemmän ku mikään muu ikinä. En pystyny muuta ku ensin huutamaan siinä hangessa ja sitten itkemään. Ohi meni monta ihmistä; kaikki vain tuijottivat! Ehkä kaikilla sitten oli niin kova kiire :roll: Mä en ikinä voisi vaan mennä ohi tommosessa tilanteessa! No, jotenkin pääsin ylös mänty apunani, mut oli kyllä aika kaameeta raahautua sinne männylle ens. :(

suzyco84

Ne vanhat herrasmiehet ja kohteliaat naiset (ja nuoretkin tottakai) On kyllä aivan ihania ja kovasti kyllä kiitänkin ja hymyilen jos joku mua tarjoutuu jossain auttamaan tai avaa oven :)

PinkPanther

Mie oon sellanen kanaemo että auttaisin ketä tahansa joka on pulassa. esim. teininä kun tuli oltua puskasiiderillä tuolla puisto-osastolla, muutamina viikonloppuina, saattoi eteen sattua joku kaatunut tms. humalainen tapaus, ja haavaa tms. ruhjetta jossain päin.. Kerran eräällä pojalla oli pahan näköinen vuotava haava poskessa, ja hän kysyi, oliko minulla nenäliinaa mukana. Ei ollut, mut oli laukussa yksi pikkuhousunsuoja.. sillä rupesin sitten painelemaan pojan naamaa :lol: Olihan se poika vähän nolona ku mie kavereitteni kanssa siinä häntä hoivasin, mut se haavan vuotaminen loppui, kun sain painettua sitä tyrehtymiseen asti. Siitä se poika tais kotia päin lähteä kävelemään. Nykyäänkin, jos iltaelämää olen viettämässä, ja satun kävelemään kännisten nuorten(no,itsestäni nuorempien) ohi, ja huomaan jonkun olevan sammumassa, pysähdyn kysymään onko kaikki okei. Ja neuvonj jos näyttää siltä etteivät kaverit osaa auttaa ylihumalaista kaveriaan. Olenpa kerran joutunut menemään väliin, kun eräällä parkkipaikalla muutama poika raahasi auton takapenkille sammunutta(ja oksentanutta) kaveriaan kadulle makaamaan. Menin torumaan heitä, kun he jättivät kaverinsa auton viereen makaamaan kyseenalaiseen asentoon, ja alkoivat puhdistaa yrjöjä auton penkiltä. Sit nappasin sen sammuneen pojan kylkiasentoon ja kyselin, onko hän tolkuissaan. Onneksi oli lämmin kesä, eikä ollut maa kylmä. Se poika siinä puhua solkotti jotain, ja sitten sanoin paikalle saapuneelle jollekin tytölle, että kattoo sen sammunen perään.

kaameeta, miten ei ihmiset välttis pidä edes kavereistaan huolta. Viime kesänä joku oli sammunu aurinkoon ja kaverit siinä vieressä naureskelivat että "voi voi, kahtokee, tuo on sammunu, aika nätisti naama punertaa.. höhööö..!"

Oon soitellu ambulanssiakin eräälle mummolle, joka kaatui naamalleen ja sai pahat haavat kasvoihinsa. Tosin, pyörryin siitä veren määrästä... :oops:

nakymaton_ninni

Mun isä pysähtyi auttamaan yhtä tyttöä joka kaatui pyörällänsä tielle. Puolta vuotta myöhemmin iskä haastettiin oikeuteen kun se oli kuulemma ajanut sen tytön yli autolla yms.
Juttu ei mennyt läpi.

Mut tosi kiva auttaa sitten ihmisiä kun tuommoista tulee vastaan.

Banda

Min en ole niin kanaemo, että menisin jtn sammunutta juoppoa auttelemaan, itse on itsensä niin känniin juonut, sama päsee kaiken maailman itsemurhakanditaatteihin ja muihin vastaaviin. Jos kyseessä on selvästi onnettomuus, niin menenkin auttamaan. Mutta jos se on selvä'sti itse auiheutettua niin kärsikööt sivuoireet sittne myös. Sanokaa välinpitämättömäksi toki, niinhän min olenkin.

figaro

Itse käytännössä joka kerta katson onko kaikki kunnossa. En tiedä miten sitten nyt, kun raskaana. Varmaankin lähemmäs menen ja jos näyttää, että ei eloa niin soitan heti apua. Mikäli jotain eloa näkyy, pyydän jotakuta toista ohikulkijaa katsomaan.

Jzzu

Autan kyllä jos näen jonkun pulassa, ihan ketä tahansa.
Oon käyny auttaan puskaan sammahtaneen laitapuolen kulkijan joka oli kaatunu pyörällään, varmistin monta kertaa et se pääsee varmasti kotiin ja ettei tarvi soittaa ambulanssia, laitoin sedälle ketjutkin paikalleen kun ne oli paralta lähteneet paikoiltaan. :)

Sehän on ihan joka ihmisen velvollisuuskin, ihan lakiin kirjattu, auttaa lähimmäistään pulassa. Autan ehdottomasti silloin kun vaan voin.

Neppis_

Yleensä autan. mut riippuu ihan tilanteesta ja miun kiireestä. Valitetavasti. juu ja oon tullu huomanneeks miten itsekkäitä usein toiset ovat..
Esim. sellainenkin kerta et kaveri sai baaris (ihan kahvilla oltiin) epilepsia kohtauksen .. hehhoo. Eipä, hyvä ettei, henkilökuntakaan MITÄÄN tehnyt, ennen kun niille meni sanomaan. nii ja viel kahteen otteeseen.
Ihmiset vaan ympäril höpis omiaan.. mitä nyt takan olevat vähän katteli et onks toinen kunnos.. mut KOKO hemmetin muu porukka ehkä vilkasee ja jatkaa omia toimiaan... Elämä.

Mut sitä se on. pitäs miunkin auttavaisempi ehkä olla, mut jotenkin ei jaksa olla niin kiltti "ku ei oo muutkaan" :roll:

Lania

Oiskohan ollu 45min se ohjelma, siinä oli "testattu" tota asiaa. Eka sellanen spurgun näkönen tyyppi meni makaan nurmikolla johonki solmuun, ei puhettakaan että kukaan ois menny siihen. Sitten se meni makaan keskelle kävelytietä, kaikki käveli ohi siitäkin. Kun nurmikolle meni makaan siististi pukeutunu tyyppi, muutama katto vähän pidempään, mutta jatko vaan matkaansa. Ja niin karua kun onkin, kun tää siististi pukeutunu keski-ikänen nainen meni makaan siihen kävelytielle, ainoastaan pari ohikulkijaa yli kymmenestä pysähty tökkiin sitä tai kysyyn onko se kunnossa. Järkkyä.

Myönnän kyllä sen että en itekään mee jokaista maassamakaavaa deekun näköstä tyyppiä herätteleen, vähän sellanen "nukkukoon siinä jos huvittaa" -fiilis, vaikka eihän sitä tosiaan voi tietää nukkuuko se vai onko joku hätä. Toinen syy miksen mee on se, että pelkään ettei se ookaan mikään viinasieppo vaan ihan muista aineista sekasin. Ei sitäkään voi tietää kuinka pää huurussa sieltä joku hyppää pystyyn ja mitä se tekee.

Juurikin joku aika sitten, tulin baarista ulos yhen miehen kanssa ja jäin siihen kadulle sen kans jutteleen. Rotvallin reunalla nuokku joku äijä, jalat suorana ajotiellä ja autot ajeli siitä ihan kymmenen sentin päästä. Aattelin mennä sanoon sille että siirtyis vähän sivummalle, ja ennenku se pokena toimiva mun seuralainen kerkes kieltään ni olin jo sen luona ja koputin olkapäälle, mutta ennenku ehin suutani avata niin se ponkas salamana pystyyn ja veti nyrkit naaman eteen silmät leimuten. Pelästyneenä peräännyin vaan taaksepäin ja sopersin jotain että aattelinvaanetteiautotajasunjalkojenpäältä, ei se varmaan ees kuullu ja lähti vaan horjahteleen jonneki.

Mut esim toi Miffyn tilanne tosi karu, varmasti kaikki näkee ettei siinä oo vaan joku epämääränen hiippari sammunu pusikkoon vaan on joku oikee hätä, mutta silti ei tee mitään :? kyllä kerranki yhessä baarissa, viereiseen pöytään tuli istuun joku mies jolla oli vissiin menny lasi rikki käteen, verta tuli ihan älyttömästi eikä se voinu ite tehä mitään, porukka vaan katteli sitä siinä ja käveli ohi, mä olin ihan häkeltyny että mitä nää nyt tuijottaa, kävin ite hakemassa tiskiltä puhdistusaineet ja paperit ja siteet ja aloin sitte ite sitä peseen ja sitoon.

Ja mikä sekin oli että jossain hesan lähellä oli aamuruuhkassa pieni poika kävelly sukkasillaan ajoteitten välissä, kukaan ei tehny mitään kunnes bussikuski pysäytti bussinsa ja korjas pojan talteen jostain liikenneympyrästä :| ja yllätys yllätys, tais olla ulkomaalaistaustanen kuski...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat